tover Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door Henrie: Je PC doet het toch ook wel zonder aarde? De mijne tenminste al meer dan 2 jaar zonder problemen. Ik zit namelijk met hetzelfde 'probleem' als jij. Ik heb ook nergens randaarde. Dan krijg je idd een spanning op je kast van je PC en je moet dan ook niet je PC vastpakken en tegelijk de verwarming aanraken want dan krijg je een flinke opdonder te verwerken (al voel je die voornamelijk in je vingers en is het niet schadelijk, alleen wel irritant). Maar een probleem hoeft dat volgens mij niet te zijn. In het verleden,toen had ik nog een 486'er,stond deze ook niet geaard,echter door de combinatie van vloerbedekking ging mijn beeldscherm naar z'n ..... En pc word geleverd/gebouwd met aarde aansluitingen/snoeren,dat zal men toch niet voor de katse dinges doen,toch? Ook nu zit ik met mijn voetjes op een stukkie tapijt dus is het gevaar aanwezig van kapotte aparatuur.Maar dat de spanning op de kast een lampje kan laten branden van een een spanningszoeker verbaaste mij toch wel. grtjs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door kathode: dubbel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door tover: In het verleden,toen had ik nog een 486'er,stond deze ook niet geaard,echter door de combinatie van vloerbedekking ging mijn beeldscherm naar z'n ..... En pc word geleverd/gebouwd met aarde aansluitingen/snoeren,dat zal men toch niet voor de katse dinges doen,toch? Ook nu zit ik met mijn voetjes op een stukkie tapijt dus is het gevaar aanwezig van kapotte aparatuur.Maar dat de spanning op de kast een lampje kan laten branden van een een spanningszoeker verbaaste mij toch wel. grtjs Tja, ik heb toch nog nooit problemen gehad... Dat het lampje van je spannigszoeker gaat branden dat kan kloppen. Doet die van mij ook... En dat het beter is om 'm wel te aarden, das ook niet zo raar aangezien ze met een geaarde stekker worden geleverd (zoals je zelf ook al zegt). Maar veel kwaad kan het volgens mij niet als je 'm niet aardt. Ik heb tenminste nog nooit eerder gehoord dat iemand er problemen mee heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kathode Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door Maarten: Beste Kathode, Ik weet niet wat je wilt met zo'n antwoord, zeker naar lezers die op zoek zijn naar serieuze antwoorden. Dit is nl. absoluut gelul. Ik heb thuis minstens 4 versterker,cd of DVD-A spelers met een dubbel isolatie teken (en ja, ik heb het wel nagekeken), en de schappen in de winkels staan er vast ook vol mee want als apparatuur met een metalen behuizing niet voorzien is van een aarde aansluiting is deze dubbel geisoleerd. Nogmaals, ik weet niet wat je beoogt met zo'n reactie maar voor andere forummers wel leuk als je probeert serieus te reageren. Zeg anders niets. met vriendelijke groeten, Maarten Jij denkt echt bijdehand te zijn hoe kan het dan dat er een lek spanning op de meeste Pc staat [D.G afgekeur dus] en hoe kan het dan dat er ook een lek spanning op een versterker staat [afgekeurd] na massa gemeten leg dat dan eens uit hoe was het ook al weer dubbel geisolatie en toch een lek spanning Hum ik denk dus dat jij eens wat serieuser zou kunnen reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Ik heb een simpele buis van ca 3m1 lang m.b.v. de tuinslang in de grond gedrukt. Hieraan hangt alleen maar m'n installatie. 3m is al heel wat, meestal zit je dan al in het grondwater en heb je een ontstorende aarde. Een veilige aarde heb je niet omdat het in een heel droge zomer voor kan komen dat het grondwater lager staat. Maar dit is ook niet nodig anders hadden de betreffende stopcontacten wel randaarde. Die buis zit er zo in (in het geval van zand, klei weet ik niet): - koop een waterleidingbuis met een diameter van 12 mm uitwendig (liefst een rechte van de vakhandel die zijn sterker). - sluit een (aan een kraan angesloten) tuinslang aan een eind van de buis dit doe je door deze met een aantal slangklemmen over b.v. 10 cm lang aan de buis vast te maken. - zet de buis rechtop en draai de kraan open. - door de buis nu voorzichtig op en neer te bewegen zakt deze bijna vanzelf in de grond. - als de buis voldoende diep zit de kraan dicht en slang eraf. - Nu kun je m.b.v. een rvs boutje de draad aansluiten (ik heb 2x 2,5 mm2). - Nu nog een gat boren door de spouwmuur, en de draad erdoor steken. - Deze draad sluit je aan op het aardcontact van de steker van de verdeeldoos (de draad kan aan de achterkant naast het snoer in de stekker). - klaar. Ik heb zo'n buis in m'n voortuin zitten vlak bij het stopcontact waar m'n set op is aangesloten. In mijn geval moest ik wel omdat anders mijn