qwert Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door JSA:Zolang 'ie ze blijft kopieren kan dat prima Als ik voor alle forum leden voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 7 november 2003 Report Share Posted 7 november 2003 Geplaatst door qwert: Als ik voor alle forum leden voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Hier nog een leuke aanvulling op die Caldera platen. In de popencyclopedie van Oor (2e editie 1979) Staat het volgende over deze groep geschreven. Alle leden van de in ,76 opgerichte groep komen oorspronkelijk uit Latijns Amerika. De muziek bestaat uit een mixture van instrumentale jazzrock,R&B en latin. De gezichtbepalende leden zijn de virtuoze gitarist Jorge Strunz en toetsenist Eduardo del Barrio,welke laatse een klassieke opleiding heeft genoten en co writer is van Earth ,wind & fire nummers als 'Fantasy','Running' en 'Star'. Caldera heeft tot ,79 vier goede Lp,s gemaakt die enigsinds doen denken aan die van weather Report. Bezetting. Jorge Strunz: Gitaar Eduardo Del Barrio: Keyboards Steve Tavaglione: Sax Mike azevedo: Percussie Gregg Lee : Bass Luis Conte : Drums Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Erg interesant Qwert, maar ik zal het moeten/willen horen Maar hoe kom ik hier aan 15 euro , maar voor een copy'tje met slechts 'n paar tracks hou ik me aanbevolen :D Adresje? --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Ik wil niet negatief zijn, sommigen gebruikten de term fusak, en ik sluit mij daarbij aan. Die Caldera is leuke muziek voor het sentiment, als je deze tijd destijds bewust meemaakte met deze muziek, dan kun je het waarderen, diegenen die nu voor het eerst in contact komen met jazzrock/fusion kunnen m.i. helemaal niets met deze muziek. Het klinkt gedateerd. Niet meer van deze tijd, zeker niet slecht, maar ietwat oubollig.Zeker produktie-technisch erg matig.Geen mooie sound. Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Over smaak valt niet te twisten (Tenminste ik ga dat hier niet doen ) Maar als dit volgens jou niet van deze tijd meer is ,geef dan eens goede fusion tips die volgens jou dan wel van deze tijd zijn (Ik hou mij aanbevolen ,waarschijnlijk andere fusion leden hier ook) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Muziek niet van deze tijd? Wat een onzin! Waarom zou dat moeten dan? De meeste oudere muziek is beter dan al het behang van tegenwoordig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Idd wat een keiharde onzin! Ik heb caldera nog nooit gehoord, jij wel?? Jazz dan? klassiek dan? Nee top 40 dat is feest! Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door [[Game]]:Idd wat een keiharde onzin! Ik heb caldera nog nooit gehoord, jij wel?? Jazz dan? klassiek dan? Nee top 40 dat is feest! Game Dan heb ik voor jou een Cd tip (Weet ik uit zeer betrouwbare bron) Allan Holdsworth plays Frans Bauer ECHT WAAR!! Wordt begin December verwacht. Kerstliederen gespeeld op Gitaar en synthe axe ,waarbij Bauer op niet te verstane wijze zingt. Een onovertroffen duet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door qwert: Dan heb ik voor jou een Cd tip (Weet ik uit zeer betrouwbare bron) Allan Holdsworth plays Frans Bauer ECHT WAAR!! Wordt begin December verwacht. Kerstliederen gespeeld op Gitaar en synthe axe ,waarbij Bauer op niet te verstane wijze zingt. Een onovertroffen duet. Waar kan ik die bestellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door qwert: Dan heb ik voor jou een Cd tip (Weet ik uit zeer betrouwbare bron) Allan Holdsworth plays Frans Bauer ECHT WAAR!! Wordt begin December verwacht. Kerstliederen gespeeld op Gitaar en synthe axe ,waarbij Bauer op niet te verstane wijze zingt. Een onovertroffen duet. Ik denk dat sayonara die wel kan importeren uit japan. Ik koop er denk ik twee, ook nog een voor packardGoose. Qwert, dankje voor deze tip! Frans bauer is een van mijn favoriete zangers en niet te vergeten componisten is, en je wist al dat holdsworth een leuke gitarist is. Holdworth die kan meevliegen op de muziekale vleugels van Bauer... Zo'n top cd is niet met woorden te omschrijven... Dankjewel! Game BTW: ik vroeg een keer ergens op dit forum of iemand misschien een fusion plaat weet met een iets meer livejazz achtig karakter Dan hou ik me aanbevolen. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door [[Game]]: Ik denk dat sayonara die wel kan importeren uit japan. Ik koop er denk ik twee, ook nog een voor packardGoose. Qwert, dankje voor deze tip! Frans bauer is een van mijn favoriete zangers en niet te vergeten componisten is, en je wist al dat holdsworth een leuke gitarist is. Holdworth die kan meevliegen op de muziekale vleugels van Bauer... Zo'n top cd is niet met woorden te omschrijven... Dankjewel! Game BTW: ik vroeg een keer ergens op dit forum of iemand misschien een fusion plaat weet met een iets meer livejazz achtig karakter Dan hou ik me aanbevolen. Game Dan moet je morgen, zondag, naar "Top of the pops" kijken, daaaaaar gebeurt het! Overigens, die Frans Bauer Live on the road met Holdsworth, daar heb ik al een voor-persing van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door qwert:[...] Maar als dit volgens jou niet van deze tijd meer is, geef dan eens goede fusion tips die volgens jou dan wel van deze tijd zijn [...] Beste Qwert, deze deur staat wel erg open om in te trappen, dus daar gaan we dan ... Fusion ... Van deze tijd???????? Serieus, na het vorige gekrakeel ben ik eens een aantal platenkasten in gedoken om weer eens te luisteren naar dit "onbegrepen jaren zeventig gefreak". Mijn oordeel, een aantal zeer interesante dingen gehoord, heel erg veel zeer matige 'reproducties' gehoord en bijna allemaal erg 'mottig'. Een oordeel asl 'niet van deze tijd' pas niet helemaal, maar veel van wat ik in deze stroming heb gehoord is ofwel erg 'inspiratieloos' ofwel erg gedateerd. Met name bij recentere fusion kreeg het idee alsof jonge beeldende kunstenaars weer kubistisch gaan schilderen. Ook niet van deze tijd. Ik realiseer me daarbij wel dat wat in de ene cultuur 'dood' is in de andere cultuur een grote ontwikkeling doorgemaakt kan hebben en springlevend is. In mijn eigen platen kast staan nog een aantal fusion LP's. Voornamelijk de bekende jongens, maar een groepje vind ik wel heel bijzonder en ben benieuwd of de connaisseurs het ueberhaupt kennen, er enige waardering voor op kunnen brengen, of er misschien stapels euro's voor over hebben. De band: SBB. Drie LP's, waarvan de derde bekend staat als de "eierdopjes" en veel symfonischer is dan de twee anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Seed7: Beste Qwert, deze deur staat wel erg open om in te trappen, dus daar gaan we dan ... Fusion ... Van deze tijd???????? Serieus, na het vorige gekrakeel ben ik eens een aantal platenkasten in gedoken om weer eens te luisteren naar dit "onbegrepen jaren zeventig gefreak". Mijn oordeel, een aantal zeer interesante dingen gehoord, heel erg veel zeer matige 'reproducties' gehoord en bijna allemaal erg 'mottig'. Een oordeel asl 'niet van deze tijd' pas niet helemaal, maar veel van wat ik in deze stroming heb gehoord is ofwel erg 'inspiratieloos' ofwel erg gedateerd. Met name bij recentere fusion kreeg het idee alsof jonge beeldende kunstenaars weer kubistisch gaan schilderen. Ook niet van deze tijd. Ik realiseer me daarbij wel dat wat in de ene cultuur 'dood' is in de andere cultuur een grote ontwikkeling doorgemaakt kan hebben en springlevend is. In mijn eigen platen kast staan nog een aantal fusion LP's. Voornamelijk de bekende jongens, maar een groepje vind ik wel heel bijzonder en ben benieuwd of de connaisseurs het ueberhaupt kennen, er enige waardering voor op kunnen brengen, of er misschien stapels euro's voor over hebben. De band: SBB. Drie LP's, waarvan de derde bekend staat als de "eierdopjes" en veel symfonischer is dan de twee anderen. Heb ik het goed gelezen of niet? Fusion is dood? Of er zou geen goede fusion meer zijn in deze tijd? Wie dat suggereert, luistert dus niet naar de nieuwe fusion, of hij/zij denkt ernaar te luisteren, het Bob James-nivo enzovoorts. Dan heb je het over inspiratieloze flut, inderdaad. SBB, ik heb er lang geleden een plaat van gehad, ik kan het me nauwelijks nog voor de geest halen, maar de titel was dacht ik iets van Follow this dream , maar ik kan het ook mis hebben.Een Duits-Poolse band, voorzover ik me kan herinneren, maar fusion...? Ik vond het meer pop-muziek. Als we het hier