Jump to content

Ellipsis aanbiedingen

Seed7
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week ontving ik de nieuwe JPC catalogus http://www.jpc.de. Tot mijn grote vreugde zag ik dat CD's van het lable 'Ellipsis Arts' in de aanbieding zijn.

Ellipsis is groot in het samenstellen van collecties met ethnische muziek (laten we het maar noemen). De kwaliteit van deze collecties is zeer hoog. Hun bekendste verzameling is waarschijnlijk 'Duende'. Een overzicht op 3 cd's van de Flamenco. Al deze collecties zijn voorzien van (zeer) uitgebrijde boekjes met goede foto's en verhelderende teksten. Het prettige van Ellipsis is dat ze de samenstellers veel vrijheid geven en dat dit echte connaisseurs zijn. Je zult dus geen samengeraapt zooitje aantreffen zoals op vele E3.- aanbioedingen bij de V&D. Je hoort de grootmeesters in hun genre, maar over het algemeen niet met hun bekendste nummers, het is altijd net even anders. Ook historische klanken worden niet geschuwd.

Een aantal cd's dat ik al enige tijd met veel genoegen beluister:

'Duende'

Zoals gezegd, Flamenco. Het vuur van Andalucie met de roots diep in de indiase oudheid, bij de zigeuners die de halve wereld rond trokken, met vele moorse invloeden. De ware 'fusion' dus, niet bedacht ;) maar geevolueerd door de eeuwen heen.

3 CD's en een boekje van 45 paginas, verpakt in een slipcase met de dubbele hoogte van een CD. Bij eerste Cd ligt de nadruk op de zang in de flamenco. De 'gebroken stem' maar ook de zachte, de verlijdelijke. Voorbij komen onder andere Louis de Cordoba, Jose Menese, Enrique Morente De tweede CD legt de nadruk op de gitaar. Paco de Lucia ontbreekt hier natuurlijk niet. Op de derde cd de crossover naar andere muziek stijlen als rock, jazz, blues, caraibsche klanken en improvisaties. Vrijwel alle opnamen zijn van recente datum. Het boekje geeft uitgebreide beschrijvingen per cd, per nummer en artiest. Van elke artiest wordt waar mogelijk een discografie gegeven.

Voor mij, als niet kenner, is dit de ideale flamenco cd, zeer afwisselingsrijk en van hoge kwaliteit. zoals mij door wel kenners is bevestigd.

'Planet squeezebox'

De trekzak in optima form. Een instrument dat mij facineert vanaf het moment dat ik voor het eerst Piazzolla hoorde. Vele jaren geleden, de filmmuziek bij 'Sur'. Niet alleen de Bandoneon kan mij bekoren maar alle vormen van de trekzak. Deze 3CD set bied een zeer ruim overzicht van dit instrument zoals het in vele culturen voorkomt. Het franse chanson, jazz, klassiek, hedendaags, tango, arabisch, chinees, russisch, zydeco etc. Wederom met een zeer informatief boekje waar in ieder artiest en zijn instrument beschreven worden. Min absolute favoriet van dit lable.

'China'

3CD's + 40 pagina boekje. De kwaliteit van het gebodene is voor mij geheel niet te beoordelen wegens een fundamenteel gebrek aan kennis. Gezien het label zal het echter wel goed zitten. De CD's bieden een fascinerend overzicht van allerhande chinese muziek. Ijl piepende damesstemmetjes gecombineerd met een eenvoudig snaar instrument en een veel te groot mannenkoor, het geheel klinkt in mijn oren als aziatische edel-kitch. Dit wordt dan weer afgewisseld meet een zeer complex stuk voor luit-achtige snaar instrumenten. Natuurlijk zijn er ook trommels, Thundering Dragon. Hoewel ik beiden er mee te kort doe, een soort chinese Kodo. Dadong, een chinese popzangeres die van mij wel eens iets samen met Kate Bush zou mogen doen. Al met al, niet bepaald wat je bij de lokale afhaal chinees te horen krijgt.

'Voices of forgotten worlds'

Van Ainu tot Wagogo. Zij die regelmatig naar Reiziger in Muziek hebben gekeken kunnen zich waarschijlijk wel voorstellen waar dit naar toe gaat. Allerhande 'exotische' zang en zang technieken, vaak bijna hypnotisch. Wat is de menselijke stem toch een bijzonder instrument. 2CD's en 125 paginas text. Het geheel is als een boekje, iets groter dan een cd, gebonden. Na het beluisteren heb altijd de onbedwingbare neiging om het een en ander nog eens in de badkamer na te doen, Ik hoop alleen dat de buren het niet kunnen horen.

Ten slotte iets heel ander, twee zeer aparte Cd's vol met zelf gemaakte instrumenten. Gitaren van fietswielen, harpen van vele meters lang, orglepijp achtige construkties, bamboe saxofoons, bloempotten en ander keramiek als percussie.

'Orbitones Spoonharps & bellowphones'

'Gravikords whirlies & pyrophones'

Waanzinnige muziek op waanzinnige instrumenten, maar geen doelloze piep en kraak toestanden. Het gaat wel ergens over. m.i. voornamelijk over totaal geobsedeerde geesten, maar dat terzijde. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.windworld.com/emi/