Jump to content

Hoe werkt een DAC?

Douma
 Share

Recommended Posts

Wow!! Die vragen af en toe.

Nou da's een heel verhaal. Maar ik zal 't kort door de bocht houden.

De digitale informatie wordt gebruikt om een aantal stroombronnen aan en uit te zetten. Als deze stromen worden bij elkaar opgeteld. En vormen zo de gewenste uitgangs stroom. Deze wordt later in het signaal omgezet.

Het digitale signaal bevat onder andere de 16bits audio waarde. Nu zal de dac een 16tal stroombronnen hebben die oplopen met machten van twee. (Binaire rekenstelsel)

Deze waarden kunnen met vrij eenvoudige weerstand netwerken gemaakt worden. Het zogenaamde laddernetwerk.

Het optellen gaat min of meer vanzelf.

De zo ontstaande stroom gaat door een weerstand en tada je audio signaal.

Dit is ongeveer de meest simpele methode.

Er zijn diverse DAC methodes. Dus dit verhaal gaat niet altijd op. En er komt nog een hoop kijken voor dat het signaal rijp is voor je verfijnde oren. Er moet nog gefilterd worden. En natuurlijk zijn er nog de oversampling technieken. Maar die proberen alleen maar eigens gefabriceerde rotzooi weg te werken.

Nou ik ben op ;) Meer info ongetwijfeld op 't web.

Kom maar jongens met de opgedoken lappen text.

grtn

Dit is dus een ladder netwerk. Het hart van de dac.

dac.jpg

Die schakelaars die je ziet bestaan niet dus daar moet je fetjes of andere transistoren "denken". En dat maakt de dac enigzins onpopulair.

tot zo ver

In ieder geval bedankt voor de reacties, Jitze en Seoman.

Ik vindt het alleen nog wel allemaal een beetje vaag. Op die site werd ik niet veel wijzer. Er stonden een paar leuke dingen op, maar uitleg over hoe een DAC werkt kon ik er niet op vinden. Misschien heb ik niet goed genoeg gekeken of is het gewoon erg lastig om zoiets uit te leggen. Als er iemand is die mij dit redelijk simpel kan uileggen, graag. Ik ben redelijk technisch ingesteld en heb 2 jaar elektrotechniek gehad, dus je mag gerust met technische termen gaan smijten.

Alvast bedankt,

Rienk