Lefty Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 De Mis in b-mineur van Johann Sebastian Bach. Bijgenaamd de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Lefty, Eindelijk eens iemand die een interessante muziekvraag stelt op dit forum en dan krijgt hij geen reacties! Hoe is het mogelijk. Ja, die hohe Messe bezorgt mij terdege kippenvel. Mij spreekt de uitvoering met Cecilia Bartoli het meeste aan. Zoals zij "qui sedet ad dexteram patris" zingt, bezorgt mij kippenvel. En jijzelf? Groet, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Geplaatst door Theo:Lefty, Eindelijk eens iemand die een interessante muziekvraag stelt op dit forum en dan krijgt hij geen reacties! Hoe is het mogelijk. En hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.... Er wordt hier wel degelijk regelmatig van gedachte gewisseld over een ruim aantal onderwerpen, Wellicht niet allemaal van jou koppie thee,maar om dan maar gelijk zo'n stelling te lanceren is een beetje over de top... En trouwens,nu we het toch hierover hebben, Ik heb even gezocht in het archief naar deze serieuze vragen waar jij op doelt,en waar jij dan een bijdrage aan geleverd hebt, Maar ik kom niet verder dan een topic dat stamt uit 2001 [?]en over favoriete nummers gaat en opgestart was door Audio-Paul. Tot zover..... --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Tjee, Hans, wat een emotie in een keer.... Je neemt me wel heel erg letterlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Geplaatst door Theo:Tjee, Hans, wat een emotie in een keer.... Je neemt me wel heel erg letterlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Beste Theo Ik heb op dit forum een aantal zeer uitgebreide bijdragen gepost over klassieke muziek. Ik herinner mij Sheherazade, Peer Gynt en Die Moldau (en de hele cyclus Mijn Vaderland). Ik heb ze er in een pissige bui weer afgehaald, maar ze hebben er wel een hele tijd gestaan. Heb jij er toen op gereageerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 17 juni 2003 Author Report Share Posted 17 juni 2003 Geen paniek en geen geruzie heren, ik heb er echt geen boterham minder om gegeten, geen nacht minder om geslapen en geen noot minder muziek om geluisterd. Ik houd heel veel van Bachs Hohe Messe, maar kan zelf niet tot een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Luister ook eens naar Dido & Aeneas gedirigeerd door Raymond Leppard met o.a. Tatjana Troyanos. Thou hand, Belinda en wat daar op volgt is werkelijk van onaardse schoonheid en emotioneel tot in iedere vezel. Ik krijg daar iedere keer weer kippevel van. Let op: het gaat hier om de Erato opname uit de jaren '70 en niet om de latere Philips-opname van dezelfde dirigent met Jessy Norman.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 17 juni 2003 Report Share Posted 17 juni 2003 Zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 19 juni 2003 Author Report Share Posted 19 juni 2003 Kermit, je hebt me in ieder geval nieuwsgierig gemaakt. Ik ken Tatiana Troyanos voornamelijk als een schitterende Cherubino en in Bernsteins 'luxe' West Side Story is zij -tig keer idiomatischer dan Te Kanawa en Carreras. Het verbaast me niets dat ze een ontroerende Dido is. Smijnster, ik ben bekend met de Lutherse missen. Herreweghe is sowieso mijn favoriete dirigent als het gaat om Bachs vocale werken. Ik moet hierbij zeggen dat ik eveneens best kan genieten van de Brilliant-uitvoeringen (voorheen Edel) o.l.v. Martin Fl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Lefty Als je hem niet meer te pakken kunt krijgen, moet je het me even laten weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Theo Ik heb op dit forum een aantal zeer uitgebreide bijdragen gepost over klassieke muziek. Ik herinner mij Sheherazade, Peer Gynt en Die Moldau (en de hele cyclus Mijn Vaderland). Ik heb ze er in een pissige bui weer afgehaald, maar ze hebben er wel een hele tijd gestaan. Heb jij er toen op gereageerd? Kermit, ik heb die topics niet gevolgd (wel zien staan destijds), maar waarom heb je ze weggehaald? Je was pissig schrijf je, maar waarover als ik vragen mag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 19 juni 2003 Author Report Share Posted 19 juni 2003 Hallo Kermit, volgens mij is de Leppard-Troyanos uitgave nog steeds verkrijgbaar. Dus houd ik moed. Het enige nadeel dat aan deze cast kleeft is de deelname van Felicity Palmer. Daar ben ik geen fan van. (Gebaseerd op haar prestaties in Bachs Johannes-Passion onder Corboz, Mozarts Gro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Lefty Dat houd je natuurlijk altijd. Maar ga er op zijn minst eens naar luisteren.. Troyanos is echt geweldig in die opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Kermit, ik heb die topics niet gevolgd (wel zien staan destijds), maar waarom heb je ze weggehaald? Je was pissig schrijf je, maar waarover als ik vragen mag? Henrie Ik heb je een PB gestuurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Geplaatst door Kermit: Henrie Ik heb je een PB gestuurd Ok, zal 'm ff lezen... Bedankt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 juni 2003 Report Share Posted 19 juni 2003 Heb nog niks ontvangen, Kermit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Die was dus mis.... Blijf ik toch nog on topic Ik heb er weer eentje gestuurd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Hai allemaal, Ik ben niet klassiek geschoold alhoewel ik toch regelmatig klassiek luister. Ik vind dit soort topics erg boeiend. Ga vooral zo door. Probleem bij klassiek is vaak dat je niet door de uitvoeringen heen komt in de winkel en dat dat vaak leidt tot angst om te kopen.Recensies in bladen adviseren vaak de laatste uitvoering en mijn ervaring is juist dat die van een jaar 20/25 geleden vaak veel spontaner zijn. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Kom maar op met je vragen. Wie weet kan ik iets voor je betekenen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 15 november 2003 Author Report Share Posted 15 november 2003 Eindelijk heb ik dan Leppards Dido & Aeneas in huis, na maandenlang tevergeefs wachten op een besteld Erato-exemplaar, terwijl de opname inmiddels in de catalogus van Apex (sublabel van Warner) is uitgebracht. Kermit, je had gelijk: Troyanos is een schitterende Dido! En zelfs Palmer is als Belinda voor mij zeer genietbaar. Tussen 2 haakjes: Stilwell is toch een bariton, en geen tenor (zoals in het boekje vermeld staat)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 november 2003 Report Share Posted 15 november 2003 Ha Lefty Leuk dat je hem eindelijk te pakken hebt gekregen. Ik vind het toch wel opvallend dat kennelijk zo weinig mensen die opname kennnen. Of Stilwell een tenor of een bariton is weet ik niet. Maakt me ook niet zo veel uit. Als het muzikaal maar boeiend is en mooi klinkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 16 november 2003 Author Report Share Posted 16 november 2003 Ach ja, ik zing in een koor, en dat heb je zo'n afwijking. Op zich maakt het inderdaad niet uit, maar ik kende zijn naam uit de zangerscast voor de film 'Amadeus'. Volgens mij zong hij daar onder andere de titelrol in de fragmenten uit "Don Giovanni", en dat is een baritonrol. En voorzover ik mij herinner deed-ie dat nogal goed. W.b. de onbekendheid met deze opname, dat zou kunnen komen doordat de authentieke musiceerwijze de 'macht' in de oude muziekwereld inmiddels volledig heeft overgenomen. (Klinkt dramatischer dan het eigenlijk is.) Of omdat Leppard de Dido tweemaal heeft opgenomen, en de andere opname waarin Jessye Norman Dido zingt meer publiciteit heeft gekregen, omdat zij destijds veel meer in de schijnwerpers stond. De eveneens wat meer bekende bariton Thomas Allen zingt daarin overigens Aeneas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts