Jump to content

Direct Metal Mastering

John
 Share

Recommended Posts

Hallo forumgenoten,

sinds vrijdag ben ik weer in bezit van een draaitafel.. cool.gif (Thorens TD147)en heb ik de oude doos met vinyl weer van zolder gehaald. Mij valt echter op dat sommige LP's gewoon slecht klinken en een x-aantal ook heel goed zelfs. Eentje die ik nog tegen kwam had een symbool op de hoes en plaat staan met de tekst ( DMM direct metal mastering ) Peter Tosh ..Captured live en stamt uit 84'.... klinkt super trouwens ...terwijl andere LP's van mij als ik ze vergelijk met de cd weergave niet om aan te horen zijn :( eentje die ik heb vergeleken met de cd is uit '78 terwijl de cd geremasterd is uit 2002. Zou nu deze LP gewoon grijs gedraait zijn door mij of is de remasterd cd gewoon beter ?????

Hoe is julie ervaring met verschillen hierin als deze er zijn ????

Als ik mij goed herinner wordt bij DMM de master direct in metaal geschreven. De tot dan toe gebruikte materialen zouden tijdens het snijproces een beetje elastisch zijn en het muzieksignaal weer vervormen. Bij metaal heb je dat niet.

Overigens zijn DMM platen van uitzonderlijke kwaliteit. In hoeverre dat toe te schrijven is aan het proced

Hai Kermit,

LP's zijn ongewtijfeld te duur. Voor Europese persingen betaal je rond de 25 euro (vaak iets minder) en voor Amerikaanse persingen 30 en meer.

Op zich geen probleem maar dat ^&(*(#8* als je slechte persingen hebt. Dat maakt het misschien ook wel duur.

Bij die DMM werd geloof ik ook een stap overgeslagen wat tot een betere kwaliteit zou leiden. Ik zal eens kijken ik heb er vast een in de collectie.

Groet,

Geplaatst door Kermit:

Als ik mij goed herinner wordt bij DMM de master direct in metaal geschreven. De tot dan toe gebruikte materialen zouden tijdens het snijproces een beetje elastisch zijn en het muzieksignaal weer vervormen. Bij metaal heb je dat niet.

Overigens zijn DMM platen van uitzonderlijke kwaliteit. In hoeverre dat toe te schrijven is aan het proced

Hebben jullie trouwens gezien wat heruitgegeven en opnieuw geperste platen kosten? Nooit meer klagen over de prijzen van CD's. Ik zag een 5 plaatsalbum voor 198 Euro en 30 euro per plaat is heel gewoon. En dat voor opnames die al veel ouder zijn. Vroeger waren heruitgaves altijd goedkoper, ook als er betere mastering en persingstechniekenn werden toegepast... Of zou vinyl zoveel kosten dat die enkele 10-tallen grammen extra materiaal de prijs zo omhoog drukken...

Ik vermoed dat het komt omdat de oplage's van vinyl tegenwoordig zo klein zijn, en zeker in vergelijking met vroeger.

Geplaatst door Ome Henk:

Nou, dan verschillen wij van mening. Generaliserend vind ik DMM helemaal niet van zo'n hoge kwaliteit    eek.gif Geef mij maar speciale (al of niet op dik vinyl) of promo uitgaven     cool.gif

Alles generaliserend natuurlijk     :rolleyes:

PFFF ben al drie dagen mijn vinyl collectie aan het doorspitten :rolleyes: , de DMM klinkt wel gaaf zoals ik zei..... echter diverse LP's die ik heb van de jaren 70' zijn nog in perfecte staat, veel van deze klinken ook heel erg goed. Mijn eerste die ik weer eens draaide kwam van een Jamaicaan label en die klonkt voor geen meter :( was wel effe schrikken :D als je na 18 jaar weer voor een draaitafel kiest en dan dit je eerste plaat weer is die je draait eek.gif

Geplaatst door John:

PFFF ben al drie dagen mijn vinyl collectie aan het doorspitten     :rolleyes: , de DMM klinkt wel gaaf zoals ik zei..... echter diverse LP's die ik heb van de jaren 70' zijn nog in perfecte staat, veel van deze klinken ook heel erg goed. Mijn eerste die ik weer eens draaide kwam van een Jamaicaans label en die klonkt voor geen meter    :( was wel effe schrikken     :D als je na 15 jaar weer voor een draaitafel kiest en dan dit je eerste plaat weer is die je draait     eek.gif