tenminste over dezelfde SBB hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Frankie:Heb ik het goed gelezen of niet? Fusion is dood? Of er zou geen goede fusion meer zijn in deze tijd? Goed gelezen, maar mogelijk niet goed begerepen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt heb. Gaan we... Wat is fusion. In het algemeen, het samen voegen van twee of meer elementen uit verschillende stijlen/culturen. De fusie waar de muziekterm 'fusion' uit voortkwam was de 'jazzrock'. Miles Davis en zijn toenmalige producer die mee 'begonnen'[1]. Min of meer parallel hier aan waren er op meerder plaatsen gelijksoorteige ontwikkelingen. Later werd de term fusion vooral gebruikt voor mengvormen van Jazz met 'wat dan ook' en uiteindelijk voor het elders genoemde fuzak. Terug naar de 'originele' fusion. Dit is wat ik vergelijk met het cubisme in de beeldende kunst. Het cubisme is voorgesproten uit het brein van twee kunstenaars; Picasso en Braque. Zij krgen veel navolging en gedurende een jaar of acht was er iets dat je als een cubistische beweging zou kunne zien. Het cubisme was echter voor beide kunstenaars een intermezzo. Het zou later de aanzet vormen tot echte abstracte kunst [2]. Nu, voor de initiators van de Jazzrock/fusion was het ook maar een intermezzo. Miles & co. volgden al snel andere wegen en lieten wat ze haden gecreeerd voor wat het was. Zij gebruikten een zeer beperkt aantal aspecten van wat ze in hun experimenten hadden gevonden in hun verdere carriere. Nu doet zich vervolgens het zelfde fenomeen voor als in de beeldende kunst. De initiators van een experiment krijgen navolging. Deze navolgers echter zijn exact dat. Navolgers. Hun inbreng is niet vernieuwend, zij bouwen voort op wat er al is, en al doende vervlakt het experiment tot iets dat, uiteindelijk, door de massa te consumeren is [3]. Van avant-garde tot 'reclame' uiting (bob en james huppeldepup). Ook gaf ik aan dat een bepaalde stroming binnen een bepaalde cultuur 'dood' kan zijn, maar in een andere cultuur, ongemerkt, tot grote hoogten kan stijgen. Denk aan fusion--> Azie. Hier is echter een beperkende factor. Wij begrijpen die andere cultuur niet. Sterker nog, wij kunnen die maar heel erg moeilijk begrijpen omdat we: - een (groot) stuk van de ontwikkeling missen. - we een aantal grondwaarden van die cultuur niet kennen/begrijpen. Hierdoor zien we alles wat er gebeurt vanuit ons eigen perspectief, in dit geval is het het 'onbegrepen jaren zeventig gefreak' Als ik in mij vorige posting een waarde oordeel uitsprak, dan is dat een waarde oordeel gebaseerd op mijn achtergrond en hoe ik het 'nieuwe/onbekende' relateer aan die achtergrond. Daarbij kom ik tot de slotsom dat het begrip fusion steeds meer wordt opgerekt van jazzrock in de richting van de ware betekenis zoals eerder gedefinieerd, maar wel meestal met een vaag jazz-achtige basis. Ook zie ik ondanks een ongeloofelijk virtuositeit een enorm gebrek aan echte ideeen. Ik kan niet ontkomen aan een gevoel van retro (niet eens 'vintage') i.p.v. avant-garde. [1] Het verschijnsel 'fusion' is al veel en veel ouder, denk bijvoorbeeld aan de onstaandsgeschiedenis van de Blues, Jazz, Tango en de Son. Bij ieder botsing/samensmelting van culturen gebeurt dit in meer of mindere mate. [2] Het cubisme zelf is niet abstract, ondanks dat het wel de 'werkelijkheid' abstraheert. Sterker nog, Pablo Picasso heeft in z'n leven niet een enkel abstract werk gemaakt. [3] Enige jaren geleden stileerde L'Oreal haar cosmetische artikelen met een grafische vormgeving ontleend aan het werk van Rietveld. Iemand die jarenlang door het 'grote publiek' niet begrepen werd. Door de jaren heen is zijn werk echter meer en meer ingeburgerd geraakt doordat het door grafischie voor allerlij doeleinden 'misbruikt' is. SBB, ik heb er lang geleden een plaat van gehad, ik kan het me nauwelijks nog voor de geest halen, maar de titel was dacht ik iets van Follow this dream , maar ik kan het ook mis hebben. Een Duits-Poolse band, voorzover ik me kan herinneren, maar fusion...? Well done! Dat zijn ze. 'Follow this Dream' is de symphonische plaat. Hij werd in nederland een klein beetje bekend na een door de VARA uitgezonden concert van allerhande oostblok bands (Locomotiv GT, Omega etc.). SBB is een volledig Poolse band en in tegenstelling tot eerder berichten van ppolse vrienden, blijken ze nog steeds te bestaan en actief te zijn. Zojuist zag ik dat ze zelfs een eigen site hebben: http://www.sbb.pl/sbb/aktual.html ... ook retro ...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Allemaal spannend en onderhoudend. Maar kun je dit niet beter in het fusion topic posten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Een heel groot misverstand bij welhaast iedereen is dat Miles Davis de grondlegger zou zijn geweest van jazz-fusion jazz-rock. Dat mocht ie willen! Groot respect voor deze man, zonder meer een icoon in de muziekgeschiedenis, maar hij was niet de grondlegger van fusion. Reeds jaren voor Bitches Brew speelden in New York jongens als de Brecker Brothers,met Mike Mainieri in obscure en illegale clubs , met een all star cast of thousands jazzrock-jamsessies, en werd er volop geexperimenteerd. Miles was daar vaak bij als slechts toeschouwer, en deed hier veel inspiratie op.Het feit dat Miles bij een grote maatschappij de promotie kreeg, die de anderen niet kregen, bracht het gegeven in de wereld dat hij de grondlegger zou zijn van deze stroming.Niets is minder waar.Mike Mainieri, ook een man met groot respect voor Miles, kan zich er nu nog over opwinden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door qwert:Allemaal spannend en onderhoudend. Maar kun je dit niet beter in het fusion topic posten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Frankie:Een heel groot misverstand bij welhaast iedereen is dat Miles Davis de grondlegger zou zijn geweest van jazz-fusion jazz-rock. Dat mocht ie willen! Neen. Het is geen misverstand. Hij en (nogmaals) zijn producer hebben het e.a. op de kaart gezet. Natuurlijk zijn zij sterk beinvloed door wat er zich in hun omgeving heeft afgespeeld, net zo goed als zij die omgeving weer hebben beinvloed. Vooruitgang is interactief! De uiteindelijk hutspot hebben Miles & co. gekruid, ondanks de grote maatschappij die er achterstond, niet dankzij. Dit geld voor iedere stroming. Als een kunstenaar zich een jaar eenzame opsluiting in de badkamer geeft kun je niet verwachten dat hij daarna met vernieuwende ideeen komt. Het is juist de interactie met de omgeving die de inspiratie stimuleerd. ... waren de Sex Pistols de eersten ...? No way! Daarvoor moet je zo'n 15 jaar terug gaan en luisteren naar allerhande obscure garage bandjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Voor Sayonara .de postduif komt de komende dagen bij jou brengen op CD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Ome Henk: Oh ja, daarnaast moet ik nog maar eens zien of m'n tere oortjes tegen al dit "fusion-geweld" kunnen Nee daar kun jij niet tegen Zekers weten ! Luister jij nou maar mooi met jouw tere oortjes naar deze Cd,s Kenny G 'duotones' Rippingtons 'kilimanjaro' Earl klugh 'soda fountain shuffle' Spyro Gyra 'breakout' David sanborn/Bob James 'double vision' En laat de kwaliteits fusion maar over aan de kenners. zoals dit. STEVE KHAN ,casa loco, 1984 (Antilles) En deze RMS ,centennial park, 1987 (MMC) En tenslotte deze. GARY THOMAS ,by anymeans necassary,1989 (JMT) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door qwert:Allemaal spannend en onderhoudend. Maar kun je dit niet beter in het fusion topic posten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door qwert: Nee daar kun jij niet tegen Zekers weten ! Luister jij nou maar mooi met jouw tere oortjes naar deze Cd,s Kenny G 'duotones' Rippingtons 'kilimanjaro' Earl klugh 'soda fountain shuffle' Spyro Gyra 'breakout' David sanborn/Bob James 'double vision' Draaien ze altijd bij de Bijenkorf in de lift! Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Frankie: Wie begon er hier over Frans Bauer? Gaat sinds kort op de fusion toer ,en ik wilde dat jullie zeker niet onthouden. Gaat hij toch nog koeken bakken met Holdsworth. Nu we toch Off Topic hier bezig zijn ,post ik even mee. Why not. Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Frankie: Draaien ze altijd bij de Bijenkorf in de lift! Daarom zit jij zo vaak in de lift bij de Bijenkorf ,BETRAPT !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts