Jump to content

Welke muziek staat er nu op?

Henno Appel
 Share

Recommended Posts

Ik denk niet dat ik iets gemist heb, door Underworld te 'missen' (die anderen ken ik niet). Ik houd niet van dancemuziek. Ik zie liever een goede band op echte instrumenten spelen i.p.v. zo'n dj (of hoe heet dat tegenwoordig) die een beetje platen staat te draaien. Kan ook best moeilijk zijn hoor, om dat vlekkeloos te laten klinken, maar ik zie liever echte instrumenten. Gewoon een drummer, een bassist, een gitarist, een toetsenist en een zangeres. Ofwel: The Gathering :)

Nee, ik hou ook wel van andere bands hoor, maar The Gathering is toch wel mijn absolute favoriet. Heb het nu ook weer aanstaan. Op het moment het nummer 'Sand and Mercury' live in Paradiso, Amsterdam.

Mocht ik niet onstervelijk blijken, dan mogen ze dat nummer op mijn begravenis draaien...

Geplaatst door Henrie:

Ik denk niet dat ik iets gemist heb, door Underworld te 'missen' (die anderen ken ik niet). Ik houd niet van dancemuziek. Ik zie liever een goede band op echte instrumenten spelen i.p.v. zo'n dj (of hoe heet dat tegenwoordig) die een beetje platen staat te draaien. Kan ook best moeilijk zijn hoor, om dat vlekkeloos te laten klinken, maar ik zie liever echte instrumenten. Gewoon een drummer, een bassist, een gitarist, een toetsenist en een zangeres. Ofwel: The Gathering   :)

Nee, ik hou ook wel van andere bands hoor, maar The Gathering is toch wel mijn absolute favoriet. Heb het nu ook weer aanstaan. Op het moment het nummer 'Sand and Mercury' live in Paradiso, Amsterdam.

Mocht ik niet onstervelijk blijken, dan mogen ze dat nummer op mijn begravenis draaien...

De gathering heb ik ooit op pink-pop gezien. Dat was idd erg goed. Hebben die niet een paar vreemde instrumenten er bij.

Ik respecteer de voorliefde voor 'echte' instrumenten. Maar ik heb nu toch echt wel door dat 'echt' of eletronisch even plat kan zijn. Er bestaan gewoon 'echte' muzikanten. De rest is plat, gevoelloos en TE makkelijk.

groeten Simon

De gathering heb ik ooit op pink-pop gezien. Dat was idd erg goed. Hebben die niet een paar vreemde instrumenten er bij.

Ja klopt. Ze hebben iig een Theremin. Das een 'bakje' met daaruit 2 metalen 'sprieten' die een magnetisch veld vormen of zoiets. En als je er dan met je hand (of iets anders) bij in de buurt komt, dan verandert de toon geleidelijk. Erg moeilijk om live te bespelen (en mooi te laten klinken) en nog veel moeilijker om tegelijk ook nog eens gitaar te spelen (heb ik de gitarist een keer zien doen!).

Ook gebruiken ze (op cd) wel andere aparte instrumenten, zoals een fluit van een doedelzak (op 'Mandylion') en oosterse gitaren (op 'On Most Surfaces').

En verder gebruiken ze ook wel viool, cello, hobo, hoorn, trombone, elektronische geluidseffecten en elektronica-beats.

Geplaatst door Henrie:

Ja klopt. Ze hebben iig een Theremin. Das een 'bakje' met daaruit 2 metalen 'sprieten' die een magnetisch veld vormen of zoiets. En als je er dan met je hand (of iets anders) bij in de buurt komt, dan verandert de toon geleidelijk. Erg moeilijk om live te bespelen (en mooi te laten klinken) en nog veel moeilijker om tegelijk ook nog eens gitaar te spelen (heb ik de gitarist een keer zien doen!).

Ook gebruiken ze (op cd) wel andere aparte instrumenten, zoals een fluit van een doedelzak (op 'Mandylion') en oosterse gitaren (op 'On Most Surfaces').

En verder gebruiken ze ook wel viool, cello, hobo, hoorn, trombone, elektronische geluidseffecten en elektronica-beats.

Hihi grappig dat je dat die als eerste noemt :) Dat is namelijk de allereerste syntheziser die er ooit gemaakt is (of een kloon ervan)

Dat apparaat stamt uit ongeveer 1920!!!

Erg mooi ding!!

Ja klopt. Uitgevonden door de Rus Lev Theremin... vandaar die naam zeg maar... :)

Bij nader inzien zat er trouwens volgens mij maar 1 spriet in, maar goed, details...

Ik heb nog ergens een schemaatje liggen (of hij ligt op school) van zo'n Theremin orgel. Heb er nog nooit een gemaakt, maar het lijkt me wel een keer grappig om dat te doen. Lekker huisgenoten pesten :)

Trouwens, volgens mij heeft de gitarist van The Gathering (Rene Rutten) zijn Theremin ook zelf gemaakt. Meen dat een keer gelezen te hebben...

Hmmm... toch wel 2 sprieten:

"Als het aan Rutten ligt, wordt het geluid van The Gathering in de toekomst verrijkt met de klanken van enkele andere, in de metalwereld niet echt gangbare, instrumenten. Rutten: 'Misschien dat ik op de volgende CD ook didgeridoo speel en daarnaast ben ik ben van plan om een theremin te bouwen.' (De theremin is een enigszins merkwaardig instrument dat is uitgevonden door de Rus Leon Theremin (Lev Termen; 1896-1993) en wel wordt beschouwd als een voorloper van de synthesizer. Het bestaat uit een kastje dat voorzien is van twee elektromagneten, twee antennes en een luidspreker. De elektromagneten genereren een toon die glissando-gewijs te veranderen is door de handen in het spanningsveld dat door de antennes wordt opgewekt te bewegen.)"

Bron: www.cyclingcolours.nl http://www.cyclingcolours.nl/iv/iv96/96mumanl.htm

"Als het aan Rutten ligt, wordt het geluid van The Gathering in de toekomst verrijkt met de klanken van enkele andere, in de metalwereld niet echt gangbare, instrumenten.
In de metalwereld worden zo veel "rare" instrumenten gebruikt zoals doedelzakken draailieren gamba's en ga zo maar door dat je nauwelijks kunt spreken van niet echt gangbare instrumenten... De metal is tegenwoordig het meest vernieuwende genre muziek, getuige de kwaliteit van de muzikanten en composities en de enorme variatie die wordt gepresenteerd.

Nu luister ik dus ook weer lekker naar:

Haggard - The Seer

Een meesterwerk van deze duitse band met 16 leden waarvan er 12 een klassiek instrument bespelen en daar ook in geschoold zijn. Dit album verteld het verhaal van Michel de Notre Dame. Haggard heeft daar wel drie talen voor nodig: Duits, Engels en Latijn.

Groeten,

Wouter

In de metalwereld worden zo veel "rare" instrumenten gebruikt zoals doedelzakken draailieren gamba's en ga zo maar door dat je nauwelijks kunt spreken van niet echt gangbare instrumenten... De metal is tegenwoordig het meest vernieuwende genre muziek, getuige de kwaliteit van de muzikanten en composities en de enorme variatie die wordt gepresenteerd.

Alleen is The Gathering inmiddels geen metal meer... :)

Aangezien ik hier toch geen reacties kreeg op de vraag of er misschien iemand was die Lunascape kende :) heb ik vanmorgen bij Plato eens (de nieuwste) cd van Lunascape geluisterd, genaamd 'Reflecting Seyelence'. Ik moet zeggen dat de nummers die ik al kende ('Sequoia' en 'Tears From The Moon') wel de betere zijn (na 1 keer luisteren, dus het zegt niet echt alles), maar het is wel een leuke cd. Misschien dat ik 'm wel ga kopen (maar ik had vanmorgen (direct na college) geen geld bij me...).

Dan nog ff een andere vraag (hopelijk komt er nu wel iemand met een reactie ;)): is er misschien iemand die de nederlandse band Cirrha Niva kent? Ik heb hun site gezien en het leek me wel een interessante band. Ik heb vanmorgen uiteraard ook ff naar deze band gezocht maar hij stond niet in de winkel.

Cirrha Niva schijnt een soort progressive rock/metal te maken (zoals . Bovendien voeren ze er live een toneelstuk bij op. Die gaat, net zoals de cd ('Liaison de la Morte' genaamd), over een of ander horror/romantisch verhaal. Ik geloof dat (2) bandleden (de zanger en de zangeres/bassist) het stuk opvoeren. Schijnt erg indrukwekkend te zijn...

PS wat dachten jullie van een korte omschrijving v/d muziek??

Hmmm... is misschien niet zo'n gek idee. Al is het soms moeilijk om een passende omschrijving te vinden. Is op dit moment trouwens niet zo'n probleem, want ik heb Orphanage op staan (de cd 'Oblivion'). Is vooral nogal HARD, al zit er (gelukkig) wel melodie in. Maar is nog altijd het beste te omschrijven als snoeiharde Death/Gothic-metal :)

New Order - Peel sessions

Weer in van de vele Peel sessies waarvan ik kan zeggen dat de optredens erg goed opgenomen zijn.

New Order. Wave maar dan lekker electronisch en zwart. Heb een video band van hun met wat clipjes.

Prince - Prince

Een topper uit zijn carriere en nog zijn eerste ook nog. Hoog kwijlgehalte maar oh zo lekker funky.

Wat is 't toch een geil mannetje. ( 156cm eek.gif )

Hierna komt For You. (lang leve mijn wisselaar :) )

Een demo die meteen geperst is eek.gif

26 instrumenten allemaal gespeeld door prince.

Groeten Simon

lekker funky
hmmm,deze 2 woorden zijn voor mij als olie en water... 't past niet bij elkaar :(;)

Ben net terug van m'n vaste 'stam'kroeg De Witte Bal. ( www.wittebal.nl )

Er trad een, op zich, goede bluesband uit Chicago op,maar helaas...de zanger/bassist maakte 't geheel iets te funky.

(en 't geluid was helaas veeels te hard :( )

Daarom heb ik nu...om bij te komen, zachtjes op de achtergrond Luka Bloom.

B000056WGC.01.LZZZZZZZ.jpg

(Ierse singer/songwriter,pop/fol/rock achtige

zanger met donkere stem en uniek, geweldig semi-acoustic gitaargeluid)

en....8 November in Grunn'n (Oosterpoort) :D

Groeten,

Alco :)

Electro Boogie!

Verzamelaar met 3 cds.

't zijn mixen van Aux88, Dave Clarke en Depth charge.

't zijn stukvoor stuk donkere, vette mixen met break beats en h