Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Lekker oud vinyl!

Van die albums die alleen maar juweeltjes bevatten:

R-1825500-1281050060.jpeg

(1971)

R-1782955-1292236185.jpeg

(1984 - Zouden ze Arden wel toestemming hebben gevraagd om zijn avatar te mogen gebruiken?)

R-504606-1411761785-5991.jpeg

(1978 - Vanwege het overlijden van saxofonist Raphael Ravenscroft, vanzelfsprekend)

Alweer oud vinyl:

R-873356-1371593332-7434.jpeg

Don McLean - "American Pie", 1971.

Uit de titelsong, die ook wel "The Day The Music Died" had kunnen heten (het neerstorten van het vliegtuig met tiener-idolen Buddy Holly, Ritchie Valens en Big Bopper), citeer ik:

(...) I saw Satan laughing with delight
The day the music died (...)

And the three men I admire most
The Father, Son, and the Holy Ghost
They caught the last train for the coast
The day the music died (...)

en stel vast dat Don McLean NIET door geradicaliseerde Christenen werd geëxecuteerd,
maar dat hij leeft - en voor zover bekend heel gelukkig - in Camden, Maine (USA), samen met zijn vrouw Patrisha McLean en hun twee kinderen, Jackie en Wyatt.

The Grave
Sommigen van ons staan in deze tijd nu en dan even stil bij de meest gruwelijke oorlog ooit, die nu honderd jaar geleden woedde: de Eerste Wereldoorlog. "The Great War".
Ongetwijfeld was het die slachting, die Don McLean inspireerde tot de song "The Grave":

(...) And the rain fell like pearls on the leaves of the flowers

Leaving brown, muddy clay where the earth had been dry.
And deep in the trench he waited for hours,
As he held to his rifle and prayed not to die. (...)

The grave that they dug him had flowers
Gathered from the hillsides in bright summer colours,
And the brown earth bleached white at the edge of his gravestone.

He's gone. (...)

R-1205334-1260480434.jpeg

Cleo Laine & James Galway "Sometimes When We Touch", 1980.
Absoluut hoogtepunt (m.i.): "Skylark" (Hoagy Carmichael / Johnny Mercer), waarin Galway met zijn dwarsfluit de zang van Laine omspeelt met een verrukkelijk veldleeuwerikje.

MI0003407306.jpg?partner=allrovi.com

Frank Zappa - Waka/Jawaka

De meer dan 50 jaar oude Garrard 301 moet écht aan de bak: sinds deze speelklaar is gaat er eigenlijk geen avond voorbij zonder het draaien van één of meer plaatjes. En dan duik ik ook de kast in, daar waar de minder gedraaide platen staan. Zo ook deze van Frank Zappa. In geen "100 jaar" gedraaid, en nu klinkt deze weer volkomen nieuw voor mij. Dat is toch wel het leuke aan het verbeteren van een set: het herontdekken van je eigen verzameling platen  :wub:

En nog eentje uit de oude doos:

MI0000661976.jpg?partner=allrovi.com

Focus - Focus 3

Gisteren plaat 1, nu de 2e. Laatst tegen Arden en KT88 zitten vertellen, dat ik vroeger alleen maar van de instrumentale muziek was, en dan met name met gitaren, en dat ik nu "alleen" maar van de "stemmen" ben, maar ik kan hier nog mateloos van genieten.... Maar dat komt ook door de notenkeuze van Jan (Akkerman), vind het geweldig wat voor een oplossingen hij heeft..... Ik koop de laatste tijd trouwens veel jazz, trompet, saxofoon, is ook heerlijk.

Om even met de "ouwe l*llen" muziek door te gaan:

MI0003513999.jpg?partner=allrovi.com

Genesis - The lamb lies down to broadway

Heerlijke ritmes.....  :wub:

Maar zometeen maar weer eens wat nieuwer. Om het weekend te gaan vieren zeg maar.....  ;)

Ik had wel zin in deze :

MI0002077518.jpg?partner=allrovi.com

Wovenhand - Consider the birds

In een blauwe persing. En dat vloekt behoorlijk met mijn Green Malachite Body van de Denon DL103. Zal de erg christelijke David Eugene Edwards niet zo blij mee zijn, met dat vloeken dan  :D  :D  :D

8boldsouls~_lastoptio_101b.jpg

8 Bold Souls have been one of the most consistent (and compelling!) jazz units working in Chicago over the past 20 years – and thanks to the notable leadership of reed player Ed Wilkerson, the group has continued to grow and flourish, bridging a gap between an older AACM south side tradition, and the younger underground players on the north side. No surprise, then, that this album came out on the indie/post-rock stronghold Thrill Jockey – but don't let that put you off if you're a real jazz fan, because Wilkerson's vision is clearer and purer than ever, and the set bristles with excitement through a batch of sparkling original compositions written in a vaguely Mingus-y style.

© 1996-2014, Dusty Groove, Inc.

• Members

The-Endless-River.jpg

Vandaag Endless River voor de tweede keer via Spotify aan het beluisteren. Stuk voor stuk lange, hoofdzakelijk instrumentale nummers. Wat een prachtig album is dit!

Helemaal met je eens! Alle ''vernietigende'' reviews ten spijt, ik vind het een waar kunststukje. Een feest der herkenning, who needs Roger Waters!

Gaat bij mij heel hoog scoren (misschien wel het hoogst) op het eindejaars lijstje...

Edit: ik zie dat de prijzen van de vinyl versie nu al beginnen te stijgen! Koop dat album, zolang het nog kan, ik voorzie weer een P.U.L.S.E fenomeen!