Theo Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik heb inmiddels de Paganini vioolconcerten aangeschaft. In het begin is het even wennen aan de klank. Ondanks het feit dat de opnames uit 1991 - 1994 stammen, klinken ze een beetje dun. Maar al luisterend went dat toch wel snel. De uitvoeringen zijn heel behoorlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Gilels deze herfst in het Kruidvat? Sjonge jonge. Ben benieuwd naar de opnamekwaliteit. Maar ach, zelfs een glazig klinkende Gilels is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Er is theoretisch een heel kleine kans dat het de life opnamen van het Alban Berg Kwartet zijn, maar ik denk dat het inderdaad de EMI studio-opnamen (net als de Bruckner simfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Juist. Dank. Dan wacht ik rustig op Jochum/Bruckner. Theo, op jouw vraag "hoe is de Ravel-doos die pas is uitgegeven" kan ik nog niet echt reageren. Ik moet nog het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ooit eens een verslag van een muziekluisteravond geschreven voor een ander forum.... Gaat o.a. over de Inbal opname van Pictures at an exhibition die ook in de kruidvat doos zit... Veel leesplezier. m.vr.gr. Kermit ******************************* Gisteren is Ralph bij mij geweest om naar muziek te luisteren. Uit de verschillende postings hadden we geconcludeerd dat we voor een deel dezelfde smaak van klassieke muziek hadden en het leek ons leuk om eens een verschillende uitvoeringen van een werk naast elkaar te horen. Dus om 20.00 uur drukte Ralph op de bel en kon de pret beginnen. Onder het genot van sterke koffie bekeken we de verzameling die Ralph had meegenomen. Dat werd lastig kiezen. Tchaikovsky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Leuk verslag Kermit. Aan de gebruikte apparatuur te zien is het al een tijdje geleden dat deze sessie heeft plaatsgevonden. Inderdaad is die Haitink opname van de 9e niet mooi. Dat hebben we nog eens gemerkt bij de conussen vs panelen sessie. Die van Harnoncourt op Teldec is echt stukken beter (ook de uitvoering). Van de 6e van Tchaikovsky heb ik een schitterende opname van Masur (ook al op Teldec). Ik meen dat je die ook gehoort hebt toen je hier was. Misschien leuk om weer eens een sessie te houden met wat vergelijkend muziekmateriaal ipv apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 ik hou me aanbevolen . gaan we idd maar eens doen muziek (uitvoeringen ) vergelijken is toch veel leuker dan apparatuur . ps ik heb de ravel box gekocht bij kruidvat . dus ik heb er weer een hut op kippepoten bij . alleen is het een slechte uitvoering . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Het is inderdaad al een jaartje geleden. Overigens gaat het hier niet om de opname die bij de 2e Conus Vs Panelen Sessie is gebruikt. Dat was de live-opname uit 1981 die speciaal gemaakt is t.b.v. de introductie van het koor van het Concertgebouw. De opname waar in de luistersessie aan gerefereerd werd is de opname uit 1995 als deel van de toen uitgebrachte integrale set Beethovensymfonieen. Erik Zet de Ossenkar eens op. Geweldige opbouw en climax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik wil het hier wel weer doen. Wat dachten jullie van de 6e van Tchaikovsky? De 2e van Mahler? De 9e van Dvorak? Of toch maar iets lichters: de tovenaarsleerling van Dukas? De Moldau? Romeo en Julia? Introduction & rondo capricioso van Sain-Saens? Zeg het maar. Ik wil het aantal luisteraars beperken tot 4, inclusief mijzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Kermit:Ik wil het hier wel weer doen. Wat dachten jullie van de 6e van Tchaikovsky? De 2e van Mahler? De 9e van Dvorak? Of toch maar iets lichters: de tovenaarsleerling van Dukas? De Moldau? Romeo en Julia? Introduction & rondo capricioso van Sain-Saens? Zeg het maar. Ik wil het aantal luisteraars beperken tot 4, inclusief mijzelf. romeo en julia heb ik er een paar van . de fantasie overture dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik doe graag mee. Dvorak 9 heb ik in de uitvoering van Jansons met de Oslo Phil op EMI en Previn met de LA Phil op Telarc. Mahler 2 alleen die van Inbal op Denon. Tsjaikovsky 6 alleen die van Masur op Teldec. Wat zou verder tot de mogelijkheden behoren: - Peer Gynt? - Schumann 3e symph? (heb ik een aantal uitvoeringen van) - Piano sonates van Beethoven? - Rachmaninov 2e piano concert? Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Tsjaikovsky Tsjaikovski Tchaikowski Tchaikowsky Tsjaikowski Tsjaikowsky Csaikowski enz enz. Maar die van jou heb ik nog noooooit gezien Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 hoi mannen. ik heb vandaag bij de bas v/d heiden de 3e symphonie van stegeman gekocht oei oei oei wat is die goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Kermit:Tsjaikovsky Tsjaikovski Tchaikowski Tchaikowsky Tsjaikowski Tsjaikowsky Csaikowski enz enz. Maar die van jou heb ik nog noooooit gezien mijn russisch is niet zo best . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 "[...] de Leningrader Philharmonie o.l.v. Mrawinsky, een opname uit het begin van de jaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Maazel vind ik helemaal niets in de symfonieen van Tchaikovsky. Dan hoor ik veel liever Pletnev (bij voorkeur de Virgin-opname, niet die van DG) of Haitink met het Concertgebouw orkest. Speel daarvan deel 2 eens af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Van Muti heb ik een aantal platen uit eind jaren '70 met het Philharmonia Orchestra. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Helemaal niets? Hmmm, dat is verdraaid weinig. W.b. Pletnev en Haitink: die ken ik (nog) niet. (Intussen verschijnt het schaamrood me op de kaken.) Dus wie weet: in de toekomst. Ik heb van Maazel een 4e met het Cleveland Orchestra (Telarc 1979) en die bevalt me prima. De 5e met hetzelfde orkest (CBS(?)/Sony 1981) vind ik nogal zwak, maar de 6e met de Wiener Philharmoniker (Decca 1964) vind ik zeer meeslepend. Het was mijn kennismaking met Tsjaikovski's symfonische muziek, en ik was meteen gewonnen. Daarna leende ik Masurs "Path Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 De Telarc-opname vanMaazel ken ik niet. Wel de CBS-opnames uit het begin van de jaren 80 en de Decca's uit begin jaren '60. De Virgin-opname van Pletnev zul je waarschijnlijk niet meer kunnen krijgen, wel de DG opname. Die is ook wel heel mooi, maar ik prefereer de virgin opname. Die stel ik op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik houd de moed er in, ook w.b. de Virgin-opname. Er staat me iets van bij dat deze uitvoering nog maar een paar jaar geleden is gebundeld met andere Tsjaikovski-opnamen van Pletnev, o.a. ook voor piano solo, in zo'n mid-price dubbelaar. Toch maar eens op zoek. (Hoewel het eigenlijk te mooi weer is voor de Path Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Die Virgin dubbel-cd is "normaal" verkrijgbaar; vanmiddag nog in de winkel gezien; nog steeds goedkoper dan midprice (EUR 13,zoveel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 En dat allemaal op de Dag des Heren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Herfst mag ook. Toch? 'k Heb inmiddels de Pletnev op Virgin (op een midprice-dubbelaar met veel pianowerk als bonus). Een prima uitvoering wat mij betreft. Maar Jansons en Mravinsky maken op mij een ruigere, en daardoor in mijn belevingswereld meer Russische indruk. Ik moet hierbij wel bekennen dat mijn inzichten op wat 'Russisch' is in de muziek voornamelijk berusten op het door Repin vervaardigde portret van Moessorgski. Dat wordt dan zoiets als: Tsjaikovski is bij Jansons en Mravinsky meer Moessorgski op z'n Repins. Uiteindelijk is luisteren naar muziek toch bevredigender dan erover schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 ik heb vorige week de box van schumann gehaald . vandaag alle symphonieen vam mendelsohn , plus de johannes passion , en de hohe messe van bach . ik kan weer een weekendje nieuwe muziek luisteren . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Deze week komt de langverbeide Gilels-box met Beethoven in de Kruidvat-schappen te liggen. En een dubbel-cd met liederen van Mahler. Met daarbij prachtig stemmenmateriaal, van o.a. Christa Ludwig en Frederica von Stade. Het loont dus de moeite om weer wat hoestsiroop in te slaan. (Ook in verband met de heersende griep. En dan thuis op de bank met muziek.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts