Jump to content

Peer Gynt van Grieg: achtergronden en uitvoeringen

Kermit
 Share

Recommended Posts

Leuk verhaal Kermit,

Ik heb zelf Peer op LP. Ik zal morgen eens even kijken welke uitvoering(en).

Ik dacht eigenlijk dat het verhaal ging over een knaap die ging trouwen en de dag ervoor een avondje ging stappen met de trollen. Later bleek dat avondje een leven lang geduurd te hebben en zijn bruid was oud en hij nog jong.

Welk stuk is dat dan gweest?

Groet,

Geplaatst door Zee:

Van het BPO is er ook nog een uitvoering van Peer Gynt olv Karajan die hoog wordt aangeschreven maar die ik nooit heb gehoord. Kent iemand deze?

Ja, deze heb ik in mijn bezit, het is een koppeling met Sibelius' Pelleas et Melisande (DG 410 026-2). Verder kan ik me geheel bij deze recentie aansluiten:

HiFi-Stereophonie 9/83:"Die Berliner Philharmoniker unter Herbert von Karajan verpacken die popul

Hai weer,

Ik heb hem van het Oslo Philharmonic Chorus en het London Symphony Orchestra onder leiding van Per Dreier. Net in de VPI platenwasser geweest en ik ga hem direct weer draaien.

Groet,

Carl

Dat is echt een hele goede, uitgebracht op Unicorn, als ik mij niet vergis. Dat was volgens mij de eerste opname die ook gebruik maakte van gesproken tekstfragmenten en in die zin zeker vernieuwend t.o.v. de toen (begin tachtiger jaren?) geldende praktijk. Oorspronkelijk op een dubbel LP uitgebracht.

Nou kikker, buiten je kwak heb je een mooi verhaal over Grieg en je hebt kennis en draagt dat goed over, leuk.

Ii vind die Sakari Oramo of zoiets, de opvolger van Rattle in Birmingham een zeer mooie suite op cd hebben, op Erato, echt de moeite waard. Echt oude opnames ken ik niet, daarvoor ben ik met mijn net 26 toch even wat te jong