Jump to content

Klassieke muziek, met de cello

Lars
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik zag gisteren op TV een Engels detective serie, link, daar werd ontzettend mooi met een Cello gespeeld.

Ik vroeg mij af of er ook klassieke muziek was waar ook erg mooi met een cello gespeeld wordt. :rolleyes:

Ik heb ooit wel eens op internet en Kazaa gezocht naar Jaap Ter Linden, maar kan niet veel vinden. Weet ook niet welke CD van hem mooi zou zijn.

En of er ook andere goede cellisten zijn, want ik heb wel gelezen dat Jaap Ter Linden goed moet zijn.

Lars,

Van Jaap ter Linden worden de Cellosuites van Bach geroemd. Een hele goede cellist is ook Pieter Wispelwey en ook bv Yo Yo Ma.

Begin eens met beroemde celloconcerten als die van Elgar, Dvorak, Shostakovich, Vivaldi, Haydn, Boccherini.

Met cello is er veel te genieten.

Geplaatst door Henrie:

Apocalyptica!!!    ;)

p18283mcy42.jpg  

YEEAAAHHH !!! :D

Ik ken niet echt aparte stukken voor cello. Daarvoor is mijn klassieke kennis veel te beperkt. Ik weet wel dat Bach zeer mooie stukken voor cello heeft geschreven. cellisten ken ik net zo min, behalve Yo Yo Ma dan.

Ik heb wel een live van een cellooptreden mogen genieten in de trein. Op weg naar huis van Rotterdam zat een gast uit Blerick tegenover me en die wilde wel wat gaan spelen. Die gast heet Jirzi Spunda en het was bijzonder mooi. Ik denk echter niet dat je iets van hem solo zal vinden.

Geplaatst door Sodejuu:

YEEAAAHHH !!!    :D

Ik ken niet echt aparte stukken voor chello. Daarvoor is mijn klassieke kennis veel te beperkt. Ik weet wel dat Bach zeer mooie stukken voor chello heeft geschreven. chellisten ken ik net zo min, behalve Yo Yo Ma dan.

Ik heb wel een live van een chellooptreden mogen genieten in de trein. Op weg naar huis van Rotterdam zat een gast uit Blerick tegenover me en die wilde wel wat gaan spelen. Die gast heet Jirzi Spunda en het was bijzonder mooi. Ik denk echter niet dat je iets van hem solo zal vinden.

Sodejuu, je kunt weer aan de slag met corrigeren; het is cello i.p.v. chello (en dat geldt ook voor chello-optreden en chellisten)! Chello is nl. een kabelexploitant! ;):P:D:D

Geplaatst door Audiopaul:

Sodejuu, je kunt weer aan de slag met corrigeren; het is cello i.p.v. chello (en dat geldt ook voor chello-optreden en chellisten)! Chello is nl. een kabelexploitant!     ;)     :P     :D

Kl*te :o. Ik heb het aangepast. Het is ook niks als je op 3 fori gelijk bezig bent in 3 verschillende talen eek.gif:rolleyes::D;)

Ook hedendaagse componisten schrijven stukken voor Cello, tijdens een festival voor moderne muziek in Middelburg een aantal prachtige uitvoeringen mogen meemaken.

Namen van uitvoerenden en componisten zijn niet blijven plakken, moet wel terug te vinden zijn.............

Groet Jitze

De Cello is toch 1 van de mooist klinkende muziekinstrumenten, vind ik. :):rolleyes:

En Yo-yo Ma heb ik via zijn site(eigenlijk van Sony Classical) iets beluistert en dat klonk wel aardig. Alleen heeft hij ongelovelijk veel CD's gemaakt. eek.gifeek.gif Zal vast wel iets moois tussen zitten, alhoewel het muziek wat op zijn DVD staat wel erg mooi is.

En verder zal ik de opgenoemde namen, maar eens moeten beluisteren. ;)

Oh ja, voor degene die zijn postingen niet meer snappen, ik heb deze ook op HiFi.nl gezet. :D:D:P

Je kunt ook eens beginnen meteen opname van het Carnaval des Animeaux van Camille Saint-Saens. Daar zit een prachtig stuk voor Cello in (de zwaan). Ik kan de opname van The London sinfonietta o.l.v. Charles Dutoit op Decca van harte aanbevelen. Voor niet te geld te koop...

En natuurlijk de variaties op een Roccoco thema van Tchaikovsky zijn ook niet te versmaden, het cello concert van Dvorak...

Laat me raden, inspector morse? Daar zijn ook een aantal cd's verschenen van die serie. Kan een heleboel cellisten op gaan noemen maar misschien is het verstandig om te beginnen met een aangenaam klassiek cdtje. van daaruit kun je makkelijker doorontwikkelen.

Geplaatst door JSA:

Laat me raden, inspector morse? Daar zijn ook een aantal cd's verschenen van die serie. Kan een heleboel cellisten op gaan noemen maar misschien is het verstandig om te beginnen met een aangenaam klassiek cdtje. van daaruit kun je makkelijker doorontwikkelen.

Nee, was Dalziel & Pascoe. Staat ook onder het woord link, in de startpost. :)

Maar verder heb je gelijk dat ik eerst een aangenaam klassiek CD'tje moet halen. Ik ga ook de eerst volgende keer als ik weer in de stad ben ook direct eens opzoek.

Welke het wordt weet ik nog niet. :rolleyes:

Geplaatst door JSA:

Nou, noem die hele stapel Chellolisten maar eens op :D

Ik vind de chello ook erg mooi ;)

Geplaatst door Lars:

Maar verder heb je gelijk dat ik eerst een aangenaam klassiek CD'tje moet halen.

Als ik het van die "Aangenaam Klassiek" cd's moet hebben, dan was ik allang afgeknapt op klassieke muziek. Best leuk hoor, maar allemaal een beetje ... doorsnee confused.gif

Ik bedoel, ik heb geen verstand van muziek (laat staan klassiek) maar naar mijn idee bevatten die cd's alleen de bekende deuntjes (hoe knap ook). Kermit heeft hier en daar wat tips gegeven, en ik weet ook dat er lijstjes zijn met "Hoe begin ik met klassieke muziek".

Of koop een boek als Klassieke muziek voor dummies (bij Bol voor de prijs van een cd'tje ... 32,95 ...)

En wat dan nog dat misschien 4 van de 30 nummers bekend zijn? Het zijn vaak goeie uitvoeringen, easy listening en veel strijkwerk.

Je moet toch ergens mee beginnen, en ik vind dit een aardig punt om te starten. (en dat is ook het hele doel van Aangenaam klassiek, en natuurlijk om nieuw cdmateriaal te promoten)

Er is weer zo'n CD met aangenaam klassiek uit. Het heeft alleen steeds minder met klasssieke muziek te maken en steeds meer met commerciele belangen. Je kunt beter eens in de Eloquence serie gaan zoeken. Daar zit voor een paar Euro zul prachtig spul bij. Te verkrijgen bij o.a. V&D en Free record shop

De sonates voor cello & piano van Johannes Brahms zijn ook niet te versmaden. En het Celloconcert van Elgar mag ik persoonlijk graag horen.

De Suites van Bach bevatten inderdaad adembenemend mooie stukken voor cello solo.

(Een mooi boek om daarbij te lezen: 'Sanpaku' van Jef Geeraerts.)