Jump to content

Techniek single ended 300b buizenversterker???

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Is er iemand die mij in redelijk begrijpelijke taal kan uitleggen hoe een 300b single ended triode schakeling werkt? Wat doen de verschillende buizen 5u4g/ 6sn7gt en de 300b???? Wat heeft het meeste effect bij een upgrade van buizen, de 300b's vervangen of ook de andere buizen?? Heeft iemand hiervoor nog suggesties?? (ik denk dat ik er voor wat betreft de 300b wel uit ben, hiervoor wil ik Western Electrics dus dat wordt sparen!) O ja, ik gebruik de Heart beat monoblokken www.rikstoet.nl

Mvrgr

John ;)

Geplaatst door Jitze:

Hallo John,

Kijk eens op deze  Site  heeft ook diverse 300B naast elkander gezet.....

Groet Jitze   :)

Bedankt Jitze,

Triode dick maakt volgens mij mooie dingen maar de technische achtergrond van de ontwerpen wordt toch niet echt duidelijk. Ik heb via het internet een boek over buizenversterkers besteld (Beginner's Guide to Tube Audio Design). Ik hoop dat dit boek meer info geeft over buizengeweld.

Mvrgr

John

John,

als je serieus van plan bent met een setje 300B te gaan spelen-bouwen, bedenk dan dat er nog een aantal KR 300BXLS - van de oude serie - te koop is voor beduidend minder geld dan de WE.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

John,

als je serieus van plan bent met een setje 300B te gaan spelen-bouwen, bedenk dan dat er nog een aantal KR 300BXLS - van de oude serie - te koop is voor beduidend minder geld dan de WE.

Groet Jitze

Hallo Jitze,

Ik heb nu 300b's van Valvestate. Ik vind ze erg mooi klinken maar andere buizen proberen kan natuurlijk geen kwaad. Waar kan ik die KR 300BXLS'en vinden en geven die veel verbetering t.o.v. de Valvestates? Wat kosten de KR's eigenlijk?

Mvrgr

John

Ik heb een goede uitleg gevonden op het internet, misschien hebben andere beginnende tubeliefhebbers er wat aan:

SINGLE-ENDED TRIODE DESIGNSingle-ended triode tube operation is one of those retro-revivals that has taken the audio world by storm. But exactly WHAT is a single-ended triode amp? A TRIODE is a tube with only three amplifying elements: plate, cathode, and grid. Other power tubes have more than one grid, which is the controlling element of the tube. When more grids are added, there are more power supplies and conflicting power fields to deal with, all of which add distortion. Finally, SINGLE-ENDED means that the entire waveform is amplified by only one gain device (i.e., in this case, only one tube). With single-ended triode operation, a number of good things are achieved, including: 1) almost perfect linearity and gain stabilization; 2) virtual elimination of odd-order harmonic distortions, to which the human ear is most sensitive; and 3) an unaltered waveform within the amplifier, with no phase inversion. These factors, when combined correctly, make for an extraordinary listening experience.

John,

Een hele aardige uitleg vindt je HIER.

Ze maken overigens ook hele mooie 300B's. Niet zo mooi als Western Electric of KR, maar daar is de prijs ook naar.

Wel stukken beter dan Valve Art. VA is naar mijn mening een van de betere chinezen, maar het blijven chinezen (al je begrijpt wat ik bedoel... :D)

Die staat ook in mijn favorieten. In de bibliotheek (wie komt daar nog met het internet?) heb ik ook diverse boeken gevonden van Rainier zur Linde. O.a. Elektuur heeft dit uitgegeven. Het zijn niet specifiek antwoorden op jouw vraag maar wel intressante boeken over geschiedenis en toepassing van van buizen in audio.

Ook Menno van der Veen van Amplimo heeft een boek uitgegeven. Deze heb ik nog niet gelezen omdat hij al 2 keer gestolen is bij de bibliotheek. Verder heeft Peter van der Willenswaard diverse leuke artikelen geschreven. Deze staan oa op deze site.

Leuke links! Ik heb vandaag (mede op aanraden van Jitze) een paar KR 300bxls besteld ter vervanging van mijn Valve Arts. Toch benieuwd wat het verschil is..... Daar volgt binnenkort natuurlijk een verslag van op dit forum!

Mvrgr

John

Hallo John,

eerder vandaag had ik al begrepen dat je een paar KR's besteld had, geen slechte prijs overigens, uit het verhaal van Triode Dick heb je hopelijk opgepikt dat de buis in een normale 300B setting best aardig presteert, maar zodra hij iets meer stroom kan trekken dat er een behoorlijke verbetering op kan treden.

Groet Jitze ;)

Geplaatst door Jitze:

Hallo John,

eerder vandaag had ik al begrepen dat je een paar KR's besteld had, geen slechte prijs overigens, uit het verhaal van Triode Dick heb je hopelijk opgepikt dat de buis in een normale 300B setting best aardig presteert, maar zodra hij iets meer stroom kan trekken dat er een behoorlijke verbetering op kan treden.

Groet Jitze   ;)

Hallo Jitze,

Bedankt voor de tip wat betreft de KR's! Het is wel een investering maar ik ga der ook weer niet failliet van. Ik zal nog wel laten weten hoe ze klinken in mijn Heart Beats.

Mvrgr.

John :)

Hallo John,

Jammer dat ik deze thread niet eerder opgemerkt heb. Vanuit mijn oude baan bij Rik Stoet heb ik veel (ontwerp)ervaring met de Heart versterkers.

De KR buizen die je nu hebt besteld klinken pas echt goed bij een hoge spanning en dito ruststroom (zie ook Triode Dick)Waarschijnlijk kan je de ruststroom op de Beat niet hoog genoeg instellen zonder spanningsverlies te krijgen, de voeding is nl. niet gemaakt op deze instellingen.

Helaas ben ik al te laat want ik zou je onderstaande buis aangeraden hebben

Image6.jpg

Op de site vanTJ-tubes vind je meer info, probeer ook de link op deze pagina naar een grote buizentest van 300B's.

Mesh-plate buizen geven een super gedetailleerd klankbeeld met veel insight en diepte; ik heb nog geen betere gehoord (ook Western Electric niet!!!)

Wat je verder nog kunt verbeteren aan de Beat is een koppelcondensator van Jensen koperfolie tussen de 6SN7 en 300B toepassen; deze modificatie heeft meer effect dan toepassen van een andere buis! Gebruik een zo klein mogelijke waarde: 0,22 tot 0,47uF groter maakt het geluid log, wollig en minder dynamisch.

Als je er aan kunt komen is het ook nog aan te raden om voor de 6SN7 een NOS-type van RCA te gebruiken; klinken veeeeeel beter dan de zeer matige Sovtek buisjes!

Voor de Valve Art 300B eindbuizen is de beste ruststroominstelling tussen de 80 en 85mA; probeer het maar eens, het geeft een meer dynamische en gedetailleerdere klank!

De gebruikte buisinstelling heeft meer invloed op de klankprestaties dan het specifieke merk buis dat je toepast, elke 300B (-achtige) heeft zijn eigen "sweet spot" op de buiskarakteristiek; bij die instelling heeft hij de beste prestaties.

Groeten,

Hallo Stefan,

Bedankt voor de tips. Ik heb van Heart begrepen dat de Heart Beats ongeveer 150 mA door de 300 buizen kunnen sturen. Is dat nog te weinig? In het vervelende geval dat de KR buizen niet beter zijn of slechter dan de Valve Arts (wat ik mij niet kan voorstellen gezien de redelijk gammele bouw kwaliteit van de standaard 300b van Valve Art) bewaar ik ze gewoon als reserve.... (misschien voor een toekomstig 300b versterkerproject dat meer stroom kan leveren. Ik laat nog wel weten hoe het klinkt! Nogmaals bedankt voor je waardevolle tips.......

Mvrgr

John

Stefan

gave foto! Zo lust ik ook wel buizen.

Ik wou dat mijn plasma lamp geluid gaf!!!

;)plasmaar.jpg

groeten simon

Geplaatst door JGCK:

Hallo Stefan,

Ik heb van Heart begrepen dat de Heart Beats ongeveer 150 mA door de 300 buizen kunnen sturen.

Mvrgr

John

John,

deze 150 mA moet genoeg zijn, heb je problemen met het instellen, lijkt het me zinnig dat je Dick een mailtje stuurt, heeft veel vaker met dit bijltje gehakt.

Groet Jitze

:)

Hierbij een eerste luisterindruk van de 300bxls tegen de Valve art 300b..... De 300bxls is duidelijk strakker en gedetaileerder. Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt als de ruststroom wordt opgekrikt! Ik kan binnenkort ook een paar WE 300b's lenen of te horen hoe de "originals" klinken. Ik ben alleen bang dat ik zo'n buis tussen mijn lompe handen fijn druk

Wordt vervolgd

Mvrgr

John

:):)

• 1 month later...

Heren,

Ook ik, newbie ben op zoek naar lectuur over buizenbouw. Ik bevind me op het kennisniveau dat ik net weet wat een cathode en anode doet. Nu wil ik van de winter een Buizen voortrap gaan bouwen, ter vervanging van mijn huidige (gemodificeerde Rotel 971) voortrap die ook zeer stabiel draait. Het lijkt me een leuk project maar mis simpelweg de kennis om het helemaal alleen te doen. Op advies van Triode Dick kies ik dan voor een simpel concept zoals de 6072 buis. Wellicht kan iemand mij hier voorzien van lectuur zodat ik mij al wat in kan lezen? Ik zie wel verwijzingen naar websites maar geen links. Wellicht kan iemand mij wat tips enzo mailen? Of een lijst met benodigdheden?

Ik hoor het wel!

Groet Maurice

Geplaatst door maus:

Heren,

Ook ik, newbie ben op zoek naar lectuur over buizenbouw. Ik bevind me op het kennisniveau dat ik net weet wat een cathode en anode doet. Nu wil ik van de winter een Buizen voortrap gaan bouwen, ter vervanging van mijn huidige (gemodificeerde Rotel 971) voortrap die ook zeer stabiel draait. Het lijkt me een leuk project maar mis simpelweg de kennis om het helemaal alleen te doen. Op advies van Triode Dick kies ik dan voor een simpel concept zoals de 6072 buis. Wellicht kan iemand mij hier voorzien van lectuur zodat ik mij al wat in kan lezen? Ik zie wel verwijzingen naar websites maar geen links. Wellicht kan iemand mij wat tips enzo mailen? Of een lijst met benodigdheden?

Ik hoor het wel!

Groet Maurice

Maurice,

Als je met buizen zelfbouw aan de gang gaat zijn er een aantal methodes om dat te doen:

• Je begint met een kant-en-klare kit. Dit betekent dat behalve het bouwschema ook de componenten geleverd worden, vaak is er een print, en zelfs de kast wordt bij kits vaak meegeleverd.
  • Je bouwt een ontwerp na wat door een ander al met succes is gebouwd. Dit betekent dat alle benodigde electronische componenten al bekend zijn, en vaak ook bijv. precies welk merk en type condensator je moet kopen om hetzelfde effect te behalen. Zelden vind je precies gegevens over kastjes etc. en wat er gedaan moest worden om alles te laten passen. Dit ga je zelf bepalen en uitzoeken, want het moet tenslotte je eigen versterker te worden.
  • Tenslotte kun je ook een bestaand ontwerp of ontwerpen pakken en hier mee gaan varieren. Andere voeding, andere variatie op een schakeling etc. Dit is iets voor gevorderde bouwers. Tevens handig om betere tools te hebben zoals scoop, toongenerator etc. en wat achtergrond in electronica.

In jouw geval kun je best beginnen met de 6072, maar moet je uit het schema de componenten zelf selecteren en deze kopen. Als je vast komt te zitten met de bouw wil Dick je vast wel helpen. Als je toch niet helemaal zeker over de afloopt bent, begin dat evt. eerst met een kit en doe ervaring op.

Kijk op mijn website http://www.platenspeler.com eens onder "links" en kijk bij "kits" voor echte bouwkits inclusief componenten. Ook staan er verscheidene links naar leveranciers van buizen, trafo's condensatoren etc.

Veel plezier.

Maarten

(die ook weer een jaartje bezig is).