Kermit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Zie onderstaande link: Smetana: Mijn Vaderland (inc. die Moldau) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Kermit:De Moldau van Bedrich Smetana is een heel bekend en geliefd werk. Het is gevarieerd van opzet, heel beeldend, herkenbaar als je het verhaal er achter kent, met lekker in het gehoor liggende thema's. Het moet dan ook al heel vaak op de plaat of CD gezet zijn. Leuk verhaal en raad eens, ik heb 'm ook. Inderdaad een heel bekend stukje muziek (Vltava = De Moldau). Het staat op een drie cd box uit de Kruidvat reeks die ik eigenlijk heb gekocht voor de Slavische dansen van Dvorak. Groet, Ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 ik heb hem ook kermie . ik zal je verhaal uitprinten ,de muziek opzetten ,en eens lekker gaan genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Geplaatst door Kermit: En laat eens weten of je dit soort postings waardeert.... Dat doe ik zeker! Eerlijk gezegd heb ik zo langzamerhand de balen van draden als "wat heb je deze week gekocht" en "naar welke muziek luister je nu". De meeste postings in deze draden zijn alleen maar "name calling", en over het algemeen hebben ze voor mij een groot "ik heb de grootste" gehalte. Ik heb er al een tijdje over gedacht om een draad" de muziek recentie" te starten, waarin allerhande opnamen kunnen worden "gerecenceerd en besproken". Dit hoeven zeker niet alleeen maar nieuwe uitgaven te zijn. Helaas is mijn muzikaal vocabulair enigzins onder de maat, zeker op klassiek gebied, daarom heb ik de initiele posting nog niet gedaan. Wie weet, mischien over een paar weken, want er zijn weldegelijk een aantal opnamen die ik onder de aandacht van een groter publiek zou willen brengen. p.s. Is het mogelijk om de titel van een posting in een draad te veranderen? Zoiets zou in een draad "muziekrecenties" erg handig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Natuurlijk zijn artikelen over het verhaal achter de muziek erg interessant. In dit geval maakt het dat je het landschap gaat beleven en de passages herkend. Er zijn veel meer muziekstukken die een landschap verbeelden. Zelf vind ik 'Die Hebriden' van Mendelssohn een aardig werk. Mendelssohn schreef dit stuk in augustus 1829 tijdens en na zijn bezoek aan deze eilandengroep ten noordwesten van Schotland. In zijn brieven naar huis, verwoorde hij met muziek het landschap en de problemen die hij ondervond tijdens de reis. Je hoort de golven en deining van de oceaan de rotskust naderd en er op stukslaat. Rustig weer en stormen wisselen elkaar af, al met al een mooi muzikaal schilderij van een ruig en weerbarstige eilandengroep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 18 april 2003 Report Share Posted 18 april 2003 Tsja, Kermit. Je weet dat ik dit soort postings waardeer. Het is zelfs een van de redenen dat ik tegenwoordig op hear.nl en hifi.nl rondneus {hoewel ik bij beide fora van een aantal zaken baal ... dit geheel terzijde} Dit soort achtergrondverhalen helpen de muziek begrijpen, en daarmee (nog) meer waarderen. Zeker voor een (nog steeds beginnend) klassiekliefhebber kan dit net het benodigde zetje zijn. Het zal je alleen veel tijd kosten, waarbij de andere kant (o.a. ik dus) eigenlijk alleen maar consumeert. Niet omdat ik er geen tijd in wil steken, maar omdat het mij (nu nog?) simpelweg aan de kennis ontbreekt om een en ander onder woorden te brengen. De muziek waar ikzelf verder naar luister spreekt grotendeels voor zich (tekst+tekstboekje). Overigens spreekt het idee van Seed7 mij ook erg aan. Alleen dan niet zozeer als 1 topic (dan vind je door de bomen het bos niet meer, vrees ik) maar als apart subforum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 Het wordt tijd dat we een keer een luistersessie houden waar we de verschillende uitvoeringen van al dit moois eens gaan vergelijken Kermit. Ik bezit de uitvoering van de Oslo Philharmonic olv Mariss Jansons. Het betreft een EMI opname uit 1988. Misschien voor de volledigheid: het 6-delige werk van Smetana waar de Moldau uit afkomstig is heet M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts