Jump to content

Basiskennis

Steks
 Share

Recommended Posts

Sorry Frank, ik dacht echt dat jij toch wel beter wist. OFC roest iid net zo hard maar is toch trager in het ontwikkelen van oxides. Leg beide materialen maar eens in een klimaatkast voor een half jaar. Kijk en huiver eek.gif:rolleyes:

Ik laat het hierbij. Voor mij is dit topic gesloten. Post maar rustig verder, van mij zullen jullie hier geen last meer hebben. Ik hoop alleen dat de topicstarter de juiste links gebruikt om zijn kennis op te doen, en als hij wil ook die van Jan.

Geplaatst door Sodejuu:

Sorry Frank, ik dacht echt dat jij toch wel beter wist. OFC roest iid net zo hard maar is toch trager in het ontwikkelen van oxides. Leg beide materialen maar eens in een klimaatkast voor een half jaar. Kijk en huiver    eek.gif     :rolleyes:

Ik heb al jaren koperen electradraad door de muren lopen en een korte inspectie leert mij dat ik de kleur groen blijkbaar niet kan waarnemen.

PS. Alleen ijzer roest.

Geplaatst door Sodejuu:

Resultaat: de Kermits en de Erik Klijnsmits. Jammer, want het zijn volgens mij heel aardige gasten die het beste met iedereen voorhebben.

ho ,ho , ho , sodejuu .

:)

ik dacht er altijd al zo over .

ook voordat ik de site van jan las .

het bevestigde alleen nog even mijn vermoeden .

en er staan errug interessante dingen op .

en dan doel ik niet op het anti-audiofielisme ;)

Geplaatst door FrankD:

Ik heb al jaren koperen electradraad door de muren lopen en een korte inspectie leert mij dat ik de kleur groen blijkbaar niet kan waarnemen.

PS. Alleen ijzer roest.

Oops,

Dit moet ik toch terugnemen.

Bij nadere inspectie blijkt een van die draden helemaal geelgroen uitgeslagen te zijn. De andere is helemaal bruin uitgeslagen.

Hier en daar is er ook een helemaal zwart geworden. Een stuk dunner geworden ook nog.

Mischien teveel stroom?

Alleen die blauwe ziet er nog normaal uit.

Frank

Ik vind verbeten "anti-audiofielen" net zo irritant als "overdreven audiofielen".

De ene soort zegt: "wauw, ik heb de volumeknop van mijn versterker ingesmeerd met c37-lak en nu weet ik pas wat ik miste, wat een vooruitgang!!!"[1]

De andere zegt: "pfoeh, al die kabels zijn onzinnig. Hoe goedkoper hoe beter. Audiofielen zijn niet goed snik, hier heb je een site van iemand die alle audiofiele dogma's omver gooit: altijd goed!!"[2]

Game :)

(Dan heb je natuurlijk ook nog de normaal denkende mensen[3]. Ik vermoed dat Sodejuu in de 3e catogarie valt...)

Sodejuu wilde verwijzingen naar een bepaalde website verbieden.

Zoiets valt bij mij niet onder 'normaal denkend'.

Om Jan z'n website volledig af te kraken dmv vedraaiing van een van Jan's uitspraken en wat geneuzel over wel of niet nut van OFC is wat minnetjes.

Jan draaft nogal door en heeft niet altijd gelijk. Echter heel veel van wat hij beweerd klopt echter wel.

Vroeger mengde Jan zich nog wel eens in discussie om z'n standpunt uit te dragen en te verdedigen. Wat meestal al gauw uitdraaide op voornamelijk beledigingende opmerkingen van audiofiele minkukels.

Meestal gaan ze bleren dat ie doof is en nooit naar muziek zou luisteren en dat ie de meetpennen uit z'n oren moet halen.

En daar vroeg Jan zelf ook een beetje om.

Frank

Geplaatst door FrankD:

Oops,

Dit moet ik toch terugnemen.

Bij nadere inspectie blijkt een van die draden helemaal geelgroen uitgeslagen te zijn. De andere is helemaal bruin uitgeslagen.

Hier en daar is er ook een helemaal zwart geworden. Een stuk dunner geworden ook nog.

Mischien teveel stroom?

Alleen die blauwe ziet er nog normaal uit.

Frank

:D:D

Geplaatst door FrankD:

Sodejuu wilde verwijzingen naar een bepaalde website verbieden.

Zoiets valt bij mij niet onder 'normaal denkend'.

Om Jan z'n website volledig af te kraken dmv vedraaiing van een van Jan's uitspraken en wat geneuzel over wel of niet nut van OFC is wat minnetjes.

Jan draaft nogal door en heeft niet altijd gelijk. Echter heel veel van wat hij beweerd klopt echter wel.

Vroeger mengde Jan zich nog wel eens in discussie om z'n standpunt uit te dragen en te verdedigen. Wat meestal al gauw uitdraaide op voornamelijk beledigingende opmerkingen van audiofiele minkukels.

Meestal gaan ze bleren dat ie doof is en nooit naar muziek zou luisteren en dat ie de meetpennen uit z'n oren moet halen.

En daar vroeg Jan zelf ook een beetje om.

Frank

Ik ben ook wel eens op die jansite geweest, ik hield het daar niet lang vol. Die jan valt namelijk onder de catagorie 2*. *(zie 2 post geleden).

Ik snap Sodejuuu wel. Verbieden bedoeld ie niet helemaal letterlijk denk ik. Maar een waarschuwing is mijn inziens wel op zn plaats.

Groeten Game

Beste,

Ik snap niet waarom een waarschuwing nodig heeft!. Helemaal los van Jan's mening over bepaalde zaken, geeft hij daar wel (middels een zeer complete begrippenlijst) een hoeveelheid technische informatie, waar je u tegen zegt. Wel beknopt maar toch. Mensen die eens kort door de bocht willen weten hoe een condensator werkt, wat "feedback" nou eigenlijk betekend, of wat Wisselspanning uberhaupt is, is op Jan's site op het goede adres.

Als de nare audiofieltjes ook maar een kwart van de kennis van Jan hadden, dan bedachten ze zich wel twee keer voordat ze hun grote scheur open trokken.

Ik weet nog heel goed de beledigingen en scheldpartijen tegen Jan toen, en dat ging helemaal nergens over, en was beneden elk nivo!.

En dan te bedenken dat er mensen tussen zaten die nog niets eens het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning snapen, en al helemaal niet wat stroom en spanning zijn.

Groeten,

Bas

Zo is het maar net.

De kunst van lezen .is verder kijken dan je eigen standpunt.En ik denk dat dit juist de reden is, waarom het in het verleden al fout ging, en ook nu weer bij de benaming van WWW.Breem .nl oftewel Jan uit de Betuwe.

Frapant vind ik het ook steeds maar weer .als ik vraag .Wie heeft er testen met Jan uitgevoerd .waarna hij toe moest geven dat ie FOUT zat .Wie kent Jan persoonlijk.

Wie van alle Forum helden die Jan, in het heden alswel in het verleden,zwaar aangevallen hebben(beledigd )gelijk Frank Sebastiaan Ik, en ook anderen hier zouden kunnen aanhalen ,zijn eens bereid om met Jan een treffen te organiseren,om eindelijk al zijn veronderstellingen beweringen te doorboren als de reinste onzin .Kijk en dat verwonderdt mij zo ,en ik denk ook enkele anderen .Al deze vragen worden nooit beantwoord .terwijl als Wij (enkelen) zeggen Jan beweert dropveter is het beste ,ze gelijk over die bewering heenvallen,en hoe we erbij komen om ook maar zijn naam te noemen .

Kijk eerlijksheids halve moeten we toegeven. Dat als Jan fout zit hij, dat ook toegeeft. lees maar bij link vragen en antwoorden .Iets wat ik bij velen hier nog mis.en deze personen wel van Jan zijn site zouden kunnen leren.

En Game, catogorie 1-2-3 je vergeet 4 .dat is die catogorie die niet leest.maar wel hoog van de Toren blaast .Als je begrijpt wat ik bedoel .Sebastiaan en anderen weten precies waar ik het over heb.zoniet dan lees maar het onderste gedeelte van Sebastiaan laatste posting .

MVG Luxman.

Geplaatst door [[Game]]:

Ik ben ook wel eens op die jansite geweest, ik hield het daar niet lang vol. Die jan valt namelijk onder de catagorie 2*. *(zie 2 post geleden).

Ik snap Sodejuuu wel. Verbieden bedoeld ie niet helemaal letterlijk denk ik. Maar een waarschuwing is mijn inziens wel op zn plaats.

Groeten Game

Zo, mij echt allerlaatste post in dit topic. Game weet precies waar ik op doel. Jan mag rustig zijn site exploiteren, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar als iemand vraagt om basiskennis en deze site wordt dan weer aangedragen, vind ik dat jammer. Er wordt idd veel op uitgelegd, maar vaak net zo kort door de bocht als ik in mijn eerste posting heb gedaan. Ik zeg ook niet dat ik beter ben dan Jan (heb ik nergens beweerd en heeft hier ook niemand beweerd). Jan legt idd uit wat wat is, maar geeft daarna een eigen mening. Dat mag, maar is voor iemand die om basiskennis vraagt niet relevant. Diegene moet nl de mogelijkheid hebben een eigen visie te kunnen vormen. Als er telkens conclusies worden getrokken, goed of fout, belet dat de eigen interpretatie van een onderwerp. Dat is juist wat mij stoort aan die site. De site hoeft dus echt niet verboden te worden, maar naar mijn mening moet er wel ff nagedacht worden alvorens ernaar te verwijzen.

Goh, af en toe kan ik toch rustig reageren als ik maar ff de tijd heb gehad om het ff te laten bezinken :D

BTW: IJzer roest, roesten is oxideren. Koper oxideert ook, dus koper kan roesten. Dit is wat Van Dale ervan zegt:

roes

Geplaatst door luxman:

Zo is het maar net.

De kunst van lezen .is verder kijken dan je eigen standpunt.En ik denk dat dit juist de reden is, waarom het in het verleden al fout ging, en ook nu weer bij de benaming van WWW.Breem  .nl oftewel Jan uit de Betuwe.

Frapant vind ik het ook steeds maar weer .als ik vraag .Wie heeft er testen met Jan uitgevoerd .waarna hij toe moest geven dat ie FOUT  zat  .Wie kent Jan persoonlijk.

Wie van alle Forum helden die Jan, in het heden alswel in het verleden,zwaar aangevallen hebben(beledigd )gelijk Frank Sebastiaan Ik, en ook anderen hier zouden kunnen aanhalen ,zijn eens bereid om met Jan een treffen te organiseren,om eindelijk al zijn veronderstellingen beweringen te doorboren als de reinste onzin .Kijk en dat verwonderdt mij zo ,en ik denk ook enkele anderen .Al deze vragen worden nooit beantwoord .terwijl als Wij (enkelen) zeggen Jan beweert dropveter is het beste ,ze gelijk over die bewering heenvallen,en hoe we erbij komen om ook maar zijn naam te noemen .

Kijk eerlijksheids halve moeten we toegeven. Dat als Jan fout zit hij, dat ook toegeeft. lees maar bij link  vragen en antwoorden .Iets wat ik bij velen hier nog mis.en deze personen wel van Jan zijn site zouden kunnen leren.

En Game, catogorie 1-2-3 je vergeet 4 .dat is die catogorie die niet leest.maar wel hoog van de Toren blaast .Als je begrijpt wat ik bedoel .Sebastiaan en anderen weten precies waar ik het over heb.zoniet dan lees maar het onderste gedeelte van Sebastiaan laatste posting .    

MVG Luxman.

Ok, reactie van mijn kant; Die 4e catagorie, is verweven in de overige 3.

Iemand die superaudiofiel is kan standpunten innemen zonder echt de kennis te hebben. Een antiaudiofiel kan dat ook. En ook de normaal redenerende mensen hoeven niet perse alle kennis te hebben. :rolleyes:

Verder hoef je niet altijd alle kennis te hebben om rationeel te kunnen oordelen. Dit ging over een kwestie of je een beginner met gekleurde feiten moet opzadelen. Ik zou zeggen; ja maar geef hem een waarschuwing mee dat niet alles wat ie leest onvoorwaardelijk waar is. Klaar.

Verder wou je toch niet suggereren dat ik in catagorie 4 val??? Om te beginnen neem ik qua techniek nooit een standpunt in als ik niet het mijne ervan weet, en weet ik nog net wel wat stroom en spanning zijn eek.gif.

Groeten Game.

Ach ja, in het land der blinden is eenoog koning.

Blijft vreemd dat als Steks gewoon om wat wegen naar basiskennis vraagt, hij naar goeroe Jan moet. Het lijkt wel een sekte.

Proef bij sommigen toch wel iets van "blijf met je rotpoten van onze Jan af". Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat ie toen ie nog meeforumde hij zelfs zijn meedestanders wegschreeuwde. Luisteren was nooit een sterk punt van hem. Hij bralde technisch nogal wat onzin in de rondte en stond zich er op voor "de electronikus" te zijn, alsof dat iets zegt confused.gif Lang geleden hebben een aantal hem geadviseerd om eens wat basistheorieboeken uit de bibliotheek te gaan halen. Toen ie zich helemaal vast kletste gaf ie het op en adviseerden sommigen hem om maar voor zichzelf te beginnen. Nou het verslag staat op zijn site. Wat het meeste allemaal met audio te maken heeft blijft een raadsel.

Kijk nu kun je wel gaan zeggen geef dan aan waar ie fout zit of onvolledig is, maar dat is nogal wat. Bovendien is dat in het verleden ook geprobeerd en werd dat niet erg in dank afgenomen. Maar misschien is ie nu wel wat aardiger geworden, je weet maar nooit...

BTW Bas/Andre is die luistertest waar jullie Jan ooit voor uitnodigden nog door gegaan? Nooit meer wat van gehoord.

Geplaatst door Pjotr:

Blijft vreemd dat als Steks gewoon om wat wegen naar basiskennis vraagt, hij naar goeroe Jan moet. Het lijkt wel een sekte.

?

Er zijn meerdere links aangedragen. En niemand heeft gezegd dat Steks alleen maar naar Jans pagina moest kijken.

Uitgerekend op die link kwam er een allergische audiofile reactie.

Frank

Nooit meer wat gehoord :D(laaaaaaaaaccchhhen)

Game.Als ik je persoonlijk ergens inschat ,noem ik het beestje bij de naam ;)

Juist meerdere links werden genoemd.En gezien dat er geen enkele reactie meer van Steks is gekomen.Moeten we aannemen dat het goed zit. Dus What the Hell maken we ons druk om een site :D zal het maar niet doen :D die vernoemd wordt .

Vrijheid Blijheid en Jan met zijn Wijsheid :D

MVG Luxman

ps Kan het niet beloven .Maar probeer niet meer te reageren .

Toch nog maar ff.Kijk beste Pjotr .

Ik ben Jan niet .Ik ken Jan niet .Ik zeg ook niet dat Jan zijn site Heilig is.

Nooit meer wat gehoord????? Kijk en hier ligt eigenlijk het verwijt aan Jan, zowel als aan zijn tegenstanders.Schijnbaar komt het op geen enkele manier tot een treffen .Blijkbaar zijn beide partijen bang om op hen Bek te gaan .bij hun beweringen .Want waarom niet een treffen???

Als ik iets op deze site (of waar dan ook. of wat dan ook ) beweer dan sta ik daarvoor ,en ben ik bereid om een evt foute misrekening toe te geven. als mij wordt aangetoond dat ik fout zit.Verder zou ik dit dan ook op bv deze site hier openlijk durven toe te geven .Kijk en zolang dit niet gebeurt tussen Jan en zijn Audiofiele Tegenstanders,zal Jan een heet hangijzer zijn .En moeten we er allen mee leren om te gaan, dat de site van Jan nog regelmatig op dit Forum of welk ander Forum genoemd zal worden .

AND THATS A FACT....

MVG Luxman

iemand die zegt dat zijn set beter klinkt met een ...netsnoer , is tien keer zo knettergek , dan dat hij jan uit de betuwe vind .

als jullie zeggen : jan is een mafkees .

dan zeg ik : jullie zijn psygologisch gestoord als je verschillen hoort tussen norabene twee netsnoeren . eek.gif

als het nou interlinks waren ..

dan kan ik er nog een beetje inkomen . :rolleyes:

maar alla , ik kan met iedereeen door

Geplaatst door Sodejuu:

Hoi Luxman,

Ik heb het misschien wel wat te cru gebracht, maar die site werkt op mij als een rode lap voor een stier. Er wordt TE VAAK mee geschermd en Pjotr heeft precies verwoord wat ik bedoel. Ik kan niet objectief reageren als mijn adrenalinespiegel is gestegen, helaas. Misschien kan ik dan beter de mond houden, maar dat is moeilijk (en dat weten er wel meer na gisteren    ;) ).

