spido Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Beste Jan, Die termen ("aller-individueelste expressie van de aller-individueelste emotie") gebruikte een bekende dichter om "kunst" te defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Spido, je antwoord maakt mij echter geenszins duidelijk waarom je met deze uitdrukking komt in verband met de orgelconcerten van H Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 (...) nu Brilliant Classics al voor de tweede maal met deze orgelconcerten komt (...) Beste Jan, Je maakt me nieuwsgierig! Gaat het om de tweede uitgave van dezelfde uitvoering, of is er sprake van twee verschillende uitvoeringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 Je maakt me nieuwsgierig! Gaat het om de tweede uitgave van dezelfde uitvoering, of is er sprake van twee verschillende uitvoeringen? Als het om dezelfde uitvoering zou gaan, zou er dan reden geweest zijn om iets beters te verwachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Je doet flauw, Jan. Het kon toch zo zijn geweest dat je eerst hoopte dat het een andere uitvoering zou zijn, maar dat je tot je grote teleurstelling moest ontdekken dat het dezelfde was? Maar goed, ik begrijp uit je antwoord dat het om twee verschillende uitvoeringen gaat, en dat je de eerste ook al niet zo mooi vond. Ik ben maar blij dat ik niet zo kritisch ben als jij, Jan. Want ik heb nu een doosje met mooie H Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Beste spido, hier zijn volgens mij misverstanden in het spel. Om welke uitvoeringen het zou gaan bij dit laatste doosje, was ruim van tevoren bekend gemaakt, zowel in de Kruidvatfolder als op de website van Joan Records. Een mogelijke teleurstelling dat het om dezelfde opnamen zou gaan was daardoor bij voorbaat uitgesloten. Die eerdere uitvoering betrof Ivan Sokol, orgel / Slovak Chamber Orchestra, Bohdan Warchal. Naast die twee Kruidvat-setjes heb ik gelukkig al jaren lang diverse opnamen van deze orgelconcerten die veel mooier zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Want ik heb nu een doosje met mooie H Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Beste Erik, "Traag", zeg jij. "Lomp", zegt Jan_D. "Rustig en relaxed", zeg ik. Tsja... 't komt misschien door m'n leeftijd... Maar als je bedenkt dat H Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 (...)Gratis af te halen! (...) Dag Spido, Geef me je adres even..... Kunnen we eens echt kennismaken Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Beste Erik, "Traag", zeg jij. "Lomp", zegt Jan_D. "Rustig en relaxed", zeg ik. Tsja... 't komt misschien door m'n leeftijd... Maar als je bedenkt dat H Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Zijn dat de Philips opnames, ik meen uit de jaren tachtig, van Bartok? De Bartok opnamen komen van Nimbus. Ik kan me niet herinneren ooit Philips opnamen bij Kruidvat gezien te hebben. Ook ken ik geen opnamen van Adam Fischer op Philips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 spido, ik zei niet zomaar "Lomp", maar "lomp orkest"; dat maakt enig verschil. In ieder geval heeft deze uitvoering van de orgelconcerten van H Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 A. (...) ik zei niet zomaar "Lomp", maar "lomp orkest"; dat maakt enig verschil. B. Wat betreft de Dvorak werken verschillen we eveneens van mening. (...) opnieuw zijn er mooiere uitvoeringen en opnamen voorhanden.(...) C. Qua opname geen topper overigens. Beste Jan D, Ad A: Dat is mij te subtiel. Ik heb geen antenne voor het verschil tussen "lomp orkest" en "lompe uitvoering". Sorry, hoor. Ik ben maar een gewone boerenlul met een motorfiets... Ad B: Als jij 't zegt, zal 't wel zo wezen. Maar deze uitvoeringen vind ik prachtig. Ik k Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 beste spido, Zo'n moeilijk of subtiel verschil is dat niet. Het gaat om orgelconcerten. Er is dus een orkest en een orgel. "Lomp" slaat op alles. "Lomp orkest" slaat alleen op het orkest. Als iemand in een forum opmerkt "Heerlijke muziek, prachtig uitgevoerd, schitterend opgenomen! Aanrader!" of woorden van dergelijke strekking, is dat wat betreft 'uitgevoerd' in veel gevallen op basis van vergelijking of het kennen van meerdere opnamen. Ook bij aanbevelingen van apparatuur zie je dat op dit forum veelvuldig. Dat jij er tevreden mee bent, is mooi (een beetje vergelijkbaar met het motto van Ome Henk: "Wat heb je een mazzel, als je tevreden bent met een midi-setje." ). Maar als je niet beschikt over vergelijkingsmateriaal, hangt je duidelijk uitgesproken aanbeveling een beetje in de lucht. Luister dan maar eens naar opnamen van lieden als Ancerl, Chalabala, Kertesz, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Luister dan maar eens naar opnamen van lieden als Ancerl, Chalabala, Kertesz, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Beste Jelte, Het grote verschil tussen Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik denk dat een werk als de Sacre altijd verbonden is geweest met sterke emoties. De gebeurtenis die erin verbeeld wordt, hakt er nog altijd in, hoezeer het werk ook tot het ijzeren repertoire is gaan behoren. Muziek hoeft voor mij niet over emoties te gaan overigens. Een schitterend vormgegeven symfonie of concert, volgens alle toenmalig geldende regeltjes en "maniertjes", gaat er bij mij in als koek. Wat Bartok betreft: zijn Muziek voor strijkers, slagwerk en celesta bevat enkele zeer "unheimische" passages, geheimzinnig, onheilspellend. Zijn Concert voor orkest is een van de prachtigste orkestwerken van de vorige eeuw. Als het via deze meesterwerken niet lukt iets voor Bartok te voelen, wat dan? De naar smacht en smart klinkende opening van het zelden gespeelde eerste vioolconcert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 (...) Als iemand in een forum opmerkt "Heerlijke muziek, prachtig uitgevoerd, schitterend opgenomen! Aanrader!" of woorden van dergelijke strekking, is dat wat betreft 'uitgevoerd' in veel gevallen op basis van vergelijking of het kennen van meerdere opnamen (...) als je niet beschikt over vergelijkingsmateriaal, hangt je duidelijk uitgesproken aanbeveling een beetje in de lucht. (...) Beste JanD., Wie veel uitvoeringen van een bepaald muziekstuk kent, kan inderdaad met recht zeggen dat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Spido, Wellicht zal het Adagio religioso uit Bartok Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Beste Sander, Bedankt voor de tips. Ik zal zeker binnenkort proberen de door jou genoemde stukken te beluisteren. Uiteindelijk wil je natuurlijk de "mens achter de componist" ontmoeten en leren kennen. Dan kan het nuttig zijn om ook iets van zo'n componist te weten. Als je bijvoorbeeld weet dat Schubert zijn stuk "Fantasie in F mineur, D. 940" (voor vierhandig piano) schreef toen hij crepeerde van de syfilis, begrijp je de geweldige stemmingswisselingen beter en kun je wat beter "invoelen" wat hem bewoog. En dat is mijn probleem met Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 (...)Als je bijvoorbeeld weet dat Schubert zijn stuk "Fantasie in F mineur, D. 940" (voor vierhandig piano) schreef toen hij crepeerde van de syfilis, begrijp je de geweldige stemmingswisselingen beter en kun je wat beter "invoelen" wat hem bewoog. En dat is mijn probleem met Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Spido, Helaas heb ik geen tijd gevonden om te reageren, en nu is alles al gezegd . Je bent van het soort luisteraar dat de emotie van de kunstenaar wil ervaren via het kunstwerk. Dat het verhaal achter de muziek, het schilderij, wil kennen. Ik ben van het soort luisteraar die geraakt wil worden door het kunstwerk zelf. Het verhaal erachter interesseert me minder. Kil, kunstmatig, verzonnen, onecht, overgeproduceerd, bedacht, als het maar wat losmaakt. Als dit klopt begrijp ik heel goed het verschil dat je maakt tussen Bartok en De Falla. Je zult tegenwerpen dat het zo zwart-wit niet is. Natuurlijk chargeer ik omwille van de duidelijkheid. Is dat wat we smaak noemen? Smaken verschillen. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Idd Jelte, Veel mensen vinden de bloemetjes waar ze naar kijken ook veel mooier als ze de naam ervan weten Gezien Spidoos voorkeur voor spectaculaire muziek: Misschien moet ie "The Miraculous Mandarin" van Bartok eens proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Beste Pjotr, Opletten, hoor: die manderijn deed de deur dicht op CD 5 van de Kruidvat-box! En verder heb ik helemaal geen eenkennige voorkeur voor spectaculaire muziek. Hoe kom je daar toch weer bij? Beste Dick, Ik denk dat je niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now