Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Heb deze besteld http://www.amazon.com/Bach-Organ-Works-Silbermann-Organs/dp/B000009QCE

maar dan hier  http://www.baroquecds.com/index.html

ben benieuwd, beetje vage shop

CDtje is binnen, maar bleek een zelfgebrande cd te zijn. Vind dat wel wat minder, want volgens mij gaan die dingen niet zo lang mee.  Had wel iest duidelijker op die site mogen staan :(

Mag je zoiets eigenlijk wel verkopen onder de titel "CD".  Staat geen CD logo op de disk overigens.

Nee maar... Ik ga ook maar een cd-winkeltje beginnen dan.

Kun je nog beter een download kopen. En niet alle merken brandbare cd's klinken even goed of slecht- wist je dat?

Marc

• 4 weeks later...

Gisteravond een stukje ouderwetse italie disco: fun fun - colour my love op 12 inch vinyl. Voor mij gelijk het meest vrolijke deuntje dat ik ken. Verder nog een oudje van de Simple Minds - Alive and kicking. Verder nog wat Phil Collins Face Value. Ik was duidelijk in een eighties stemming gisteravond.

• Members

Ben vandaag een heel olijk hebbedingetje aan het inspelen voor de X-fi show van volgende week, wat er vandaag allemaal al niet op heeft gestaan...

Nu voor de microdetails aan het luisteren naar ''Saitensprung'' van Friedemann:

51476016.jpg

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Zo nu en dan... ach, eigenlijk best wel vaak tegenwoordig... draai ik van die hele ouwe gouwe muziek.

Jaren vijftig: Julie London, Frank Sinatra, Jo Stafford... dat soort werk.

Prachtige uitvoeringen, meesterlijke orkestraties en arrangementen, en veel beter opgenomen dan je vermoedelijk denkt.

Maar het komt ook wel voor, dat er popmuziek van pakweg 150 jaar geleden uit de luidsprekers schalt.

Ja, die wordt dan vertolkt door hedendaagse muzikanten. Want kennelijk ben ik toch niet de énige, die de ouwe meuk waardeert.

Stephen Clarence Foster schreef dit lied, "Hard Times", in 1854, toen the Blues als erkende muzieksoort nog helemaal niet bestònd. 

Maar, net als ondermeer George Gershwin en Jerome Kern ná hem, had Foster een heel goed en waarderend oor voor het coloriet, de stembuigingen, de blue notes, de syncopische ritmiek - zeg maar: "swing" - van de gekleurde bevolking in de Zuidelijke Staten van de VS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_Times_Come_Again_No_More

Mijn favoriete opname is die van Marvis Maples, op de CD "Beautiful Dreamer" (2004).

In March, 2004 Mavis Staples came to Nashville to record Hard Times Come Again No More for our first release, Beautiful Dreamer: The Songs of Stephen Foster. The day was magical. We spent the afternoon as guests of historic Sound Emporium studio who graciously donated one of their rooms for the recording session. Buddy Miller, Steve Fishell and Matt Rollings backed Mavis up while our favorite sound engineer Dave Sinko recorded the incredible performance. Mavis nailed the track on the first run-through, but we persuaded her to sing the song a few times for our own pleasure and to the delight of our special in-studio guests Emmylou Harris and Julie Miller.

Bij de opname was Emmylou Harris als studiogast aanwezig. 

Op haar eigen manier vertolkte zij het lied reeds in 1992.

En... jeemig... met haar onderkoelde presentatie gaat zij zelfs nog "beyond the blues"!

http://www.youtube.com/watch?v=09KCf_-wby4

Een andere, zondermeer pràchtige uitvoering, is die van Jennifer Warnes met koortje (haar instrumentale begeleiders, die kennelijk toch ook heel mooi konden zingen!), op haar magistrale LP "Shot Through The Heart" (1979: CD heruitgave 2010).

• 2 weeks later...

Afgelopen vrijdag een aardig 6 LP boxje gekocht, diverse Balletten van Strawinsky door Ansermet. 

Klassiek op LP vind ik over het algemeen teleurstellend, maar ik was blij verrast door de opnamekwaliteit en dynamiek

van deze Decca/Telefunken registraties. Een groot contrast t.o.v. de vele futloze Deutsche grammophon uitgaven in mijn bezit.