The Koosjer connection Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 beste hear-leden, tja,voor de mensen van de concurent geen vreemde vraag meer,heb 'm daar ook al eens gesteld. voor hen die niet naar hi-fi nl gaan,om welke reden dan ook,wilde ik het ook eens hier polsen Live mooier,meer emotie,minder clean,meer power.....of: storend dat geroezemoes van het publiek,en dat mindere kwaliteit van de recordings. studio mooier,clean,zuiver,het onderste uit de meng-tafel en technicus gehaald. 100 keer opnieuw getaked voor de juiste eruit kwam,perfectie boven ruw en rauwheid van live. of wellicht wel een kombi van beiden? ik persoonlijk ga meer voor live. dat wil niet zeggen dat ik niks van studio hebben moet,maar als ik 2 albums in m'n handen heb,zal 99,99% het live album mee naar huis gaan,dat geld uiteraard ook voor de accoustic versie's natuurlijk. zoals daar zijn: de MTV unplugged,live on the 10 spot,story-tellers,2 meter sessies,leidse kade live,jools holland enz,enz. en wat uw mening in deze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Persoonlijk ga ik ook voor live, het geroezemoes en het "meedoen" van het publiek werkt(voor mij)vaak sfeerverhogend. Ook de (verminderde?) kwalitiet t.o.v. studio-opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Of ga voor de best of both worlds. Live in de studio. zoals bijv. labels als analog productions en Audioquest doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Hoi Hans, Een beetje off topic maar het sluit aan bij een topic op dat andere forum. Net terug van Blues at the Crossroads. En live ,zoals bij deze concerten geeft je een ervaring die geen enkele High of Low end set je kan geven. Niks geen vet PA systeem maar op de stem en zachtere instrumenten na alles direkt van de stage Robert Lockwood Jr. gehoord en gezien en handje geschud. Ondanks zijn leeftijd (88) is z'n gitaar spel nog onvoorstelbaar goed,z'n stem is wat minder maar nog altijd in de topklasse. bleus zoals het ooit door Robert Johnson is gespeeld. Robert Johnson was overigens de man die Robert Lockwood Jr. les gaf in het spelen van blues. TOPKLASSE. Voor degene die niet weet wie Robert Johnson was, Shame on you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Een live opname kan veel meer sfeer, spontaniteit, gewoon meer leven brengen, echter ook hier geldt dat de vogel achter de knoppen bepaalt wat wij horen, ook studio opnamen kunnen een behoorlijk live gehalte hebben. Zelf geef ik de voorkeur aan een live uitvoering, terwijl het meeste werk hetwelk ik bezit, toch studio opnamen zijn, je hebt de keus niet altijd..................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 26 oktober 2002 Author Report Share Posted 26 oktober 2002 Geplaatst door siep:[QB]Hoi Hans, Een beetje off topic maar het sluit aan bij een topic op dat andere forum. welk ander forum tja,de blues......moeten we ook nog maar eens over gaan babbelen tot dan,sajanora,en tot morgen allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 27 oktober 2002 Author Report Share Posted 27 oktober 2002 Geplaatst door Ome Henk:Een live opname is (voor mij) ontspannender om naar te luisteren als naar een studio opname. vreemd,dat heb ik nou ook! ik krijg dan meestal spontaan een aanval van het zogenaamde " lucht-drummen ",en dan beschouw ik mezelf even als een der grootste drummers der planeet,al denken de kids daar wel anders over. die komen meestal met een glaasje water een een valiumpje,voor paps,die weer eens op een andere planeet blijkt ach ja,sajanora,Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Een combinatie van beide vind ik het mooist. Dat is denk ik ook de reden dat ik de laatste (mini-)cd van The Gathering ook zo enorm goed vind. Daarvan zijn 2 (van de 3) nummers 'live' in de studio opgenomen. Anneke (de zangeres) haalt dan niet alle hoge noten precies zuiver, maar het klink wel heel mooi. Ze hebben het nummer Broken Glass (piano version) ook een keer heel erg netjes opgenomen. Toen klonk het volgens hun niet meer... Ook het titelnummer klinkt om diezelfde reden erg mooi. Overigens ben je ook wel ff bezig, als je een nummer van 16 minuten heel netjes moet opnemen... Live cd's heb ik niet zoveel. 1 om precies te zijn en die is van...? Jawel, The Gathering. Goeie cd, al is daar ook wel in gemixt, want hij is op 2 plaatsen (Amsterdam en Tilburg) opgenomen, maar de nummers staan door elkaar op de cd... Overigens vind ik How To Measure A Planet van (alweer...) The Gathering ook erg goed, terwijl dat eigenlijk een heel erg netjes opgenomen plaat is. Veel gemixt, niks 'live' in de studio opgenomen (op het 2 minuten lange titelnummer na, maar die is daarna 'verlengt'; hij was eerst maar 15 minuten)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Hmmm... dat titelnummer How To Measure A Plantet is uiteraard niet van 15 naar 2 minuten verlengt Hij is ruim 28 minuten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Geef mij maar live , ademt veel meer ruimte dan een studio opname. Waar ik wel een hekel aan heb is dat sommige platenlabels (vooral pop dus) er nog wel eens een handje van hebben de cd samen te stellen met opnamens van verschillende live optredens...brr.. Geef mij maar een volledig live optreden zonder onderbrekingen. Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2002 Report Share Posted 28 oktober 2002 Die live-cd van The Gathering is ook uit meerdere (2) optredens samengesteld. Er zitten ergens in het midden 2 nummers die in Tilburg zijn opgenomen terwijl de rest in Amsterdam opgenomen is. Toch kun je dat niet echt horen. Ik vind het wel een goeie live-cd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Ik zal de cd eens beluisteren, herken ik misschien weer wat meer nummers bij het volgende concert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Overigens, ik hoor hier alleen maar stemmen over live-opnames... Is een echt live-concert niet nog veel mooier (mits er goed gespeeld/gezongen wordt en de sfeer goed is)? Ik weet wel dat het daar hier eigenlijk niet over ging, maar ik wilde toch ff zeggen dat ik dat toch eigenlijk wel het allermooiste vind... En al is de geluidskwaliteit thuis vaak beter, de sfeer en de beleving maakt het optreden mooier dan welke opname dan ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 hear hear!!!....helemaal mee eens..daarom ben ik zo nu en dan ook in een concert zaal te vinden en dan mis ik na thuiskomst zo nu en dan toch die lucht verplaatsende bassen (rammstein in heineken muziek hal!) tuurlijk afh van type concert!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Ja klopt. Al moet ik zeggen dat ik ergens ook wel blij ben dat ik dat soort bassen niet in mijn kamer te weeg kan brengen. Dat doet de flat hier wel schudden denk ik en dat lijkt me niet zo'n goed plan. Beetje een oude zooi hier. Wordt niks meer aan gedaan, want het gaat er over 5 jaar af. Alleen roept de huisvesting hier dat al een jaar of 5... Dus het kan er ook nog wel 10 jaar staan... Maar goed, de sensatie die je bij optredens krijgt (voelt) krijg je nergens anders en dat is toch wel heel apart. Ik ga trouwens binnenkort (1 november) nog naar een optreden van The Gathering, After Forever en Autumn (zie andere thread) En zondag (3 november) naar Ahoy, om Dream Theater te zien (en voelen ). Gaat een leuk weekend worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Geplaatst door The Koosjer connection:........die komen meestal met een glaasje water een een valiumpje,voor paps,die weer eens op een andere planeet blijkt ach ja,sajanora,Hans Op mijn werk heb ik ook een aantal collega's die volgens mij van Pluto komen. Zal eens vragen of ze je kennen Maar live vs studio. Het hangt helemaal van de soort muziek af. Bij kamermuziek zal er aan een live opname weinig aan zijn vrees ik. Het is onmogelijk voor muziekanten om helemaal foutloos te spelen. Foute noten blijven bij zo'n opname foute noten die op den duur erg kunnen gaan irriteren. Glenn Gould wilde helemaal niet meer voor publiek optreden om dat hem dat teveel afleidde. Toch vind ik hem een fantastisch musicus. Veel live optredens van popbands vind ik ook beter dan de studio opnames. Bij een goed concert onstaat er door de interactie met het publiek meer muziek. En er gaat inderdaad niets boven zelf een live concert meemaken. Maar ik heb hier van Joe Jackson de CD "Live In New York" een fastasisch concert maar de CD opname is alleerblabbbertst. Zo zeer zelfs dat het af en toe erg iri is en ik hem eigenlijk nooit uit luister. Heb ook nog een live opname van hem uit de jaren tachtig, een bootleg op tape van Pink Pop en die blijft lekker anderhalf uur op staan. Ook de opname van de Specials op Pink Pop in de jaren tachtig blijft geweldig. Vooral het moment dat het hele podium bijna instort. Dat komt bij studio opnamen nooit voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoffel Posted 21 november 2002 Report Share Posted 21 november 2002 Ben benieuwd wat jullie reactie is op een aantal van mijn favoriete Live opnames. Deep Purple - Made in Japan E.W.&F. - Gratitude Van Morrison - A night in San Francisco Santana - Moonflower Pink Floyd - P.U.L.S.E. Toto - Livefields Marillion - The Thieving Magpie (La Gazza Ladra) Al di Meola & Co. - Fridaynight in San Fransisco Dire Straits - Alchemy Eric Clapton - 24 nights George Benson - Live in L.A. Marcus Miller - Live & More Het is een vrij brede opsomming en 't is wat ik zo in het rek zie staan, maar ik vind ze wel allemaal fantastisch. D'r had trouwens ook zo maar wat klassieks tussen kunnen staan, want verschillende stemmingen zijn ook mij niet vreemd, maar dat rek heb ik voor nu maar met rust gelaten. Groets, Stoffel Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 21 november 2002 Report Share Posted 21 november 2002 Het hangt er vanaf hoe het wordt 'gebracht', ik vind de live versie van Secret World van Peter Gabriel beter dan de studio opname, en ik vind Camel's On The Road 1972 fantastisch. Paul Carrack's live vertolking van Silent Running vind ik daarentegen tenenkrommend slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 haha dit is gewoon niet te zeggen.. van de ene is de live opname beter dan de andere band. Het hang van 10-tallen factoren af wanneer live beter is. voorbeeld : Faithless. Op cd (studio) word er meer electronische dingen gebruikt dan live, waarbij veel percussie komt. Anderzijds kan er wat mis zijn geweest met de live apparatuur waardoor een opname niet goed klinkt. Als je dit in de studio dubbed, dan zal je ongetwijfeld "sfeerverschil" ondervinden. Dan hangt et er ook vanaf of in de studio iedereen apart opneemt of met een groep bij melkaar of gedeeltelijk. Dan is het ook nog zo of de ene band live beter zla klinken omdat het "bedoeld" is of netjes. Nog een zijde is dat de luisteraar 'rustig' wilt luisteren, of inleven. Ik heb ook 2 cd's waarvan 1 live is en de andere in de studio. Met dezelfde nummers. Omdat ik niet zin heb in altijd live te horen van hun.. lekker rustig af en toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 Geplaatst door DVD Fiel:Het hangt er vanaf hoe het wordt 'gebracht', ik vind de live versie van Secret World van Peter Gabriel beter dan de studio opname, en ik vind Camel's On The Road 1972 fantastisch. Je zou bijna zeggen dat je geen probleem hebt met wat extra laag, want deze Secret world dondert werkelijk de kemer binnen Overigens met een overdonderend goede kwaliteit, ik draai hem juist weer Het leuke van dit soort concerten is de afwijking van de studio versie, de interactie met het publiek en natuurlijk het feit dat Kate Bush meer dan nodig mee zong Ik heb Pat Metheny in de Heineken music hall meegemaakt en dat was werkelijk ongelofelijk goed, hij doet alles zelf met de crew, eigen spullen en techneuten, wat wil je nog meer? Hij blijft hier komen vanwege het leuke Nederlandse publiek dat uit z'n bol durft te gaan, terwijl Amerikanen relatied braaf zijn bij concerten Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 jep..pat metheny heerlijke opnames zowel live als in studio voglends mij is het een perfecte mix af en toe.. ik denk dat je niet ALLE effecten en dingetjes eromheen live zou kunnen doen.. maar wie weet (wat ik niet weet) doet hij dat wel. Eigenlijk is pat hier een heel slecht voorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 29 december 2002 Report Share Posted 29 december 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 29 december 2002 Report Share Posted 29 december 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 29 december 2002 Author Report Share Posted 29 december 2002 Geplaatst door Gitaarwerk:jep..pat metheny heerlijke opnames zowel live als in studio Eigenlijk is pat hier een heel slecht voorbeeld geef mij nu eens het beste voorbeeld van Pat ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe dat gaat verlopen,want er zijn hier toch wel veel Pat-fans...toch? -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Hmm, Ligt echt aan de muziek/band etc. Voorbeeldjes: Iron maiden: Live nog steeds geweldig (live after death) Marillion: vooral met fish live erg goed. Staind: veel gevoeliger live als studio. Prodigy: live mis ik toch veel. Linkin park/korn/limp bizkit/system of a down: Studio vaak best leuk, live is het stemgeluid niet zo best..... Hier gaat natuurlijk alles over opnamen. Live erbij zijn is (bijna) altijd leuker/anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now