SvB Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Goede avond, Bij de verbouwing van ons huis moesten er nieuwe electra groepen geplaatst worden. We hebben toen meteen een aparte groep voor de Hifi laten aanleggen en op advies van een kennis een eigen geslagen aarde voor die groep. Het bedrijf wat die aarde kwam aanleggen had besloten om in de straat wat tegels weg te halen en daar maar een aarde te maken (autovrije straat). Laatst was er echter een bedrijf bezig om een leiding door de straat te graven (waarschijnlijk ADSL o.i.d). Ik weet nu niet of m'n aardeleiding nog intact is. Kan ik dat op 1 of andere manier meten? Alvast bedankt voor de antwoorden, SvB Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Die nieue kabel ligt 60 cm onder de grond, als het goed is de koperen aardpen ver genoeg de grond in geslagen dit is meestal enkele meters. Je zou met een multimeter de weerstand tussen de originele aarde en de nieuwe aarde kunnen meten, als deze nul is is hij waarschijnlijk nog in tact, Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvB Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Het probleem is niet de aardpen, maar het stukje van de straat naar ons huis. De geul die laatst door onze straat gegraven was, was denk diep genoeg om de aardleiding te raken en werd gegraven met zo'n graafmachientje. Ik heb de weerstand tussen de 2 aardleidingen gemeten en deze lijkt goed te zijn, dus probleem is opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 hallo Als het goed is zal de bedrijf die bij jou in de straat die gul heeft gegraven voor steken dat zijn ze verplicht met in verband andere kabels en daar graven ze dan keurig om heen. je kan ook nog meten met een megger. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 Geplaatst door frits:hallo Als het goed is zal de bedrijf die bij jou in de straat die gul heeft gegraven voor steken dat zijn ze verplicht met in verband andere kabels en daar graven ze dan keurig om heen. je kan ook nog meten met een megger. groetjes Met een Megger?!?! Hoe dat zo. Ik gebruik een megger om de isolatie waarde bij een bepaalde spanning te meten. Dan hebben we 't over 10-100mega ohms. Een aardweerstand zal ergens tussen de 0 en 0,5 Ohm ofzo schommelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 je heb hellemaal gelijk vergising sorry ben in de war met mijn werk werk in een zieken huis die is verdeeld in zonnes en zone s3 moet alle appratuur geisoleerd opgesteld staan ten op zichte van de aarde dus een oneindige groot weerstand dit kan niet maar bij benadering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts