SpeedyAndr Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Caldera - Dreamer Ik ga een poging wagen om deze klasse fusion muziek te beschrijven To capture the moon Het nummer begint met een rustige maar breed uitgemeten percussie, een keyboard gordijntje volgt en dan komt "het verhaal" gespeeld met gitaar en keyboard. Opvallend is de onafhankelijkheid van de spelers, ze spelen het stuk samen, maar toch zet een ieder zijn stempel op de muziek. Ritmisch zitten er veel onnavolgbare riedels in, dit maakt het stuk wat ontoegankelijk, maar tegelijk erg interessant, het gaat niet vervelen omdat je steeds weer nieuwe dingen hoort. Naderhand besef je pas hoe goed de bassist te werk gaat, want overal zet hij wel een puntje op een van de vele i's en tussendoor zet hij zelf ook nog even de toon. Rain forest Er wordt een soort jungle neergezet met keyboard en percussie, de (elektrische) gitaar zet de toon op soms erg hoge snelheid, waarbij je de man in gedachten over zijn gitaar ziet kronkelen om dit alles gedaan te krijgen. Ritmisch is dit stuk wat rustiger en overzichtelijker dan het eerste nummer, na tig keer draaien blijft het boeien. Dreamchild Even weg dromen bij de muziek, een mooie melodie met toch nog veel kleine leukigheidjes erin verwerkt, een gezellig nummer. De onopvallende percussie is uitgebreider dan je op het eerste gezicht vermoedt. Celebration Een vrolijk nummer waarbij alles snel gaat, wel mooi als totaal plaatje, maar regelmatig raak je de draad even kwijt als ieder even zijn eigen weg lijkt te gaan. De compositie zit knap in elkaar, na drie keer spelen hoor je dat er een mooie structuur in zit, die ondanks de dwalingen steeds weer boven komt drijven. Reflections on Don Quixote Tja, hoe beschrijf je dit een beetje duidelijk .... De spaanse invloed komt duidelijk terug in het snelle gitaarspel, dat na een tijdje in een synths behang over gaat met een mooi opgebouwd sfeertje. Dat spaanse gaat even makkelijk weer over in het bekende spel, wat Caldera herkenbaar maakt, dus veelzijdig, snel en met vele laagjes die je pas later allemaal gaat herkennen. Brujerias (wicheries) Onmiskenbaar Spaanse klanken met een "santa es meralda" geklepper en snel akoestisch gitaarspel. De bassist krijgt een voorname rol en ook diverse blaasinstrumenten passeren de revue. Het nummer is onvoorspelbaar en gaat alle kanten op, heel leuk is dat. Himalaya Een ritmisch verschrikkelijk complex stuk met diverse percussielijnen door elkaar, maar toch mooi gestructureerd. De bassist wandelt overal tussendoor en lijkt zijn eigen gang te gaan, dan vult hij de muziek weer mooi aan en dat blijft zich afwisselen. Het gitaarspel is klasse en enorm snel, evenals de percussie en drum, het kost weken om zo iets te componeren volgens mij En passant hoor ik nog wat achtergrond zang voorbij komen en de synths vullen alles mooi aan. Tja, dit is echte muziek met een heerlijke groove en drive erin, bij tijden enorm complex van opzet, zeker als je het voor het eerst hoort, maar dat maakt het juist interessant Wat ik niet zo vaak bij "conventionele" muziek hoor is dat het werkelijk stroomt, alsof je midden in een rivier staat en elk voorbij rollend golfje even de aandacht trekt. Wat mij betreft noemt Qwert nog honderden van dit soort cd's, ik vind het geweldig mooi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Mooie beschrijving! Maar nu de werkelijkheid? Hoe kom ik aan deze cd? (origineel, geen kopie) Heb net even het internet op z Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 als ik zo'n beschrijving lees denk ik meer aan fusak dan aan fusion... klopt dat? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 november 2003 Author Report Share Posted 6 november 2003 Je kunt bij http://www.musicstack.com/tsearch/caldera/dreamer een setje van elpee en cd-r bestellen, de cd is OOP en heeft een zeer kleine oplage. Qwert heeft zich blauw betaald aan een van de weinige originele cd's, die slechts zeer zelden tegen een hoge prijs te vinden is. Qwert had een heel mooie kopie van deze cd en die heb ik overgenomen Nu ik hem gehoord heb, kan ik me veel beter voorstellen dat Qwert het origineel op cd wilde hebben. Ik heb trouwens ook een gesealde elpee gekocht (bij Gemm) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door [[Game]]:als ik zo'n beschrijving lees denk ik meer aan fusak dan aan fusion... klopt dat? Game Fusak??? Neemt u mij niet kwalijk, waar staat deze term voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 november 2003 Author Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door Frankie: Fusak??? Neemt u mij niet kwalijk, waar staat deze term voor? Dat zal wel fusion-muzak zijn. Muzak is die winkelcentrum muziek. Dat gaat echt niet op voor deze stuwende cd, slechts 1 nummer (dreamchild) is een beetje rustig. De rest is druk bezet, goed gevarieerd en je hebt echt na 3 keer nog lang niet alles gehoord. Ik weet niet wat Game bedoelt, maar muzak is dit zeker niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door Frankie: Die lp heb ik zo te pakken, want ik weet een winkel waar die staat (geseald ook). Het is wat je zegt: Logisch dat Qwert een origineel wilde hebben. Dat wil ik ook, anders hoeft het niet voor mij! Is er nog iemand die deze cd te koop heeft? (nogmaals : geeeeen kopie!) Een orgineel zal HEEL !! moeilijk worden ,zoniet onmogelijk,want van deze cd zijn er wereldwijd maar 500 stuks gemaakt!! En dat weet ik uit ZEER BEBROUWBARE BRON De persoon die voor mij bemiddeld heeft ,heeft heel wat van zijn contakten en klanten (Wereldwijd) moeten mailen in de hoop een examplaar los te kunnen weken (Let op de kopers van dit soort cd,s zijn echte freaks ,die desnoods op water en brood gaan om een bepaalde titel te kunnen scoren.) Zeg maar de fusion junks. Zo wil ik ook een WAANZINNIG bedrag betalen voor deze Cd.(waar ik nu een copy van heb) en dan praat ik eerder over honderden ipv tien tallen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 nou op de AMG komen ze niet boven de 2 sterren uit voor hun hele oevre, middelmatig bandje lijkt mij.En als ik dan ook nog bij de similar artists Spyro Gyra en de Rippingtons tegen kom , lijkt mij het fusak gehalte vrij hoog maarja ieder z'n meug. Dan kun je nog beter Weather Report opzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door JazzLuva:nou op de AMG komen ze niet boven de 2 sterren uit voor hun hele oevre, middelmatig bandje lijkt mij.En als ik dan ook nog bij de similar artists Spyro Gyra en de Rippingtons tegen kom , lijkt mij het fusak gehalte vrij hoog maarja ieder z'n meug. Dan kun je nog beter Weather Report opzetten. Typisch een opmerking van iemand die van toeten noch blazen weet: Deze band, Caldera, vergelijken met Spyro en Rippingtons, getuigt daarvan. De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt! Sorry JazzLuva, hier sla je de plank mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Nah, gooi maar eens wat online, dan kunnen we het beoordelen Want met van die insinuaties als je slaat de plank mis hebben we niet zoveel aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door JSA:Nah, gooi maar eens wat online, dan kunnen we het beoordelen Want met van die insinuaties als je slaat de plank mis hebben we niet zoveel aan We hebben ook niets aan loze kreten als het lijkt op de Rippingtons of Spyro Gyra. Daar lijkt het niet op.In geen velden of wegen. Heb je gisteren Spyro op TV gezien bij North Sea Jazz? Neem me niet kwalijk, dat is nou het nivo van een gezelligheidsbandje, allemaal in de handjes klappen en blij kijken. Om de beurt een slap solootje en oh wat is het toch een goede fusion band. Dat is de oorzaak van alle scepsis, als mensen het woord fusion horen. Die muziek die je ook hoort bij die Tell Sell produkten, Amerikaanse chewing gum-jazz. Caldera in dat rijtje plaatsen is te goedkoop.Diegenen die dat doen weten er dus geen snars van. Schoenmaker, blijf bij je leest! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Ik vroeg gewoon of het fusak was, maar dat was het dus niet. Ik zou wel eens van deze cd een of twee nummertjes willen horen... 2 qwert, waarom staat deze cd niet in jou fusion top 3 als je er zoveel geld voor over hebt? zijn die drie cd's die je noiemde in mijn topic 'je drie beste cd's' nog beter voor jou? Groeten Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door [[Game]]: 2 qwert, waarom staat deze cd niet in jou fusion top 3 als je er zoveel geld voor over hebt? zijn die drie cd's die je noiemde in mijn topic 'je drie beste cd's' nog beter voor jou? Groeten Game Dat ik veel geld betaal voor EEN cd wil nog niet zeggen dat deze een voorkeurs behandeling krijg. Ik zou ook hoge prijzen betalen voor bv David Sanborn of andere bekende jazz/fusion cd,s als deze moeilijk te krijgen zijn. Ik heb gewoon een hekel aan gecopyeerde cd,s Als die Caldera gewoon leverbaar was geweest ,dan had ik hier de normale Japanse prijs voor betaald .Over Japan gesproken .binnenkort kan ik deze cd verwachten. Ik vroeg gewoon of het fusak was, maar dat was het dus niet.Ik zou wel eens van deze cd een of twee nummertjes willen horen... Ik zou zeggen ,leen de Lp uit de Centrale discotheek rotterdan .En oordeel zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Allan Holdsworth, krijgt van mij een halve ster en is hetzelfde als Kenny G Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Helaas heb ik geen platen speler. Downloaden zal er wel niet inzitten met die cd... Maar bedankt voor de uitleg. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayonara Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Volgens mij worden er hier veel koeken gebakken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Mmmmmm...daar wil ik wel 's een beschuitje mee eten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door Geerdie:Mmmmmm...daar wil ik wel 's een beschuitje mee eten. yam! yam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Neuh! Niet met jam. Ik weet waar...ik weet hoe...alleen nog niet wanneer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door Geerdie:Neuh! Niet met jam. Ik weet waar...ik weet hoe...alleen nog niet wanneer... hmmm, Apeldoorn, vlak bij Deventer... Deventer koeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door The Koosjer connection: Tja Dre,het virus heeft toegeslagen, en heb je er een [dure]nieuwe stroming bij gekregen in je verzameling. Kan dat met je nieuwe woning --Hans. Zolang 'ie ze blijft kopieren kan dat prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts