Steks Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Hoi, de laatste tjd heb ik al veel gelezen, maar op 1 voor mij belangrijke vraag heb ik nog geen antwoord gevonden. Waarom zijn schakelingen van transitor-versterkers (vaak) veel uitgebreider dan die van buizen-versterkers? Ik kan mij 2 dingen bedenken. Ten eerste: bij een transitor-versterker word het signaal veel meer vervormd zodat secundaire schakelingen nodig zijn om dit te compenseren. Of ten tweede: een transistor-versterker moet meerdere "stappen" doorlopen om een gelijk versterking teweeg te bregngen als een buizen-versterker. Zit ik met 1 van mijn aannames op het goede spoor of heb ik het volledig bij het verkeerde eind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Leuke vraag (en goed dat je een nieuw topic opent). Ik ben zelf met een Aleph bezig (al een behoorlijk tijd). Dat is een single ended mosfet versterker met 2 "gain stages". Ik heb er verder ook niet veel verstand van maar de meeste transitorversterkers schijnen 5 - 7 gain stages te kennen. Deze amp is dus ook vrij simpel. Sommige diy bouwers gebruiken zelfs geen PCB maar maken hem P2P (point to point, hardwired). http://www.passlabs.com/aleph.htm Deze pic is trouwens van een voorversterker (niet van mij) sry voor de layout. Overigens op hifi.nl stond laatst een wel aardig (zij het wat beperkt) artikeltje over buizen. http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1587 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Beste Steks, Geplaatst door Steks:.......... Ten eerste: bij een transitor-versterker word het signaal veel meer vervormd zodat secundaire schakelingen nodig zijn om dit te compenseren. Denk dat je dat wel goed ziet. Alhoewel er ook goed klinkende simpele transistorverterkers zijn zoals destijds de A25 van uit A&T Of ten tweede: een transistor-versterker moet meerdere "stappen" doorlopen om een gelijk versterking teweeg te bregngen als een buizen-versterker.Ook juist. Een transistorversterker bestaat in zijn algemeenheid uit 3 globale versterkings blokken en een buizenverterker uit 2. Maar er bestaan ook behoorlijk complexe buizen versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Steks:Hoi, de laatste tjd heb ik al veel gelezen, maar op 1 voor mij belangrijke vraag heb ik nog geen antwoord gevonden. Waarom zijn schakelingen van transitor-versterkers (vaak) veel uitgebreider dan die van buizen-versterkers? Ik kan mij 2 dingen bedenken. Ten eerste: bij een transitor-versterker word het signaal veel meer vervormd zodat secundaire schakelingen nodig zijn om dit te compenseren. Een transitorversterker vervormd het signaal niet meer dan een buizenversterker. Uitgaande van de simpelste (equivalente)versterkerschakeling met een buis of een transistor dan geeft bij een gelijke versterkingsfaktor van de schakeling de transistor schakeling minder vervorming. De 'secundaire schakelingen' worden toegepast om de versterkereigenschappen te verbeteren. Bij transistoren is dat veel eenvoudiger te realiseren dan bij buizenschakelingen. Of ten tweede: een transistor-versterker moet meerdere "stappen" doorlopen om een gelijk versterking teweeg te bregngen als een buizen-versterker. Een transistor heeft een hogere versterkingsfaktor dan een buis. Theoretisch zouden er dan minder stappen nodig zijn. In de praktijk is er echter geen verschil. De meeste versterkers hebben genoeg aan twee trappen tbv spannings versterking. Zit ik met 1 van mijn aannames op het goede spoor of heb ik het volledig bij het verkeerde eind? Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 10 november 2003 Author Report Share Posted 10 november 2003 Ok, maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen een buizen en en transistor-versterker? Ik weet dat het eigenlijk niet zo geformuleerd moet worden, maar toch.... Hoe komt het dat een buizen-versterker vaak beter klinkt (heb ik ook alleen maar gehoord en gelezen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 De fouten van een buis worden als prettig ervaren. Waarom? Geen idee. De vervormingen zijn in iedergeval minder scherp. Wellicht speelt nostalgie gehoorbedrog in de hand. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door seoman:Wellicht speelt nostalgie gehoorbedrog in de hand. Groeten Simon Zeker weten! Met een beetje buisruis heeft geen enkele liefhebber moeite. Maar een transistorbak met een beetje brommende trafo? Daar wordt een paginalang topic aan gewijd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn wel degelijk ideeen (theorieen) over de voordelen van buizen tov solid state voor wat betreft vervorming (en de hoorbaarheid daarvan). Ik herinner me een lange artikelen reeks in Audio&Techniek. Heb zelf de kennis niet paraat (klok en klepel en zo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Hier gaat geen goede discussie van komen. Je hebt namelijk buizenversterkersliefhebbers die zweren bij een setje buizen, en transistorbakliefhebbers die alleen voor transistor gaan. Voor beiden zijn voordelen te noemen (al ken ik er persoonlijk geen enkele voor de buizenversterker, maar dat terzijde), en ook nadelen. Even over de vervorming: in principe geeft een buizenversterker meer vervorming dan een transistorversterker, maar doordat het bij een buizenversterker een flauwe overgang is naar de top-spanning, en bij een transistorbak echt een afkapping, heb je er qua gehoor bij de buizenbak veel minder last van. Maar een buizenversterker heeft over het algemeen een verschrikkelijk lage dempingsfactor, wat hem (wat mij betreft) niet geschikt maakt