[[Game]] Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 voor zover er al twijfel over bestond. MP3 is puur en alleen leuk voor door je computer boxen als je die hebt. Maar die compressie uit zich direct als je het door fasoenlijke speakers laat horen. vadaag een mp3's van the snowgoose (camel) vergeleken met de wav versie. je hoorde in de wav versie de hihats tikken die gewoon weg waren in de mp3. QED game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Beste game Ongeveer anderhalf jaar geleden is die discussie ook eens gevoerd en dat is aanleiding geweest voor een erg leuk experiment: een van de forumleden heeft een aantal CD's gebrand met daarip een paar muziekstukken in gewoon formaat en diverse MP3 formaten. Die CD's zijn naar andere forumleden gestuurd die dachten het verschil eenvoudig vast te stellen met het verzoek aan te geven welke opname hoe was opgenomen. Resultaat: zo ongeveer niemand kon de betere MP3's er uit halen.... Wellicht dat er een paar van die forumleden nu op Hear.nl actief zijn en kunnen die nog eens reageren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Ik heb op hifi.nl ook eens een test online gezet. Feit was dat bij 192 Kb/s bitstream er nog maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Die ene persoon had dus de ijskast gewonnen. Ja, dat zou nu wel van pas komen De MP3 encoder "Lame", in combinatie met de EAC (Exact audio copy) ripper (beide gratis op internet te vinden) wordt als beste beschouwd, deze had ik voor de test gebruikt. Inderdaad, hiermee ben ik het eens. Het scheelt behoorlijk veel welke encoder je gebruikt. Als je bijvoorbeeld blade-enc (jach) gebruikt, heb je toch een minder goed resultaat. Gebruik ook het liefst een recente versie van je encoder (het liefste dus Lame). Tenslotte kun je voor het serieus beluisteren van je MP3's ze het beste op een CD branden, omdat de meeste geluidskaarten niet zo best klinken. Groeten, Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Wou ik nog ff aan toevoegen dat die zut die je van het internet afhaalt vaak heel slechte ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 zonder meer. ik praate wel over slechte kwaliteit mp3, maar dat verschil was ook wel enorm groot. kan me voorstellen dat op een gegeven moment de resolutie van de set niet meer zo overtuigend is dat goeie mp3's worden ontmaskert. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Ben het niet met je eens, Game. Ik luister regelmatig mp3's (ook nu: Nick Cave - No More Shall We Part). Ik vind het eigenlijk een geweldig item. Muziek die je niet goed genoeg vind om te kopen (of door gebrek aan geld, zoals bij mij) kun je prima luisteren via mp3. Ik heb geen moeite met 'grote' bestanden (192 kbps of hoger), want m'n netwerkaansluiting is ranzig snel (100mbit/s). Het enige nadeel is dat je dan veel schijfruimte nodig hebt. Ik heb daarom ook het een en ander op cd gebrand (ook voor m'n mp3-speler). Gewoonlijk zou ik wel de cd kopen (is toch leuker dan mp3's downloaden), maar ik heb het geld (nog) niet om veel cd's te kopen. Dan is mp3 een prima vervanging. Ik heb ooit eens getest of het geluid van mp3 veel verschilt met een cd. Ik heb meerdere formaten mp3's van een bepaald nummer geript (met Xing) en vergeleken met de originele cd. De mp3's speelde ik af met m'n computer (vanaf harde schijf) en de cd met de cd-speler. Vanaf 128kbps was er al nauwelijks meer verschil te horen. Alleen in 'stille' passages kon ik verschil waarnemen: dan ruist de computer er een eind doorheen, dat wil je niet weten. Maar dat ligt dus niet aan de mp3. Ik zou zeggen, probeer het zelf eens (met uiteraard goede/zelf geripte mp3's) en verbaas je! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 tuurlijk het geluid is ansich zeker ok bij grote bestanden. Ik heb ook een aantal cd's op de pc gezet als wav's 10 mb per minuut, dus al gauw 100 mb per liedje, dat klonk pereft. Maar die laag gerenderede spullen zijn niet ok, het gegeven MP3 is perefct maar de kwaliteit van slechte mp3 is gewoon slecht. einde topic. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Vraag!! Zijn er al en-,decoders met 24bit 96khz? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Sommige mp3 zijn te doen, sommige zijn uitstekend. maar het feit is en blijft, zo doen we artisten de das om, kleinere winstmarges resuleert in==> hogere prijs per cd en dat vind ik dan wel heel erg jammer, want als ik zou moeten kiezen ussen mp3 en cd, geef mij dan maar cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door fenton:Sommige mp3 zijn te doen, sommige zijn uitstekend. maar het feit is en blijft, zo doen we artisten de das om, kleinere winstmarges resuleert in==> hogere prijs per cd en dat vind ik dan wel heel erg jammer, want als ik zou moeten kiezen ussen mp3 en cd, geef mij dan maar cd Dat geloof ik niet!! Misschien moeten ze de winst maar verhogen door de videoclips af teschaffen en de cd prijs verlagen. Misschien dat er dan meer gekocht wordt. Wie gaat er in gods naam iets betalen wat je al 20keer per dag hoort en te downloaden is. Maar met mp3 kun je eindelijk door de massa hysterie heen prikken en gaan zoeken naar muziek. En dan kom je nieuwe dingen tegen. Nee, die zie je niet staan in de cd winkel. Misschien dat een goede verkoper 't je kan aanraden. Maar mp3 is gratis en voor iedere band een uitgelezen mogelijkheid om zich zelf bekend te maken. En vind je 't niet mooi, dan draai je mp3 1 keer. Ach en wee wat een verlies. Vind je 't wel mooi dan is de kans h Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel:De MP3 encoder "Lame", in combinatie met de EAC (Exact audio copy) ripper (beide gratis op internet te vinden) wordt als beste beschouwd, deze had ik voor de test gebruikt. Juist, als je EAC goed insteld en Lame configureerd volgens r3mix.net standaarden en vervolgens gaat encoden vanaf 192 Kbit/s vind ik het knap als je veel verschil hoort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Henrie:.... Ik heb meerdere formaten mp3's van een bepaald nummer geript (met Xing) en vergeleken met de originele cd. De mp3's speelde ik af met m'n computer (vanaf harde schijf) en de cd met de cd-speler. Vanaf 128kbps was er al nauwelijks meer verschil te horen. En dan te bedenken dat een encoder op basis van Fraunhofer weer beter klinkt dan Xing. Ik hoor bij 128kbps overigens het verschil bij muziek met felle aanslagen als bijvoorbeeld aanslagen op de bekkens van een drumstel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 En Fraunhofer houdt Lame weer niet bij... Alles wat u wilt weten: http://www.mp3-converter.com/ http://www.ping.be/satcp/ Veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Xing, bah! *kots* MP3 kan heel goed klinken vanaf 224kbps lame, met een spdifkabel naar een audiofiele dac Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunbeam Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:tuurlijk het geluid is ansich zeker ok bij grote bestanden. Ik heb ook een aantal cd's op de pc gezet als wav's 10 mb per minuut, dus al gauw 100 mb per liedje, dat klonk pereft. Maar die laag gerenderede spullen zijn niet ok, het gegeven MP3 is perefct maar de kwaliteit van slechte mp3 is gewoon slecht. einde topic. game Huh!! Slecht opgenomen cd's klinken ook slecht en slechte mp3 natuurlijk ook. Anders zou het geen slechte mp3 zijn! Je moet niet je Topic ondertussen aanpassen. Je hebt het over verschil tussen mp3 en CD. We gaan ervan uit dat beide goed zijn. ( Jij ook in het begin). Als beide goed zijn en de muziek er ook geschikt voor is, dus geen piano ofzo, dan hoor je het verschil niet of nauwelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door sunbeam: Huh!! Slecht opgenomen cd's klinken ook slecht en slechte mp3 natuurlijk ook. Anders zou het geen slechte mp3 zijn! Je moet niet je Topic ondertussen aanpassen. Je hebt het over verschil tussen mp3 en CD. We gaan ervan uit dat beide goed zijn. ( Jij ook in het begin). Als beide goed zijn en de muziek er ook geschikt voor is, dus geen piano ofzo, dan hoor je het verschil niet of nauwelijks. topics worden continue een andere kant uitgeveored, tis maar net waar de discussie heen gaat. Als je cd en pm3 vergelijks heb je natuurlijk ook nog het feit dat je pc lang niet zo goed persteerd als een cd speler.... laat ik het zo zeggen: als een jpg slecht rendert zie je dat zo. Dat geldt kennelijk ook voor een pm3. Render je een jpg goed dan heb je een relatief klein bestand met hoge kwaliteit. dat geldt voor mp3 ook. is zo duidelijk allemaal dat ik zeg einde topic. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]: Als je cd en pm3 vergelijks heb je natuurlijk ook nog het feit dat je pc lang niet zo goed persteerd als een cd speler.... Zeg dat maar niet te hard Maar om even terug te komen op de hoofdgedachte van deze topic: voor zover er al twijfel over bestond.MP3 is puur en alleen leuk voor door je computer boxen als je die hebt. Maar die compressie uit zich direct als je het door fasoenlijke speakers laat horen. vadaag een mp3's van the snowgoose (camel) vergeleken met de wav versie. je hoorde in de wav versie de hihats tikken die gewoon weg waren in de mp3. QED game MP3 is niet puur alleen voor je computerboxen. Ik ken zat mensen die hun collectie overzetten naar mp3, omdat er 100 mp3tjes op een cd past. Mp3 klinkt heel erg acceptabel op hoge kwaliteit en met lame, het klinkt nog veel beter als je inversteerd in een goede geluidskaart, kabels en evt. losse dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door JSA: Zeg dat maar niet te hard Nee idd. Meridian gebruikt niet voor niets CD- en DVD-ROM-loopwerken voor hun spelers. En als je er een losse DAC achter zet (achter je CD-ROM-speler in je computer dus), heb je een behoorlijk goede CD-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Nee idd. Meridian gebruikt niet voor niets CD- en DVD-ROM-loopwerken voor hun spelers. En als je er een losse DAC achter zet (achter je CD-ROM-speler in je computer dus), heb je een behoorlijk goede CD-speler... Klopt, echter. De ventilator ruis drempel ligt hoog, te hoog. Maar een mp3 cd afspelen op je dvd is wel interessant. (Als je geen wisselaar hebt ) Groeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts