Jump to content

Aarding


Douma
 Share

Recommended Posts

Via de aarde in de arm.

Daar zit de headshell waarschijnlijk gewoon aan aarde.

Kan ook zijn dat dit in de armbuis zelf zit.

Kan je het beste meten.

Hoef je hem niet te slopen.

Even de bedrading naar je element los nemen en met een multimeter de weerstand meten tussen de aansluitdraden en de metalen delen van de arm.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet dat er in een sme arm een clipje zit met een draad die naar de connector loopt.

De connector is gemodificeerd naar cinch aansluiting daar zit een aardedraadje aan.

Dat zal dan de aarde zijn.

Of is dat de massa.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Die Whest heeft bij mij nog nooit gebromd: niet op de set op zolder en niet op de totaal andere set in de huiskamer. Toen ik hem heb gekocht, heb ik hem een op een vergeleken met mijn toenmalige Black Kube en de duurste Trichord. In de huidige setting klinkt hij iets aan de dunne kant in het midden en mist wat in laag ten opzichte van de DIY Pearl van Roger. Die is toch wel superieur en ongeveer wel het beste wat ik in huis heb gehad met uitzondering van de Einstein misschien. De phonotrappen die ik via Puresound in huis heb gehad klonken eigenlijk allemaal beter met uitzondering van de Bluenote. Maar goed ze waren allemaal minstens twee maal zo duur.

 

Overigens beweert Ruud Jansen (Ruud 13) dat het bij aarding alleen om veiligheid gaat en niet om klankverbetering. Die Engelsen vonden vroeger aarding niet nodig kennelijk. Kijk maar eens naar Quad en Garrard (hoe zit dat met Leak Jack?). Als je dat gaat mixen met apparatuur die wel geaard is levert dat misschien wat hindernissen op die ook wel zijn op te lossen. Bij Peter klinkt het verder prima in ieder geval.

 

Mijn ervaring is dat naast de aarding van de arm, aarding van het metalen chassis grote voordelen heeft. Veel minder last van statische elektriciteit in de winter in ieder geval.

 

De Leak spulletjes die ik heb of onderhanden genomen heb zijn erg gevoelig voor brom. Alle ingangen zijn enorm gevoelig en de meeste worden zelfs met weerstanden verzwakt.

Als je kijk naar de brom en ruis cijfers kijkt dan zijn die ook niet best.  Toch met een beetje geduld en afhankelijk van de draaitafel (wel of niet aarddraad) is het meestal stil te krijgen. 

 

Oja ze zijn gewoon aangesloten via de randaarde ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Massa en aarde niet verwarren.

 

Als je het over bodymassa en tuinaarde hebt is dat wel verstandig, Zeker als je aan tafel zit met iemand met behoorlijke bodymassa. Maar bij radio's, versterkers etc. wordt met massa en  aarde hetzelfde bedoeld.

Link to comment
Share on other sites

Als je het over bodymassa en tuinaarde hebt is dat wel verstandig, Zeker als je aan tafel zit met iemand met behoorlijke bodymassa. Maar bij radio's, versterkers etc. wordt met massa en  aarde hetzelfde bedoeld.

Ik heb het iets anders begrepen. De massa is het centrale nulpunt van electronische apparatuur. Deze kun je met de aarde verbinden om storingen af te voeren, maar het hoeft niet. Een ongeaard apparaat heeft ook een massa.

Link to comment
Share on other sites

Enig onderscheid wat er is, is dat er apparaten zijn met randaarde en apparaten zonder randaarde en dat heeft alleen met veiligheid te maken. Dat is wat Carl m.b.t. tot Jansen zijn opmerking blijkbaar bedoelde. Maar dat staat los van wat in zijn algemeenheid met "aarde" en "massa" bedoeld wordt bij audiospullen. Randaarde heeft betrekking op de netkant en de veiligheid er van. "Aarde" en "massa" hebben betrekking op de signaal kant van audiospullen. Dus waar de afscherming van interlinks aan hangt b.v. Eigenlijk zou je daar dan van "signaalaarde" moeten spreken. Het losse aarddraadje tussen DT en PP/VV heeft betrekking op de signaalaarde en heeft niet van doen met veiligheid. Soms zit die randaarde en signaalaarde met elkaar doorverbonden en aan de kast/chassis. En soms ook niet. En soms zit er een weerstand tussen van iets van 100 ohm om te voorkomen dat er aardlussen kunnen ontstaan. Hier zijn vele variaties mogelijk waar met geen woord over gerept wordt in de handleiding.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Enig onderscheid wat er is, is dat er apparaten zijn met randaarde en apparaten zonder randaarde en dat heeft alleen met veiligheid te maken. Dat is wat Carl m.b.t. tot Jonkers opmerking blijkbaar bedoelde. Maar dat staat los van wat in zijn algemeenheid met "aarde" en "massa" bedoeld wordt bij audiospullen. Randaarde heeft betrekking op de netkant en de veiligheid er van. "Aarde" en "massa" hebben betrekking op de signaal kant van audiospullen. Dus waar de afscherming van interlinks aan hangt b.v. Eigenlijk zou je daar dan van "signaalaarde" moeten spreken.

Daarom zijn massa en aarde betere kreten. Aarde hangt n.l. altijd aan aarde. Of dit nou via randaarde of penaarde is.

Link to comment
Share on other sites

Ja en op die manier hou je de verwarring alleen maar in stand Hans. Probeer nu eens randaarde (voor de veiligheid) en signaalaarde (voor een schoon signaal) even te scheiden. Zijn echt verschillende zaken. Randaarde heeft echt alleen van doen m.b.t. veiligheid van een apparaat. Er zijn versterkers waar in de trafo een aardscherm zit. Dat is een metalen scherm tussen de (primaire) netkant en de (secundaire) laagspanningskant. Bij zo'n constructie zit de randaarde alleen aan dat scherm verbonden en nergens anders aan. Zo'n scherm werkt dubbel op dan. Mocht er sluiting ontstaan dan voert dat scherm de gevaarlijke spanning af naar de randaarde en het houdt ook een klein beetje de netstoring tegen. Bij zo'n apparaat moet je de signaalaarde (b.v. kast) beslist niet met de randaarde verbinden.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Die signaal- aarde/massa is de referentie voor je signaalkabels/interlinks. Daar zit de mantel mee verbonden b.v. Staat daar storing/brom op dan komt dat ook rechtstreeks in je muziek terecht. Soms is dat ook de kast maar vaker van niet en is dat gescheiden van de kast. En als dat allemaal goed zit heb je ook geen brom met spullen waar helemaal geen randaarde aan zit. Dat is dus waar Ruud Jansen op doelt begrijp ik.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

En meestal is de signaalaarde/massa met de randaarde verbonden. De randaarde is vaak niet schoon, dwz de aarde vangt ook HF en piekspanningen op. Wanneer de aardweerstand heel laag is, wordt dit keurig afgevoerd. Wanneer er verder niets op de aardpen is aangesloten vangt deze ook geen vervuiling op.

Vandaar dat er soms aardpennen speciaal voor de audioset geslagen worden. Maar om deze ook als veiligheidsaarde te laten fungeren  (dus zonder aardlekschakelaar), moet die aardpen een heel lage weerstand hebben (eis).

Link to comment
Share on other sites

En meestal is de signaalaarde/massa met de randaarde verbonden. De randaarde is vaak niet schoon, dwz de aarde vangt ook HF en piekspanningen op. Wanneer de aardweerstand heel laag is, wordt dit keurig afgevoerd. Wanneer er verder niets op de aardpen is aangesloten vangt deze ook geen vervuiling op.

Vandaar dat er soms aardpennen speciaal voor de audioset geslagen worden. Maar om deze ook als veiligheidsaarde te laten fungeren  (dus zonder aardlekschakelaar), moet die aardpen een heel lage weerstand hebben (eis).

 

Wat je hier ter berde brengt is van een apparaat wat niet deugd Hans. Signaalaarde en randaarde zitten nooit met elkaar verbonden als het goed is. Dat is vragen om problemen. Op die manier creëer je juist aardlussen waar je niet op zit te wachten met nodeloze signaalverslechtering en/of brom tot gevolg. Er zit altijd een isolatieweerstand tussen van 100 - 220 ohm en vaak helemaal niet als het niet nodig is om lekstroom af te voeren.

 

Nogmaals, zoals Ruud Jansen ook al aangaf: Randaarde heeft met veiligheid te maken en niets met het audiosignaal. Aardpennen slaan speciaal voor audio is een audiofiele hype die nergens voor nodig is als de spullen op orde zijn.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Wat je hier ter berde brengt is van een apparaat wat niet deugd Hans. Signaalaarde en randaarde zitten nooit met elkaar verbonden als het goed is. Dat is vragen om problemen. Op die manier creëer je juist aardlussen waar je niet op zit te wachten met nodeloze signaalverslechtering en/of brom tot gevolg. Er zit altijd een isolatieweerstand tussen van 100 - 220 ohm en vaak helemaal niet als het niet nodig is om lekstroom af te voeren.

 

Nogmaals, zoals Ruud Jansen ook al aangaf: Randaarde heeft met veiligheid te maken en niets met het audiosignaal. Aardpennen slaan speciaal voor audio is een audiofiele hype die nergens voor nodig is als de spullen op orde zijn.

Vandaar dat zoveel apparaten een beduidend platter en slapper muziekbeeld presenteren als er randaarde wordt gebruikt!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...