Jump to content

Wie van U is Liefhebber van JAZZ ?

Scat-Man
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Scat-Man:

Hi PD,

Wat bedoel je met:Oude Jazz? De Duke en de Brute zijn pas pl/min 25 jaar dood.Oke Webster iets langer.

Scat-Man.

Nouja, heb veel LP's uit de jaren '50 en '60 dat vindt ik redelijk oude Jazz. Verder kan ik het erg goed uit houden met Smooth Jazz.. Dat simpele, romantische, rustige spel (Late Night Jazz). Jazz Rock vindt ik ook prima, maar het moet mij niet te hectisch worden.. :rolleyes:

Een kijken of het lukt...

Smooth Jazz

genre: Jazz

Smooth Jazz is an outgrowth of fusion, one that emphasizes its polished side. Generally, smooth jazz relies on rhythms and grooves instead of improvisation. There are layers of synthesizers, lite-funk rhythms, lite-funk bass, elastic guitars, and either trumpets, alto, or soprano saxophones. The music isn't cerebral, like hard bop, nor is it gritty and funky like soul-jazz or groove — it is unobtrusive, slick, and highly polished, where the overall sound matters more than the individual parts.

Related Styles: Urban Jazz-Funk Adult Contemporary Soul-Jazz Fusion Soft Rock Jazz-Pop Contemporary Jazz Crossover Jazz Quiet Storm Sophisti-Pop Background Music

Some Important Albums

Best of Fourplay

Fourplay [1991] Crossroads

Eric Marienthal [1990]

Run for Your Life

The Yellowjackets [1993] Greatest Hits

Kenny G [1997]

Politics

The Yellowjackets [1988] Best of Tuck & Patti

Tuck & Patti [1988]

Best of George Benson: The Instrumentals

George Benson [1976] Miracles: The Holiday Album

Kenny G [1994]

Seduction

Boney James [1995] Livin' Large

Fattburger [1994]

Curves Ahead

The Rippingtons With Russ Freeman [1991] Essentials: The Very Best of George Benson

George Benson [1998]

Sweet Thing/It's All Good

Boney James [1998] Best of Yellowjackets

The Yellowjackets [1999]

Some Important Songs

You Are Everything by David Sanborn

Snowbound by The Rippingtons

Silhouette by Kenny G.

Turn Your Love Around by George Benson

It's You by David Sanborn

Songbird by Kenny G.

Breezin' by George Benson

Baby, Come to Me by George Howard

On Broadway by George Benson

Got to Give It Up by David Sanborn

Sade by Kenny G.

Give Me the Night by George Benson

Any Time of Day by Fourplay

She Likes to Watch by The Rippingtons

Weekend in Monaco by The Rippingtons

Slam by David Sanborn

Love Will Follow by George Howard

Up from New Orleans by The Yellowjackets

Seduction by Boney James

Midnight Without You by Chris Botti

Choosen by The Yellowjackets

This Masquerade by George Benson

Bubblehead Mcdaddy by Gerald Albright

When Summer Comes by George Howard

Some Important Artists

Gerald Albright George Benson

Boney James Chris Botti

Fourplay Kenny G.

George Howard The Rippingtons

David Sanborn Ben Sidran

The Yellowjackets

Frequently Accessed Artists

George Benson Fourplay

Kenny G. David Sanborn

The Rippingtons Bobby Caldwell

Spyro Gyra Jeff Lorber

Peter White Richard Elliot

Russ Freeman Groove Collective

The Yellowjackets Gerald Albright

Tuck & Patti Kirk Whalum

Steve Cole Candy Dulfer

Dave Koz Walter Beasley

George Howard Najee

Jim Chappell Boney James

Jonathan Butler

Ik geloof dat het wel gelukt is :D

--Hans

Geplaatst door Scat-Man:

Ja dat lijkt me wel.Mag ik het samenvatten als "ben heel zuinig op mijn oren?"Of overdrijf ik nu?

S-M.

Nou,dat valt wel mee...

Ik kan nl ook soms wel erg veel plezier hebben met The Black crowes :D

Maar van een stijl als smooth-jazz moet ik kunnen relaxen,met alle geneugten erbij die het leven verder zo de moeite waard maken. :)

Ik denk dat jezelf de plaatjes er wel bij verzinnen kan ;)

--Hans.

Ik denk dat jezelf de plaatjes er wel bij verzinnen kan

--Hans

Niet dus.Die platenbak van jouw is aan mij niet besteed.Geen enkel probleem want ik weet uit ervaring dat er meer dan me vaak lief is,vele zijn die uit de zelfde ruif eten als waar ik naar op zoek ben.Er is in de 50 & 60er jaren zoveel moois opgenomen daar ben ik voorlopig nog wel eventjes zoet mee.

Scat-Man.

hehe ik luister dus vn JAZZ :)

en bij mij komt de zg Smooth Jazz dr dus niet in (heeft ook nix met Jazz te maken maar dit terzijde).

Luister vanalles van 50er jaren tot hedendaags, maar wel vn de wat avontuurlijkere Jazz/Free Jazz/Avant Garde.

Artiesten zoals:

Art Blakey

Charles Mingus

John Coltrane

Eric Dolphy

Max Roach

Ornette Coleman

Miles Davis

Sonny Rollins

Art Ensemble Of Chicago

Don Cherry

Ken Vandermark

Sam Rivers

Sun Ra

Cecil Taylor

Anthony Braxton

Peter Brotzmann

Albert Mangelsdorff

etc..

etc..

Groeten

JazzLuva

Muziek mag van mij best jazzy invloeden hebben, maar van 'pure' jazz hou ik absoluut niet!

Ik hou bijvoorbeeld niet echt van saxofoon,en da's toch wel een instrument wat veelvuldig wordt gebruikt in de jazz.

Vandaar dat ik ook geen voorstander ben van bluesbands waar saxofoon in wordt gebruikt.

De enige CD's die ik heb en voor mij nog 't dichts bij jazz(y) in de buurt zitten:

Steve Miller - 'Born 2B blue'

Lyle Lovett - 'and his large band'

AJ Croce - 'That's me at the bar'

Aj Croce - 'AJ Croge'

Norah Jones - 'Come away with me'

Toch zou ik wel kunnen 'wennen' aan een CD als Kind of Blue van Miles Davis.

Maar jazz zal nooit een genre worden wat ik vaak draai of waar ik kippenvel van krijg.

Mvg,

Alco

hehe ik luister dus vn JAZZ

en bij mij komt de zg Smooth Jazz dr dus niet in (heeft ook nix met Jazz te maken maar dit terzijde).

Luister vanalles van 50er jaren tot hedendaags, maar wel vn de wat avontuurlijkere Jazz/Free Jazz/Avant Garde.

Hallo Jazzo,Dat je `S` Jazz niks vindt begrijp ik wel,als ik je Favorietenlijst bekijk.Maar dat het niets met Jazz temaken heeft is gewoonweg niet waar.Het zijn allemaal vermengingen die door de jaren heen plaatshebben gevonden en in de toekomst nog gewoon doorgaan.Luister je wel eens naar Bebop ?Uiteindelijk was dat de avantgarde van de 40er jaren.Parker werd indertijd net zo verguisd als b.v.Ornette in de laat 50er jaren.

Scat-Man.

Ben ik het dus helemaal niet mee eens , de zgn "Smooth Jazz" is gewoon een radioformat uit de USA waarbij "lekker" in het gehoor liggende instrumentale POP wordt gedraaid. Alleen klinkt Jazz wel interessant vandaar de naam. Mijns inziens valt of staat Jazz met improvisatie, en als je dat dus helemaal weglaat hou je niet veel meer over. Voor mij is "Smooth Jazz" veredelde liftmuziek.

Groeten

JazzLuva

Vandaar dat ik ook geen voorstander ben van bluesbands waar saxofoon in wordt gebruikt

Ja Alco, Begrijp maar al tegoed wat je bedoeld.Is voor een heleboel mensen veel te snel,geen touw aanvast te knopen.En een swing die je niet kan volgen.

Blues daar word je ,denk ik,zo verschrikkelijk droevig en triest van.Kijk T-Bone Walker b.v. die liet Maxwel Davis vaak mee blazen.Gelijk een vrolijke boel.Maar goed ieder zijn smaak.

Scat-Man.

Jammer Game-boy,

Fusion :popmuziek. Gemaakt door muzikanten die wel eens Jazz hebben opgenomen.Met fusion was en is nog geld te verdienen.Dat kan je een beroeps musicus toch niet verwijten(Brood op de plank)toch?Trekt op grote festivals wel een massa betalende bezoekers.Jazzo`s daarentegen proberen de drummer bv nog wel eens een handje bij te willen steken om er voor nop intekomen. kan je ook geen ongelijk geven toch?

Scat-Man.

Geplaatst door Scat-Man:

Jammer Game-boy,

Fusion  :popmuziek. Gemaakt door muzikanten die wel eens Jazz hebben opgenomen.Met fusion was en is nog geld te verdienen.Dat kan je een beroeps musicus toch niet verwijten(Brood op de plank)toch?Trekt op grote festivals wel een massa betalende bezoekers.Jazzo`s daarentegen proberen de drummer bv nog wel eens een handje bij te willen steken om er voor nop intekomen. kan je ook geen ongelijk geven toch?

Scat-Man.

Okay, ik ben een jazz-liefhebber, maar ik staar mij daar niet blind op.

Fusion kan er bij mij net zo goed in, zolang als het maar niet van die gezelligheidsmuziek is, inderdaad die Amerikaanse soap-jazz, die je ook in warenhuizen nog wel eens hoort.

Maar om fusion even gemakkelijk terzijde te schuiven als een minderwaardig uitvloeisel van mislukte jazzmuzikanten, nee daar kan ik het niet mee eens zijn, net als fusion-liefhebbers wel eens zeggen dat real jazz

van die pijprokersmuziek is. Is ook onzin.

Mijn platenkast is gevuld met van alles wat, daar staat Eric Dolphy in, John Coltrane,Davis, Hutcherson, Cecil Taylor,

Tony Williams,Wayne Shorter, Grachan MoncurIII,Joe Henderson enz enz, evenzogoed heb ik Scott Henderson, Herbie Hancock,Allan Holdsworth,Billy Cobham,Jean Luc Ponty,Vital Information, Frank Gambale

enz. enz. Ik kan er allemaal naar luisteren.

Het ligt eraan in wat voor mood ik ben.

En denk eraan: Die fusionmuzikanten worden echt niet rijk, zoals wel eens gesuggereerd wordt!

:D

Nee , maar als ze het wel zouden woorden is ze het wel gegund.Elke kunstenaar moet zijn vak (kunst) verstaan en hij moet zich ook nog `weten te verkopen`dat valt beslist niet mee.Het verwijt dat iemand `commerciele muziek maakt komt nimmer van mij.Dat ik het leuk vindt is een ander verhaal.

Scat-Man.

Wat een nodeloze discussie zeg, of iets wel of geen Jazz genoemd 'mag' worden. Wat is dan eigenlijk jazz? Bepaal dat eerst eens. Valt dixiland daar bijvoorbeeld onder? Ben Webster? Billie Holiday? Benny Goodman? Lionel Hampton? Baden Powell? Stan Getz? Of die trompettist die in Nederland stoned uit het raam gevallen is (naam is me evenontschoten)?

Eigenlijk maakt ht me geen zak uirt of jullie iets wel of geen jazz vinden. Voor mij telt alleen of ik het mooi vind om naar te luisteren of niet..

Ik ben in Rotterdam wel eens nar een jazz-concert geweest in de wWitte de With straat. Op het podium nam een man of 5 plaats: een drummer, bassist, trompettist, trombonist en saxofoonblazer. De blazers hadden een mocroffon in de beker en het het slagwerk was omrings door allelei microffons, zo dicht mogelijk op de divers geluidsproducerende onderdelen. De heren begonnen te spelen: vooral heel erg LUID.

Een beukende drummer, blazers die een wedstrijd leken te doen om per strekkende meter zoveel mogelijk verschillende noten te spelen (en dat tegelijkertijd en loeihard), er was kop noch staart aan te ontdekken. Gelukkig was het na een miuut of 10 afgeloppen en toen kwam het volgende nummer. Het enige verschil was de titel. Wat een rot-herrie. De ruimte was al niet zo groot en dan alles zo versterkt en agressief van klankbalans. Na het tweede nummer zijn we achterin gaan zitten en na 'Verkenningen in Pleuris herrie' take 5 zijn we weggegaan...

Geplaatst door Kermit:

"........ Of die trompettist die in Nederland stoned uit het raam gevallen is (naam is me evenontschoten)?....."

Dat is deze meneer...

p2313712u80.jpg

Chat Baker,

hij is eind '80 op uiterst vreemde omstandigheden uit een raam gevallen/geduwd.

Het voorval had plaats in een roemrucht heroine-hotel op " de kop van de zeedijk " in Amsterdam,wat toen nog wereld-nieuws was vanwegen de onmacht van de Amsterdamse Politie om dat deel van de stad schoon te krijgen van de nationale en internationale junkies.

--Hans.