Jump to content

kruidvat cd's

gripen
 Share

Recommended Posts

Beste Jan,

Je hoeft jouw voorkeur helemaal niet te verdedigen, hoor.

Als jij Dutoit zo geweldig vindt, zul je daar wel goede redenen voor hebben.

Ik wilde alleen maar even naar voren brengen dat niet iedereen jouw voorkeur voor de uitvoering van (m.n.) De Falla's "El Amor Brujo" onder Dutoit deelt...

Dat Spaansgewortelde dirigenten het werk vaak wat "sultry and reserved" aanpakken, heeft te maken met die onderhuidse spanning die kenmerkend is voor de Zuidspaanse (volks)muziek, met moorse en zigeuner-invloed.

Juist door aanvankelijk te temperen, schept de dirigent voor zichzelf de mogelijkheid om naar een climax te kunnen werken. In de flamenco wordt dit ook steevast toegepast.

Om het met een uitstapje naar Ravel te verduidelijken: de Bol

hallo spido,

Dutoit is best wel goed, maar "zo geweldig" is weer wat anders. Dat er mensen zijn die mijn voorkeur voor Dutoit niet delen (ik heb die voorkeur niet genoemd toch? - ik noemde hem als alternatief; maar Stokowski mag ook hoor, als die tenminste nog ergens te vinden is), heb ik wel eens gemerkt. Er zijn er die Dutoit zelfs niet kunnen uitstaan :mad2: .

Ik zou niet weten waarom je een Spanjaard zou moeten zijn om de Bolero goed te spelen. Ik zou geen Spaanse dirigent weten die die Bolero beter speelt dan lieden als Monteux, Bernstein, Boulez, Dutoit, Abbado, Cluytens, Karajan, Munch, Martinon, om er maar een paar te noemen.

Noem eens een paar Spaanse dirigenten die jouw voorkeur hebben. Graag wat namen dus.

De bolero van Ravel is veel meer een Frans dan een Spaans werk. Dat bleek wel uit de knallende ruzie die uitbrak tussen Ravel en Toscanini toen laatstgenoemde de Bolero in een Spaans tempo (dus veel sneller) liet spelen...

Maken Spanjaarden geen ruzie? :rolleyes:

hallo spido,

Dutoit is best wel goed, maar "zo geweldig" is weer wat anders. Dat er mensen zijn die mijn voorkeur voor Dutoit niet delen (ik heb die voorkeur niet genoemd toch? - ik noemde hem als alternatief; maar Stokowski mag ook hoor, als die tenminste nog ergens te vinden is), heb ik wel eens gemerkt. Er zijn er die Dutoit zelfs niet kunnen uitstaan :mad2: .

Ik zou niet weten waarom je een Spanjaard zou moeten zijn om de Bolero goed te spelen. Ik zou geen Spaanse dirigent weten die die Bolero beter speelt dan lieden als Monteux, Bernstein, Boulez, Dutoit, Abbado, Cluytens, Karajan, Munch, Martinon, om er maar een paar te noemen.

Noem eens een paar Spaanse dirigenten die jouw voorkeur hebben. Graag wat namen dus.

Beste JanD,

Op 12 Nov 2004, 10:46:50, schreef je n.a.v. de Bizet-box ondermeer: "Het ideaal ligt ergens halverwege, maar m'n eigen voorkeur gaat wel uit naar Dutoit."

En met betrekking tot de De Falla-box: "Maar wat veel erger is: El Sombrero de Tres Picos ontbreekt (op twee uiterst mat uitgevoerde dansen na), evenals Noches en los jardines de Espa

OK, ik heb wel een voorkeur voor Dutoit uitgesproken. Gelijk heb je.

Maar dat ging over Bizet. En wel een voorkeur voor Dutoit boven Batiz (met de kanttekening "Het ideaal ligt ergens halverwege").

Wat Falla betreft schreef ik dat er nog wel pakkender uitvoeringen van El Amor Brujo (dan die van Dutoit) bestaan. Dat is m.i. niet direct een voorkeur voor Dutoit. Je had er twee keer op gewezen dat niet iedereen die voorkeur deelt. Daar ben ik me terdege van bewust.

Noem nu eens wat namen van Spaanse dirigenten die jouw voorkeur hebben. ;)

hallo spido,

Op 12 Nov 2004, 10:46:50, schreef je n.a.v. de Bizet-box ondermeer: "Het ideaal ligt ergens halverwege, maar m'n eigen voorkeur gaat wel uit naar Dutoit."

En dit is de quote, inclusief voorafgaande zin:

Een mogelijk te-veel aan verfijning bij Dutoit wordt dan gecompenseerd door een te-weinig aan verfijning bij Batiz. Het ideaal ligt ergens halverwege, maar m'n eigen voorkeur gaat wel uit naar Dutoit.

En dit is de quote, inclusief voorafgaande zin:

Een mogelijk te-veel aan verfijning bij Dutoit wordt dan gecompenseerd door een te-weinig aan verfijning bij Batiz. Het ideaal ligt ergens halverwege, maar m'n eigen voorkeur gaat wel uit naar Dutoit.

Ja, bij gebrek aan het ideaal een voorkeur voor Dutoit boven Batiz.

Terug naar de vraag van JanD:

Het verbaast mij dat niemand van jullie rept over de geweldige, verschroeiende, hartverwarmende uitvoeringen van El Amor Brujo, Siete Canciones Denon) en La Vida Breve (Telarc) door Jezus Lopez-Cobos met zangeres Alicia Naf

(...) Ik zou niet weten waarom je een Spanjaard zou moeten zijn om de Bolero goed te spelen. (...) Noem eens een paar Spaanse dirigenten die jouw voorkeur hebben. Graag wat namen dus.

Beste JanD.,

Ik zou het ook niet weten, hoor. Maar vermoedelijk heeft het iets te maken met de cultuur waarin ze zijn geboren. En met het klimaat, wellicht. Mogelijk ook wel met het eten.

En vast ook wel met congenitale factoren. Bijvoorbeeld aanleg op het gebied van de productie van hormoontjes, zoals testosteron.

Wij zijn opgevoed met brinta en boerenkool: zij met veel pittiger voedsel...

Onze kinderliedjes zoals Kabouter Spillebeen en Berend Botje leggen waarschijnlijk ook al niet de beste basis voor een broeierige, hitsige Bol

Terug naar de vraag van JanD:

Het verbaast mij dat niemand van jullie rept over de geweldige, verschroeiende, hartverwarmende uitvoeringen van El Amor Brujo, Siete Canciones Denon) en La Vida Breve (Telarc) door Jezus Lopez-Cobos met zangeres Alicia Naf

beste spido,

Een discussie over de "noodzaak" tot een bepaald volk of een bepaalde cultuur te behoren om als geen anderen in staat te zijn de muziek die zijn wortels in die cultuur vindt te kunnen vertolken, is in feite een andere (die vele dagen in beslag kan nemen). Vaak wordt beweerd dat je Rus moet zijn om Borodin of Tsjaikowsky te kunnen vertolken, en vergelijkbare beweringen (Fransman voor Berlioz en Debussy, Engelsman voor ..., enzovoorts). Sommigen vinden dat larie, en die hebben misschien ook ongelijk.

Met name bij werken die tot de "wereldliteratuur" zijn gaan behoren, zijn de visies van "allochtonen" net zo geldig, soms verfrissend, soms ook veel minder.

Een mening van een musicoloog is uiteindelijk ook maar een mening. Ook als hij goede argumenten heeft. Neem nu maar weer even Stokowski. Die geeft enerverende uitvoeringen van Spaanse muziek, alsof hij nooit anders dan pepers gegeten heeft. ;)

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...