netfilter niet werkt (en volgens mij geen een filter). Dit was veel eenvoudiger dan een extra aarddraad trekken vanaf de meterkast. En bovendien is deze niet vervuild door andere apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Ik denk dat ik maar eens een stevige klopboor ga pakken om vervolgens door de vloer een gat te boren en een 3 aderkabel door de kruipruimte naar de stoppenkast gaat trekken.Dit doe ik om er gewoon 100% zeker van te zijn dat alles goed voorelkaar is zonder eventuele schade van niet aarden en kans op schade te voorkomen. "voorkomen is beter als genezen"toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Tover, Ik ben het eens met Henk. Met een trekveer en een paar meter aardedraad kun je wellicht vanuit de wantcontactdoos naar een centraaldoos in het plafond een aardedraad trekken. Maar voordat je een kabel naar de meterkast legt; heb je nagegaan of het probleem met de brom verdwijnt als je een geaard verlengsnoer gebruikt voor de PC? met vriendelijke groeten, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Aparte aarde is veeeeeeeel beter. Alle storingen uit de hele buurt komen via de aarde op jouw apparatuur te staan, dat wil je toch niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Tja, Aparte aarde is beter. Maar als het alleen om de PC gaat die geaard moet worden, dan maakt de kwaliteit van de aarde niet veel uit. Zelfs als de PC aan de hifi is gekoppeld zou ik hier geen aparte aarde voor aanleggen. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 De dichstbijzijnde aarde aansluiting is in mijn geval de stoppenkast,maar waar het mij om ging is dat mijn versterker sinds een paar dagen bromt en ik een paar dagen daarvoor mijn draaitafel weer heb aangesloten met een aardedraad naar de versterker. De pc was dus niet geaard dit heb ik dus indertijd gedaan dmv een draadje naar de knop van de radiateur. De pc is aangesloten op een kabelmodem welke weer doorgelinkt is naar een versterker. Mijn tuner en tv zijn allebei ook gelinkt aan dezelfde versterker en beide zijn ook aangesloten op de versterker. Zodoende vroeg ik mijzelf af of het dan indirekt mogelijk is dat de versterker daarom bromt omdat audio en pc indirect zijn gelinkt.Maar het hele verhaal van aarding vind ik erg intressant omdat wij hier in huis nogal wat electrische apparaten hebben staan,inclusief een centrale afzuigsysteem door de hele woning.Het principe van een pijp(lans)inspoelen is mij bekend omdat mijn werkzaamheden onder andere grondstabilisatie en welafdichten met zich meebrengen,waarbij er ook een lans word ingespoeld met een gemiddelde lengte(diepte)van 16 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Aparte aarde is veeeeeeeel beter. Alle storingen uit de hele buurt komen via de aarde op jouw apparatuur te staan, dat wil je toch niet. ieder huis heeft toch een aparte aardpen? tenminste bij mij wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 ieder huis heeft toch een aparte aardpen? Inmiddels lang niet altijd meer. Zie onderstaande link: http://ip91357428.adsl-surfen.hetnet.nl/pu...ards/TA94_2.pdf greetzz, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 Daar komt bij dat er in je eigen huis veel meer stoorbronnen zitten dan je denkt. B.v. PC, koelkasten, wasmachine, wasdroger, dimmers, tl-armaturen, electrische kachel, CV installatie, magnetron. Kortom alles waar een motor of electronica in zit is in principe een stoorbron. Binnen je installatie zijn de digitale apparaten CD-speler,DVD, DAT enz. de grootste stoorders. Ook in veel versterkers zit tegenwoordig een Processor t.b.v. het regelen van diverse functies (o.a. afstandbediening). Kortom, het is niet makkelijk. Ik heb dus die aardpen met een gefilterde stekkerdoos. Verder zijn de meeste apparaten voorzien van afgeschermde en geaarde netkabels (zelfbouw). In deze stekkerdoos zijn drie stopcontacten geplaats welke de digitale apparaten dubbel filteren (in twee richtingen). Bij mij heeft e.e.a. veel, en dan bedoel ik ook veel, verbetering gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 maar wat is nu beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 Ben het helemaal met Ome Henk eens. Theoretisch is er (meestal) inderdaad sprake van een aardlus als je alle componenten uit je set met een geaarde stekker in een geaard stopcontact stopt en ze daarnaast via de interlinks zijn doorverbonden. Of je hier last van hebt is inderdaad een kwestie van proberen. In mijn vorige set had ik er geen last van, maar met mijn huidige set wel (er is dan een lichte brom hoorbaar). Was simpel op te lossen door de eindversterkers NIET via de netsnoeren te aarden. Nu is alleen mij CD speler via het netsnoer