seoman Posted 26 mei 2002 Report Share Posted 26 mei 2002 Omdat je van voetbal houdt? Je kopt hem er graag in zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Geplaatst door sodejuu: Nou Gerrit, Helaas is de wetenschap nog niet zover dat ze alles kunnen verklaren. Sommige dingen zijn heel moeilijk of niet te verklaren en dan werkt zo'n berekening echt niet tot de verduidelijking van de materie. Ik luister daarom ook liever naar een audioapparaat dan naar een meetinstrument. De eerste geeft nl veel meer muziek. En dat gegoochel met cijfertjes is af en toe wel leuk, maar niet de godsganselijke tijd. Aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld: Ik heb nooit beweert alles te weten en eigenlijk zie ik graag dat iemand mij verbeterd,daar is een forum toch voor? Gerrit, kijk dan ook nog eens naar werkwoordvervoegingen, met name het gebruik van d en t aan het eind. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Persoonlijk vind ik dat alles wetenschappelijk te verklaren moet zijn, Ik heb geleerd "Meten is weten en gissen is missen". Gerrit, dit is wetenschappelijk gezien absoluut onmogelijk, zelfs de zogenaamde exacte wetenschappen zijn voor een belangrijk deel gestoeld op aangenomen stellingen - ontsproten aan enig creatief brein - en zijn lang niet in elke situatie evenveel waar ( d ). In de harde praktijk van het bouwen van audiocomponenten komt het veelvuldig voor dat een apparaat, dat prachtige meetresultaten laat zien, in de praktijk in het geheel niet wil klinken. Theorie en praktijk leven dus voortdurend op gespannen voet. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Ik heb eens een Sony versterker gehoord met een kolossale ringkerntrafo en een erg indrukwekkend voedinggedeelte die meettechnisch veel beter uit de test kwam dan de Musical Fidelity die er naast stond. De Sony werd echter wel met grote overtuigingskracht door de MF van tafel afgeveegd wat muzikaliteit betreft. Harde cijfers zeggen dus niet alles. Blijkbaar zitten onze oren niet te wachten op een technisch perfect signaal.... Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Geplaatst door Jitze: Gerrit, kijk dan ook nog eens naar werkwoordvervoegingen, met name het gebruik van d en t aan het eind. Groet Jitze Bij deze bedankt,maar ik bedoelde inhoudelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Geplaatst door Jitze: Gerrit, dit is wetenschappelijk gezien absoluut onmogelijk, zelfs de zogenaamde exacte wetenschappen zijn voor een belangrijk deel gestoeld op aangenomen stellingen - ontsproten aan enig creatief brein - en zijn lang niet in elke situatie evenveel waar ( d ). In de harde praktijk van het bouwen van audiocomponenten komt het veelvuldig voor dat een apparaat, dat prachtige meetresultaten laat zien, in de praktijk in het geheel niet wil klinken. Theorie en praktijk leven dus voortdurend op gespannen voet. Groet Jitze Volgens mij gaat dit bij electronica niet op. Als ik een boek lees over bv versterkers dan is alles volgens mij goed wetenschappelijk onderbouwd. Natuurlijk kun je een versterker kiezen op klank maar heb je dan werkelijk een klankmatig betere versterker of compenseer je voor fouten in de rest van de keten? Mijn idee is dat de bron goed moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Gerrit, zelfs iets simpels als een versterker is opgebouwd uit bergen compromissen. Zou je een versterker bouwen die geen spoor vervorming laat zien, is vele malen door fabrikanten - in de praktijk - bewezen, dit levert prachtige meetresultaten, echter de hiervoor benodigde tegenkoppeling maakt dat dit apparaat klankmatig een ramp zal zijn.... Verder moet, om te kunnen waarnemen hoe goed de bron is, elke volgende component minimaal op hetzelfde niveau kunnen presteren.... Dit dogma mbt. de bron is de wereld geholpen door een fabrikant, die in de jaren zeventig uitsluitend een bron produceerde. Een platenspeler dus en inderdaad loont het de moeite om in een platenspeler een onevenredig groot deel van het totale budget te investeren. Met de introductie van cd speler is dit verhaal geheel ontkracht, de bron is namelijk - bijna - altijd slechter dan de rest van de installatie, alleen al omdat deze het signaal domweg afkapt bij 20.000 Hz.. Wat dit betreft is de SACD een herkansing voor de bron, nu alleen nog echt goede componenten toepassen....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Ik zelf denk dat in de "wetenschap" alle antwoorden te vinden zijn. Het gaat echter verkeerd bij zwart/wit denken. Een bioloog die ontkent dat de mens ook een mechanisme is, slaat een deel over van de werkelijkheid. Informatie over versterkers kent het zelfde euvel. 10.000uF klinkt niet beter dan 5.000uf. Er is alleen een verschil in filter en buffer eigenschappen. En dit zegt verder niets als de rest van het apparaat niet het zelfde is. En hoe meten we eigelijk??? Dat is nog het meest absurde van "wetenschap". Neem 500 honderd metingen en goochel wat met de cijfers en ineens gaan er 10.000 mensen per jaar dood aan een ######. Dat kun je niet verzinnen maar dat is dagelijkse kost. Zoals velen gemerkt hebben is 1 kabel al genoeg om een set anders te laten klinken. Hoe zou je dit in gods naam moeten meten??? Pverlies = Stroom x stroom X de weerstand van de kabel??? Dat is wat de leraren ons graag laten geloven. Maar het verhaal gaat alleen nog een formule of 10 verder (geen idee hoor) maar dat hoef je niet te weten "Men" wil dat je je dom houdt en inderdaad een kabel van 25mm2 koopt van puur zilver. Want dan heb je geen verlies. Verkoper blij, jij arm. Ok we denken recht. Maar recht bestaat alleen denkbeeldig. Dus wat dan?? Nou proberen overal rekening mee te houden. Een apparaat leeft (bijna) en is dus net zo onderhevig aan omstandigheden als jij en ik. Ik vermoed zelfs dat een buis die belicht wordt anders funktioneerd als een buis waarvan alle lichtstraling wordt geabsorbeerd. Bij Sphinx hebben ze verschillende leds geluisterd!!!! (ruststroom instelling) Ok klinkt absurd maar dit alles heeft redenen en het zoeken ernaar is wetenschap. Dat wat met de meet resultaten gedaan wordt is 95% v/d tijd marketing. Die andere 5% is het sturen van het project. En het ontdekken van logische verklaringen voor de chaos. Dan kun je er op inspelen. En stel nou dat daar een begin en een einde aan zit, nou dan kunnen we pas gaan berekenen of een ontwerp goed gaat klinken. Jezus wat een gelul allemaal weer. (nee ik heb niet geblowed Signing off........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Volgens mij komt het er gewoon op neer dat je vooral je oren moet gebruiken om apparatuur te beoordelen en niet alleen technische informatie (alhoewel die wel behulpzaam kan zijn)...... Het beste zou zijn om blind te testen (dan wordt je ook niet afgeleid door de "verpakking") John Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Het beste zou zijn om blind te testen (dan wordt je ook niet afgeleid door de "verpakking") Tja daar zit wat in. Maar ik zou als ik blind was waarschijnlijk nog verliefd zijn geworden op de MF X series. Ik hou van rond. En dat moet je voelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Hallo Seoman, De MF Xpre die ik heb gehad was in ieder geval fantastisch.. Ook andere MF apparatuur die ik heb gehoord was erg muzikaal. Als ik andere (geen hoogrendementluidsprekers had) stond MF zeker boven aan het verlanglijstje! Mvrg John Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Mf staat nog steeds boven aan mijn verlanglijstje. Hun XPR100, ik moet afstandsbediening!!!!!!! En Ik wil hun A324 upsampling dac. Maar die is heel saai vierkant En daarna wil ik De nieuwste mission. Damn ik ben helemaal weg van hun geluid en nu hebben ze ook eens een echt bak beest gebouwd. Weegt maar 155kilo die moet ik een keer horen. Maar eigenlijk durf ik dat niet lijkt me veel te schrijnend. Ben een keer wezen luisteren naar een set van ruim een ton (15jaar geleden) en toen kwam ik thuis met mijn eigen 8mm spaanplaat pioneerboxen en mijn akai versterkertje. Ik hield me sterk ik heb net niet gehuild. Erg nare ervaring. Het wordt tijd dat mijn baas me weer eens naar het buitenland stuurd. Dan heb ik tenminste een leuk salaris voor een MTS'rtje. Heb er zin in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Plaats eens een gewicht (massa)op je luidspreker.Totem doet daaraan.En ik heb er zelf goede ervaringen mee.leg eventueel eerst heellosjes je vingers op je speaker.Voel je enige vibratie ga dan met gewichten in de weer.Denk er echter aan alles klinkt zoals het er uitziet!Luister op je gemak en het liefst met je eigen oren. Rgds. Okki-nokki Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 31 mei 2002 Report Share Posted 31 mei 2002 En luisteren is denken dat je wat hoort. ?????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 mei 2002 Report Share Posted 31 mei 2002 Die kreet is een betere voor je sign dan die je nu hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts