Jump to content

Synthesizermuziek, wie weet er meer van?

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Haha, nu we toch bezig zijn :D

Ik begin met een paar moeilijke namen :)

Ryuichi Sugimoto

Ryuichi Sakamoto

(ja ja, 2 Japanse! :D )

Yanni

David Arkenstone

Thinkman

Peru

Serge Blenner

Blue Chip Orchestra

Bovenstaande artiesten maken vrij toegankelijke muziek, maar ze zijn niet erg bekend.

Bovendien maken sommige tegelijk gebruik van normale instrumenten en dienen klassieke stukken vaak als basis.

Waar ik niet heen wil is techno, ambient enz.. maar liever het betere werk waar een opbouwende gedachte achter zit, zodat je na 5 keer luisteren nog steeds niet alles hebt gehoord :)

Andr

Spannend topic ,kun je meteen maar eens jouw oortjes te luisteren leggen bij deze BV haast in de electronica .

SYNERGY ,cords, 1978 passport (PJCD 6000)

B00000612M.01.LZZZZZZZ.jpg

Oorspronkelijk uitgebracht als een zg clear LP uitvoering, in 1986 in een zeer beperkte oplage op Cd ,in 1998 heruitgebracht op third contact (remastering)

Speelde bij Genesis ,Nektar en Peter Gabriel.Ontwerpt en maakt zelf synthesizers en keyboards. Opmerkelijk is het gebruik van occilatoren en overdrive effect apparatuur. Beslist niet voor beginners!!

Geplaatst door qwert:

Dan hoop ik dat jouw (gevoelige) oortjes dit beter kunnen verteren.        :D

ANTHONY PHILLIPS ,1984, 1981(RCA LP 5036)

Phillip1.jpg      

Met: Morris Pert (ex Brand X drummer) meeslepende ritmes die je vanaf het begin tot het einde in je greep houden.        eek.gif      

Diep vanuit de ziel gespeelde synthesizer muziek (beslist geen Jarre of Vangelis !!)

O,ja op Cd is deze uitgebracht op (Virgin CD OVD 321)        :)

BTW: David Arkenstone is wel erg softe synty muziek (lijkt wel new age)      eek.gif

David speelt wel eens heel rustig ja, maar het gaat mij om de verhaallijn, het thema.

Er zijn ook uitspattingen in zijn muziek, In the wake of the wind is soms heftig en dan weer stil, dat maakt het leuk :)

Anthony Philips ken ik, da's idd aantrekkelijke ritmische muziek :)

Ik zag ergens Kraftwerk staan, ik heb er zowat alles van, maar da's meer vanwege mijn jeugherinneringen met Autobahn als meest originele opname.

Andr

tja.. misschien domme inbreng.. maar-ehmz.. Fusion! ( :D )

daar zit degelijk wat synths in, pink floyd.

Vaak zijn veel sound-tracks met synth gemaakt.

Met name "trance" & "House" wordt ook vele synts in gebruikt.. Alelen die zijn commercieel afgemixed (weinig sub-laag)

Haha sorry Bas, niemand heeft er verstand van als ze zomaar Joe Zawinul vergeten :)

George Duke is ook leuk, daar wil ik wel meer van horen.

Jeff Lorber zal ik eens opzoeken, die ken ik niet.

Van Tangerine Dream heb ik een hele stapel, alleen Cyclone ontbreekt nog van de oudjes.

De soundtracks zijn erg goed, die zie ik als een uitsptapje voor TD, omdat ze dan met het thema van een ander moeten werken.

Kitaro is mooi, maar ik vind de cd's nogal op elkaar lijken, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :)

Yello hoort er ook bij, al gaan ze wat veel met soundsamples aan de slag.

Nu ik daar toch ben, Brian Eno doet het ook heel verdienstelijk, maar wat minder vaak met de synth als belangrijkste instrument.

Andr

We moeten wel oppassen dat dit geen fusion topic wordt,want ik hoor hier namen vallen als George Duke ,Jeff Lorber ,Joe Zawinul (Ok zij spelen ook keyboards ,maar daarmee houdt de vergelijking wel op)

Kun je meteen even deze synty platen checken. :)

EDGAR FROESE ,ages, 1978 (Virgin CDOVD 490)

ages.jpg

Soloplaat van deze frontman van Tangerine Dream. Zeer gevarieerd album waarbij naast veel electronica ook percussie en gitaar te horen is .

ASHRA ,correlations, 1979 (Virgin CDV 2117)

1791co1.jpg

Synthesizer muziek van de Duitse school, met een vleugje trance .

Straks zal ik nog platen bespreken van ACI, Craft, Happy The Man ,Kit Watkins ,Richard Wahnfried, Gandalf ,Logic System, Michel garrison, Bernhard Jobski, etc. :D

BTW : Wie van jullie kent de franse groep Magma ?

Geplaatst door qwert:

Spannend topic ,kun je meteen maar eens jouw oortjes te luisteren leggen bij deze BV haast in de electronica .

SYNERGY ,cords, 1978 passport (PJCD 6000)

Oorspronkelijk uitgebracht als een zg clear LP uitvoering, in 1986 in een zeer beperkte oplage op Cd ,in 1998 heruitgebracht op third contact (remastering)

Speelde bij Genesis ,Nektar en Peter Gabriel.Ontwerpt en maakt zelf synthesizers en keyboards. Opmerkelijk is het gebruik van occilatoren en overdrive effect apparatuur. Beslist niet voor beginners!!

Speelde bij Genesis? Lijkt mij nogal sterk - Tony Banks zat daar altijd achter de toetsen.

Anthony Phillips daarentegen zat wel bij Genesis. Ik zelf vind Private Parts & Pieces part VIII : New England een betere CD. Overigens gewone akoestische gitaarmuziek.

Eind jaren zeventig begin 80 heb ik me intensief met deze klanken bezig gehouden. Er was toen een zeer actief 'underground' circuit, met name in duitsland, frankrijk en japan. Alles stond op casette bandjes, die helaas de tand des tijds niet hebben doorstaan. Toen op een gegeven moment de dansbare ritmes werden toegevoegd (EMB) ben ik afgehaakt. Hoewel ik de industriele hoek nog wel een tijdje heb gevolgd.

Tegenwoordig pruts ik een beetje met het programma Csound (ook ideaal om test signalen te genereren) maar echt resultaat, ho maar ...

Name calling:

Klaus Schultze (t/m dig it, daarna niets meer)

Als electonisch ook mag en 't niet een hammond hoeft te zijn, en niet veel beat moet bevatten dan moet je autechre eens proberen. Dit is zwaar ontoegankelijk!!!

:):D

verder (ook geen hammonds):

Coil

Art of noise

Aphex twin

Depeche mode

en electro gaat ook niet vervelen.

greetz

ps Henrie de box extended is idd erg langdradig. :D

Geplaatst door seoman:

ps Henrie de box extended is idd erg langdradig.    :D

Hoi Seoman,

Orbital (en andere elektro) is niet echt mijn muziek. Ik heb laatst een cd van m'n broer gehoord van Orbital (weet niet welke), maar ook die vond ik niet echt geweldig. Soms wel eens leuk, maar niet te vaak...voor mij :)

Wie van jullie kent deze plaat ?

KIT WATKINS ,labyrinth, 1981 (azymuth)

B00004Y6H2.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Eerste soloplaat van deze (ex) Camel en Happy The Man keyboard player. Veel instrumenten ,progressief, onderhoudend. :D

O,ja op Cd is deze uitgebracht op (One Way OW 35160)

Veel van het mooiere synthesizerwerk zit verscholen in platen die niet in de synthesizerbakken staan.

Zo vind ik "The War of the Worlds" nog altijd een knaller, mede door de fantastische synthsounds. De Yamaha CS80 in volle glorie ! Ook een aanrader voor wie van electrische bassenb houdt !

Verder natuurlijk ook in platen van ELO enzo.

Mijn favoriete synthmuziek wordt gemaakt door Jarre en Yello en de House stroming in het algemeen.

Paul.

Ik heb nog een paar oldies waaronder filmmuziek en disco achtig werk waarbij de synth een belangrijke rol speelt, bijv.

Space met Magic fly (disco achtig)

Johan Timman met Trip into the body (moog smullertje cool.gif )

Andy Summers met The golden wire (meer synth dan gitaar)

Patrick O'Hearn (Bass met synth)

Jan Hammer

Propaganda

Claudia Brucken solo

Earth & Fire Orchestra

Sparks (No 1 in heaven is heel mooi)

Giorgio Moroder (filmmuziek)

Moody Blues (latere werk)

Dead can dance

Rupert Hine

Claus Schultze

Kristian Schultze

Richard Wahnfried

Dus tja, je kunt best veel onder de noemer synthesizermuziek kwijt :)

Andr