s0000884 Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Onbewezen. Er schiet mij maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Hoewel ik musicologisch-terminologisch niet echt onderlegd ben, ben ik het wel met je eens dat deze sonate 'opvallend' is, in vergelijking met andere composities uit de Parijse periode. Het is zeer zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Op het gevaar af iets onzettends stoms te zeggen: staat de Turkse Mars - volgens mij gewoon een aan de toenmalige mode appellerend stuk - niet in A-majeur i.p.v. a-mineur? Zeker geen domme vraag. Als ik me het goed herinner is Rondo Alla Turka het derde deel van een sonate in A groot (hoofdmotief 1e deel iets van cis-d-cis e e b cis b d). Het derde deel van de sonate begint in a klein, maar eindigt in A groot. Al met al dus gewoon een A groot stuk. Andere analyze: Rondo staat voor telkens terugkerend thema in de hoofdtoonsoort, met daartussen telkens iets anders. Eerst is dat bij Rondo alla turca een motief in a-klein, dan in fis-klein. Bij rondo alla turca is het terugkerende motief het A groot 'oktaven' gedeelte, dat heel vaak herhaald wordt. De toonsoort van de Rondo wordt bepaalt door het 'herhalende' motief, en niet wat er tussenin staat. Toevallig is het eerste thema dat in de muziek voorkomt a -klein, kan verwarrend zijn. EDIT: ik had dus zelf deze denkfout gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Het eerste stuk dat Mozart componeerde na het vernemen van de dood van zijn moeder, was 'ein musikalische Spass'. Althans volgens Ritter von K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 s0000884: dank voor de analyse. Zo steekt een mens nog eens wat op. Weerstand: uiteraard is het lang geleden. Maar ik heb een zwak voor lang geleden. Misschien ben ik te laat geboren. Maar dan was ik nu alweer dood geweest. Dat zou me een 'Spa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 s0000884: dank voor de analyse. Zo steekt een mens nog eens wat op. Weerstand: uiteraard is het lang geleden. Maar ik heb een zwak voor lang geleden. Misschien ben ik te laat geboren. Maar dan was ik nu alweer dood geweest. Dat zou me een 'Spa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Ik ben niet beroerd! Voor de duidelijkheid en drammerigheid: soms staat er inderdaad 'symfonie in zus-groot' of 'sonate in zo-klein'. Dat wil echter niet zeggen dat alle delen in die toonsoort staan. Ik begon aan de A-groot-status van het Rondo (= deel 3 van deze sonate) te twijfelen, vanwege de overtuigd 'klinkende' bijdrage van s0000884, en omdat ik wist dat bijv. Mozarts pianoconcert in d-klein als laatste deel een Rondo heeft dat eindigt in D-groot. Zo had het dus best mogelijk kunnen zijn dat een sonate in A-groot een Rondo heeft dat eindigt in a-klein, nietwaar? En sowieso ben ik een twijfelaar. En sowieso heb je mij gauw weggeluld als er bepaalde muziektermen op mij worden afgevuurd. Ik weet nog steeds het fijne niet van motieven, doorwerkingen, coda's, en noem de hele mikmak maar op. Als ik die ook nog allemaal moet ontdekken als ik naar muziek luister krijg ik echt koppijn. En dat zou toch jammer zijn, zeker bij Mozart, want die heeft mij tot nu toe nog nooit koppijn bezorgd. Je begrijpt: dat wil ik liever zo houden. En wat het gezeur over audio betreft: vroeger zeurden ze vast wel weer over iets anders. De mens is tot zeuren geneigd. Dus houd ik nu zelf maar beter op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Beste Muziekvrienden, Het Kruidvat heeft mij mijn CD-verzameling doen uitbreiden met een 5-CD box "Romantic Songs": Lieder van Schubert, Von Weber, Mendelssohn, Wolf en Debussy, uitgevoerd door niemand minder dan Dietrich Fischer-Dieskau met begeleiding van de pianist Hartmut H Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Beste Kruidvat Fans, Vanaf dinsdag 30 aug. is bij de Kruidvat wederom de '160' cd box van Bach te koop, voor maar 80,-!? Er schijnen reeds 10 miljoen van verkocht te zijn!? Wie heeft deze box al en hoe is de kwaliteit van deze cd's!? Want ondanks de prijs wil ik geen 160 kut cd's. Groetjes Marjellak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Want ondanks de prijs wil ik geen 160 kut cd's. 'keb de kist destijds aangeschaf voor de seculiere cantates olv Peter Schreier. De rest zie ik als een aangename toegift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Want ondanks de prijs wil ik geen 160 kut cd's. 'keb de kist destijds aangeschaf voor de seculiere cantates olv Peter Schreier. De rest zie ik als een aangename toegift. Hoe is de kwaliteit van de opnames in deze box? Wisselend van goed tot matig De doos en de diverse delen ervan zijn uitgebreid becommetarieerd in de nieuwsgroep nl.muziek.klassiek, hoewel niet altijd even zinnig. De link verwijst naar de google search voor deze groep en dit onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Seed7 heeft volkomen gelijk. De seculiere cantates met Peter Schreier steken met kop en schouders boven de andere uitvoeringen uit. Je hoort de wat oudere leeftijd van de opnames er niet echt aan af en de uitvoeringen zijn werkelijk uitstekend. Misschien is de losse box met deze cantates nog apart te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Ik geloof niet dat ik alle CD's al beluisterd heb, ik heb ze ook nog maar zo'n 5 jaar. Toch wil ik wel een poging wagen. Wat mij betreft zijn zowel de geestelijke als de wereldlijke cantates miskleunen. De geestelijke worden geteisterd door een lelijk gillend jongenskoor en een aantal niet op hun taak berekende vocale solisten (met name de 'huilebalk' Knut Schoch en de zeer ingehouden oppervlakkig zingende Ruth Holton - deze dame kan veel beter, als ze maar meer voorbereidingstijd had gehad). Het instrumentale gedeelte is gelukkig veel beter verzorgd. De wereldlijke cantates worden uitgevoerd door helden uit het verleden, maar mij spreekt deze box niet bepaald aan. Van Schreiers ritmiek word ik na een kwartier al misselijk. Verder: schitterende stemmen, daar niet van: Lucia Popp, Arleen Aug Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 ik heb de box ook aangeschaft, ga hem lekker beluisteren zonder te letten op de klank ,opname,en uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Natuurlijk is 80 euro nog altijd een boel geld (voor mij, althans...), maar deze verzameling kost dus maar een halve euro per CD? Dan lijkt het me dat de uitgave alleen al gerechtvaardigd is doordat je er een klinkende catalogus en een compleet overzicht van de werken van JSB mee in huis haalt. Misschien wekken sommige - jou tot dusverre onbekende - werken in de verzameling je belangstelling, en ga je erdoor op zoek naar (n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Natuurlijk is 80 euro nog altijd een boel geld (voor mij, althans...), maar deze verzameling kost dus maar een halve euro per CD?Dan lijkt het me dat de uitgave alleen al gerechtvaardigd is doordat je er een klinkende catalogus en een compleet overzicht van de werken van JSB mee in huis haalt. Misschien wekken sommige - jou tot dusverre - onbekende werken in de verzameling je belangstelling, en ga je erdoor op zoek naar (n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 18 september 2005 Report Share Posted 18 september 2005 Heeft iemand nog een mening over de zeer recent door Kruidvat uitgegeven Beethoven Symfoni Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 18 september 2005 Report Share Posted 18 september 2005 Heeft iemand nog een mening over de zeer recent door Kruidvat uitgegeven Beethoven Symfoni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik ken 'de Sawallisch' ook: ik vind het geen middelmaat, maar gewoon een goede set op ouderwets kapelmeester-niveau. De Negende klinkt helaas wel erg matig. Als je Zinman al hebt (een goede set op modern kapelmeester-niveau ), is Sawallisch inderdaad geen verbetering. Op de site van nl.muziek.klassiek zag ik trouwens een paar meldingen dat er editfouten in de Sawallische Beethovenbox zouden zitten. Je bent dus gewaarschuwd! On Topic Kruidvat: aimez-vous Debussy? Dan is de Debussy-box niet zo'n slechte keus. Voor wat mijn mening waard is, nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 22 september 2005 Report Share Posted 22 september 2005 Ik ken 'de Sawallisch' ook: ik vind het geen middelmaat, maar gewoon een goede set op ouderwets kapelmeester-niveau. De Negende klinkt helaas wel erg matig. Dat is ongeveer wat 'middelmaat' is. Of anders gezegd: wat is het verschil met 'middelmaat'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 22 september 2005 Report Share Posted 22 september 2005 JanD, ik geef toe: je stelt een pittige vraag. Bovendien heb ik al een tijdje niet meer naar Ludwig geluisterd. Maar ik ben eigenwijs genoeg. Dus probeer ik iets te bedenken. Voor alle duidelijkheid: ik bedoel met 'bedenken' iets anders dan 'verzinnen'. Laat ik het zo zeggen: als jij middelmaat niet in de enigszins geringschattende betekenis hebt gebruikt, dan zijn wij het redelijk eens. Niet onprettig, zo'n constatering, toch? Puttend uit mijn herinnering (ik heb nu geen tijd om alle Sawallisch te beluisteren): boven de middelmaat: nrs. 3, 6 en 7 (ik heb 6 en 7, puttend uit diezelfde herinnering, zelfs erg hoog zitten. Ouderwets? Mij best. Maar met verve gebracht, en niet te vergeten met schitterend orkestspel van het KCO. Dit moest ik toch even kwijt.) d'r onder: nr. 9. De mindere opname helpt hier ook niet mee. De rest: de maat die het gemiddelde is, kortom middelmaat. Als ik dit mag samenvatten: ik beschouw dit als een positieve score. Ergo: ik beschouw de set van Sawallisch gemiddeld genomen als 'goed, d.w.z.: boven de middelmaat.' (Maar niet overdreven veel, laat dat duidelijk zijn.) De set van Blomstedt vind ik evenwichtiger. Moest iemand kiezen, dan zeg ik: kies Blomstedt. Misschien nog te bestellen, via Internet-kruidvat? Moest iemand echt aan iets anders toe zijn, dan zeg ik: probeer Hogwood. Of Norrington. De laatste is misschien te eigenzinnig volgens de ene Beethovenliefhebber, terwijl de ander juist zal beweren: hij is het meest partituurgetrouw. Maar te veel kan ik hier niet over zeggen. Ik heb wel eens exemplaren in huis gehad via het ouderwete leeninstituut Bibliotheek, maar ik was er toen nog niet aan toe. Ik vond die authentieke orkestklank voor 19e eeuwse orkestwerken maar niks. Via een omweg naar Bach en Mozart (en via stug doorzetten) ben ik uiteindelijk toch bekeerd. Ik wil nu geen andere Schubert meer dan die van de Academy of Ancient Music met Mackerras. Om maar een voorbeeld te noemen. Zo breng ik mijzelf ook nog tot een nieuwe uitdaging. Beethoven authentiek. Geen Kleiber of Von Karajan, maar dirigenten met sandalen en in t-shirt. On topic Kruidvat: zijn zulke sets tegenwoordig prettig betaalbaar? Ik dacht dat L'Oiseau Lyre (Hogwood) ter ziele was. Kun je die set nog wel ergens krijgen? Schiet me ineens te binnen: is Norrington niet fors afgeprijsd in een Virgin Classics box? Drommels, heb ik nog ergens spaarcenten liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 23 september 2005 Report Share Posted 23 september 2005 De set van Blomstedt vind ik evenwichtiger. Moest iemand kiezen, dan zeg ik: kies Blomstedt. Misschien nog te bestellen, via Internet-kruidvat? Dat zal vast wel. En, zoals ik enkele dagen terug schreef, tegenwoordig nog wel in de winkels te vinden, met de pianoconcerten erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 23 september 2005 Report Share Posted 23 september 2005 Niet onprettig, zo'n constatering, toch? Puur genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 23 september 2005 Report Share Posted 23 september 2005 Moest iemand echt aan iets anders toe zijn, dan zeg ik: probeer Hogwood. Of Norrington. De laatste is misschien te eigenzinnig volgens de ene Beethovenliefhebber, terwijl de ander juist zal beweren: hij is het meest partituurgetrouw. Maar te veel kan ik hier niet over zeggen. Ik heb wel eens exemplaren in huis gehad via het ouderwete leeninstituut Bibliotheek, maar ik was er toen nog niet aan toe. Ik vond die authentieke orkestklank voor 19e eeuwse orkestwerken maar niks. Via een omweg naar Bach en Mozart (en via stug doorzetten) ben ik uiteindelijk toch bekeerd. Ik wil nu geen andere Schubert meer dan die van de Academy of Ancient Music met Mackerras. Om maar een voorbeeld te noemen. Heb je Immerseel al eens geprobeerd? Die hoor ik haast nog liever dan Br Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 23 september 2005 Report Share Posted 23 september 2005 Heb je Immerseel al eens geprobeerd? Die hoor ik haast nog liever dan Br Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts