Jelte Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Als Helmuth Rilling dirigeert ben je verzekerd van numineuze huiveringen! Sorry, kon het niet laten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Spido schreef o.a. over H Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 (...) Aangezien deze uitvoering je bevalt, kan ik je Davis' visie op Mozarts Requiem ook van harte aanbevelen. (...). Ander voorbeeld (en daarmee komen we meteen weer bij het oorspronkelijke topic): de 'Kruidvat' Mahler-symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ik heb laatst bij de Lidle wel een aantal Klassiek CD`s gekocht uit de serie van Best of Diamond Classics, en die zijn me goed bevallen dus ik ga proberen die hele serie compleet te krijgen. Kun je daar meer over vertellen? Waaruit die serie bestaat eigenlijk. Is het de moeite waard om ervoor naar een Lidl te gaan? Of is het het overbekende repertoire in opnamen van lieden als Lizzio, Scholtz, Gardinon? Waar de hele serie uit bestaat weet ik niet , maar elke cd staat in het teken van een andere componist. Zelf heb ik nu 1 van Grieg en 1 van Haydn en er zijn onderandere Bach, Brahms, Vivaldi, Mootzart en nog veel meer. Ik vind ze de moeite waard, trouwens bij de Aldi hebben ze dezelfde serie volgens mij ook wel eens. Kun je iets vertellen over de uitvoerenden? Namen bijvoorbeeld. Of over de uitvoeringen ..... De cd van Haydn Sinfonie 46 door Lithuanian Chamber Orchestra en dirigent Georg Mais Sinfonie 92 door Novosibirsk Symphony Orchestra en dirigent Arnold Kats Sinfonie 104 door New Philharmonic Orcestra en dirigent Alexander Titov De cd van Grieg Klavierconcert a-moll door Tbilisi Sympony Orchestra en dirigent Kakhidze en op klavier Nodar Gabunia Peer Gynt Suite nr 1 en 2 door Tbilisi Symphony Orchestra en dirigent Kakhidze Ik ben niet zo erg thuis in de klassieke muziek dus ik heb geen idee of het iets voorsteld, maar omdat ik niet de wens heb alles op klassiek gebied te gaan verzamelen zijn dit voor mij leuke CD`s Als jij weet of de uitvoerenden goed zijn of niet laat het dan even horen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Daar zat toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 De cd van HaydnSinfonie 46 door Lithuanian Chamber Orchestra en dirigent Georg Mais Sinfonie 92 door Novosibirsk Symphony Orchestra en dirigent Arnold Kats Sinfonie 104 door New Philharmonic Orcestra en dirigent Alexander Titov De cd van Grieg Klavierconcert a-moll door Tbilisi Sympony Orchestra en dirigent Kakhidze en op klavier Nodar Gabunia Peer Gynt Suite nr 1 en 2 door Tbilisi Symphony Orchestra en dirigent Kakhidze Ik ben niet zo erg thuis in de klassieke muziek dus ik heb geen idee of het iets voorsteld, maar omdat ik niet de wens heb alles op klassiek gebied te gaan verzamelen zijn dit voor mij leuke CD`s Als jij weet of de uitvoerenden goed zijn of niet laat het dan even horen. Marcel Bedankt voor de opsomming. Ik ken wel enkele van die namen, maar geen van die uitvoeringen (ik heb ze wel eens ergens zien liggen, voor 1 of 2 Euro per cd). Als ze mooi zijn opgenomen, kan het meevallen. Aan de andere kant lijkt het me - voor mij althans - weinig reden om naar Lidl of Aldi te rennen. Hetzelfde repertoire is ook zo'n beetje bij Kruidvat te vinden (in goede uitvoeringen) en in veelvoud bij de duurdere labels natuurlijk. Ik maak uit je eerdere bericht op dat je daarmee niet geheel onbekend bent. Kan het orkest uit Tbilisi met Kakhidze zich meten met de "grote" namen uit het westen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 De cd van HaydnSinfonie 46 door Lithuanian Chamber Orchestra en dirigent Georg Mais Sinfonie 92 door Novosibirsk Symphony Orchestra en dirigent Arnold Kats Sinfonie 104 door New Philharmonic Orcestra en dirigent Alexander Titov De cd van Grieg Klavierconcert a-moll door Tbilisi Sympony Orchestra en dirigent Kakhidze en op klavier Nodar Gabunia Peer Gynt Suite nr 1 en 2 door Tbilisi Symphony Orchestra en dirigent Kakhidze Ik ben niet zo erg thuis in de klassieke muziek dus ik heb geen idee of het iets voorsteld, maar omdat ik niet de wens heb alles op klassiek gebied te gaan verzamelen zijn dit voor mij leuke CD`s Als jij weet of de uitvoerenden goed zijn of niet laat het dan even horen. Marcel Bedankt voor de opsomming. Ik ken wel enkele van die namen, maar geen van die uitvoeringen (ik heb ze wel eens ergens zien liggen, voor 1 of 2 Euro per cd). Als ze mooi zijn opgenomen, kan het meevallen. Aan de andere kant lijkt het me - voor mij althans - weinig reden om naar Lidl of Aldi te rennen. Hetzelfde repertoire is ook zo'n beetje bij Kruidvat te vinden (in goede uitvoeringen) en in veelvoud bij de duurdere labels natuurlijk. Ik maak uit je eerdere bericht op dat je daarmee niet geheel onbekend bent. Kan het orkest uit Tbilisi met Kakhidze zich meten met de "grote" namen uit het westen? De opnames zijn allen DDD uitvoeringen en ik vind het goed klinken, maar OK ik heb nog niet veel ervaring met klassiek. En de klassiek cd`s van Kruitvat ken ik niet maar ik heb een aantal dubbelCD`s gekocht van Roy Orbison, Ray Charles, Ike and Tina Turner en Kenny Rogers en dit viel zwaar tegen. Dat stimuleert mij niet echt om nog meer CD`s te kopen bij Kruitvat (wellicht niet terecht) Kan je mij nog meer Klassieke cd`s aanraden? (ik wil geen 25cd`s van Bach bijv maar liever de mooiste stukken van verschillende componisten) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 De opnames zijn allen DDD uitvoeringen en ik vind het goed klinken, maar OK ik heb nog niet veel ervaring met klassiek.En de klassiek cd`s van Kruitvat ken ik niet maar ik heb een aantal dubbelCD`s gekocht van Roy Orbison, Ray Charles, Ike and Tina Turner en Kenny Rogers en dit viel zwaar tegen. Dat stimuleert mij niet echt om nog meer CD`s te kopen bij Kruitvat (wellicht niet terecht) Kan je mij nog meer Klassieke cd`s aanraden? (ik wil geen 25cd`s van Bach bijv maar liever de mooiste stukken van verschillende componisten) Marcel De meeste opnamen van Kruidvat zijn heruitgaven, afkomstig van labels die soms 'gewoon' dure labels zijn (bijv. EMI of Sony of ASV). Daar zitten zowel uitstekende als matige opnamen en uitvoeringen tussen. Voor aanraders in de goedkopere sector (tot ongeveer 10 euro per CD): zie m'n site. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Met alle respect, maar dit is...... nou ja. Je gooit allerlei termen in deze 'review' (net zoals alle recensenten dat doen in allerlei onzinbladen trouwens) die NIETS met muziek te maken hebben en volledig ongenuanceerd zijn. Feitelijk is het enige dat je kunt zeggen: ik luister graag naar Hongaarze Zigeunersmuziek van Frans Liszt voor Piano Solo. Even wat zinnigere dingen voordat mensen denken dat ze die CD's blind kunnen kopen: 1. Een ieder die termen gebruikt als: Liszt stamelt in zijn muziek, en hij juicht. Hij is zelfverzekerd en confuus. Droevig en vrolijk, teneergeslagen en opgewekt. Hij doorleeft extases en angsten. Binnen seconden gaat hij van de ene heftige emotie naar de andere... Doelt op zijn persoonlijke belevenis van andermans muziek. Dat