geaard en de eindversterkers zijn dus indirect via de afscherming van de interlinks geaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 nu nog wat : sinds ik mijn set geaard heb ,hoor ik een tik in mijn speakers als mijn vrouw in de keuken de tl lampjes uitdoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Dan wordt die schakelklik afgevoerd via de aarde. Daarom ben ik voor een aparte aarde en een netfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Ondertussen heb ik een aardedraad getrokken vanaf de stoppenkast naar de pc en draaitafel.Onder de versterker en cd speler heb ik rubberen blokjes geplaatst en mijn brom was weg!Plus dat er een plezierige feit is bijgekomen,door het plaatsen van rubberen blokjes is het geluid mooier geworden,diepte,voller,lager,sprankelder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dewim Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Rienk, heb je vraag gelezen. volgens mij moet je zeer voorzichtig te werk gaan met aarding, dan wel zelf aardpinnen slaan. laat dit over aan een professioneel bedrijf. Overaarding kan problemen opleveren tijdens onweersbuien. Groet willem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 31 januari 2003 Author Report Share Posted 31 januari 2003 Rienk, heb je vraag gelezen.volgens mij moet je zeer voorzichtig te werk gaan met aarding, dan wel zelf aardpinnen slaan. laat dit over aan een professioneel bedrijf. Overaarding kan problemen opleveren tijdens onweersbuien. Groet willem Wees maar niet bang. Ik heb een aantal jaren elektrotechniek gedaan en 2 huizen compleet bedraad(?). Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd, heb ik mijn kamer inmiddels geaard. Heel simpel een aardedraad van de badkamer naar mijn slaapkamer getrokken. Werkt prima! Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:nu nog wat : sinds ik mijn set geaard heb ,hoor ik een tik in mijn speakers als mijn vrouw in de keuken de tl lampjes uitdoet. Misschien een netfiltertje tussen de "boosdoener" en de 220V input heb geen last meer van de koelkastklikken na gebruik van zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 Ik probeer effe het probleem van brom te visualiseren. De aardlus tussen twee geaarde apparaten zal per definitie een aardlus onstaan (Via de mantel van de interlink). Als er een stroom (rood) door die lus loopt zal het magnetische veld een brom op de interlink geven. Maar ieder willekeurig magnetische veld zal brom geven op de interlink. Oplossing Netkabels langs elkaar leggen en zekker geen stroomvoerende snoeren door die lus heen leggen. 1 van de twee niet aarden (denk aan veiligheid) trafos en vooral adapters!! uit de buurt houden. Tweede situatie De UPC troep. Indien men een video of tuner aan de kabel legt zal er een aardfout ontstaan tussen de kabel en het lichtnet. Velen zullen de schok gevoeld hebben toen ze met hun vingers tussen de aansluiting en de coax kabel zaten. Dit is audio technisch gesproken een enorme stroom. De brom die ditmetzich meebrengt is enorm. Oplossing een mantelstroomfilter. Ik zelf eens groundloopisolaters (op line niveau) geprobeerd maar heeft niet zo'n goed effect als een mantelstroom filter in de coax kabel. Verder kom je vaak in de problemen met computers omdat je die wel moet aarden. Ik heb mijn pc op 10meter (kabellengte) afstand staan. Als ik "play" en een "Rec" verbinding leg heb ik brom. oplossing leg die interlinks zo dicht mogelijk tegen elkaar. Zelfde net aansluiting gebruiken (bij mij niet mogelijk, andere stop) Digitale verbinding leggen. (minder brom gevoelig) Zelf heb ik 1 interlink(coax) en 2 digitale verbindingen (waarvan 1 optisch) 't gaat gellukig goed. Maar de tweede interlink gaat fout! groundloopisolaters gebruiken. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 november 2016 Report Share Posted 13 november 2016 Ik vond een oud topic aangaande aarde Gisteren zei ik dat de Garrard 301 niet geaard was en ook geen brom. Douglas merkte op,dat kan niet er is een strooiveld van de motor dat brom geeft als je de dt niet aard. Roger was niet verbaast dat ik geen brom had. De Lenco bromt wel als ik hem niet aard. Elementen hebben daar hun rol in,met de een meer brom dan met de ander. Hoe ervaren jullie dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2016 Report Share Posted 13 november 2016 Waarschijnlijk zit de arm al intern aan aarde. De aarde is er dus wel alleen zie jij dat dan weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 november 2016 Report Share Posted 13 november 2016 Dat is niet zo. Er staat een sme serie 1 op met een v/d hull interlink. De arm is ook niet geaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts