Jump to content

Buizenvragen

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Hoe kun je de ruststroom van een buizenversterker instellen?? Gaat dat met een soort potmeter of met een weerstand van een bepaalde waarde? Ik neem aan dat ik het beste een professional het werk kan laten doen. Weten jullie toevallig nog een goed adres rond Apeldoorn of Hengelo (o)????

Hoelang duurt het eigenlijk voordat 300b buizen zijn ingespeeld???

Mvrgr

John

(die met al die buizen bijna zelf begint te gloeien!)

Hallo John,

Dat hangt van de schakeling af. Wanneer je een kathodeweerstand aan je buis hebt hangen doet deze de ruststroominstelling van de buis. Dit principe wordt bij bijna alle commerciele schakelingen gebruikt voor de ruststroominstelling.

Door een kathodeweerstand met een lagere waarde te gebruiken gaat je ruststroom omhoog.

Bij veel eindbuizen wordt de ruststroom ook vaak ingesteld met een aparte voeding; de bias schakeling. De truuk is om met een aparte voeding een negatieve spanning op het rooster te plaatsen, normaal gesproken zit er dan ook een potmeter op de schakeling warmee je de biasspanning, en dus ook de ruststroom kunt instellen.

Als ik me niet vergis heb jij de Heart Beat :rolleyes:

Deze heeft een potmeter (de kleine, die grote bij de 300B is je ontbrommer) in de kast zitten voor de biasregeling van de 300B, de 6SN7 heeft een kathodeweerstand.

Om de ruststroom instelling op je 300B te controleren zit er tussen de kathode en massa een weerstand met een lage waarde; 10 ohm of zo. Over deze weerstand kan je de spanningsval meten en via U=IxR reken je dan zo de ruststroom uit.

Bij het verhogen van de ruststroom moet je wel opletten dat je voedingsspanning niet te veel inzakt, dit kan de klankverbetering van de hogere ruststroom wat tegenwerken.

Mocht je het zelf niet willen/durven afregelen, en als je Utrecht niet te ver weg vind; kan ik je wel helpen.

Inspelen van eindbuizen duurt meestal zo'n twee weken continu branden, na een week zitten ze vaak al op 80%.

Succes!