Jump to content

The Gathering, Autumn, After Forever, wie gaat er heen?

Wouter Verkuijl
 Share

Recommended Posts

Ik ook!

Eindelijk weer eens The Gathering live zien. Autumn en After Forever heb ik het laatste 1,5 jaar al 2 of 3 keer gezien, maar The Gathering al 2 jaar niet meer of zo... Ben erg onder de indruk van hun laatste EP. Met name het titelnummer is briljant. Hoop dat ze die gaan spelen. Hoop ook dat ze veel van How To Measure A Planet spelen. Ik heb die cd sinds kort 'herontdekt'. Vind het nu eigenlijk wel de beste die ze ooit gemaakt hebben (in afwachting van hun nieuwe cd, begin volgend jaar). Beter ook dan Mandylion, die ik jaren lang op 'nummer 1' had staan. En hopelijk spelen ze wat nieuwe nummers als voorproefje...

Zie ook "mijn website"... ;)

Zijn er eigenlijk al kaartjes te koop? Ik hoop niet dat ik te laat ben...

Gaat er 3 november (2 dagen na The Gathering dus) nog iemand naar Dream Theater in Ahoy? Is de bedoeling dat ik daar ook naar toe ga namelijk. Kan een mooi weekendje worden :)

Geplaatst door Duck-Twacy:

sry, na een Ingwy Malmsteen optreden mijd ik dit soort concerten als de pest. Kan nu nog tot ongeveer 16000 Hz horen...

Dit soort concerten?? confused.gif Wat voor soort concerten?

Je kunt trouwens ook gewoon oordoppen indoen mocht het echt veel te hard klinken (zie ik bij The Gathering niet gebeuren en Dream Theater was vorige keer in A'dam (februari dit jaar) ook niet echt hard)...

Bij live-concerten heb ik altijd oordoppen in, of het nu zachte muziek zoals The Gathering is of harde zoals Dimmu Borgir. Het gaat om het geluidniveau en dat komt in zalen als het Podium toch al gauw tot 110 dB(A). Dus DT, toch ook welkom straks, het doet je geen schade toe! Neem je schuimpjes of je autoplasten mee en geniet!

Tickets verkrijgbaar via ticketservice.

Tot dan!

Groeten,

Wouter

• 4 weeks later...

Ik heb inmiddels de kaartjes! En die van Dream Theater zijn ook gekocht (door iemand met wie ik daar heen ga)... Wordt een leuk weekend: vrijdag 1 november The Gathering/After Forever/Autum, zondag 3 november Dream Theater. Het schijnt dat DT zo'n 3 uur gaat spelen (met halverwege een pauze)... Heb er nu al zin in... :)cool.gif

• 2 weeks later...

En Wouter, wat vond je ervan?

Hier mijn mening:

Autumn kan ik kort over zijn: heb ik wel eens beter horen spelen. Was niet slecht, maar zeker niet briljant.

Dan After Forever: Op het eerste nummer na (waar zangeres Floor problemen had met haar monitorluidspreker) waren ze weer eens erg goed op dreef. Geweldig optreden en een goed publiek. Vond ook Floor blijkbaar, want ze stond (zei ze) te blozen op het podium omdat iedereen zo geweldig enthousiast was. Was denk ik wel gemeend, want ik heb het haar nog nooit eerder horen zeggen (in de 3 keer dat ik ze nu gezien heb).

En tot slot: The Gathering. Voor velen een beetje een afknapper volgens mij en dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen. Veel mensen liepen weg, maar ik had het idee dat die ook vooral voor After Forever (en/of Autumn) kwamen. Er liep namelijk erg veel metal-publiek rond. Ik, daarentegen, vond het geweldig. Heel erg intiem sfeertje, ze speelden goed en boven alles: het is gewoon mooie muziek. Ik had wel het idee dat ze zelf niet zo enthousiast waren (wellicht omdat het nogal rustig werd na een tijdje).

Eigenlijk vind ik het ook vreemd dat Autumn en After Forever op dezelfde avond zijn geprogrammeerd als The Gathering. 5, 6 jaar geleden had dat wel gekund (al bestonden After Forever en Autumn toen nog niet), maar tegenwoordig is The Gathering gewoon geen metal-band meer. Dat sommigen dat jammer vinden kan ik wel begrijpen, maar je moet zo'n band nu gewoon ook niet meer op dezelfde avond programmeren als 2 (gothic)metal-bands. Beetje jammer, want het was wel een heel goed optreden. Volgende moeten ze gewoon een hele avond alleen spelen :) of natuurlijk met een ander voorprogramma.

...en gisteren ben ik nog naar Dream Theater geweest. Kan ik heel kort over zijn, maar dat doe ik niet :)

Het was in 2 woorden extreem gaaf :) Beter nog dan de vorige keer dat ik ze heb gezien (in februari van dit jaar in de HMH). We (2 vrienden en ik) zaten helemaal achteraan op de tribune. Gelukkig, want als je staat kun je (zeker met mijn lengte niet) en ik had vrijdag al de hele avond moeten staan in Hardenberg. En als je dan achteraan zit (we zaten links van het midden in vak Aa) dan kun je het gewoon erg goed volgen.

Dan het optreden zelf: ze begonnen met wat oudere nummers (ze hebben maar 2 nummer van de nieuwe cd gespeeld). Helaas kende ik er een paar niet, maar de nummer die ik wel kende, waren erg goed gespeeld. Bijna precies zo als op cd, zonder dat je het idee hebt naar een wel heel keurig spelende band te luisteren. Dat bleek nog het meest in het instrumentale 'The Dance Of Eternity', waar ondertussen vanalles en nog wat werd geimproviseerd. Tot een 'circusmelodietje' (waarbij zanger James LaBrie even over het podium kwam rijden met een step) aan toe.

Overigens zijn die gasten van Dream Theater helemaal om gek van te worden. Vooral die drummer (van (bas)gitaar spelen heb ik niet zoveel verstand): terwijl hij een nummer aan het spelen is (en niet zomaar een beetje een simpel ritme of zo), gooit ie met zijn linker arm zijn drumstokje weg (backstage, waar het word opgevangen), pakt een nieuwe, zonder dat het invloed heeft op zijn drummen en vervolgens gooit die gast die backstage staat, het stokje weer terug. Mike (zo heet de drummer) vangt het stokje weer op en speelt weer verder. En dat dan een stuk of 5 keer achter elkaar. Helemaal om gestoord van te worden... :) En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat ie zijn armen en benen volledig onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Werkelijk ongelovelijk...

Maar goed, om weer terug te komen op de muziek: na zo'n anderhalf uur gespeeld te hebben, was het pauze. Een kwartier later begonnen ze weer en werd het 3-kwartier durende 'Six Degrees Of Inner Turbulence' ingezet. Daarna was het 'gedaan' en werd iedereen bedankt... om vervolgens nog 2 keer voor een toegift terug te komen. Uiteindelijk hadden ze zo'n 3 uur gespeeld, toen het om iets na 11 uur was afgelopen. In de auto en terug naar huis (Hoogeveen). Maar geen radio of cd aan. Nog even nagenieten. P.O.D. op cd zou wel een erg grote afknapper zijn geweest (met alle respect voor P.O.D.).

>We (2 vrienden en ik) zaten helemaal achteraan op de tribune. Gelukkig, want als je staat kun je (zeker met mijn lengte niet) en ik had vrijdag al de hele avond moeten staan in Hardenberg

ik bedoel dus dat je niets kunt zien als je in het publiek staat...