Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Cornelius - Point

point.jpg

Verfrissende muziek!

Voor mensen die van electronische muziek kunnen houden.

Groeten Simon

Fela Kuti - Beasts of No Nation/O.D.O.O.

Jazz,

Als je een top drie van Fela zou moeten samenstellen, welke drie komen er dan in?

Reden voor de vraag, ik zoek een begin om wat meer van z'n werkt te beluisteren. 'k had vroeger wel wat bandjes van'm maar de inhoud daarvan was meer politiek dan muziek. Hoewel beiden bij hem natuurlijk onlosmakelijk verbonden zijn.

Fela Kuti - Beasts of No Nation/O.D.O.O.

Jazz,

Als je een top drie van Fela zou moeten samenstellen, welke drie komen er dan in?

Reden voor de vraag, ik zoek een begin om wat meer van z'n werkt te beluisteren. 'k had vroeger wel wat bandjes van'm maar de inhoud daarvan was meer politiek dan muziek. Hoewel beiden bij hem natuurlijk onlosmakelijk verbonden zijn.

Ha Seed7

Oei, dat is lastig , ik heb denk ik praktisch alle Fela's en ze zijn allemaal goed :D

Maar ik denk wel dat z'n 70er jaren werk het beste is. Je kan denk ik kwa muziek z'n nummers indelen als "slow/funk", met nummers als "Coffin for head of State, water no get enemy" ed." en de meer opzwepende nummers (zoals "Zombie, Shakara"). For me its all good :D

Veel van zn albums zijn rereleased met 2 albums per CD al is de kwaliteit vaak niet best :( , veel clippen enzo en je krijgt ook gratis tikken drbij (waarschijnlijk zijn de masters vernietigd door de militairen toendertijd bij invallen in zn "Kalakuta compound".

als ik toch een paar albums moet noemen:

Open and Close/Afrodisiac (2001)

Shuffering and Shmiling/No Agreement (2000)

Coffin for Head of State/Unknown Soldier (2000)

Expensive Shit/He Miss Road (2000)

Ik zal nu maar stoppen ,want voor je het weet ros ik zn hele ouvre erin :D

Wel kan ik je aanraden om geen echte compilation albums te kopen, want daar is meestal in de nummers geknipt :( .Op de originele Fela vinyls stond vaak maar 1 lang nummer, dat doorliep van side A (part 1 intro alleen muziek) naar kant B (part 2 met de vocalen erbij), en die zijn dan vaak losgeknipt en dat wil je niet zou ik zeggen.

Hou er wel rekening mee dat alleen de heel vroege (71/72/73) niet politiek zijn , daarna is het eigenlijk allemaal politiek getint (maar de muziek is gewoon awesome!) Zelf mag ik die politieke teksten wel.

Succes met de keuze , is niet makkelijk :)

PS, heb je nou al eens een Meredith Monk album gehaald ? , meeste staat op het duitste ECM label , is toch wel makkelijk te krijgen.

mazzel

JazzLuva

[...]Op de originele Fela vinyls stond vaak maar 1 lang nummer, dat doorliep van side A (part 1 intro alleen muziek) naar kant B (part 2 met de vocalen erbij), en die zijn dan vaak losgeknipt en dat wil je niet zou ik zeggen. [...]

PS, heb je nou al eens een Meredith Monk album gehaald ? , meeste staat op het duitste ECM label , is toch wel makkelijk te krijgen.

Dank je voor het lijstje, weer wat om mee te hobbieen. Ik heb'm wel eens op "allmusic" opgezocht, maar die jongens hebben over het algemeen een zeer sterke U.S. gerichte visie op muziek, waar ik niet veel mee kan.

Die eeuwig doorgaande nummers is wat ik me, enigzins vaag, herinner van live opnamen die ooit door de VARA zijn uitgezonden, toen engagement nog iets betekende...

Meredith Monk is inderdaad al in de platenkast verschenen, zowel op vinyl als cd. Bij haar oudere werk voel ik sterke associaties met Greetje Bijma (barefoot in the snow) en vraag ik me, net zoals bij Greetje, gaat het nu om het showen van de vocale mogelijkheden of gaat het om de "inhoud". Niettemin kan ik er zeer van genieten, vooral haar 'opera' is prachtig.

Dank je,

Meredith Monk is inderdaad al in de platenkast verschenen, zowel op vinyl als cd. Bij haar oudere werk voel ik sterke associaties met Greetje Bijma (barefoot in the snow) en vraag ik me, net zoals bij Greetje, gaat het nu om het showen van de vocale mogelijkheden of gaat het om de "inhoud". Niettemin kan ik er zeer van genieten, vooral haar 'opera' is prachtig.

Van Meredith Monk prefereer ik ook het "vroege" werk , "Turtle Dreams, Dolmen Music en Atlas" ,van het latere werk is ook "Mercy" een topper.

Ja bij Greetje Bijma heb ik ook meer het idee dat het een "gimmick" is, dit in tegenstelling tot Meredith Monk. Heb Greetje Bijma jaren terug nog wel eens life gezien/gehoord , had wel de indruk dat ze zo maf als een deur is :D

De laaste jaren hoor ik eigenlijk nix meer van haar.

Die van the Chieftains heb ik ook, Hans.

Draai 'm regelmatig.

Hoewel ik moet toegeven dat 't dan voornamelijk om 't nummer "Coast of Malabar" gaat, met Ry Cooder. :) Prachtig!

Ik mag dat wel deze muziek.....

Wat ik ook mag is dit album om in de juiste sfeer te komen voor het ophanden zijnde Goude uur....

Goude uur?......tja,dan zakt de zon naar meer acceptabele waarden,en het waanzinige land begint langzaam tot rust te komen voor de sjabat.

Hier heb je dan ook nog eens radio Freedom die dat uur precies weet in te pakken met de juiste muziek om de zons-ondergang te begeleiden.

clowns.jpg

--Hans.

Guest UKSub

Jaapiekrekel

ken die man helemaal niet maar ik vind de foto waanzinnig knap, kun je mij zeggen wie de fotograaf is?

Gr

stef

Jaapiekrekel

ken die man helemaal niet maar ik vind de foto waanzinnig knap, kun je mij zeggen wie de fotograaf is?

Gr

stef

Foto is denk ik gemaakt door Michael Wilson, Cincinnati, OH.

Design is bij Sue Meyer.

Het hele boekje wat bij de cd zit staat vol met zeer zeer mooie foto's.

Als je nog meer werk van hem wilt zien, is dit zijn site:

Link

Guest UKSub

@ jaapiekrekel

Many many tanx for the link ivm Michael Wilson; Ik ga morgen eens rustig zn site bekijken.

Met het lekker zonnetje van vandaag was Sticky Fingers (Stones) een aangename partner. Ik kan mij ook wel vinden in The Wall bij een dag als deze...

Gr

Stef

Guest UKSub
Waarom "bij een dag als deze" 

Oh, heb vroeger met vrienden ongelooflijk veel naar deze plaat geluisterd during sunny days, ondanks het geen gemakkelijke plaat is. De plaat heeft bij momenten wel iets rebels.

Zo'n 18j geleden was ik met een goede vriend aan het reizen doorheen Frankrijk, 14d schitterend weer maar ook 14d enkel The Wall want vanaf de eerste dag was de tube zalf, tegen insectenbeten, uitgelopen en het enige teepje dat overbleef was The Wall.

Ik heb het nooit een plaat gevonden om tijdens donkere winteravonden te draaien.

Gr

Stef

Het " zonder stekkertje " album van deze singer-songwriter....

nc2.jpg

Neal Casal....Basement Dreams...

Het Mojo Americana album van 1999....

If you're a fan of modern acoustic folk music such as John Gorka, David Wilcox, or Dave Alvin or even the sounds of Jack Johnson, you'd probably appreciate the pickin' and singin' of neal casal. This album is almost entirely unplugged, with great sounding songs that play themselves out wonderfully. One of his best sounding songs, 'Me and Queen Sylvia' is on the album, which is an awesome acoustic ballad. I'm surprised Casal hasn't made a bigger mark in the alt-country or modern folk scene, but I'm looking forward to hearing more of his work. If you're looking for some great sounding acoustic songs, do yourself a favor and check this album out.....

ncmusic.jpg

--Hans.