Guest Huub Derkx Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Wie is er, net als ik, een liefhebber van moderne componisten zoals: Steve Reich, Philip Glass, John Adams, Terry Reilly en de mensen die onder de noemer BANG ON A CAN werken? Wie heeft er nog tips van andere moderne componisten die ik nog niet in mijn verzameling heb? Mijn verzameling omvat meer dan het boven genoemde, maar alle tips zijn welkom. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Groot fan van Steve Reich Heb bijna alles van m. Heb ook wel veel Philip Glass, maar is toch minder vind ik. Misschien moet je eens naar Jon Hassel (soort van minimal met world/afrikaanse invloeden)gaan luisteren , is wel geen modern klassiek maar ik zie wel raakvlakken met Steve Reich kwa percussie etc.. Ook Meredith Monk (zangeres) is TOP , vrij minimale stukken meestal met abstracte zangpartijen (geen liedjes,texten dus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Adams vind ik wel een van de toppers tussen de namen die jij noemde. Naast de Amerikanen zijn er natuurlijk veel eigenstijdse (moderne?) britse, scnadinavische, finse en russische componisten. Wat te denken van bijvoorbeeld: Birtwistle, Foss, Blacher, Harbison, Balada, Eller, Tubin, Feeney, Kancheli, Langgaard, MacMillan, Rautavaara, Rawsthorne, Rutter, Vasks, Wiklander? Een greep uit eigen collectie. Of is eigentijds bij jou synoniem met minimalisme? Groet, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Kijk eens hier Hoe modern is modern? Ik ben er (nog?) niet zo in thuis maar ik vind bv. Bartok's Concert voor Orkest (1943) heel erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Nee Theo. Modern is niet gelijk aan minimalisme. Hoewel minimal music me zeer aanspreekt. Dat Bang on a can gezelschap heeft wel minimalistische invloeden, maar is niet geheel minimalistisch. Trouwens behoorlijk greep van nieuwe namen voor me die je noemde. Er is weer werk aan de winkel. Ik zat toch meer met die Amerikanen in mijn cd speler. John Hassel etc trekt mij niet zo. Speelde "vroeger" ool wel met popgroepen samen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Hubertinus, dat is ook het leuke aan een forum. Je wordt getriggerd om allerlei tips en suggesties die je leest eens te beluisteren. Het zwaartepunt ligt echter wel op moderne / pop muziek in dit forum, waarbij bij mij zo'n 80% van mijn dik 1700 CD's uit klassiek bestaat. Kijk ook eens op www.luister.nl veel luisterplezier! Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2003 Report Share Posted 11 oktober 2003 Hubertinus, De namen die je noemt zijn eigenlijk al weer oude sokken De "uitvinder" van de minimal music was toch Terry Reilly. De anderen zijn zijn volgelingen. Maar hier nog wat namen ter onderzoek uit de vorige eeuw: Arnold Schonberg Piere Boulez Edgard Var Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 oktober 2003 Report Share Posted 11 oktober 2003 Geplaatst door Theo:Adams vind ik wel een van de toppers tussen de namen die jij noemde. Naast de Amerikanen zijn er natuurlijk veel eigenstijdse (moderne?) britse, scnadinavische, finse en russische componisten... En niet te vergeten de Nederlander Simeon ten Holt. Met de muziek van Philip Glass kan je prettig wegdromen met de hypnotiserende ritmes. 'Requiem for my friend' is een erg mooie en vooral ontroerende opname van Preisner. Met deze muziek waan je jezelf in de Hemel. Verder kan ik de mooie ontspannende muziek van Hovhaness en Arvo P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 12 oktober 2003 Report Share Posted 12 oktober 2003 Preisner moet je van houden. Het sprak mij niet zo aan. Hovhannes is inderdaad wel aardig. Wel eigentijds, maar niet modern en ontoegankelijk. Het is vaak hele sfervolle muziek, die het zeker doet bij zo'n mooie herfstdag als vandaag. Lekker buiten in de zon met een mooi glas wijn en muziek van Hovhannes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 oktober 2003 Report Share Posted 12 oktober 2003 En als we het over romantici hebben dan kan de nederlander Daan Manneke er ook wel bij. Niet hemelbestormend maar lekker kabbelend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 12 oktober 2003 Report Share Posted 12 oktober 2003 Pjotr, die gasten die je noemde trekken me niet zo. Maar ik noem nog een paar jongeren: Michael Gorden, Julia Lang, Arnold Dreyblatt. En nog een oudere: Louis Andriessen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 oktober 2003 Report Share Posted 12 oktober 2003 Tja, het zijn de componisten die het experiment niet schuwden. Schonberg hoeft voor mij ook niet zo. Zelf vind ik dat Morton Subotbnick wel bijzonder mooie en intrigerende dingen heeft gemaakt en een goede harmonie heeft gevonden tussen elektronica en acoustische en vocale klanken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Da's een goeie Henk. Zit die op Mobile Fidelity? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Geplaatst door JazzLuva:Groot fan van Steve Reich Heb bijna alles van m... Is er een cd van hem die in het bijzonder is aan te bevelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Geplaatst door richard 1:Is er een cd van hem die in het bijzonder is aan te bevelen? ja die zijn er , bv Music for a Large Ensemble en ook Sextet/Six Marimbas is top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 ik ben modern, en ik componeer.. is dat genoeg/?? helaas ben ik neit zo goed als mensen zoals beethove ikkan neit klassiek componeren.. maar wel over accoorden.. (met een orkest) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Of dat genoeg is weet ik niet Gitaarwerk. Als jij je er maar happy bij voelt. Let wel, Sonic Youth's Daydream Nation en Dirty reken ik tot de meesterwerken en daar zit toch het nodige "gitaarwerk" in. Dus het zegt mij niet zoveel als iemand toevallig op het conservatorium heeft gezeten. Want dat hebben de meesten van die zogeheten klassieke cq moderne componisten toch wel. Nog een tip voor je: de cd BANG ON A CAN - RENEGADE HEAVEN. Kun je bestellen via Cantaloupe music. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Bartok heeft inderdaad veel mooie dingen gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts