Jump to content

Fusion, wie heeft er kennis van deze muziek?

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door [[Game]]:

Ik denk dat je het moet zoeken in de mclaughlin solo hoek.

Of dingen van pat metheny...

bij voorbeeld.

en qwert, ik leen denk ik nog wel eens wat. henderson is je favoriete gitarist,dus hij kan vast wel iets..    :D

game    :)

Vooral het oudere werk tot 1992 is goed alles na Illicit is wat minder.

Zat te denken aan iets van de gitarist 'Stern' , hij schijnt erg goed te zijn.

Verder Zat ik aan "avatachron" van Holdsworth te denken.

Maar elke 5 sterren aanraderis welkom.

Zijn tweede (Eerste is alleen in Japan uitgebracht) plaat is erg goed ,en ook nog eens rolleyes.gif geprijst.

MIKE STERN ,upside downside, 1986

UpsideDownside.jpg

***1/2

Geplaatst door Ome Henk:

Wie kan mij een 3-tal tips geven voor niet al te heftige (electrische) gitaarfusion     confused.gif Vanzelfsprekend moet het nog wel te verkrijgen zijn     :)

de cd's/lp's die mij bijbleven, zijn alleen van 2 gitaristen(Scofield op een semi-acoustic gitaar en Stern op een hardbody)

John Scofield

• Still Warm
  • Electric Outlet
  • Loud Jazz

Mike Stern

• Upside Downside
  • Time in Place
  • Between the Lines

Qwert weet er vast meer :)

Geplaatst door Hei:

Qwert weet er vast meer       :)

En ik weet er ook meer !! Ik zal er een paar opnoemen.(selectief)

LYLE WORKMAN ,purple passages,(immune 1996)

ALEX GUNIA ,grove cut, (ITM 1991)

DARYLL DOBSON ,healing intension,(midnight 1997)

PHILIPP V ENDERT,nobody calls me chicken,(ITM 1992)

THIERRY MINEAU ,paris,(melodie 1990)

DANNY TOAN ,big foot,(inak 1980)

JOE HUBBARD ,vanisching point, (music maker 1992)

DEZONA HANDS ,dezona, (lipstick 1995)

JEFF RICHMAN ,sand dance,(alchemy 1998)

BON LOZAGA ,to the bone, (lolo 1996)

MICHAEL GRANGE ,michael grain, (dapper deer 1992)

CARL FILIPIAK ,blue entrance, (geo 1990)

RANDY COVEN ,funk me tender,(guitar rec 1989)

JIMMY TUNNEL ,trilteral commission,(101 rec 1992)

TORSTEN DE WINKEL ,master touch,(verabra 1988)

Ik zal het even hierbij laten (Anders gaan bij sommige van jullie de tere fusion oortjes pijn doen :D )

Geplaatst door [[Game]]:

Ik weet, jou 5 sterren zijn niet de mijne, maar doe eens een 5 sterren cd      :D     ;)

groeten Game

Deze Cd,s geef ik *****

TOM COSTER ,evory expedition,1983 (Fantasy FCD 617-9623)

IvoryExpedition.jpg

Soloplaat van deze (ex)Santana keyboard player. Hier zitten alle elementen in die je ,je als fusion liefhebber kunt wensen. Stevig gitaar/basswerk ,gevarieerde ritmes,Heavy en melodieus. Ieder nummer van deze Cd laat mij niet los. naar mijn mening een echte fusion topper van de jaren ,80. *****

SCOTT HENDERSON ,Dr Hee, 1987 (Passport PJCD 88030)

drhee2.jpg

Een van de meest innovatieve en spraakmakende gitaar fusion platen. van de jaren ,80. Ruime bezetting ,inspirerend, verfrissend.Op deze plaat wordt baanbrekend gitaar gespeeld, In een woord TOP FUSION. *****

dankje qwert.

IK zal ze eens proberen te lenen of previews te luisteren.

Verder is wellicht 'soaring trough a dream' iets voor de lijst...

BTW:

IK meende dat jij me een keer iets vertlede over dta je 'metal fatique'van holdsworth niet zo geod vond.

KLopt dat? Ik heb hem ook en ik moet zeggen dat het nummer 'the unmerry go round' een van zn allerallerbeste is. Ik vind zelfs dat de sfeervan dat nummer is zoals holdsworth altijd zou moeten zijn.

groeten Game

metal fatique:

B000003BHZ.01.LZZZZZZZ.jpg

Geplaatst door [[Game]]:

dankje qwert.

BTW:

IK meende dat jij me een keer iets vertlede over dta je 'metal fatique'van holdsworth niet zo geod vond.

KLopt dat? Ik heb hem ook en ik moet zeggen dat het nummer 'the unmerry go round' een van zn allerallerbeste is. Ik vind zelfs dat de sfeervan dat nummer is zoals holdsworth altijd zou moeten zijn.

groeten Game

Dat ik het album niet zo heel sterk vond daar zit wel wat in ,wat niet zeggen wilt dat ik ,m geen tweede kans geef (heb nu twee cd,s uit de landelijke fonotheek van hem aangevraagd) Bovendien luister ik naar zoveel soorten fusion dat ik mij niet ga ,vastpinnen, op een bepaalde groep of artiest. Maar ik weet dat Holdsworth zeker nog een ,verborgen, soloplaat moet hebben die voor mij interessant is om deze in mijn collectie te hebben.(Alleen moet ik dit nog allemaal beluisteren beoordelen) Maar jij hebt mijn (hernieuwde) belangstelling voor die Holdsworth zeker weer gewekt. :)

Geplaatst door [[Game]]:

qwert, je hebt 'enigmatic coean' toch wel he????    :rolleyes:    enig.gif

Met : Steve Smith ,Daryl Stuermer, Allan Holdsworth, Ralph Armstrong ,ea.

Wat wilde je dan vragen over deze plaat ? cool.gif

Geplaatst door Hielko:

Probeer eens wat muziek van Dimension. Heb het hier nog niet voorbij zien komen.

Heb net 'Dimension - Sixth Dimension Live' gehaald, lekkere speedy fusion.

Is dat een Japanse fusion groep ? En waarmee kan ik dit vergelijken ?(Arties/groep)

Hopelijk geen Casiopea kloon. eek.gif

Geplaatst door [[Game]]:

Ik ken het niet....

'tubular bels' zegt iemand dat iets????

game

Ja dat is de eerste plaat van Mike Oldfield(1973), waarin hij als een eenmans orkest een hele plaat met veel instrumenten (Met name slag en percussie)heeft gemaakt (De techniek van het over dubben) Maar deze is voor jou denk ik niet de moeite waard. (beslist geen Holdsworth !)

:rolleyes:

Geplaatst door qwert:

Ja dat is de eerste plaat van Mike Oldfield(1973), waarin hij als een eenmans orkest een hele plaat met veel instrumenten (Met name slag en percussie)heeft gemaakt (De techniek van het over dubben) Maar deze is voor jou denk ik niet de moeite waard. (beslist geen Holdsworth !)

:rolleyes:

ok, thanks :)

Ik ben natuurlijk niet vastgepint op holdsworth. Het is gewoon de beste gitarist die ik ken.

Om nog even terug te komen op "enigmatic ocean"; ken je cd's die een beetje dezelfde sfeer hebben??

Verder luister ik nu naar het drieluik van fusion cd's die stanley clarke heeft uitgebracht: 'schooldays''stanley clarke''a yourney to love' En ik moet zeggen dat daar hele goede nummers op staan.

Dan zou je eens hier naar uit moeten kijken (Deze Clarke zal niet op jou bandje staan)

STANLEY CLARKE ,stanley clarke, 1974 (Epic EK 36973)

B0000025KY.01.LZZZZZZZ.jpg

Stevige jazzrock,Met :Bill Conners, Tony Williams,Jan Hammer,ea. O,ja deze is ook nog eens rolleyes.gif geprijst.

Geplaatst door qwert:

Dan zou je eens hier naar uit moeten kijken (Deze Clarke zal niet op jou bandje staan)

STANLEY CLARKE ,stanley clarcke, 1974 (Epic EK 36973)

B0000025KY.01.LZZZZZZZ.jpg  

Stevige jazzrock,Met :Bill Cooners, Tony Williams,Jan Hammer,ea. O,ja deze is ook nog eens   rolleyes.gif   geprijst.

Grappig, uitgerekend met die lp, die ik uiteraard nog steeds heb, is destijds (eind jaren '70) m'n interesse in jazz-rock/fusion begonnen! cool.gif

Geplaatst door Hielko:

Probeer eens wat muziek van Dimension. Heb het hier nog niet voorbij zien komen.

Heb net 'Dimension - Sixth Dimension Live' gehaald, lekkere speedy fusion.

Dimension, ik heb er ook een cd van gehad, de Japanse Candy Dulfer.

Funky, iets sneller, vet en glad.

Nee, net geen Casiopea.

Dat heeft muzikaal toch net iets meer te bieden.

Ik vond het maar heel matig allemaal.

Gewoon instrumentale popmuziek.

Niks fusion, niks jazz. :)

Geplaatst door Audiopaul:

Grappig, uitgerekend met die lp, die ik uiteraard nog steeds heb, is destijds (eind jaren '70) m'n interesse in jazz-rock/fusion begonnen!   cool.gif

haha, de mijne ook.

Hij staat wel op mijn bandje. Het nummer 'lopsy lu' was het eerste nummer op dat bandje.

Geplaatst door [[Game]]:

haha, de mijne ook.

Hij staat wel op mijn bandje. Het nummer 'lopsy lu' was het eerste nummer op dat bandje.

En de gitarist is niet Allan Holdsworth of Al Dimeola. EleventhHouse.gif

En deze

ELEVENTH HOUSE ,level one, 1975 (Arista)

LevelOne.jpg

nee inderdaad geen meola of holdsworth, maar wel (uit mn hoofd) gomez/connors/mcglaughlin/jeff beck.

ook leuk :D

die corryel cd's zken ik niet van luisteren. Ik heb wel coryell op venusuvian summer van lenny white.

Ik vond lenny altijd de beste componist van return to forever, dus ik heb wat cd's van hem gekocht. Vielen echter wat tegen.

groeten GAME

Deze plaat zou jou ook wel kunnen bekoren.

JEFF BECK ,wired, 1976 (Epic CDEPC 86012)

B00000255T.01.MZZZZZZZ.jpg

Een van de eerste platen die ik in 1985 op cd kocht. Nu verschenen bij Sony Music. Met Narada Micheal Walden, Jan Hammer,Max Middleton,ea.

Qwert, ken je deze franse band, of eigenlijk meer de gitarist Pierre Jean Gaucher?

Ik heb zelf alleen maar 1 LP van ze(die nu ook staat te draaien)

JAZNROL.jpg

Randy Brecker blaast hier op enkele nummers mee. Ik kocht toendertijd deze samen met 1 LP van Uzeb. Blijkt dat ie ook wat nummers voor hun heeft gecomponeert.

Geplaatst door Hei:

Qwert, ken je deze franse band, of eigenlijk meer de gitarist Pierre Jean Gaucher?

Ik heb zelf alleen maar 1 LP van ze(die nu ook staat te draaien)

JAZNROL.jpg    

Randy Brecker blaast hier op enkele nummers mee. Ik kocht toendertijd deze samen met 1 LP van Uzeb. Blijkt dat ie ook wat nummers voor hun heeft gecomponeert.

Deze band ken ik niet ,maar uit de eerste in formatie die ik opgezocht heb ,blijkt dat deze Franse gitarist samengespeeld heeft met Benoit Moerlen, Randy Brecker. Kun jij mij dan eens in je eigen woorden uitleggen wat voor soort jazz/fusion deze gitarist met zijn band maakt ? Zo zie ja maar weer ,ik leer nog altijd nieuwe namen kennen. :)

BTW : Van Uzeb is de plaat ,noisynight, uit 1988 wel erg mooi.

NoisyNights.jpg