Dat ik niet met "feiten" kom, zoals Kermit dat steld, komt omdat (bijna) alles wat Erik post juist duidelijk maakt waar de fouten in de site zitten. Als je GEEN basiskennis hebt, neem je DAT allemaal voor waar aan. Helaas is de praktijk anders. Een simpel voorbeeld. De OFC koperdraad heeft weldegelijk zin. Ondanks dat deze niet geheel oxidevrij is, is deze verbinding een stuk stabieler. Niet vanwege, hoe Jan het aanhaald, de micro geleiding (dit zijn niet Jan's worden maar iemand anders waar Jan het niet mee eens is), maar gewoon het oxidatiefeit. Ik krijg met grote regelmaat sets in handen die aan elkaar zijn geknoopt met GROEN uitgeslagen dropveters. Juist omdat daar dat prutkoper in zit verwerkt, krijg je dergelijke ellende. Dat je het niet merkt dat die draad versleten is, komt omdat het geleidelijk gaat en je er aan gewend raakt.

Bovendien ziet hij een kabel nog steeds als een verbinder met 0 ohm, 0 capaciteit en 0 inductie, en dat terwijl ieder rechtgeaarde technicus WEET dat een kabel eigenlijk een filter is, bestaande uit een weerstand, condensator en spoel.

Daarom vind ik dat je deze site niet MAG aandragen als er iemand vraagd om een stuk basiskennis, want je wordt daar misleidt. Resultaat: de Kermits en de Erik Klijnsmits. Jammer, want het zijn volgens mij heel aardige gasten die het beste met iedereen voorhebben.

Beste Sodejuu

Groen uitgeslagen dropveters? Ik ben ze in 30 jaar audiohobby nog nooit tegengekomen, zelfs niet als ik mijn oudste kabeltje strip (uit de jaren '70). De enige kabel die bij mij ooit groen is uitgeslagen was een luidsprekerkabel van het niet geheel onbekende merk Monster.

Het is weer eens wat anders om gepresenteerd te worden als een van de slachtoffers-zonder-basiskennis van de site van Jan. Je hebt geen idee hoe ver je er naast zit. Hopelijk vind je het niet erg dat ik jou posting niet zo sympathiek vind

Kijk en hier ligt eigenlijk het verwijt aan Jan, zowel als aan zijn tegenstanders. Schijnbaar komt het op geen enkele manier tot een treffen. Blijkbaar zijn beide partijen bang om op hen Bek te gaan .bij hun beweringen .Want waarom niet een treffen???

He he, hier kan je nou eens groot gelijk in geven. Zowel met het oeverloos knutselen met kabels kom je er niet als met het simplisme van Jan. Ik denk ook dat beide kanten elkaar veel te vertellen hebben als ze maar eens wat beter zouden luisteren en elkaar in hun waarde zouden laten. Dat geldt voor beide kanten. Wat mij betreft mag Jan ook best weer mee gaan forummen als ie tenminste eens wat minder in absolutismen kan communiceren. (nou niet ontploffen Sodejuu :D )

Elkaar met dikke netsnoeren en dropveters om de oren slaan heeft ook nix meer met audio of muziek te maken :)

Geplaatst door Pjotr:

BTW Bas/Andre is die luistertest waar jullie Jan ooit voor uitnodigden nog door gegaan? Nooit meer wat van gehoord.

Ik had die intentie niet, Bas zou Jan laten horen dat er hoorbaar verschil is tussen een aantal componenten zoals versterkers, wat hier uit kewam weet ik niet meer, het was nog in de hifi.nl forumperiode toen het nog leuk was.

Het is heel goed mogelijk dat Jan Bas nooit ontmoet heeft, want hij stopte ook vrij plotseling met forummen toen hij compleet de mist in ging met zijn antwoorden.

Andr