Jump to content

Waarom voornamelijk oldies op SACD?

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik heb ooit eens iets (een SACD van P. Barber) gekocht bijElusive disks (in Canada) en wordt sindsdien op de hoogte gehouden van "neuwe" releases.

Nu lees ik dit weer (even als voorbeeld)

Norah Jones/Come Away With Me Classic Records/Blue Note 200g Quiex SV-P LP $26.99

en

The Zombies/Greatest Hits - Audio Fidelity Hybrid Stereo/Mono SACD $15.99

Waarom die oude prut (leuk hoor de Zombies, voor mp3...) op SACD en goede nieuwe muziek op LP (naast CD).

Ik wordt er gek van.

Hoi Duck,

Volgens mij behandel je hier twee aparte fenomenen:

• Het feit dat goede artiesten tegenwoordig op LP worden uitgebracht heeft een heel duidelijke reden: Luister eens naar een goede platenspeler en je weet het antwoord.
  • Dat er op SACD nog erg veel oldies uitkomen spijt mij ook aangezien ik ook een mooie speler heb. Tevens is het idioot dat er nog steeds SACD's uitkomen die niet Hybride zijn. Zoals gewoonlijk gooien monopolisten als Philips en Sony hun eigen glazen weer in. Het geluid gaat dat men overweegt een groot deel van de nieuwe releases op Hybrid SACD uit te gaan brengen tegen gewone premium CD prijzen. Lijkt me handig want de meerkosten zijn in principe pinda's t.o.v. een CD.

Ik krijg het gevoel dat deze lui zich veel te veel bezig houden met het in de gaten houden van de competitie, zeuren over wat beter is SACD of DVD-A en rechtszaken tegen MP3 gebruikers en illegale branders.

De geschiedenis heeft keer op keer aangetoond dat protectionisme uiteindelijk niet werkt en dat je de race dan gaat verliezen. In plaats daarvan gewoon meerwaarde in je producten bieden en je eigen werk goeddoen tegen reele prijzen levert vroeg of laat succes op.

Ik bedoel: Je kunt treuren over de gemiste inkomsten van iedereen die geen CD's koopt of je kunt zulke goede releases uitbreiden dan iedereen voor deze extra (surround) kwaliteit geld over heeft. Succes is een keuze :D

Maarten

PS. Zo blijf ik me nog steeds verbazen over CD winkels die zich primair richten op een doelgroep die kennelijk een paar CD's per jaar koopt en de rest copieert, terwijl ik in m'n omgeving zat lui heb die veel CD's kopen maar zich niet thuis voelen in deze winkels waar de beat je compleet het pand uitjaagt. (maar andere discussie)

Dat Philips het gevecht nog aandurft is werkelijk bewonderens waardig. Zij hebben echt alles verloren (wat marketing betreft).

Een vriendin van mij heeft gehandicapten aan het werk gezet om complete pallets aan voor-bespeelde DCC tapes te vernietigen!!! Er zat niets tussen wat mij boeide eek.gif

Ik heb mijn dvd speler gekocht omdat mijn favorite band met een dvd uit kwam. De rest kan me echt gestolen worden. Ach het blijft leuk voor een filmpje maar qua muziek is 't echt huilen met de kraan open. Ik ben nog in de verste verte nog niet geboeid door sacd.

't zal heel mooi klinken maar ik geloof gewoon niet dat er binnen 5jaar sacd's uitkomen van bands die IK goed vind.

groeten Simon

Geplaatst door Henrie:

>maar qua muziek is 't echt huilen met de kraan open.

Hehe... die uitdrukking kende ik nog niet...

'Huilen met de pet op' en 'Dwijlen met de kraan open' wel :D

Je vergeet: Dweilen met de pet op ...

M. :rolleyes:

Geplaatst door Henrie:

Wie een kuil graaft voor een ander, is geen egoist...

Als er 1 schaap over de dam is, staat het hek open...

:):P

Wie een kuil graaft voor een ander, zweet zich kapot.

Als het kalf verdronken is, huilt de koe

Hoop doet leven, stroop doet kleven.

Beter 1 schroevendraaier in de hand, dan 10 in de winkel

Beter geen SACD dan 2 SACD's :P:D

• 2 weeks later...

Ben niet zo weg van het hele concept SA-CD, oftewel, iedereen een nieuwe SACD speler laten kopen, terwijl iedereen net een DVD-speler heeft aangeschaft om bestanden (gedeeltelijk)ongecomprimeerd te kunnen afspelen. Heb ongecomprimeerde muziek van een DVD gehoord, heb ongecomprimeerde muziek van een SACD gehoord. Beide goed.

Daarnaast worden alleen de bagger cd's die al 1000x zijn uitgebracht (uitzonderingen voorbehouden) op SACD uitgebracht, terwijl in die jaren de opname techniek nog matig was.

Ik wacht nog lang met een SACD player.

• 4 weeks later...

Sony CBS heeft een mega catalogus.

Als Sony alle muziek die ze in hun kluizen hebben liggen nog uit willen brengen zijn ze jaaaaaren verder.

En reken maar dat er nog heel veel moois ligt opgeslagen.

Daarom is het mooi dat Sony alle tapes digitaal opslaat.

de oude Tapes degraderen toch, daar helpt niets tegen.

wat SACD betreft, tja het medium is absoluut een verbetering tov de CD.

in het absolute topsegment wat betreft afspelen vind ik het aan elkaar gewaagd.

Philips loopt zoals gewoonlijk weer achter de feiten aan.

En Philips had het zo goed met ons voor: "perfect sound forever" .

Onthoud goed dat we als brave audiofielen massaal voor de gek worden gehouden met alle software.

Alles wordt afgekapt, ge-equalised, gecompressed, gefilterd, en weet ik wat al niet meer.

dit geldt voor alle media ook SACD. ook DVD-a.

Ook de LP.

dan zijn de OPUS 3 platen een mooie uitzondering om te horen hoe het wel kan.

Ik vond de Super Bit Mapping serie wel heel fraai, heb er dan ook een stapel van.

soooo many records, sooo little time

Ja die superbitmapping "Wish you were here" is echt geweldig!!! Ik heb hem zelf niet (kopietje) maar wat een verademing om een opname zo puur te horen.

De rochel aan het begin van de titelsong is misselijk makend echt.

Groetjes Simon

"Het feit dat goede artiesten tegenwoordig op LP worden uitgebracht heeft een heel duidelijke reden: Luister eens naar een goede platenspeler en je weet het antwoord."

Luister eens naar de nieuwe Quad 99 CD-P CD-speler en je zult je antwoord fors moeten bijstellen... analoog is geen norm meer, hooguit een dappere poging de nieuwe norm te benaderen....

Daar gaan we weer: wat is beter, analoog of digitaal..? *zucht*

Het gaat er niet om of iets beter of slechter is, het gaat er om wat JIJ het mooist VINDT klinken...

Het is net als met auto's: de een vind een BMW mooi, de ander heeft liever een Alfa. Heeft niks met beter of slechter te maken, alleen met persoonlijke smaak...

Henno

Vergis je niet in de Garrard 301. Dat ding heeft enorme kwaliteiten: lager en oersterke motor. Niet voor niets wordt er in Amerika grif 1500 dollar neergeteld om zo'n oudje te upgraden. Overigens kost de Quad 99CD-P Veel minder dan de door van Es besproken DAC. De Quad kost 1600 Euro en dan heb je er ook meteen een digitale voorversterker bij met 6 digitale iingangen. Plus eenperfecte volumeregeling, dus rechtsreeks aan te sluiten op een eindversterker...

Zojuist de live-opname beluisterd van het nieuwjaarsconcert van 1979!?, de eeste digitale opname van Decca. Verbijsterend, hoe realistisch dat allemaal klinkt, vooral als het publiek ook mee gaat doen. Kippevel bij muziek van Strausz? Het bestaat echt.

Op het forum van Jasper heb ik een stuk over deze speler geplaatst, voor de geintereeseerden misschien leuk om er kennis van te nemen..

Maar goed, ik heb er geen enkele behoefte aan om de controverse tussen CD-spelers en patenspelers aan te wakkeren. Ik heb even veel platen als CD's en ik beluister beide met evenveel plezier. En de reactie van Henrie neigt toch een beetje naar selectieve perceptie. Ten slotte was ik niet degene die de tegenstelling introduceerde, dat gebeurde veel eerder. En toen reageerde Henrie niet zo

Die quad, hartstikke mooi enzo. Maar die kan natuurlijk ook geen ac3 aan.

Dat vindt ik nou zo jammer dat dat niet kan anders zou ik wel zo'n cd-pre willen hebben.

Er zou echter wel een manier moeten zijn om, van de dac uit de dvdspeler, het iis signaal te bietsen omdat weer om te zetten in spdif.

Dan ben je eindelijk klaar.

Groeten Simon

Het is inderdaad allemaal hartstikke mooi enzo met die Quad, maar ik ga pas weer luisteren als CD spelers ook vinyl kunnen afspelen. ;)

Waarmee maar weer bewezen is dat audiofielen niet altijd conservatief zijn. Alhoewel dat conservatieve misschien weer de reden is dat er alleen maar oldies op SACD uitkomen. :D

Geplaatst door Kermit:

Maar goed, ik heb er geen enkele behoefte aan om de controverse tussen CD-spelers en patenspelers aan te wakkeren. Ik heb even veel platen als CD's en ik beluister beide met evenveel plezier. En de reactie van Henrie neigt toch een beetje naar selectieve perceptie. Ten slotte was ik niet degene die de tegenstelling introduceerde, dat gebeurde veel eerder. En toen reageerde Henrie niet zo

Kermit,

Je reageerde met een quote op mijn posting. En zoals je kunt zien deed ik geen uitspraak over wat beter is, alleen de reden waarom nieuwe muziek op LP wordt uitgebracht (en niet waarom deze niet op SACD beschikbaar komt).

Ik heb muziek op LP, CD, SACD en DVD-A, maar het liefste luister ik naar muziek.

Maarten