Jump to content

Met het goede ga je spaarzaam om

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Met het goede ga je spaarzaam om  

Dit zei omehenk in het topic "wat is het saai op hear" ofzo.

Nu ben ik het met hem eens wat betreft muziek luisteren. Als ik een cd opzet. en ik hoor een nr. wat ik erg mooi vind ,moet ik het spaarzaam luisteren anders gaat de kracht cq sensatie eraf. Hoe zou dat komen en hebben meer mensen dat. opzich een interessant fenomeen....

Dat komt volgens mij door de emotie die iets goeds bij je teweeg brengt en omdat die emotie niet steeds maar weer teweeg gebracht kan worden (zonder dat de "verveling" toeslaat). Iets wat je echt een kick geeft, kan dat niet steeds weer doen; het lukt alleen wanneer je daarvoor in een bepaalde stemming -- of de juiste stemming -- bent.

Daarnaast speelt volgens mij ook het geheugen een rol. De sensatie waarover je het hebt, hangt samen met het waarnemen van iets nieuws, iets dat je niet kende, en iets dat je als een geweldige ervaring "ervaart". Hoe vaker je dat stuk hoort, hoe minder die ervaring is, omdat je hebt onthouden hoe je het in eerste instantie hebt ervaren en omdat dat stuk ook steeds minder nieuw voor je wordt. Een volgende beluistering geeft je dan nooit meer die eerste ervaring; hooguit kun je die nog benaderen door dat stuk gedurende lange tijd niet te beluisteren.

Of je snel uitgeluisterd bent op een stuk muziek zegt ook iets over de kwaliteit ervan. Sommige muziek is in eerste intantie prachtig maar gaat na een keer of 3 vervelen of verliest op zijn minst zijn zeggingskracht. Andere muziek bevat zoveel dat het na 100x luisteren nog niet verveelt.

Toch doe ik dat wel: spaarzaam luisteren omdat anders de intensie ervan afgaat...

Inderdaad, iets dat bij de eerste keer horen direct aanslaat is sneller uitgewerkt dan iets dat moet inslijten... kweet ook niet waarom

game]]]]]]]]]]]