zegt niets over wat er werkelijk in die muziek zit, en zegt ook niets over wat de componist ermee bedoelt heeft. Er is GEEN ENKELE reden om aan te nemen dat niet bij ANDERE COMPONISTEN precies hetzelfde kan worden gezegd. Waarom gaat het bovenstaande niet op voor tijdgenoten als Chopin/Rachmaninov/Ravel/Tjakovski/Shostakovich/Prokoviev? Of voor een helemaal-niet-tijdgenoot als Bach? Die staat heel wat hoger aangeschreven door mensen die behoorlijk veel ervaring in muziek hebben. Is bach niet droevig en vrolijk? Wat maakt Liszt nu ineens zo'n supercomponist? Het feit dat hij veel dynamiek, het gehele klavier, veel technisch lastige grepen en een ongelofelijke technische variatie toepast zegt niets over of hij ineens 'veel meer emotie' of wat dan ook in de muziek legt, omdat bijvoorbeeld mozart veel terughoudender is. 2. Het overschijven van geschiedenisboeken in een forumpost volstaat NIET als onderbouwing voor een persoonlijke volledig ongenuanceerde mening, die je afdoet als waar (immers: de muziek DWINGT stilte af). Ik kan ook wel heel blij zeggen dat Earl Wild een eigen geschreven Cadens in de Mephisto Walz gespeeld heeft op die opname (in plaats van die octavenloop om de beurt links en rechts die naar A-groot moduleert weet je wel) waarin hij het hoofdthema laat terugkomen. Wat ben ik goed dat ik dat gehoord heb en dat ik dat weet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Wat is het verschil tussen 'mijn mening' en 'mijn persoonlijke mening'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Wat is het verschil tussen 'mijn mening' en 'mijn persoonlijke mening'? Schreef de betreffende schrijver niet in zijn eerdere bericht: "Sidder voor het aangezicht des Allerhoogsten, gij zondaar... H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 De opnames zijn allen DDD uitvoeringen en ik vind het goed klinken, maar OK ik heb nog niet veel ervaring met klassiek.En de klassiek cd`s van Kruitvat ken ik niet maar ik heb een aantal dubbelCD`s gekocht van Roy Orbison, Ray Charles, Ike and Tina Turner en Kenny Rogers en dit viel zwaar tegen. Dat stimuleert mij niet echt om nog meer CD`s te kopen bij Kruitvat (wellicht niet terecht) Kan je mij nog meer Klassieke cd`s aanraden? (ik wil geen 25cd`s van Bach bijv maar liever de mooiste stukken van verschillende componisten) Marcel De meeste opnamen van Kruidvat zijn heruitgaven, afkomstig van labels die soms 'gewoon' dure labels zijn (bijv. EMI of Sony of ASV). Daar zitten zowel uitstekende als matige opnamen en uitvoeringen tussen. Voor aanraders in de goedkopere sector (tot ongeveer 10 euro per CD): zie m'n site. Jan, Weer eens gekeken naar je site. Complimenten voor deze hele leuk site! Groet, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Voel jij je aangevallen of zo? Natuurlijk: dit is mijn persoonlijke mening. P.S. 't Is je vindt en niet je vind. Of vind je 't niet leuk, als ik je daar op wijs? Als het je persoonlijke mening is, laat dat dan duidelijk zijn in je post. Ik vindtdth het trouwens helemaal niet erg als je mijn spelling verbetert. Ik voel mij niet zo snel persoonlijk aangevallen, dat was de bedoeling van mijn post trouwens ook niet. Ik herkende in je post echter de praktijken van talloze muziek 'recensenten' die in allerlei bladen de grootste onzin opschrijven (die het nog tien keer erger doen overigens). Kan het met nog als gisteren herrinneren EDIT herinneren dat van Mark Knopfler in de HVT werd gezegd dat country 'zijn muziek niet is'. Dat is hetzelfde als ik voor jou zeg: 'grijze sokken passen niet bij jou, want ik heb jou altijd groene sokken zien dragen'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Voel jij je aangevallen of zo? Natuurlijk: dit is mijn persoonlijke mening. P.S. 't Is je vindt en niet je vind. Of vind je 't niet leuk, als ik je daar op wijs? Als het je persoonlijke mening is, laat dat dan duidelijk zijn in je post. Ik vindtdth het trouwens helemaal niet erg als je mijn spelling verbetert. Ik voel mij niet zo snel persoonlijk aangevallen, dat was de bedoeling van mijn post trouwens ook niet. Ik herkende in je post echter de praktijken van talloze muziek 'recensenten' die in allerlei bladen de grootste onzin opschrijven (die het nog tien keer erger doen overigens). Kan het met nog als gisteren herrinneren EDIT herinneren dat van Mark Knopfler in de HVT werd gezegd dat country 'zijn muziek niet is'. Dat is hetzelfde als ik voor jou zeg: 'grijze sokken passen niet bij jou, want ik heb jou altijd groene sokken zien dragen'. Samenvattend, aan de hand van Kohelet (Prediker): En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is. Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Ik heb een vraag over een kruidvat cd. Ik heb een tijdje geleden een cd van Bach aangeschaft waarop het beroemde orgelstuk van Bach staat, TOCCATA & FUGA in D minor BWV 656. Ik vind dit heel mooi, erg muzikaal en melodieus. Op deze manier vindt ik orgelmuziek wel mooi. Ik weet alleen niet of ik andere orgelmuziek wel mooi vindt. Nu zag ik deze cd al een paar keer liggen. Ik vraag me af of het de moeite waard is om deze aan te schaffen, met de wetenschap dat ik dat nummer van Bach echt heel goed vindt. Het is makkelijk om dat ding mee te nemen. Als het mij echter tegenvalt dan komt ie in de kast te staan zonder gedraaid te worden en dat zou ik jammer vinden. Dan kan ik het beter niet doen. Ik snap dat het voor iemand anders moeilijk is om voor mij een antwoord te geven maar wellicht kan iemand mij een advies geven waar ik iets mee kan. Is er misschien nog een andere cd(box) die ik beter kan aanschaffen.?? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Tja, heb deze cd pas gekocht. Ik ben niet een echte kenner of liefhebber, vind het af en toe wel leuk. Deze beviel me wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Leuke site Jan D ik heb wat albums opgeschreven en ga deze week nog ff bij de muziekwinkel kijken of er iets voor mij bij is. Bedankt voor de info Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 (...) Nu zag ik deze cd al een paar keer liggen. Ik vraag me af of het de moeite waard is om deze aan te schaffen, met de wetenschap dat ik dat nummer van Bach echt heel goed vindt. (...) Conqubite Beste Conqubite, Het openingsnummer van deze box is jouw geliefde Toccata & Fuga in d (niet in D, dus). Voor de rest staan er allerlei boeiende stukken op, waaronder een zeer uitbundige en langdurige zelfbevrediging van organist Jean Guillou zelf, met behulp van het kolossale orgel van de St. Eustache te Parijs. Ik bedoel het stuk "Hyperion", waarin bijna alle registers van het orgel en van de organist open gaan. De opnames zijn voortreffelijk. Als je afspeelapparatuur het toestaat, komt het orgelwerk heel realistisch tot leven. Een boel leven zelfs, nu en dan. (Het blijft alleen raar, bij tweekanaals stereo, om alle nagalm alleen vanaf de frontzijde te horen: in de kerk komt de nagalm immers primair van achteren en van opzij. Maar dat is waarschijnlijk alleen maar raar voor mensen die zo nu en dan in de kerk komen...) De eerste van deze drie CD's is het meest spectaculair. Voor deze CD is dan ook het grootste orgel gebruikt. Het gebruik van betonnen of spekstenen luidsprekerkasten met grote woofers erin wordt hierbij zeer aangeraden: dan haal je het meeste uit deze plaat. Maar gelukkig staat er - vooral op de andere twee CD's - ook muzikaler werk. Beste Weerstand, Je noemt een aantal "tijdgenoten" van Liszt, zoals Prokoviev en Schostakowitsj, die minstens twee generaties later leefden. Wat de kwaliteiten van andere componisten betreft: ik heb niet beweerd dat Liszt een "betere" componist was dan Prokoviev, bijvoorbeeld. (Ik kan me zelfs levendig voorstellen dat jij tot in het diepst van je ziel getroffen wordt door een prachtig stuk als "Peter en de Wolf".) Beste Kermit, Met "persoonlijke" wilde ik benadrukken dat het maar one man's opinion is, die ik gaf. Ieder mag er best anders over denken. Maar ik vind dat we elkaars opvattingen moeten respecteren. Ik vind dit, en wel hierom... En jij vindt dat, en wel daarom... Dat moet kunnen, vind ik, en op een nette manier ook nog. Maar nu je er toch over begint, wil ik wel toegeven dat het woord "persoon" hier een nog diepere betekenis heeft. Zoals jij waarschijnlijk ook op het gymnasium hebt geleerd, is ons woord "masker" de vertaling van het griekse woord "persona". In het bijzonder betreft dit de maskers die door toneelspelers werden gedragen om hun "personae dramaticae" uit te beelden. Welnu: op dit forum hoor je de mening van persoon Spido. En Spido is een rol, die gespeeld wordt. Vat je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 De eerste van deze drie CD's is het meest spectaculair. Voor deze CD is dan ook het grootste orgel gebruikt. Het gebruik van betonnen of spekstenen luidsprekerkasten met grote woofers erin wordt hierbij zeer aangeraden: dan haal je het meeste uit deze plaat. Maar gelukkig staat er - vooral op de andere twee CD's - ook muzikaler werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Je noemt een aantal "tijdgenoten" van Liszt, zoals Prokoviev en Schostakowitsj, die minstens twee generaties later leefden.Wat de kwaliteiten van andere componisten betreft: ik heb niet beweerd dat Liszt een "betere" componist was dan Prokoviev, bijvoorbeeld. (Ik kan me zelfs levendig voorstellen dat jij tot in het diepst van je ziel getroffen wordt door een prachtig stuk als "Peter en de Wolf".) Even in basic mode: Mensgeneratie != muziekgeneratie ==> liszt = 19 eeuw = romantische tijd die loopt tot 1943, sterfjaar van de laatste romanticus Rachmaninov. Ik noemde bewust geen late Scriabin, Strawinsky of Bernstein, die zijn van een latere muziekgeneratie ==> geen tijdsgenoten, ook al was Scriabin 'van de zelfde generatie' als Rachmaninov. Heeft niets met de biologische leeftijd van de componist te maken. Echter: Liszt != altijd romanticus (geldt voor veel werken). Dan nu over componistenvergelijk: Je praat in superlatieven over 1 componist. Waarom zou je dat doen als andere componisten niet slechter hoeven te zijn. In dat geval heb je niets meer aan de stelling: 'hij huivert, is bang, vrolijk, droevig enz'. Zo ervaar JIJ dat. Met de woorden 'ik VIND' (nu zonder t toch?) zet je dat in perspectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Beste Weerstand, Je noemt een aantal "tijdgenoten" van Liszt, zoals Prokoviev en Schostakowitsj, die minstens twee generaties later leefden. Wat de kwaliteiten van andere componisten betreft: ik heb niet beweerd dat Liszt een "betere" componist was dan Prokoviev, bijvoorbeeld. (Ik kan me zelfs levendig voorstellen dat jij tot in het diepst van je ziel getroffen wordt door een prachtig stuk als "Peter en de Wolf".) Beste Spido, Bedankt voor je reactie, ofschoon die zich richt tot (een mening van) iemand anders. Daarbij zou ik niet op het idee zijn gekomen Liszt, Shostakovitch en Prokofiev als tijdgenoten te zien. Ik heb mij in dezen beperkt tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 zijn gekomen Liszt, Shostakovitch en Prokofiev als tijdgenoten te zien Gek dat op deze opmerking wordt ingezoomd op een totaal irrelevante wijze; ik wilde er alleen maar mee duidelijk maken dat al die componisten die ik noem, net zo 'vrolijk,droevig,huiverig,kwaad' of weet ik wat kunnen zijn. En dat je er dus niets aan hebt om dat van een componist te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 zijn gekomen Liszt, Shostakovitch en Prokofiev als tijdgenoten te zien Gek dat op deze opmerking wordt ingezoomd op een totaal irrelevante wijze; ik wilde er alleen maar mee duidelijk maken dat al die componisten die ik noem, net zo 'vrolijk,droevig,huiverig,kwaad' of weet ik wat kunnen zijn. En dat je er dus niets aan hebt om dat van een componist te zeggen. En zo komen de misverstanden in de wereld Ik las het woord 'tijdgenoten' en heb daar de in mijn ogen gebruikelijke betekenis aan toegekend. In zoverre niet al te irrelevant, dacht ik. Maar ik heb me daarbij niet gerealiseerd dat bij jou mogelijk een ander soort verzamelingenleer voor ogen stond. Want inderdaad: 'vrolijk, droevig, huiverig en kwaad' kom je bij meer componisten tegen. Zelfs 'sarcasme' (Prokofiev). En dat dan die droefheid bij de ene componist, zoals Purcell, wat ingetogener tot uitdrukking wordt gebracht dan bij componisten die de als orkestraal geweld vorm gegeven emotie niet schuwen (Richard Strauss, Mahler, Verdi en Wagner) doet er dan ook in wezen niet toe. En is als zodanig dan ook bijna 'irrelevant'. Overigens moeten we oppassen componisten al te snel een etiket op te plakken. Dan wel misstanden of dagelijkse ellende in hun muziek terug te willen horen. Het eerste stuk dat Mozart componeerde na het vernemen van de dood van zijn moeder, was 'ein musikalische Spass'. Althans volgens Ritter von K Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Ik las het woord 'tijdgenoten' en heb daar de in mijn ogen gebruikelijke betekenis aan toegekend. In zoverre niet al te irrelevant, dacht ik. Maar ik heb me daarbij niet gerealiseerd dat bij jou mogelijk een ander soort verzamelingenleer voor ogen stond. Want inderdaad: 'vrolijk, droevig, huiverig en kwaad' kom je bij meer componisten tegen. Zelfs 'sarcasme' (Prokofiev). En dat dan die droefheid bij de ene componist, zoals Purcell, wat ingetogener tot uitdrukking wordt gebracht dan bij componisten die de als orkestraal geweld vorm gegeven emotie niet schuwen (Richard Strauss, Mahler, Verdi en Wagner) doet er dan ook in wezen niet toe. En is als zodanig dan ook bijna 'irrelevant'. Overigens moeten we oppassen componisten al te snel een etiket op te plakken. Dan wel misstanden of dagelijkse ellende in hun muziek terug te willen horen. Het eerste stuk dat Mozart componeerde na het vernemen van de dood van zijn moeder, was 'ein musikalische Spass'. Althans volgens Ritter von K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Weerstand schreef: Overigens moeten we oppassen componisten al te snel een etiket op te plakken. Dan wel misstanden of dagelijkse ellende in hun muziek terug te willen horen. Mee eens. Onze eigen emoties tijdens het beluisteren van de muziek hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts