Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Ik kan me wel wat uitzendingen over Lomax herinneren, of waren het alleen artikelen in de VPRO-gids?

Hoe dan ook, boeiend. Maar dan heb ik liever een paar cd's.

M :ph34r: rc

'Tuurlijk! Die DVD is alleen wel leuk om er bij te hebben! :)

http://www.loc.gov/f...fe/rounder.html

http://www.npr.org/b...ive-goes-online

Vanmiddag, bij het knapperend haardvuur - want het late voorjaar ging deze week naadloos over in een vroeg najaar - een zojuist aangekomen CD (met gratis bonus DVD, en samen voor een spotprijsje!) gespeeld:

"Wynton Marsalis & Eric Clapton Play the Blues".

Het naaldhout in de open haard knapperde dat het een lust was, zodat het nu en dan wel leek of we naar echte schellakplaten luisterden.

8122797590.jpeg

(...) 2011 live collaboration between guitar legend Eric Clapton and Jazz great Wynton Marsalis.

The duo performed together in Rose Theater at Frederick P. Rose Hall, home of Jazz at Lincoln Center for two sold-out shows dedicated to vintage Blues. The extraordinary collaboration, billed as 'Wynton Marsalis & Eric Clapton Play the Blues', paired these musical virtuosos with members of the Jazz at Lincoln Center Orchestra as they brought to life a repertoire of songs selected by Clapton and arranged by Marsalis.

The band nimbly navigated a diverse set list that touched on different styles, from the four-on-the-floor swing of Louis Armstrong's "Ice Cream" and the southern slow-drag of W.C. Handy's "Joe Turner's Blues" to the traveling blues of "Joliet Bound" and the boogie-woogie jump of "Kidman Blues."

O natuurlijk: Eric Clapton heeft het verkeerde kleurtje, en komt uit het verkeerde land. Dat kan nooit echt zijn!

En Wynton Marsalis heeft dan wel het goede kleurtje, en hij komt ook uit het goede land, maar hij heeft een gedegen conservatorium-opleiding gehad en gaf klassieke concerten met beroemde symfonie-orkesten...

En daar komt dan nog bij dat hij een veel te bedreven jazzmusicus is om zoiets primitiefs als blues goed te kunnen spelen.

Vooroordelen te over, dus!

Maar Eric en Wynton spelen ze allemaal aan de kant.

De bandbezetting lijkt op die van een originele New Orleans jazzband - maar dan met een stuwende, drijvende contrabas in plaats van een hoempa-hoempa bastuba of bombardon - en bovendien gecombineerd met Erics elektrische gitaren.

En hoe vintage de sound van de beide hier gebruikte Gibsons* (!**) ook moge zijn, de twenties van de vorige eeuw roarden zònder zulke elektrische instrumenten.

Het speelplezier spettert van de speakers af.

En het samenspel is nu en dan van een niveau dat niet onderdoet van dat op de opnamen van de band van Clarence Williams met Sidney Bechet en Louis Armstrong (1923-1926).

Dat de opnamen van hedendaagse topklasse hifi-kwaliteit zijn, doet daar nauwelijks afbreuk aan! :P

* Zo te zien: een ES-335 ThinLine (1961) en een L-5 CES Fullbody (1957? Met slechts één P-90? (hals)humbucker?)

** En gelukkig niet die akelig-kil schreeuwende, ja krijsende rooie Fender Zenuwe-Strat vol actieve electronica, waarmee Eric vele jaren lang veel potentiële bewonderaars-met-een-gevoelig-gehoor op grote afstand hield...

• 2 weeks later...

Bevind mezelf in een uithoekje van het oevre van The Boss. Heb drie keer Point Blank achter elkaar gedraaid. Prachtig nummer.

Prachtig? :o

Die mistroostigheid?

Die uitzichtloosheid?

Die zinloosheid? :unsure:

(...) "a song of shadows, of lives going nowhere, of broken relationships, and broken promises."[13]

(...) "perhaps one of Springsteen's dullest moments on record with its plodding rhythm and uneven lyrics, the band seemingly searching for a groove they never quite find."[17](...)

http://en.wikipedia....pringsteen_song)

"YOU don't HAVE to live that life..."

And, luckily, WE don't HAVE to get depressed by Songs of Sadness & Sorrow! :angry:

Hopla! In de benen, jongelui!

Grab your fiddle and strum that banjo!

Voetjes van de vloer!

Weg met alle narigheid, gezeur en muizenissen! :)

Ha Spido! Jij hier ook nog?

En zo maar reageren op een post van 7 maanden geleden. We zijn al weer een hele pagina verder hoor!

Point Blank, zo heette het lokale bandje in Marum, elk concert eindigden ze met The Boss. Geloof me, mijn associaties zijn niet treurig!

Hier gaat alles goed, de Ortofon Cadenza Black swingt als een malle in zijn dunne iele armpje. Perfecte keus, geloof me! En anders kom je maar een keer langs. Kun je ook je speakers weer eens horen.

Heb een hele mooie plaat met Sesjun opnames van Art Blakey, de moeite waard om te luisteren: http://www.parool.nl/parool/nl/23/muziek/article/detail/1053022/2010/11/16/jazz-art-blakey-the-jazzmessengers---the-sesjun-radio-shows.dhtml

(...) Hier gaat alles goed, de Ortofon Cadenza Black swingt als een malle in zijn dunne iele armpje. Perfecte keus, geloof me! En anders kom je maar een keer langs. Kun je ook je speakers weer eens horen. (...)

Beste rbh,

Fijn om te horen dat alles goed gaat met jou! Ongetwijfeld klinkt de Ortofon Cadenza Black geweldig in jouw armpje... maar zou het niet mogelijk zijn dat-ie in een ander goed armpje met wat meer massa nòg geweldiger klinkt?

SNOW... da's dat witte poeder, toch?

Wij onderscheiden deze drie soorten: stuifsneeuw, schuifsneeuw en snuifsneeuw. Nietwaar? ;)

Vermoedelijk onderscheiden ze in Rusland nog meer soorten, zou het niet?

Auw, nou heb ik het bijna verraden!

M :angry: rc

Vanmiddag draaide ik Now Always Snow. En verdomd, het hielp. Eventjes...IMG_2450.JPG

Van wie dat is? Drie keer raden.

Marc

Ik doe niet mee, zou niet eerlijk zijn. Of kan ik iets winnen?

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Soms tref je op youtube kippenvel-muziek aan. In dit geval heeft dat vooral te maken met het besef dat er op de hele wereld geen enkele gitarist bestaat die in de schaduw kan staan van wijlen Jan Blok - de voor onoplettende waarnemers onopvallende begeleider van Wim Sonneveld, Pension Hommeles of Familie Doorsnee - en dat eigenlijk hetzelfde geldt voor zangeres Greetje Kauffeld: wat een prachtige toon, wat een schitterende techniek, wat een smaakvolle, intieme interpretatie en uitvoering!

Soms tref je in je geheugen, en dat is mijn platenkast, een pracht-elpee aan uit vervlogen tijden, toen de wereld nog mooi was, en de geest ruim.

Ik zie me bij deze opzwepende muziek nog de kamer opknappen, met de vlakschuurmachine boven mijn hoofd het houten plafond schoonschrobben, midden in de ijskoude winter kreeg ik het daar gloeiend warm van.

JMJ_equ.jpg

Jean Michel Jarre - Equinoxe

Nog immer betoverend.

Ach Carl, 't is maar een herinnering, hè. Maar verrassend hoe zo'n plaat nog klinkt, hier, na al die jaren. Vanmiddag de streamer uitgezet, en nu nog een klein halfuurtje tijd voor nog wat déjà-vu gevoel...

grace-jones-nightclubbing-front.jpg

Grace Jones - Nightclubbing

Jack, bedankt.

• 1 month later...

PLUGGEDANSEN, Holland 1650 - 1750

pic_95.jpg
Drie Koningen 20110106 (2011)

DE ZOETE INVAL

Thomas Steenweg - viool, doedelzak, concertina, trekharmonica

Els Doekes - blokfluit, kromhoorn, viool, baroktrombone

Cor van Sliedregt - mandoline, gitaar, hakkebord, triangel

Irene van der Laan - draailier, lepels, bodhran, kazoo

Danielle Janssen - strijkpsalter, contrabas, rinkelbom, lumberjack

02. Menuet voor Lange Piet

03. T Overgaan van Rijssel

04. De Syncoop

08. De gevonde trouw in 't Bosch

09. Menuet voor de Mosselman

10. Het klijn Pluggie

11. Hippel op 't Sootie

14. Mijn Wijf is Doot

17. 't Varke vret Stront

totale tijd 1.03'30"

linernotes also in English.

Euro 15,00 (excl. verzendkosten)

Zie ook het

Bestel:
of bestel per telefoon

T
0031 (0) 228 31 90 22
E

Leuk! Prachtig gespeeld en schitterend opgenomen!

Op basis van notatie van slechts één enkele stem in de boeckskens van Hollantsche Schouburgh (Amsterdam 1697-1716) hebben de muzikanten arrangementen gemaakt die naadloos passen in de volksmuziektradities die zijn verspreid van - zeg maar - ergens nog ten Oosten van Berlijn, via Noord Rijnland / Westfalen, Friesland, Nederland, tot Engeland, Ierland en (later) ook tot grote, sociaal min of meer geïsoleerde, delen van Noord Amerika.

Ze spraken een paar honderd jaar geleden nog dezelfde taal, min of meer. Saksisch, Fries, Angel-Saksisch... Ze konden zich dan ook overal, op (jaar)markten en kermissen, in kroegen en herbergen, op pleinen en in straten, verstaanbaar maken. Geliefd, bemind maken.

Ze speelden ook dezelfde muziek, min of meer. Konden overal meespelen. En ze konden er ook overal op dansen.

Ik hoorde bij "De Zoete Inval" muzikale details die me sterk deden denken aan Musica Reservata, maar ook aan The Chieftains, The Dubliners... en zelfs aan de Carolina Chocolate Drops en Union Station (featuring... Alison Krauss!).

Hetzelfde idioom. Gelukkig, niet àlles is verloren gegaan!

Er kan nog steeds gedanst worden... Vòlks, zelfs.

pic__links95.jpg

http://www.codacoda....20hollands&s=CD

• 3 weeks later...

Al een weekje in huis, maar nu toch maar eens de bluray disk opgezet. Echt geweldig optreden met de zoon van John Bonham

celebration-day-cover-art-medium.jpg

http://www.ledzeppelin.com/

Eigenlijk wel een must om te kopen (iets van 14 pond op amazon.co.uk, voor een dubbel-cd en blu-ray disk, belachelijk goedkoop)

• 4 weeks later...