Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Capri - Boogie Man - CD

Lekker album vol stomende funk. Klinkt jaren '70, is echter gemaakt rond de millenniumwisseling.  8)

Car Chase On Phoenix Avenue

Zoals bij vrijwel elke breed-georiënteerde muziekliefhebber uit mijn vintage generatie, staat ook bij Spido de beroemde elpee van Gershwin's "Rhapsody in Blue" en "American in Paris" in de platenkast: en dan natuurlijk in de uitvoering van Leonard Bernstein (piano en orkestleiding) met respectievelijk het Columbia Symphony Orchestra en "zijn eigen" New York Philharmonic (CBS, 1959).

Vrij wild, die uitvoeringen. Vergeleken met de oudere versie door Oscar Levant (pianist, destijds bevriend met Gershwin) met Eugene Ormandy, tenminste. (Columbia, 1945, Philadelphia Orchestra).

Oscar hield zo nu en dan wat meer óver, zeg maar...

Toevallig liep ik tegen een stalletje met tweedehands CD's aan, in een bochtig straatje van het pittoreske Fréjus.

En daar lag de DGG CD (DDD) uit 1983 met de Rhapsody - en nog veel meer moois - in de Bernstein uitvoering met het Los Angeles Philharmonic: voor zover ik weet is dat Bernsteins laatste opname van het werk.

Prachtig opgenomen (live) en heel sfeervol. Bernstein speelt beheerster dan op de opname uit 1959, maar altijd nog met heel wat temperament en swing.

Voor een nòg betere uitvoering zullen we moeten wachten op een nieuwe Bernstein...

61K00A76B0L.gif