Jump to content

passieve radiators

cgm
 Share

Recommended Posts

Spido, je hebt volkomen gelijk, als je een reflex probeert te verbeteren kom je uiteindelijk op een gesloten systeem uit. :P

:D Leuk! Altijd aardig om de redenering van anderen ad absurdum te voeren. Goed gedaan!

Ik denk dat je gelijk hebt, tot een min of meer zekere grens...

Met Tannoy Dual Concentrics heb ik bijvoorbeeld allerlei afstemmingen gemaakt. In de technical manuals staan nomogrammen die voor dezelfde 38 cm unit kasten van vele formaten voorstellen: 250 liter met vier korte reflexpijpen, bijvoorbeeld, maar ook 70 liter kasten met twee langere pijpen.

En met Kef "Concerto" heb ik ook leerzame ervaringen opgedaan: daarvan bouwde ik zowel de maximale als de minimale versie.

De ervaringen hebben mij geleerd dat geheel gesloten systemen niet alleen merkbaar wat van het diepste laagwerk laten liggen, maar dat de energie-overdracht ook te wensen overlaat.

Er worden aan de woofer wel degelijk allerlei opdrachten verschaft, maar die opdrachten worden niet in voldoende mate uitgevoerd door de compressie: primair in de opgesloten luchtmassa en secundair in de panelen, het membraan, etc. En die compressie leidt weer tot vertraagde resonantie.

De keuze voor het formaat en het type afstemming kan afhangen van veel factoren: de Thiele/Small parameters van de woofer, de eigenschappen van de luisterruimte, de dempingsfactor van de versterker, zelfs. Maar zeker ook van persoonlijke smaak (of wansmaak).

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar een reflexsysteem dat zoveel mogelijk de grootste voordelen van reflex (vervorming voorkomen door het werk van de woofer bij de resonantiefrequentie over te dragen aan de poort; vertraagde resonantie voorkomen door energie-overdracht in plaats van compressie/wurging) combineert met de voordelen van het gesloten systeem (droge, puntige basweergave).

Maar het blijft een compromis, ja.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar een reflexsysteem dat zoveel mogelijk de grootste voordelen van reflex (vervorming voorkomen door het werk van de woofer bij de resonantiefrequentie over te dragen aan de poort; vertraagde resonantie voorkomen door energie-overdracht in plaats van compressie/wurging) combineert met de voordelen van het gesloten systeem (droge, puntige basweergave).

Maar het blijft een compromis, ja.

Ik zit op dezelfde lijn om dezelfde redenen :D

en ik snap er (nog) niks van :unsure: