Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Ik heb 'm ook gekocht vanwege de muziek, maar wat ik met audiofiel bedoel is inderdaad dat ie zo mooi is opgenomen. Bijna te mooi zelfs, omdat je af en toe Mark Hollis zo ongeveer z'n tong van z'n gehemelte hoort halen (of zoiets; het klinkt nogal onsmakelijk ;) ). Van mij hoeft dat niet zo nodig, vooral ook omdat je zoiets normaal gesproken niet hoort (bij een live optreden of zelfs wanneer je met iemand staat te praten hoor je dat niet zo duidelijk). Dat bedoel ik zo'n beetje met audiofiel. Dat het wat overdreven gedetailleerd klinkt. Maar daar zijn overigens wel ergere voorbeelden van te bedenken...

ah, ok. had het nog niet zo bekeken. zelf denk ik wel dat als hollis ooit een concert zou geven in een zeer stille, intieme setting, de details als bijvoorbeeld de tong tegen zijn verhemelte ;) wel degelijk te horen zullen zijn. dat hoop ik tenimste, want juist die stilte om de noten en andersoortige geluiden heen, vind ik essentieel voor juist deze plaat en deze muziek.

overigens heb ik pas geleden geruchten gehoord dat hij toch, na vele jaren, weer bezig is met nieuwe muziek. vooralsnog blijft het bij geruchten...

Ik heb 'm ook gekocht vanwege de muziek, maar wat ik met audiofiel bedoel is inderdaad dat ie zo mooi is opgenomen. Bijna te mooi zelfs, omdat je af en toe Mark Hollis zo ongeveer z'n tong van z'n gehemelte hoort halen (of zoiets; het klinkt nogal onsmakelijk ;) ). Van mij hoeft dat niet zo nodig, vooral ook omdat je zoiets normaal gesproken niet hoort (bij een live optreden of zelfs wanneer je met iemand staat te praten hoor je dat niet zo duidelijk). Dat bedoel ik zo'n beetje met audiofiel. Dat het wat overdreven gedetailleerd klinkt. Maar daar zijn overigens wel ergere voorbeelden van te bedenken...

ah, ok. had het nog niet zo bekeken. zelf denk ik wel dat als hollis ooit een concert zou geven in een zeer stille, intieme setting, de details als bijvoorbeeld de tong tegen zijn verhemelte ;) wel degelijk te horen zullen zijn. dat hoop ik tenimste, want juist die stilte om de noten en andersoortige geluiden heen, vind ik essentieel voor juist deze plaat en deze muziek.

overigens heb ik pas geleden geruchten gehoord dat hij toch, na vele jaren, weer bezig is met nieuwe muziek. vooralsnog blijft het bij geruchten...

Zou leuk zijn als ie weer een cd gaat maken. Volgens mij treedt hij overigens al jaren niet meer op. Ten tijde van Spirit Of Eden en Laughing Stock wilde hij (en de rest?) niet optreden (tegen de wil van de platenmaatschappij in) omdat hij vond dat het onmogelijk was om (nummers van) die cd's live te spelen. Het zou te ingewikkeld zijn.

Zie ook de biografie op allmusic.com:

(...)Already well over budget, Hollis refused to allow label heads any advance tapes, and informed EMI that not only would there be no singles from the record, but that the group would be unable to recreate the complex arrangements on-stage and, as a consequence, would perform no live dates in support of the disc's release.(...)

Hier luister ik al twee dagen naar:

012.jpg

'An illusions chapel vol. 2' van Ghiu

Ik had het ook al bij 'welke albums heb jij deze week aangeschaft?' vermeld, en hear zet ik er dan maar een recensie bij:

Not for fast consumption

De band geeft het zelf al aan op de cd; deze muziek moet niet te snel geconsumeerd worden en daarmee spreken ze ware woorden. Het kost een aantal luisterbeurten om door de enigszins lo-fi productie heen de muziek op waarde te schatten. Hoewel de drums wat samengeknepen klinken en het totaal geluid een beetje dof is ligt er wel sfeer in de muziek. Voor een debuutcd mag dit schijfje er dan ook best wezen. De muziek zelf houdt ergens het midden tussen trippy rock en noise. Rustige geluidslandschappen, gruizige gitaarlijnen, eclectische drumritmes en soms gewoon een lekkere bak lawaai passeren de revue. De opbouw van de muziek doet soms denken aan Neurosis, ware het niet dat Ghiu het geheel wat rustiger aanpakt. De plotselinge uitbarstingen en ritmewisselingen zijn zeker aanwezig, maar het klinkt over het algemeen wat minder agressief dan de hiervoor genoemde band.

De kracht van eenvoud?

De genoemde sfeer van de muziek is over de gehele lijn een beetje neerslachtig en de uitbarstingen klinken soms inderdaad aardig manisch wat de muziek best een interessant karakter geeft. Naast zanglijnen maakt de vocalist ook veelvuldig gebruikt van het fenomeen 'spoken word" en klinkt soms alsof hij alle hoop in de wereld verloren heeft.

Er is echter wel een puntje van kritiek qua zang. Deze is namelijk soms wat vlak, wat jammer is omdat de zanger in de meeste nummers laat horen dat hij behoorlijk wat in huis heeft. Verder zijn ook de gitaarlijnen vaak vrij simpel wat niet direct een heel groot probleem is aangezien er ook genoeg synth-effecten en samples gebruikt worden. Dit zorgt samen met de doorgaans zelfs voelbare bas en vullende drumlijnen voor voldoende afwisseling. In een nummer als r.t.g.i.a.s.d.t.t. echter wordt het gebruik van een enkel themaatje met nagenoeg steeds hetzelfde riffje na ruim negen minuten net iets te veel van het goede. De gemiddelde lengte van de nummers ligt overigens sowieso al op ongeveer zeven minuten, maar dit vormt geen obstakel voor het luistergenot.

Een illusie rijker

De grote vraag rijst eigenlijk steeds meer; wie of wat is Ghiu? Het enige dat het cd-hoesje loslaat over de band is dat het een viertal is dat, naar alle waarschijnlijkheid, uit ons eigen Den Haag komt. Verder zijn het slechts losse flarden tekst en vreemdsoortige, wiskundig aandoende tekeningen die je te zien krijgt. Wel schijnen ze live al op te treden, maar dan als trio. Ik stel me een kleine donkere zaal voor waar Ghiu haar muziek luid door de speakers laat knallen en de luisteraar meevoert in haar eigen illusie.

Ik vind hem in ieder geval gew

• Members
Hij is nog niet uit geloof ik, maar ik heb 'm inmiddels toch al op mp3 en ben erg benieuwd:

h08429prbmv.jpg

System Of A Down - Hypnotize

En... Wat vond je er van?

Ongetwijfeld weer een must-have album...

Hij is nog niet uit geloof ik, maar ik heb 'm inmiddels toch al op mp3 en ben erg benieuwd:

h08429prbmv.jpg

System Of A Down - Hypnotize

En... Wat vond je er van?

Ongetwijfeld weer een must-have album...

Nou heb ik (nog) geen enkel SOAD-album, maar ik moet zeggen dat de voorlaatste (Mezmerize) me wel bevalt. Na 1 keer luisteren denk ik dat deze in hetzelfde straatje valt. Ik vind met name het openingsnummer wel erg sterk. En het titelnummer, maar die kende ik ook al. Die wordt al regelmatig op Kink-FM gedraaid. De rest moet nog wat op me inwerken, denk ik, maar klinkt zo na 1 keer luisteren ook wel ok. Must have? Voor de fans denk ik wel, maar ik ben bang dat ie mij (weer) te snel gaat vervelen. We zullen zien...

Deze plofte vanmiddag op de mat :D

564.jpg

Brian Bromberg - Bass Ackwards

Hoe is die?

Ik heb BB een (fors) aantal jaren geleden horen spelen op NSJ in een GRP line-up. Ik vond het toen niet zo geweldig, beetje tam. Kwam misschien ook omdat er direct voor een enorm spetterend optreden was van Johnny Guitar Watson.

Enno :)

leuk dat onderschrift van jou...hear heb je nl veel audiofielen met een neiging naar muziek :lol:  :lol:  ;)

--Hans.

Ja, dat blijkt al zo ongeveer wel uit het geringe aantal mensen dat hier iets post... ;):rolleyes:

Ik heb me dat al jaren afgevraagd ja....elle lange discussies over allerlei sets en dropveters en wat al niet meer....en de muziek blijkt een onder geschoven weesje hear..... :lol::lol::lol:

--Hans.

Deze is alles behalve tam  :rolleyes:  Ik zet vanavond wel een nummer in m'n verzoektopic  ;)

Deze fusion topper is ook alles behalve...tam. :rolleyes:

pi-samaliano-emalgamation.jpg