voor bijvoorbeeld een subwoofer. (ook houdt het qua vermogen bij een buizenversterker vaak redelijk snel op, op enkele uitzonderingen na). Dit waren zo enkele verschillen...er zijn er nog een hoop! Groet, Joris P.S. Buizen zitten alleen in mijn gitaarversterker... een 12AX7 op het randje van overbelasting ingesteld klinkt dan werkelijk fantastisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Beste, Tja buizen of torren....wie houdt zich er niet mee bezig:D. Persoonlijk voor mij torren, maar dat neemt niet weg dat buizenbakken op bepaalde systemen erg mooi kunnen presteren. Weet met een Klipsch hoorn demo te herinneren met Dynaco buizenbakken. Ondanks de lage dempingsfactor was dit laag adembenemend. Voor veel ordinaire conus systemen vind ik een buizenbak ongeschikt. In feite is een buizenversterker een stroombron. Dit zorgt er meteen voor dat de uitgangsimpedantie hoog is, dus zeer lage dempingsfactor. Zoals vele wel weten zweer ik bij echte spanningsversterkers met zo'n laag mogelijke uitgangsimpedantie. Hierbij dient bij elke Ohmse belasting (en elke fase hoek) de spanning constant te zijn. Voor elke belasting moet er genoeg stroom zijn, en het liefst moet deze verdubbelen bij halverende impedantie. Echter een fraaie middenweg is een hybride amp. Buizen voor de spanningsversterker en torren voor de stroomversterker. Bijv. de Vincent SP-T100 mono's hebben laten horen dat dat ontzettend fraai kan zijn, zonder hoorbare kleuring. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 In feite is een buizenversterker een stroombron. Dit zorgt er meteen voor dat de uitgangsimpedantie hoog is, dus zeer lage dempingsfactor. Bas leg eens uit. Voor zover ik kan bedenken is een buizen versterker even spannings gestuurd als een torren bak. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 In feite is een buizenversterker een stroombron. Dit zorgt er meteen voor dat de uitgangsimpedantie hoog is, dus zeer lage dempingsfactor. Bas leg eens uit. Voor zover ik kan bedenken is een buizen versterker even spannings gestuurd als een torren bak. Groeten Simon Ik word een beetje dol. Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat een buis en FET spanningsgestuurd zijn en een transistor stroomgestuurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 In feite is een buizenversterker een stroombron. Dit zorgt er meteen voor dat de uitgangsimpedantie hoog is, dus zeer lage dempingsfactor. Bas leg eens uit. Voor zover ik kan bedenken is een buizen versterker even spannings gestuurd als een torren bak. Groeten Simon Ik word een beetje dol. Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat een buis en FET spanningsgestuurd zijn en een transistor stroomgestuurd Ok daar heb jij weer gelijk in. De basis van een tor wordt met stroom gestuurd. Maar een tor in een versterkerschakeling maakt nog geen stroomgestuurde versterker. Groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 En daarnaast: een FET is ook een transistor...een Field Effect Transistor om psies te zijn. Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ja maar die wordt met spanning aangestuurd niet met stroom. Een fet heeft min of meer de zelfde eigenschappen als een buis. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 december 2003 Report Share Posted 17 december 2003 Spanningsversterker of stroomversterker dat ligt meer aan de manier waarop je dat ding in de schakeling hangt, het kan met beide. Wat een veel belangrijker verschil is: Vermogen =spanning xstroom een buis werkt op hoogspanning (200-400volt) en heeft dus weinig stroom nodig om vermogen te leveren. Transistoren zitten gemiddeld op 15-50volt en hebben dus veel meer stroom nodig voor hetzelfde vermogen. Dit is meteen een van de grootste voordelen van een buis: de spanning is altijd aanwezig, stroom moet uit de voeding of het net komen. Jullie kunnen met deze info zelf wel 1 en 1 bij mekaar optellen.................... Verder is het zo dat er hier twee items door elkaar vergeleken worden: transistorversterkers versus buizenversterkers en transistoren versus buizen. Over de laatste kan ik heel duidelijk zijn: de versterkingskarakteristieken van direct verhitte buizen zijn het meest lineair van alle versterkende elementen. Dit betekend dat ze de minste vervorming leveren!!!!!!!! Helaas is het zo dat vrijwel alle commerciele buizenversterkers met te eenvoudige schakelingen en goedkope voedingen werken waardoor ze last hebben van het zogenaamde "buizengeluid" dit heeft alleen niets met de buizen an sich te maken. Hebben buizenversterkers meer vervorming dan transistorversterkers dan ligt dat dus aan de schakeling. Transistoren hebben daarentegen vaak een erg hoge versterkingsfactor die in toom gehouden moet worden d.m.v. tegenkoppeling (lokaal en globaal) anders kunnen versterkertrappen gaan oscilleren, vertonen overshoot enzo. Door deze tegenkoppeling verlaagt de versterkingsfactor en de vervorming, helaas verlaagt ook de muzikaliteit hiermee Omdat direct verhitte buizen een grotere lineairiteit hebben en een veel lagere versterkingsfactor is er geen tegenkoppeling nodig en blijft de muzikaliteit overeind. Het zal een ieder duidelijk zijn; ik ben een Buizenliefhebber Nu zal ik wel weer de toorn van de torrenfans over me heen krijgen, maar dat zal mijn mening niet veranderen. Been there, seen it, done it, heard it, en op een gegeven moment zie je het licht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 17 december 2003 Report Share Posted 17 december 2003 Amen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts