Jump to content

TOEGEPASTE MECHANICA

Haudio
 Share

Recommended Posts

Het Waarom !

Volgens Isaac Newton.

Aktie is reaktie : dezelfe kracht die het membraam aandrijft, werk door op de luidspreker-kast, alleen in tegenovergestelde richting.

Dit effekt is algemeen bekend, de luidspreker fabrikanten kunnen het optreden van dit effekt niet verhinderen.

Voor een goede klanh moet de luidspreker vast blijven staan.

Dat gaat zo : aangenomen, een luidsprekerkast heeft een grondvlak van 30 cm. x 30 cm. = 900 cm 2, waarop zijn totale gewicht rust.

Bij 18 kilo is dat dus 20 gram per cm 2.

Zet mende luidsprekerkast op drie Spikes of Kegels , waarvan de punten een doorsnede hebben van ongeveer 1/10 mm2 , dan ontstaan er drie vlakken met een oppervlakte van 1/100 mm2 elk.

Oftewel, 6 kilo per 1/100 mm2, 600 kilo per mm2 en 60.000 kilo per cm2 !

Vergeleken met de 20 gram per cm2 is de druk per cm2 dus 3 miljoen keer zo hoog !

Het grote verschil : wat eerst nog beweeglijk was staat nu zo vast als een huis !

De wezenlijke werking van de Spikes komt voort uit de geniale konstructie van de vormgeving met het kleine kontakt oppervlak.

De Spikes en Kegels zijn keihard.

Ze worden daar gebruikt, waar de luidsprekerkast een geheel moet vormen met een stabiele ondergrond.

De dempers werken anders, zij passen zich aan de ondergrond aan : ze zijn "slap" en nemen trillingsenergie op.

De horizontale stabiliteit wordt verbeterd door de grote doorsnede.

Dempers worden toegepast als de ondergrond instabiel is en door luidspreker-trillingen beinvloed kan worden.

Dit alles geldt voor alle Audio en Video apparatuur.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

AS

• 2 weeks later...
Guest Lars A.

Ik lees op de forums dat sommige een plaatje of een dubbeltje of een kwartje eronder zetten, om beschadigingen te voorkomen aan de vloer. Als je dat doet gaat het effect dan ook iets achteruit, oftewel minder druk op vloer. Of maakt dat niet zo veel uit? Lijkt mij wel.

Groetjes

Lars

Beste Lars A.

Je kunt onderzetters gebruiken die hier speciaal voor ontwikkeld zijn om een zo goed mogelijk kontact te waarborgen.

Zo maar met de punten op de vloer/parket doet het effect teniet omdat de punt dan de vloer inzakt en in verhouding wordt de punt dan groter en de koppeling minder.

Met vriendelijke groet,

Haudio

• 2 months later...
Guest Faudio

Beste haudio,

Jouw theorie klopt.

klasse!

Ik ga ook spikes aanschaffen.

Zijn ze verkrijgbaar ook in de maat voor

een Tannoy puma?

Hoogachtend met een vriendelijke

groet,

Faudio

Beste Felix,

Voor de Tannoy Poema kan het ook !

Maar of het nodig is ?

Waar je ze normaal gesproken voor gebruikt denk ik niet dat het wenselijk is .

Een beetje meer boem is voor jou doel niet erg, en een beetje minder definitie ook niet denk ik.

Verder heel veel plezier en goudgoan .

Met vriendelijke groet,

Henk

AS

Beste Haudio,

Heet het ook zin als je luidsprekers van een klein formaat(boekenplank) op spikes zet? Of zijn die spikes meer bedoelt voor de wat grotere en zwaardere luidsprekers?

Groeten,

Rienk

Beste Rienk Douma,

Kegels of Spikes heeft ook bij kleine luidsprekers zin ( massa koppeling).

Het geeft in het hoog een betere definitie en voor het laag ook.

En wat betreft lage tonen die anders doordreunen kan het ook een verbetering geven.

"Of kasten die gaan meedreunen"

Wat vaak wordt vergeten dat apparatuur er ook baat bij kan hebben door b.v. een CDspeler op spikes te zetten kun je minder last hebben van microfonie (rondzingen) want ook transistoren zijn microfonisch en zodoende kun je je apparaten van elkaar ontkoppelen.

Dit kun je ook vaak zien bij de betere audioracks waar de planken onderling ontkoppelt zijn door spikes.

Met vriendelijke groet,

Henk

AS

• 10 months later...
Geplaatst door Haudio:

Het Waarom !

Volgens Isaac Newton.

Toch zet ik kanttekeningen bij de theorie. Zelf denk ik dat niet alleen de kracht per cm2 het verschil maakt, maar ook andere eigenschappen:

- De spikes worden op uiterste punten van het grondoppervlak gezet. Dat betekend dat sowieso de kast stabieler staat. Als voorbeeld is de ondergrond niet helemaal recht. Ook als hij precies recht is, betekend dat er ook krachten van het midden van de grondplaat op de ondergrond worden uit geoefend. Als de speakers op de uiterste punten staat, staat de speakers stabiel daar om, en ik denk zelf niet door de kracht per cm2.

- De spikes geven (denk ik) een spanning op veel plaatsen, juist omdat de spikes de speakers op hoekpunten ondersteund, met daar boven de vertikale delen.

Ik weet niet of het met hout zo werkt, maar mij is bekend dat een spanning in metaal de metaal structuur vervormd. Ik denk dat deze spanning positief werkt op resonantie gedrag van de kast.

- Spikes plaatsen de speaker iets omhoog. Doordat lage tonen in het rond afstralen, worden ze nu niet negatief (bonken) versterkt door de hoek tussen de frontplaat en de ondergrond. (ook effect als je de speakers in de hoek zet)

• 4 weeks later...

Haudio,

Als je het idee hebt dat spikes door hun grote lokale druk de wrijvingsweerstand tegen verschuiven verbeteren, dan is dat een misverstand.

De wrijvingsweerstand wordt namelijk bepaald door de wrijvingscoe

Hoe verzin je 't?

De kracht die de luidspreker op de ondergrond uitoefend blijft gelijk ,nl 18 kg.

Het is zelf zo dat door de speaker op spikes te plaatsen de kast gemakkelijker resoneert,vergelijk het met een triangel die eerst op je hand ligt(dood)en dezelfde triangel aan een draadje(resoneert).

Wel is het zo dat een luidspreker met spikes op (dikke) vloerbedekking onbewegelijker is,maar dit komt voornamelijk door het gebrek aan gewicht van de luidsprekerbehuizing,de luisprekerkast verzwaren is een betere optie. cool.gif

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

John heeft een hele volle zak en weet niet hoe hij die legen moet.

Is dit geen zinloos geweld ??

Groet Jitze confused.gif

E=mc2

Energie = massa x snelheid in het kwadraat

-Massa van conus is afhankelijk van het type speaker maar als voorbeeld Seas WA254 D 25cm woofer: 41 gram

-snelheid is afhankelijk van frequentie,maar de amplitude ook, we nemen de resonantiefrequentie :27 Hz over een lengte van 2maal x-max = 8mm wordt 27x8mm=0.216m/sec

-Dus energie = 0.041 meter x 0.0466 = 0.0019kg/sec

Ok ,wat doe ik dan verkeerd hier?

Of doe ik het goed?

:D:D:D:D:D:D:D:D

Ik heb zelf een houten vloer. Die ook nog eens heel scheef is. mad.gif (30cm geeft 1cm verlaging) De spikes onder mijn speakers kunnen dat niet verwerken. Jammer, maar 't volgende opgevonden.

3 spaanplaat schoeven (liefst Dik)

1 Beton tegel 30*60 cm

Daar bovenop mijn speaker.

Nu kan ik eindelijk mijn speakers wat beter plaatsen.

Ik ben trouwens erg benieuwd wat een paar sjor banden doen als het gaat om speaker verzwaring.

grtz