Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Ry Cooder-Bob till you drop.

Cadeautje van Hans v Liempd voor de Classic turntable meeting. :)

Leuke lp.

En één van de eerste digitale opnames als ik me niet vergis.

Ik heb me niet vergist, even in de kast gedoken en mijn exemplaar opgezocht.

In 1979 met 3-M multitrack digital equipment opgenomen. Ik vind hem heel lekker klinken, misschien zelfs een tikkie mooier dan Brother in Arms van de Dire Straits waar vast meer aan gesleuteld is.

Edited by TL 200

Zeker,ik ben er dan ook heel content mee.

Zo ook met de lp van Jan Akkerman &Kaz Lux en de lp van David Crosby,ook al cadeau gekregen die dag :)

Jan en Kaz, geweldig duo en David ook altijd mooi. De verslagen van "die dag" lezende heb je de cadeau's terecht gekregen.

c020.gif

Doordat wij - volkomen in strijd met de traditie - oud en nieuw vierden op een zeer geheime, moeilijk bereikbare plaats in een bergachtig gebied, zonder TV of internet, misten we dit keer het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker. 

Ja, ja... oubollige muziek. Mensen die van zichzelf vinden dat ze een goede smaak hebben, halen hun schouders er over op.

Johann Strauss - vader en zoon - en Josef Strauss - zoon van de één en broer van de ander.

Driekwartsmaat, mars en polka. "Lustig, Heiter und Gemütlich!"

Zal over nòg eens honderd jaar nòg wel oubollig zijn... en dan toch nog steeds met veel plezier gespeeld en beluisterd worden.

Gisteren herinnerde ik me dat ik een paar weken geleden in de Kringloopwinkel - die tegenwoordig zowaar ook al een bakje met CD's heeft staan, naast de enorme bakken met elpees - een doosje met twee CD's had gekocht met "Das Neujahrskonzert - Wiener Philharmoniker - Lorin Maazel". (Deutsche Grammophon Gesellschaft, EAN 028942956223.)

Nou ja... gekòcht? Meer méégenomen, voor één euro: zo ongeveer wat je voor het lege 2-CD doosje zou moeten neerleggen, denk ik.

En het doosje was in orde.

Volgens de tekst op de achterzijde van het doosje is het materiaal een compilatie van live-opnamen van de Nieuwjaarsconcerten van 1980-83.

Allemaal materiaal uit de allereerste jaren van de Compact Disc, dus.

Het speeloppervlak van beide CD's vertoonde gebruikskrasjes, dus succes was niet bij voorbaat gegarandeerd.

Enfin, het beste er maar van hopen en - hup - de CD-speler in.

Volume flink open, want ook als het slecht klinkt wil ik dat goed kunnen horen...

Omdat het zaal-opnamen waren, werd de achterkanaalsversterker met -luidsprekers mee ingeschakeld.

Het volgende moment zat ik op ongeveer de tiende rij van de Gouden Zaal van de Musikverein te Wenen, en wel in het midden van de rij.

Beter kòn eigenlijk niet!

Dit was een muziekklank waar geen audiofiel aan te pas was gekomen: geen opgepoetst hoog of laag, geen kunstmatige galm, geen nepstereo door mengtafelmixing van multichannel: dit was ècht!

Toegegeven, je moet er wel de spullen en de ruimte voor hebben. Maar dan biedt deze uitgave, net als (toeval??) diverse andere uit de beginjaren van de CD, alles wat de perfectionist op audiogebied aan referentiemateriaal wenst.

Van een subtiele zither-solo in G'schichten aus dem Wienerwald tot aan de knallen in Unter Donner und Blitz.

En ik moest mezelf inhouden, anders was ik zelfs nog gaan meeklappen met al het Weense publiek rondom mij in de kamer, in de traditioneel afsluitende toegift: Radetzky-Marsch...

Ym4wMjk1.jpg

• Members

Om maar weer eens lekker op de ouderwetse dynamische manier muziek te luisteren, 1 van mijn recente (her)ontdekkingen, de vroegere- ultieme demo-lp van Theo Pruijs...

000e61f4_medium.jpeg

Ahmad Jamal - Rossiter Road

• Members

Ter voorbereiding van de Cafe Engels Show (je kan er niet vroeg genoeg aan beginnen), alvast wat ''software'' aan het samenstellen.
Deze gaat dus gegarandeerd mee...

41o%2Bqh0rsLL.jpg

Level42 - Level 42

Nu bijkans vol-uit track ''Heathrow'', dat gaan daar de buren vast fijn vinden...