cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Af en toe kom ik ze tegen. Ik vraag me af wanneer je ze gebruikt en wat de overeenkomsten cq. verschillen zijn met een basreflexpoort. Het enige wat ik gevonden heb ik dat ze gebruikt kunnen worden als de poort te groot zou moeten zijn t.o.v. de kast. Ik zou me verschillen kunnen voorstellen met een poort. Het maakt toch een beetje een gesloten systeem van een kast en hij beweegt toch ook weer naar achteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Author Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door pinobot:Het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Nou hebben wel veel aan Pino. Je hebt het goed gezien CGM. Zo'n PR kan een oplossing zijn als de poort idd te groot wordt voor de kast. De massa van de lucht in de poort samen met het oppervlak van de poort resoneert met de lucht in de kast en is bepalend voor de afstemming. Is voor een bepaalde afstemming veel massa nodig (lange poort) dan past dat niet altijd. Een membraan met een hogere massa en hetzelfde opp. van de poort kan dan wel passen en heeft het zelfde effect. Een nadeel heeft zo'n PR ook. Doordat er ook nog veerkracht bijkomt (van de ophanging van het membraan) valt het freguentiegebied in het laag soms nog steiler af dan een BR, maar dat hoeft niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 diep laag uit een relatief kleine behuizing Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Author Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Pjotr:Nou hebben wel veel aan Pino. Je hebt het goed gezien CGM. Zo'n PR kan een oplossing zijn als de poort idd te groot wordt voor de kast. Gebruik je hem dan ook all Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Author Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door JSA:diep laag uit een relatief kleine behuizing Het laag is dieper dan met een poort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Nou, dat is wel de wereld omdraaien, je moet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door pinobot:Nou, dat is wel de wereld omdraaien, je moet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Dat is nou het mooie van zelfbouw, je kan gewoon zelf bepalen welke units je wilt gebruiken, voldoet het niet dan reken je een andere unit door in je ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door pinobot:Dat is nou het mooie van zelfbouw, je kan gewoon zelf bepalen welke units je wilt gebruiken, voldoet het niet dan reken je een andere unit door in je ontwerp. Ja maar soms wil je een unit voor zijn klankeigenschappen, en neem je de problematische afstemming op de koop toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Zeg pinobot, als je niks te melden hebt wat ook maar in de buurt van nuttig komt, hou dan ff lekker je mond. Even wat aanvullingen op de posting van Pjotr: - je kunt met de passieve radiator in principe zo laag afstemmen als je wilt, maar het rendement van de unit wordt daarmee wel lager - een passieve radiator heeft geen last van poortruis, iets wat bij reflexpoorten een aardig probleem kan zijn Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Virgier, je hoeft je niet aangeproken te voelen. Of heb je van die Peerless soepwoofers thuis staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Pinobot, als je goed opgelet hebt de afgelopen paar jaar, dan weet je psies wat ik allemaal thuis heb staan. Waar het mij om ging, is dat een posting met het feit dat jij die dingen k*t en overbodig vindt, behoorlijk nutteloos is zonder enige uitleg of onderbouwing. Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat er mis is met die soepwoofers...waarom jij ze waardeloos vindt? (deze vraag is heel serieus bedoeld) Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Ik ben er helaas ook geen fan van, ik ben BR minded. Ipv 1 lange slag unit liever 2x 33.5cm's bassreflex geoptimaliseerd bass units in een ietwat grotere behuizing Mvgr, Sherwin Waar ben je niet weg van, Sherwin, van een passieve radiator? Ga dan eens naar Thiel luisteren, bijv. de CS3.6, wellicht stel je je mening dan bij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Ik dacht dat ik het wel aardig goed onderbouwd had, het systeem is veel duurder dan een poort en heeft geen enkel voordeel, dat verhaal over poortruis is al lang achterhaald tenzij je wilt beweren dat al deze luidsprekers last hebben van hoorbare poortruis. B&W Signature 800 KEF Reference R109 Dynaudio Evidence Master Focal Grand Utopia Tannoy Kingdom enz.enz.enz. Ik zei trouwens klote en niet k*t, met klote bedoel ik iets wat zinloos is, k*t zeg ik wanneer ik iets slecht vind. Dus, een passieve radiator is klote en Peerless subwoofers zijn k*t. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ik neig ertoe Pinobot gelijk te geven, maar ik vind wel dat hij zijn afwijzing te hard onder woorden brengt. De massatraagheid van een passieve reflexradiator is natuurlijk groter dan die van de luchtkolom in een reflexpijp, en dat is een klein nadeel. Aan de andere kant: een beetje woofer heeft daar weinig problemen mee. Een voordeel van de radiator is dat hij buiten zijn beoogde werkingsgebied minder output levert dan de overeenkomstige poort. De radiator heeft wellicht het meeste voordeel in een systeem waarin de woofer(s) ook nog hogere frequenties weergeven. Het passieve membraan kan een grotere barri Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ik heb er ooit over na zitten denken om een reflexpoort dusdanig te ontwikkelen opgevuld met goede luchtstroomdoorlatend schuim, en deze weerstand gewoon mee berekenen.. volgensmij zijn hier ook wel leuke resultaten mee te behalen. Dynaudio had destijds de VarioVent, die ongeveer zo werkte. En er was ook een merk dat de reflexpijpen vulde met een bundel aan elkaar gelijmde limonaderietjes. O, het menselijk vernuft... wie zal het grenzen stellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Dat opvullen met limonaderietjes was dat niet een truuk van ScanSpeak? Afijn het dempt de Q factor van de poortresonator. Een rolletje golfkarton zou het ook moeten doen. Sherwin als je een simulatieproggie hebt moet je eens kijken wat er gebeurt als je daarin de Q van de poort lager instelt. Standaard staat het op van iets van 5. Hoewel het er op lijkt is het effect overigens iets anders dan de poort lager afstemmen. Maarruh..... ging het hier niet over PR's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ja maar ik bedoel het niet in het kader van: 'Oo ja laten we die poort maar eens even volstauwen met oude sokken' Neen, gewoon een bepaalde heel openporige stugge schuimsoort die ruis reduceert en minimale (bijkomende) akoestische weerstand veroorzaakt.. is allemaal te proberen voor weinig aan kosten Mvgr S Het is niet nieuw. Bekijk de JM Lab Electra 906 maar eens goed. Dan zie je idd schuimstof in de refelxpijp zitten en die mag er volgens de ontwerpers niet uit. Bovendien klinkt dat kleinen kastje echt heel erg goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Spido, je hebt volkomen gelijk, als je een reflex probeert te verbeteren kom je uiteindelijk op een gesloten systeem uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2003 Author Report Share Posted 24 november 2003 En zoals zo vaak gebeurt; Het antwoord op mijn vraag levert alleen maar meer vragen op, maar toch ben ik weer wat wijzer geworden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Zeg pinobot: ik vind passieve radiators ook alleen interessant als je in een relatief kleine kist echt LAAG wilt gaan, met een behoorlijke druk. Geen van de speakers die jij noemt gaat dit halen. En als je hifi.nl de laatste paar jaar een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat ik met peerless draai ja. om precies te zijn 2 subs met elk 1x actieve XLS12 en 2x passieve XLS10's. Kun jij mij 1 sub noemen die met hetzelfde vermogen (dus ZONDER actieve correctie), binnen hetzelfde kastvolume dezelfde druk kan produceren, en ook tot zo'n 20 Hz doorloopt? Ik gebruik deze subs ALLEEN bij home-cinema, en daar draaien ze van 20 tot 50 Hz -3 dB. En poortruis... als je voor een schappelijke sub die hetzelfde produceert 3 poorten van 11cm diameter en een meter lang nodig hebt om de poortruis een beetje binnen de perken te houden? Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 En als je hifi.nl de laatste paar jaar een beetje gevolgd hebt... Groet, Joris Beetje de weg kwijt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Neenee, helemaal niet, maar pinobot is ook regelmatig op hifi.nl te vinden, en daar zijn al enkele discussies geweest over mijn luidsprekers en andere creaties. Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts