donny Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Vinden jullie ook dat veel opnames belabbert klinken? Wat ik nog het meest ongelooflijke vind is dat veel oudere cd's erg goed klinken en dat veel recente uitgaves niet om aan te horen zijn. Moet ik dan toch weer terug naar m'n lp's? Groeten, Donny Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Je kunt natuurlijk altijd terug naar de LP, maar ik vind niet dat er per definitie slecht geluid uit (nieuwe) cd's komt. Van de cd's die ik de laatste tijd heb gekocht, klinkt er niet een echt slecht. Misschien ligt het aan de soort muziek die je luistert (wat luister je vaak?)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Geplaatst door donny:Vinden jullie ook dat veel opnames belabbert klinken? Wat ik nog het meest ongelooflijke vind is dat veel oudere cd's erg goed klinken en dat veel recente uitgaves niet om aan te horen zijn. Moet ik dan toch weer terug naar m'n lp's? Beste Donny, Helemaal gelijk helaas. Onder tijdsdruk (lees gelddruk) worden er vaak b.v 48 microfoons neergezet op een 48 kanaals mengtafel en dan zien ze later wel bij de mix. Inderdaad kunnen ze dan wel achteraf die 48 microfoonsignalen overal in het beeld neerzetten en b.v. een viool harder of zachter maken, maar wat ze nooit meer kunnen is de interactie tussen de verschillende instrumenten aanpassen. Met een twee of 4 kanaals opname kan dat veel makkelijker, maar de microfoonrepetities zijn veel langer. Dus duurder. Klassieke opnames worden daardoor onbetaalbaar. Het is niet voor niets dat er fantastisch mooie opnames uit b.v. St.Petersburg zijn. Kunnen ze gemakkelijk en veel goedkoper een week in alle rust opnemen en in de studio hoeft achteraf maar weinig te gebeuren. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Ik ben het met je eens Gert. Ik heb nogal wat moderne opnamen gehoord (in de populaire hoek) die bestonden uit een verzameling mono-signaaltjes. Weliswaar keurig verdeeld over link - midden en rechts, maar het blijven monosignaaltjes. Dat het anders kan laten verschillende speciale labels ons wel horen. Jammer dat die muzikaal vaak minder boeien. Dat heeft mij gebracht tot de volgende formule: opnamekwaliteit * muzikale kwaliteit = Constant oftewel Ok * Mk = C Overigens is dat niet voorbehouden aan de populaire muziek: bekijk de beelden maar eens van de opname die Bernstein eind 'jaren 80 heeft gemaakt van West-Sise Story met Carreras en Te Kanewa en Troyanos.... Het is een klein wonder dat het nog zo redelijk klinkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Ook hier geldt weer dat de muziekliefhebber niet telt. Omdat we maar een zeer beperkte groep zijn die wel genot vinden aan goeie opnames, schenken de meeste labels daar geen aandacht aan. Het levert hun toch niks op, misschien een beetje in de marge. De grote jongens zitten achter het snelle geld aan. Ze willen zo snel en goedkoop mogelijk zoveel mogelijk van een "gesponsorde" muzikant (ja, waar moet ik nou de aanhalingstekens om zetten) om zoveel mogelijk winst te maken. Dat gaat altijd ten koste van het produkt zelf. Alleen de kleine labels hechten nog waarde aan de opnamekwaliteit. Ze kunnen echter niet de grote "sterren" betalen, dus die (commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Alleen de kleine labels hechten nog waarde aan de opnamekwaliteit. Ze kunnen echter niet de grote "sterren" betalen, dus die (commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Het meest belangrijke wat er nu is voor de "Muziek" wereld, zijn de cup maten en taille maten in de video clips. Die grieten zijn zo mooi dat 't niet eens opvalt hoe beroerd de muziek is. Dat bepaald de markt niet de kwaliteit. Vroeger hebben ze ooit een spice-girls band gemaakt met pure pr motieven. Genaamd "kiss" Nu is 't de omgekeerde wereld. Nu bestaan gewone bands ook, maar die doen niet mee inde miljarden winst. Ook een mooi voorbeeld is de winst-waarschuwing van een platenmaatschappij omdat (ik geloof) Celine Dion een inzinking had. Wij tellen niet meer mee, gelukkig maar dat er artiesten bestaan die zelf eer uit hun werk willen en dus wel kwaliteit eisen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Geplaatst door donny:Moet ik dan toch weer terug naar m'n lp's? Groeten, Donny Als de opname klote is dan veranderd een lp daar weinig aan. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Geplaatst door seoman:Wij tellen niet meer mee, gelukkig maar dat er artiesten bestaan die zelf eer uit hun werk willen en dus wel kwaliteit eisen. Beste seoman, Niet zo somber, maar we moeten wel draconische maatregelen nemen. Er zijn in het forum van de week 2 kinderen geboren. Jammer dat het allebei kerels waren, want de vrouwen is ons grootste probleem. Niettemin moeten die kereltjes verplicht worden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Geplaatst door seoman:Als de opname klote is dan veranderd een lp daar weinig aan. Wat je zegt mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Geplaatst door gert: Beste seoman, Niet zo somber, maar we moeten wel draconische maatregelen nemen. Er zijn in het forum van de week 2 kinderen geboren. Jammer dat het allebei kerels waren, want de vrouwen is ons grootste probleem. Niettemin moeten die kereltjes verplicht worden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 3 september 2002 Report Share Posted 3 september 2002 Er zitten grote verschillen tussen opnames. Daarbij valt inderdaad op dat kleinere labels het vaak beter doen dan de grote jongens. Voorbeeld: Ik heb een CD van La Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickdeJong Posted 12 september 2002 Report Share Posted 12 september 2002 ja soms zijn de opnames zo teleurstellend dat zelfs de muziek er on aangenaam van word.. ik akn wel een hele lijst gaan opnoemen van artiesten waar ik dat bij vind maarja.. schieten we ook zo weinig mee op. ik heb mezelf er ook op betrapt veel vaker er op te letten van goh wat is eht voor opname en zo maar dat maakt soms ook weinig uit... als er ene opname maatschappijb.v. virgin die uhm laten we zeggen 2 artiesten opneemt de 2 cd`s vaak vershcillends klinken en weer andere opname instellingen zijn gebruik, vaak na wens van de artiest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 tja,wat kan ik dan nu nog toevoegen hier? er was een tijd dat we de verschillen niet zo erg horen konden,of niet echt zo belangrijk genoeg vonden,afhankelijk natuurlijk van de set die je toen had. nu,nu we opweg zijn naar het "perfecte,waarheids-getrouwe" in recordings en onze sets,zijn we verwend geworden. we nemen niet meer alles voor zoete koek,en eisen kwaliteit voor onze oren,en euro's uiteraard. geklooid met opnames werd er altijd al....geloof ik ik probeer me vast te houden aan producers,en/of labels,of kombi's daarvan. sajanora. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Of gewoon de huidige set de deur uit en een leuk midi setje ervoor terug zetten zodat slechte opnames niet meer opvallen?? Toch te gek voor woorden dat je de muziek die je goed vindt liever niet draaid door een slechte opname?? Kunnen ze voor die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tadream Posted 1 november 2002 Report Share Posted 1 november 2002 Tja, ligt er helemaal aan hoe die CD gemastered is en ze de muziek hebben opgenomen. De gemiddelde pop-CD is zo verschrikkelijk gecompressed dat er geen dynamiek meer inzit, alles is zo hard mogelijk. Voor dit soort produkties is het eigenlijk ook onzin om naar DVD-A of SACD te gaan want daar gaan ze weer zo hard mogelijk (oftewel weer geen dynamiek). Zelfde geldt voor LPs trouwens. Heb mijn CD eens door een 'professionele' studio onder handen laten nemen en wat ik toen hoorde verbijsterde (negatief) mij. Door de compressie klonk alles even hard, klanken die juist expres op de achtergrond moesten zijn klonken opeens heel dichtbij. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts