richard 1 Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Als ik nu aan Duitsland en muziek denk, heb ik al snel een beeld voor me van een zielig figuur met een Mora-fricadel. Ja het slagerfestival is er nu favoriet. Toch is het ooit anders geweest, neem een doorsnee werk over klassieke muziek met een soort ranglijst blijkt dat in de top 10 minstens 9 Duitsers (of Oostenrijkers) voor te komen. In het boek dat ik heb komen ze tot de volgende ranglijst: 1: J.S. Bach 2: Mozart 3: Beethoven 4: Wagner 5: Haydn 6: Brahms 7: Schubert 8: Schumann 9: H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Die ranglijst slaat werkelijk nergens op. Die is dudielijk vanuit een bepaalde optiek opgesteld. Er zijn er nog wel een paar die ontbreken: denk aan de italianen Vivaldi, Rossini en Verdi, om er maar een paar te noemen... Nee, dit lijstje zegt mij helemaal niets. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat het waarschijnlijk niet door RTL is opgesteld. Anders had Ron Boshardt er tussen gestaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Zo’n ranglijstje is best aardig, maar ook wel een beetje smaak en tijdsgebonden. In zijn tijd zag men Bach als een goed vakman, een uitstekend organist, een prima Kapelmeister. Zijn Matthaus is door Mendelssohn weer onder het stof vandaan gehaald, en pas na (pak hem beet) 1950 ging men Bach zien als een groot componist. Wonderlijk wel dat alle andere “grote” componisten (Mozart, Beethoven, Haydn, Mahler) altijd het geniale van zijn muziek (h)erkenden en ook een soort Bach periode hadden in hun leven. Grappig ook dat bijvoorbeeld Brahms ooit van Bruckner zei dat diens werken niet meer dan oplichterij was, en zeker na een paar jaar vergeten…we spelen zijn symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Richard1 mag dan ietwat overdrijven, het is toch moeilijk te ontkennen dat 'Duitsland' (als land bestaat het pas sinds 1870) een paar eeuwen het voornaamste centrum is geweest van de klassieke muziek, met Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 april 2003 Report Share Posted 18 april 2003 Heb je het over Duitsers of duitstaligen. Mozart was een Oostenrijker en als ik me niet vergis is Beethoven in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 18 april 2003 Report Share Posted 18 april 2003 en de Fransen beginnen pas op te vallen eind 19e eeuw. Van een Nederlandse componist, behalve misschien een nog levende zoals Louis Andriessen, heeft in het buitenland geen mens gehoord. Hans, Je zal als muzikant maar ergens in Duitsland (laten we het zo even noemen) hebben geleefd, zo rond 1300; ik weet zeker dat je met lede ogen zou hebben moeten aanzien hoe de Fransen de wereld veroverden met hun nieuwe stijl (Ars Nova), al snel overgenomen door de Italianen. Ik wil wedden dat je als muzikant eigenlijk wel een beetje jaloers zou zijn geweest op die verduvelde Fransen met hun fratsen, hun ingewikkelde meerstemmigheid, en zou je willen dat er ook in Duitsland een man zou opstaan die net zo schreef als een Guillaume de Machaut! De belangrijke voorganger van Bach, Heinrich Schutz zou weer niets zijn geweest als ie niet zijn licht had opgestoken bij de Italiaan Gabrieli, die op zijn beurt weer het een en ander bij de grote man uit de Nederlanden Lassus had geleerd En later had Bach de grootste bewondering voor Francois Couperin. In binnen- en buitenland Nederland was Jan Pieterszoon Sweelinck erg beroemd, zelfs zo dat er heel wat componisten de lange tocht ondernamen naar Nederland om bij hem in de leer te gaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 Hallo Smeenster, Wat Sweelinck betreft moet ik je helemaal gelijk geven. Foutje! Je moet echter wel ver terug om een periode te vinden waarin anderen dan de Duitsers de boventoon voerden. Er blijven nog altijd een paar eeuwen over waarin dat wel het geval was, eventueel samen met de Italianen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 april 2003 Author Report Share Posted 19 april 2003 Geplaatst door Sodejuu:....en als ik me niet vergis is Beethoven in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
funkey Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 In het boek dat ik heb komen ze tot de volgende ranglijst... Dat moet dan het boek over klassieke muziek van Phil G. Goulding zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 Geplaatst door Sodejuu:Maar wat weet ik nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 19 april 2003 Report Share Posted 19 april 2003 Geplaatst door Sodejuu:Heb je het over Duitsers of duitstaligen. Hallo sodejuu, Duitstaligen lijkt mij inderdaad ook veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 26 april 2003 Report Share Posted 26 april 2003 Ramstein,Scorpions,accept,Bonfire Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 12 mei 2003 Report Share Posted 12 mei 2003 Geplaatst door Turbomarco:Ramstein,Scorpions,accept,Bonfire Heino, Danny Cristian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts