Kermit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Klik op onderstaande link voor de tekst: Sheherazade Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Hai Kermit, Weer een leuk verhaal ook hier kijk ik morgen naar de uitvoeringen op CD en LP. Ke je overigens het vervolg op het verhaal van Edgar Allan Poe? Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Wat is er vanavond gebeurd Kermit dat we twee van deze prachtige vertellingen van je mogen aanschouwen? Sheherazade: ook alweer zo'n prachtig stuk muziek. Ik heb er maar 1 uitvoering van: The London Philharmonic olv Andrew Litton. Opnametechnisch zeer mooi (Vrigin classics, digitaal, 1988) en ook de uitvoering is prachtig (vgl. met de uitvoeringen die ik in de loop der tijd op de radio heb gehoord). Enig kritiekpunt is de ietwat difuus opgenomen viool. De plaatsing van het orkest is echter weer prima in orde. Een paar maanden geleden was er nog een uitzending van Diskotabel gewijd aan Sheherazade. Ik weet niet meer welke uitvoeringen werden vergeleken, maar het waren nogal extremen naar ik me kan herinneren. Overigens is de laatste passage uit het 4e deel met de zachte en steeds hoger klinkende viool voor mij het mooiste stuk. Na het daaran voorafgaand geweld van de storm durf je bij deze gevoelige passage bijna geen adem meer te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 april 2003 Author Report Share Posted 16 april 2003 Carl Ik ken het vervolg van Edgar Allan Poe niet. Hoe heet het? Zee De Litton opname ken ik wel. Ik herinner me een heel merkwaardige tempoversnelling naar de grote climax toe. Die heb ik op geen enkele andere opname gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 Hai Kermit, Dat verhaal heet heel toepasselijk "The Thousand and Second Tale of Scheherazade". Het staat in "The science fiction of E.A.P." een Penguin pocket. Ik moet zeggen alles wat ik van E.A.P gelezen heb vond ik schitterend. Dat verhaal van die knaap die na een nacht stappen zijn omgeving zag verouderen zoek ik nog op. Evenals mijn uitvoeringen van Peer en Scheherazade.Kan nu niet want ik ben verbannen in verband met de TMF music awards. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 april 2003 Report Share Posted 20 april 2003 Hai Kermit, Charles Dutoit met Montreal symphonie (1984) en Herman Scherchen met Weens Opera orkest Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 april 2003 Author Report Share Posted 20 april 2003 Ik kken geen van beide. Dutoit is een meester in het opbopuwen van climaxen en die zijn in dit werk best belangrijk. En hij blinkt uit in 'beeldende' muziek. Dus dat zal een hele mooie zijn. Wie is de viool-soliste? Chantal Juilliet? Als dat zo is, dan wil ik hem graag eens horen, omdat ik nog nooit een opname gehoord heb met vrouw die Sheherazade muzikaal uitbeeldt. Ik vind het jammer dat mij geen Sheherazade opname bekend is met Ida Haendel als soliste. Als ik afga op wat zij in de Previn-opname van het Zwanenmeer laat horen... De Scherchen opname, al een hele oude (eind jaren '50?), geniet enige faam in de analoge hoek, omdat die opname bij een of andere vergelijkende test gebruikt schijnt te zijn. Tot vorig jaar had ik er zelfs nog nooit van gehoord. De opname ken ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Nou kermit, hier is dan een dame Riccardo Chailly met het KCO op Decca vind ik persoonlijk een prachtige Scheherazade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Author Report Share Posted 22 april 2003 Hier op mijn werkt loopt er ook eentje rond hoor, maar die is geen concertmeester in een steengoed symfonie orkest. En ik acht de kans niet zo groot dat jij dat wel bent. Dus hoewel jij ongetwjfeld een prachtige vrouwelijke verschijning bent (hoewel: dat zegt op dit soort fora helemaal niks, wie weet beetje je een vette speklap met zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Nou Kikker. 1 ding is in ieder geval ok in je waarneming: Ik ben geen man, en ik zie er allesbehalve beroerd uit, maar dat is omdat jij er over begint. Maar je kwakje, daar zit toch niet iedereen op te wachten joh, dus waarom geen sprookjesachtige vorm van handtekening. Ik heb dus niets tussen mijn benen hangen, zoals jij overduidelijk wel hebt. Maar die Chailly opname is niet zo droog, luister maar eens naar die van Zweden op zijn viool, dat doet hij beter dan met zijn baton slaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Welkom op het forum Mandy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Vind jij Van Zweeden als dirigent niet zo'n hoogvlieger dan ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Dank je(voor welkom) Van Zweden, nee, goede violist, maar ietwat beperkt als dirigent, zie zijn manier van bewegen, zijn slag is niet mooi, houterig en zo en het residentie is natuurlijk ook niet de wereldtop, al zal ik nu wel mensen kwetsen, het zij zo. In het luisterforumis van Zweden ook al vaak besproken, zie aldaar en ook daar is mijn mening vaak omstreden, al maanden, ookd at interesseert me geen hol trouwens. Dus, ik ben voortaan ook hier, goed?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Hoe lamg blijf je hier net kijken trouwens, ik wil nu wel eens een echt lid zijn ipv een junior of aspirant of wat dan ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Kan jou het schelen wat daar staat ! Kijkt niemand naar hoor. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Nou Paul, ik wel, zo zit jij er dus in de nacht weleens op. Komen we elkaar misschien weleens tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Kijk nu doe ik al leuk mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Inderdaad Ik zal aan de forumbeheerder vragen of je binnenkort bevorderd kunt worden tot adspirant aankomend lid der Derde Klasse, juist omdat je zo leuk meedoet , ha ! Die aanduidingen veranderen gewoon als je weer een paar postings hebt gedaan. Laat zitten die handel. Ik heb geloof ik tienduizend postings gedaan. Het meeste daarvan was onzin. Het is meer dan eens voorgekomen dat iemand die "leuk meedeed" als nieuwkomer mij op het technische vlak in zijn eerste posting meteen finaal van de kaart veegde Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Hai Kermit, Ik heb ook nog een opname van het USSR State Symphony Orchestra van Svetlanov met Heinrich Friedheim als solist in mijn platenkast gevonden. Ik heb die Scherzen opname inderdaad via het anloge circuit voor het eerst gehoord. Erg mooi en heel subtiel. Ik wil me niet aanmeten een klassiek kenner te zijn (daar moet je zelf toch voor spelen denk ik). Toch vind ik oudere klassieke opnamen vaak fraaier klinken dan moderne - te perfectionistisch denk ik wel eens. En hoeveel opnamen van S zijn er inmiddels niet gemaakt om daar noch iets vernieuwend aan toe te voegen? Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Author Report Share Posted 22 april 2003 Carl Ik heb wel eens gehoord dat er een gigantisch aantal edits ziten in een klassieke opname om het maar perfect te krijgen (ik herinner me een getal van 1500 per uur muziek, maar dat lijkt me zoveel, dat het bijna niet kan kloppen). Dat hoeft voor mij niet. Die foutjes mogen er van mij best in blijven zitten om hetin een keer op de plaat te krijgen. Opnames worden niet meer gemaakt, maar geconstrueerd... en dat hoor je volgens mij heel goed, zoals je zelf eigenlijk akl aangaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 John, die opname die ik heb van Rachmaninow, derde pianoconcert, daar zitten zoveel overgangen in die mij niet lijken te kloppen. Te abrupt. Krijg sterk de indruk dat het edits zijn. Ik zallem eens voor je kopieren. Ik blijf erbij dat het pianowerk bij "mijn" opname ontzettend goed is. Die beroemde uitvoering -die jij ook hebt staan- ken ik niet goed genoeg om een vergelijk te maken. In ieder geval bevallen de openingsaccoorden in het Tweede mij alvast minder in jouw uitvoering ... Eens over bomen ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 april 2003 Author Report Share Posted 22 april 2003 Rachmaninov beschikte over een stel enorme grote handen. Hij kon die beginakkoorden ook werkelijk als akkoorden pakken. Er zijn niet veel pianisten die dat nu nog kunnen, vandaar dat ze ze vaak als een soort 'loopje' moeten nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 bedoel ik. Aage M had ook hele grote knuisten, net als Karate B. Totaal niet muzikaal toch die gasten. Begrijp jij dat nou ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Glissando heet dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Geplaatst door Mandy:In het luisterforumis van Zweden ook al vaak besproken, zie aldaar Waar is dat luisterforum dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts