Jump to content

kruidvat cd's

gripen
 Share

Recommended Posts

Kabels voor digitaal, kabels voor analoog... :confused:

Hmmm...

Oh! Kruidvat kabels!

Nee... :huh:

Kabel cd's!! :)

Oh nee, ook niet... :huh:

Dan...:

Off topic? ;):P

Azh

Ok Henrie,

Maar S reageerde met te zeggen dat het een "feit" is dat er geen verschillen zijn tussen kabels. Daar reageerde ik dus even op.

Hij zegt dat kabels geen verschil MAKEN (bij audio dus; voordat we daar over gaan muggenziften ). Hij zegt niet dat er geen verschil tussen kabels IS. Uiteraard moet je wel elke kabel voor op de juiste manier toepassen. Voor digitaal gelden andere 'regels' dan voor analoog. Net als voor laagspanning andere regels gelden dan voor hoogspanning...

Precies, ik schrijf altijd exact wat ik bedoel, en alles wat je tussen mijn regels door leest staat er dus niet. Er zijn uiteraard verschillen tussen kabels. Echter voor analoge audio met 1V sterktes tot 20 kHz, en een uitgangsimpedantie van bijv. 4 kOhm, boeit het allemaal niet zo omdat je dat signaal ten ene male niet kunt verzieken met een kabel. Ik vond wel dat bas met goede voorbeelden kwam waarbij de eisen aan een kabel hoger liggen dan bij audio (en dan kunnen kabels uiteraard wel verschil maken).

Beste S,

Meestal zijn de uitgangsimpedantie's wel lager en rond de 49 ohm. In mijn eigen ontwerpen streef ik naar nog lager. Al heb ik het nog niet nagemeten geloof ik er wel in dat kabels invloed hebben op het uiteindelijke harmonische gedrag van het signaal in de keten. Uiteraard met de juiste meet setup moet dit ook wel aan het licht te brengen zijn. Zou dat soort dingen dolgraag eens onderzoeken. maarja tijd tijd tijd.... :( Jacco? wat voor jou? :D

Mijn eigen linetrap voor cd spelers heeft een buffer die 250mA kan leveren. en dat klinkt anders dan zonder buffer (dan 30mA). En ik denk dat dat klank verschil te wijten is omdat er nu zoveel stroom geleverd kan worden dat kabel capaciteit (en ingangs capaciteit) nu minder invloed heeft. Aangezien veel uitgangstrapjes van cd spelers etc. niet veel stroom kunnen leveren om de capacitieve belasting aan te sturen denk ik dus dat interlinks een invloed hebben

Groeten,

Bas

Mijn eigen linetrap voor cd spelers heeft een buffer die 250mA kan leveren. en dat klinkt anders dan zonder buffer (dan 30mA). En ik denk dat dat klank verschil te wijten is omdat er nu zoveel stroom geleverd kan worden dat kabel capaciteit (en ingangs capaciteit) nu minder invloed heeft. Aangezien veel uitgangstrapjes van cd spelers etc. niet veel stroom kunnen leveren om de capacitieve belasting aan te sturen denk ik dus dat interlinks een invloed hebben

Ik had hierop gereageerd maar dat bericht is ineens weg :ph34r: Even kort dan maar: Een C belasting van 400 pF (=20 kOhm op 20 kHz, normaal voor een stuk draad van 2 meter) doet met een 1 kOhm uitgang een verzwakking van ongeveer -0.022 dB, en daarbij wordt 0.05 mA stroom gevraagd, geen 30 mA en al helemaal geen 250 mA. Van dit argument klopt dus niets. Frequentierespons heeft overigens ook niets met de te leveren stroom te maken, maar wel met de uitgangsweerstand van de bron. En die zit met een paar kOhm al prima.

Hoorbare verschillen ontstaan in alle waarschijnlijkheid uit de vervorming van die extra buffertrap, je zoekt niet naar de meest logische verklaring. De verklaring die je geeft pleit voor een verbetering, terwijl juist met een grotere waarschijnlijkheid achteruitgang wordt geboekt.

Als het mij vergund is iets over Kruidvat CD's te schrijven..?

Mijn nieuwste aanschaffingen zijn "Legends of Jazz" (vier boxen met elk 5 CD's) en "Debussy: Orchestral Works".

Beide overtreffen mijn verwachtingen. Ik raad ze daarom van harte aan in uw belangstelling.

"Legends of Jazz" bestaat nu dus uit vier boxen, maar dat zouden er best nog m

Ik had hierop gereageerd maar dat bericht is ineens weg :ph34r: Even kort dan maar: Een C belasting van 400 pF (=20 kOhm op 20 kHz, normaal voor een stuk draad van 2 meter) doet met een 1 kOhm uitgang een verzwakking van ongeveer -0.022 dB, en daarbij wordt 0.05 mA stroom gevraagd, geen 30 mA en al helemaal geen 250 mA. Van dit argument klopt dus niets. Frequentierespons heeft overigens ook niets met de te leveren stroom te maken, maar wel met de uitgangsweerstand van de bron. En die zit met een paar kOhm al prima.

Hoorbare verschillen ontstaan in alle waarschijnlijkheid uit de vervorming van die extra buffertrap, je zoekt niet naar de meest logische verklaring. De verklaring die je geeft pleit voor een verbetering, terwijl juist met een grotere waarschijnlijkheid achteruitgang wordt geboekt.

Beste S,

Hier sla je helaas toch de plank mis. Mijn uitingen hier basseer ik niet alleen op het luisteren, maar vooral ook door te meten. Ik heb het hier niet over het frequentie domijn maar over het fase gedrag van zo'n uitgangstrap. De THD, IM van een opamp gaan omlaag naarmate hij minder stroom hoeft te leveren. De passieve lowpass filters zmet 8 of meer voudige oversampeling dacs zijn flauw en beginnen pas ver boven de 20Khz. De Opamp ziet dus wel degelijk een capacitieve load die zeker in de hogere regionen meer stroom vraagt. De vervorming (THD en IM) neemt meetbaar juist af met een juiste buffer. Dat zijn niet dingen die ik hier even verzin, maar dingen die uitgebreid in de praktijk gemeten en getest zijn. ;) Waarom denk je dat bijv. twee NE5532's parallel in een cd speler uitgang bijv. bijna altijd beter meten dan eentje?

En hoe je toch steeds bij die uitgangsimpedantie 1Kohm komt ??? De meeste uitgangstrappen zijn toch echt wel onder de 100Ohm, en liever nog lager.

Ik kan alleen maar zeggen. Vergeet al die leerboekjes eens, en ga eens zo'n schakeling bouwen, experimenteer ermee en ga zelf meten. Met een simpele FFT analyzer kom je al heel ver. Dat zegt zoveel meer dan al die sugestieve uitingen. Der gaat niets boven real life experimenten en metingen. Dat jij dan vervolgens die meetbare verschillen niet hoort is weer een ander verhaal. Ik en velen andere horen ze duidelijk wel. ;)

Groeten,

Bas

Hier sla je helaas toch de plank mis. Mijn uitingen hier basseer ik niet alleen op het luisteren, maar vooral ook door te meten. Ik heb het hier niet over het frequentie domijn maar over het fase gedrag van zo'n uitgangstrap.

In een lineare benadering zijn beide hetzelfde. Een eerste orde afval is qua fasegedrag volledig met een frequentiecurve te beschrijven, daar hoef je geen apart faseplotje van te hebben. Met een stuk draad van 2 meter en een uitgangsweerstand van 1 kOhm heb je al een -3 dB punt op 400 kHz, en dan is fasegedrag op 20 kHz totaal uitgesloten. Op basis slechts hiervan kan er nooit een reden zijn om een opamp te maken die sterker is dan die 1 kohm.

De THD, IM van een opamp gaan omlaag naarmate hij minder stroom hoeft te leveren. De passieve lowpass filters met 8 of meer voudige oversampeling dacs zijn flauw en beginnen pas ver boven de 20Khz. De Opamp ziet dus wel degelijk een capacitieve load die zeker in de hogere regionen meer stroom vraagt.

[docentmode aan]

Wat wil je bereiken met een opamp? Dat frequenties ver boven de 20 kHz zonder verzwakking en fasedraaiing door de kabel heen kunnen? Waarom wil je dit (als dit zo is)? Mijn idee: eerst vooraf beredeneren wat voor uitgangsweerstand je nodig hebt om 20 kHz onverzwakt door de kabel heen te krijgen. Daaraan rekenen en tot de conclusie komen dat hier helemaal geen probleem is.

De vervorming (THD en IM) neemt meetbaar juist af met een juiste buffer. Dat zijn niet dingen die ik hier even verzin, maar dingen die uitgebreid in de praktijk gemeten en getest zijn. ;) Waarom denk je dat bijv. twee NE5532's parallel in een cd speler uitgang bijv. bijna altijd beter meten dan eentje?

Een buffer voor een andere (slechtere) vervangen kan geen kwaad, en dan zal er ongetwijfeld minder vervormd worden. Maar de denkrichting is dan: stel we hebben voor een stuk draad van 2 meter ongeveer 0.05 mA stroom nodig maximaal (20 kHz, hoogste uitsturing), dan willen we een buffer die stromen tot 0.05 mA met minimale vervorming kan leveren. Dat daar dan blijkbaar de keuze valt op een buffer die 5000 keer meer kan leveren dan die ooit zal doen is op zich niet fout. Die zal (afhankelijk van je design) prima presteren op zeer kleine stromen. Echter als je een 1000 keer zwakkere buffer gebruikt, wordt de frequentiekarakteristiek niet anders. Die kan een stuk draad van 2 meter net zo goed aan. Je conclusie is dan: overkill op de buffer haalt blijkbaar mijn vervorming weg, en daardoor gaat het beter klinken in mijn belevenis. En dan zeg ik: met slim ontwerpen kan dat ook met minder dan een factor 5000 overkill, en met het aansturen van de capaciteit van een stuk draad heeft dat niet van doen.

En hoe je toch steeds bij die uitgangsimpedantie 1Kohm komt ??? De meeste uitgangstrappen zijn toch echt wel onder de 100Ohm, en liever nog lager.

Hetgeen dik gequote is is gewoon niet waar; pak een CD speler uit de schappen (een normaal gebouwde van 200 euro), of een tuner, een uitgang van een geluidskaart enz. en die zitten dan eerder op 1 kohm dan 100 ohm. Gewoon omdat 100 ohm nergens voor nodig is, tenzij je een stuk draad van 600 meter er aan hangt, of als je signalen tot bijv. 1 MHz door een stuk draad wilt rammen. Probeer hier niet een fout onderscheid tussen theorie en praktijk te maken, dat is er niet. Een stuk draad heeft nu eenmaal niet zoveel capaciteit dat daar zo'n grote buffer moet zitten (250 mA, <100 ohm). Nergens voor nodig. Dit verhaal staat los van vervormingscijfers.

Ik kan alleen maar zeggen. Vergeet al die leerboekjes eens, en ga eens zo'n schakeling bouwen, experimenteer ermee en ga zelf meten. Met een simpele FFT analyzer kom je al heel ver.

Ik heb het talloze malen gezegd bij 1e jaars practica en projecten tegen de studenten, een groot deel maakt (meestal uit positief enthousiasme) dezelfde fout ==> gelijk zo snel mogelijk bouwen. Voordat je iets bouwt, zorg dat je goed voorspeld hebt hoe het werkt. Eerst nadenken, dan doen. Dat voorkomt dat je, als je echt aan de gebouwde schakeling gaat meten en tweaken, dat je dan verkeerde conclusies doet. Bij jou mis ik de voorspelling. Wat gaat die buffer met die 250 mA doen? Wat verandert er in de overdracht van die 400 pA capaciteit (stuk draad van 2 meter).

Dat zegt zoveel meer dan al die suggestieve uitingen.

Dat zijn het niet, ik gebruik gewoon een standaard waarde voor de capaciteit voor een stuk draad, en een formule als 1/2piRC.

Der gaat niets boven real life experimenten en metingen. Dat jij dan vervolgens die meetbare verschillen niet hoort is weer een ander verhaal. Ik en velen andere horen ze duidelijk wel. ;)

Experimenteren en meten kan niet zonder onderbouwde voorspelling (dat is meer dan alleen een stelling). Hoorbare verschillen stel ik niet ter discussie, een vervormingsbron (buffer) voor een andere vervangen zal ongetwijfeld hoorbaar zijn.

EDIT: ik heb ingangscapaciteit van versterker niet meegenomen in dit verhaal. Uiteraard is er meer stroom nodig als deze capaciteit er is. Echter als deze C veel groter is dan die van de kabel dan valt de invloed van de kabel zowiezo weg. BTW: heb je de ingangscapaciteit van een versterkeringang toevallig eens gemeten?

overigens ben ik van mening dat men hier over kruidvat cd's zou moeten schrijven

Jij en Jacco hebben gelijk. Ik plaats nu geen offtopic meer hier. Kruitvat CD's zijn supergoed. De opnames zijn vaak gelicenseerd van andere (goede) labels terwijl je nog altijd maar een habbekrats betaalt. Kan ik iedereen aanraden.

Beste S,

Even een korte reactie dan. Jou rekensommetje gaat uit van een statisch model. De werkelijkheid is anders ;) Een belasting is niet statisch. De capacitieve belasting zeker niet (en heb het niet over het kabeltje) Daarom is er jusit zo moelijk een model van te maken. Want modellen gaan uit van statisch belastingen. Daarom zeg ik dus meten is weten. En FFT metingen liegen niet ;).

Daarom moet je dus meten aan een real world belasting (dus geen statische dummy). En dan zul je zien dat alles wat jij statisch voorspelt had ineens anders uitpakte.

Nogmaals. Waarom meten twee NE5534's parralel altijd beter dan eentje?

Met alle respect voor je docent modues. Maar ik heb geen docent lessen van jouw nodig :):D

Ik geloof niet in docenten die alleen geloven in theorie en niet in praktijk. Want het een sluit het ander niet uit ;) Je hebt beide nodig om tot een goed product te komen, of in ieder geval om dingen te ondervinden. Dat geld voor elecrtonica, dat geld voor muziek en eigenlijk voor alles.

Dus nogmaals. Bouw het maar na en ga zelf meten.

Ik geef zonder meer toe. Ik heb een bedrijf en ook commerciele redenen. Ik ben er van overtuigd dat ik uitsluitend integer handel. Maar zolang mijn trap nog niet op de markt is, ga ik verder nog niet vertellen over hoe en waarom, maar ik beloof wel dat er een uitgebreide white paper zal komen met de theorie erachter ;). Maar wie echt wil weten waarom het zo belangrijk is dat ene trap juist wel stroom kan leveren is vrij te googelen. zee van informatie ;)

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Het hoort hier over Kruidvat-CD's te gaan!

Terwijl jij je zo druk zat te maken over dingen die nauwelijks enige invloed uitoefenen op de weergavekwaliteit - terwijl er toch nog zoveel dingen zijn die juist vreselijk v

Het spijt me, maar toch nog 1 keertje offtopic:

Jou rekensommetje gaat uit van een statisch model. De werkelijkheid is anders ;) Een belasting is niet statisch. De capacitieve belasting zeker niet (en heb het niet over het kabeltje) Daarom is er jusit zo moelijk een model van te maken. Want modellen gaan uit van statisch belastingen. Daarom zeg ik dus meten is weten. En FFT metingen liegen niet ;).

Het verschil tussen theorie en praktijk wordt vaak fout ingezet om 'achteraf' goed te keuren wat 'vooraf' niet onderbouwd was. In dit geval: ok, je stelt dat de capaciteitwaarde verandert (waardoor de overdracht verandert). Hoe erg is dit? Varieert de C gezien vanuit de CD speler uitgang bijv. van 0.5 nF naar 100 nF? Of van slechts 0.5 nF naar bijv. 1 nF? Dat moet je dus meten, en die uitspraak kun je dus pas doen, als je de capaciteit gemeten hebt die de uitgang van je CD speler belast, onder die verschillende omstandigheden. G

• 4 years later...

Het Kruidvat is nu toch wel bezig met de definitieve uitverkoop, als ik me niet sterk vergis!

Er is nog wel het één en ander te koop via http://online.kruidvat.nl/categorie/40980-41015/CDKlassiek.html?navigationid=13980000000543&parentid=12980000000322&token=-1 - waarbij voor top-opnamen en -uitvoeringen van klassiek repertoire soms naar een halve euro per hele CD wordt gevraagd (Bach Collection, bijv.) - en voor niet-klassiek http://online.kruidvat.nl/categorie/40980-41016/CDPopulair.html%20?navigationid=13980000000545&parentid=12980000000322&token=-1 .

Maar het is bijna niks meer, vergeleken met het eerdere, rijke aanbod! :(

Echter: in de Kruidvatwinkels liggen nu Aanbiedingen! :rolleyes:

Aanbiedingen die niet te versmaden zijn, voor de ware kenner & liefhebber! :)

Vandaag scoorde ik in ons Dorpskruidvat:

1397610_mi_tb_1.jpg

Beethoven: Fidelio

COMPOSER Ludwig van Beethoven (1770–1827)

FORMAT 2 CD Jewelcase

SERIES Brilliant Opera Collection

CAT. NUMBER 93921

EAN CODE 5028421939216

CONDUCTOR Christoph von Dohnanyi

SOPRANO Gabriele Schnaut

SOPRANO Ruth Ziesak

TENOR Uwe Heilmann

TENOR Josef Protschka

CHORUS Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor

ORCHESTRA The Wiener Philharmoniker

en

product-1529154.jpg

César Franck, Complete Organ Works

Audio CD

Anzahl Disks/Tonträger: 2

Format: CD

Label: Brilliant Classics

ASIN: B00104C9PY

Originally recorded on the high-end label Dorian, this issue presents a spectacular recording of the complete organ works of Cesar Franck, by one of the most amazing organists of our time: Jean Guillou. He plays on the great organ of the beautiful St. Eustache in Paris (where Franck also played!), a new organ built by the Dutch company Van den Heuvel, of gigantic proportions and possibilities. Belgian-born composer Cesar Franck, an organist by profession, left us these great works for organ, forming the crowning achievement of all romantic organ music. The booklet contains all the relevant information on the specifications of the organ, a must for the true organ fan. CD1 1. Pièce Héroïque, in B minor 8:29 2. Pastorale, in E major Op. 19 8:17 3. Fantaisie in A major 12:10 4. Choral No. 1 in E major 15:11 5. Choral No. 2 in B minor 14:45 6. Choral No. 3 in A minor 14:47 Total: 74:16 CD2 1. Final in B flat major Op. 21 9:35 2. Fantaisie in C major Op. 16 12:16 3. Prélude, Fugue et Variation, in B minor Op. 18 10:43 4. Cantabile in B major 5:43 5. Prière, in C sharp minor Op. 20 11:57 6. Grand Pièce Symphonique, in F sharp minor Op. 17 21:28 Total: 72:15 JEAN GUILLOU, organ Van den Heuvel Organ of St. Eustache, Paris Recording: June/July 1989, St. Eustache, Paris

Deze Fidelio (van Van Beethoven) is werkelijk fenomenaal! Weliswaar is de Leonore niet de meest genuanceerde, gelaagde, meest boeiende uit de muziekgeschiedenis (ze kunnen niet allemáál Gré Brouwenstijn zijn!), maar de gezamenlijke prestatie is prachtig. Het werk staat op Mozartiaanse basis, maar wijst reeds dapper vooruit in de richting van Wagner en Verdi c.s. De Wiener zijn ongelofelijk goed: met name in de introductie van de tweede acte (de griezelige scène in de kerker).

De orgel-opnamen (César Franck) zijn recht-toe-recht-aan, zonder compressie of limiting.

U wordt in het tekstboekje gewaarschuwd voor beschadiging van oren en speakers, wegens gebruik van 32 voets open pijpen (16 Hz grondfrequentie).

En ondanks alle luidheid en complexiteit... het klinkt allemaal zo transparant, zo open.

(Bij mij thuis, althans...)

Dit mag geen audiofiel zich laten ontgaan! :lol:

Gewèldig!

Pràchtig!

En... ik was alles bij mekaar nog géén eurotientje (€ 10,-) kwijt!

Haast je naar Kruidvat, als jij óók armoedzaaier & muziekliefhebber bent... B)

P.S. "He plays on the great organ of the beautiful St. Eustache in Paris (where Franck also played!), a new organ built by the Dutch company Van den Heuvel, of gigantic proportions and possibilities."

Nou ja... Franck speelde op het Aristide Cavaillé-Coll orgel van de Ste. Clotilde (St. Germain-des-Prés), van 1859 tot 1890. The day the music died...

Beide kerken, en beide orgels, zijn uw aandacht (en bezoek!) méér dan waard.

(O Erik Klijnsmit, waer bestu doch bliiven?)

Dag Spido,

Je opmerkzaamheid deed me vandaag tussen de middag even naar de lokale Kruidvat sprinten, om het aanbod in ogenschouw te nemen. Nu heb ik daar al tijden weinig fiducie meer in, maar zowaar lag er een doosje met de Leonore + de Fidelio, in dezelfde uitvoering waarin jij die vond:

5028421932132_600.jpg

Met 4 cd's voor nog geen 6 euro zeker een koopje.

Eerder al echter kocht ik voor nog minder per cd deze doos:

thumb_f5a71b12e6d9458ac862d5d0b50b180b36542b1d.jpg

Met 100 cd's wel zowat het complete oeuvre van de beroemde Duitser. Uiteraard bevat deze verzameling exact dezelfde opera-uitvoeringen.

Dat had ik me eerder kunnen bedenken, nu gaan die 4 cd's retour.

De orgel-cd's van C

• 2 months later...

De uitverkoop gaat nog steeds dóór!

Vraag niet hoe het kàn, maar profiteer ervan! :lol:

Het lijkt er op dat Kruidvat verzamelingen van uitverkoop-CD's door haar vestigingen laat rouleren, want het aanbod van zulke CD's kan in "jouw" Kruidvat plotseling veranderen.

In de afgelopen week kocht ik voor bijna niks (en daarvóór was het al weinig!) de volgende CD's:

schumann-lieder-94060.jpg

Robert Alexander Schumann (1810 - 1856)

2 CD - Lieder, Violin Sonata No. 2, Kinderszenen

Prachtige werken van Schumann, speciaal gearrangeerd voor cello en piano door Friedrich Grützmacher. Uitgevoerd door Francesco Dillon op cello en Emanuele Torquati op piano.

Dillon bespeelt de cello alsof het een viool is: zonder gezwoeg en gehijg, en heel virtuoos. Zijn instrument "zingt" de mooie melodieën van Schuman zo fraai, dat je de menselijke stem en de teksten vergeet. Torquati begeleidt voorbeeldig en soleert in sommige delen uitstekend.

schubert-vocal-duets-94082.jpg

Franz Peter Schubert (1797 - 1828)

2 CD - Vocale Duetten, Trio's en Kwartetten

Bijzondere, minder bekende, meerstemmige liederen van Schubert. Prachtig uitgevoerd en onder begeleiding van Gerald Moore op piano.

Vocalisten: Elly Ameling (Soprano), Dame Janet Baker (Mezzo-Soprano), Peter Schreier & Horst Laubenthal (Tenors), Dietrich Fischer-Dieskau (Baritone), m.m.v. Rias Kammerchor.

5028421921778.jpg

Tafelmusik (compleet, 4 CD-box)

Componist:Telemann, Georg Philipp

Uitvoerenden:Frankenberg, Peter; Bernardini, Alfredo; Bruine, Frank de; Wroth, William; Meer, Richte van der; Yamagata, Sayuri; Polman, Franc; Baudet, Rémy; Clark, Kate; Hazelzet, Wilbert.

Dirigent(en): Belder, Pieter-Jan

Ensemble: Musica Amphion

Prachtige uitvoering - een ensemble als één veelstemmig, vreugdevol instrument, weet je wel? - en heel mooi opgenomen.

s4150669.jpg

"Winterreis": Liederencyclus "Winterreise" van Franz Schubert.

24 Liederen op tekst van Wilhelm Müller, in een Nederlandse vertaling / bewerking van Jan Rot.

Maarten Koningsberger, bariton. Roger Braun, piano.

Leuk om er bij te hebben! Die "hedendaagse" teksten van Jan Rot zijn vaak beeldend, gevoelig, geestig: soms zelfs pakkend, ontroerend.

Maar zoiets is nìks voor conservatieve puristen, vanzelfsprekend!

De muzikale uitvoering laat niets te wensen over: die is heel natuurlijk, zonder dikdoenerij of overdrijving. Misschien zelfs wel een beetje onderkoeld.

Maar ja, 't is dan ook een Winterreis, nietwaar?

Wat een oud topic! Posts van Dekkersj, Sebas de Vries en S0000000000,0000001, figuren die hear al tijden niet meer meedoen..

Ik stond gisteren ook bij het Kruidvat de klassieke collectie te bekijken, je krijgt bijna geld toe :o

Toch heb ik niks gekocht.

Beste Buizenbart,

Wat een waardevolle, opbouwende bijdrage weer!

(O, waren Dekkersj, Sebas de Vries en S0000000000,0000001 nog maer hear... :( )

Even een aanvulling op mijn waardevolle bijdrage van vanmiddag...

Ik was net terug van een bezoekje aan de plaatselijke Kruidvat, voor wat lenzenvloeistof, maar toch ook om te zien of er inderdaad nog wat te scoren viel.

En waratje, voor € 3,99 kon ik beslag leggen op een Nederlandse uitvoering van de Toverfluit, die heerlijke opera van Mozart, KV 620. Die heb ik natuurlijk al in het Duits, maar deze uitgave is bijzonder: "Het Amsterdams Marionetten Theater ging voor haar Nederlandse bewerking van het stuk op zoek naar de oorspronkelijke intimiteit die Mozart destijds voor ogen stond. Er wordt gespeeld op instrumenten uit Mozarts tijd in een kleine bezetting, met een hoofdrol voor de pianoforte en natuurlijk de traverso, een houten Toverfluit. Acht zangers nemen gezamenlijk alle (dubbel)rollen en ook het koor voor hun rekening."

toverfluit.jpg

Nou, hij staat op, en de eerste indruk is bijzonder. Een hele fijne aanvulling voor mijn opera-verzameling.

(Bijzonder: mijn Olive herkende de uitgave ook zonder internet)

Voor íets meer centjes was daar ook de Heinz Holliger Edition, 10 cd's met muziek van deze beroemde hoboïst...

Holliger_94054.jpg

Een indruk daarvan heb ik nog niet, maar gezien de reputatie van Holliger is dit vast geen kat in de zak.

Tenslotte ook dezelfde Schumann cd's die Spido bemachtigde.

Spido bedankt.

groetjes

M :ph34r: rc