tomatamot Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 Basso - Valdambrini Quintet / Fonit H602-H603 Vanmorgen binnen via een pakjes man. Prachtig klinkende dubbelaar, heruitgave van 2 private nooit officieel uitgebrachte albums. Even een wasbeurt op mijn Clearaudio Matrix vervolgens met wat Squalanolie ingevet. ( heel lichtjes ) En de sterren flonkeren weer aan het firmament! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 De laatste tijd "werk" ik me door de Kruidvat-slof "Masterworks" van Van Beethoven heen. En dat doe ik met veel en soms onverwacht genoegen. Het valt me op dat veel opnamen van het orkest (eig.: de orkesten) in deze slof - met name bij de symfonieën en de piano-concerten - wat distanter klinken dan bij veelgeprezen audiofiele registraties. Alsof er niet per instrumentalist een eigen microfoon werd ingezet en het totaal door een geluidsregisseur werd gemixt tot een interessant geheel waarbij bepaalde sporen / instrumenten werden "omhoog getrokken" en andere "omlaag werden geduwd", maar er eenvoudigweg twee of drie rondomgevoelige microfoons op redelijk gunstige plaatsen in de zaal werden gezet en men de natuur (de zaalakoestiek) verder zijn werk liet doen. Audiofielen zullen bij het horen van zulke opnamen ongetwijfeld uitroepen dat de strijkers "wel wat transparanter hadden mogen zijn". Maar wie wel eens in een concertzaal komt, weet dat zulke niet-audiofiele opnamen eigenlijk veel realistischer zijn! In de concertzaal hoor je immers een prachtige mengeling van direct met indirect geluid - tenzij je òp het podium zit... en dan hoor je weer een erg vertekend beeld vanwege de luidheids- en looptijdverschillen tussen de instrumenten. Bij de piano-concerten "wint" hifi-weergave het ongetwijfeld van de werkelijkheid in de concertzaal, tot mijn verrassing. Maar het is wel verklaarbaar. De microfoon(s) luistert/luisteren hier op een veel gunstiger plek dan de luisteraar in de zaal. Die zit meestal veel te laag om de "bloem", de "pareling" van het instrument te kunnen opvangen. Dit alles heb ik overwogen, in mijn eigen woonkamer-concertzaal, tijdens het luisteren van de Kruidvat-slof, in vergelijking met de beroemde opnamen van de Beethoven pianoconcerten door Murray Parahia / Bernard Haitink / Koninklijk Concertgebouw Orkest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 Die piano heeft nog meer last van de dubbele akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 13 december 2014 Report Share Posted 13 december 2014 De Geluidsdrager draait: Gus Black >>link<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 december 2014 Report Share Posted 13 december 2014 Die piano heeft nog meer last van de dubbele akoestiek. Ik heb het de piano gevraagd, maar die zei nergens last van te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2014 Report Share Posted 13 december 2014 Ik heb het de piano gevraagd, maar die zei nergens last van te hebben.Tja.. Misschien dat de luisteraar er meer last van heeft. Door die twee akoestieken over elkaar heen geprojecteerd, krijg je versmering, naijling, enz. Dat rijtje ken je wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 De Geluidsdrager draait: Nina Hagen Band >>link<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 Tja.. Misschien dat de luisteraar er meer last van heeft. Door die twee akoestieken over elkaar heen geprojecteerd, krijg je versmering, naijling, enz. Dat rijtje ken je wel. Beste Hans, Er was juist uitgelegd dat de piano op een veel gunstiger plaats wordt geregistreerd (namelijk op het podium, van nabij) dan waar je hem als bezoeker van een concert zou kunnen horen. Er was ook uitgelegd dat je bij weergave nu de "pareling" en de "bloem" kon horen, die je in de zaal niet hoort doordat je te laag zit: namelijk aanmerkelijk lager dan het instrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 Beste Hans, Er was juist uitgelegd dat de piano op een veel gunstiger plaats wordt geregistreerd (namelijk op het podium, van nabij) dan waar je hem als bezoeker van een concert zou kunnen horen. Er was ook uitgelegd dat je bij weergave nu de "pareling" en de "bloem" kon horen, die je in de zaal niet hoort doordat je te laag zit: namelijk aanmerkelijk lager dan het instrument. Dabedoelik.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 Ze wordt niet voor niks een kruising genoemd tussen Edith Piaff en Madonna Blues, Jazz, Rock, Chansons, Ballads maakt niet uit Patricia Kaas / Les Eternelles https://www.youtube.com/watch?v=8Md-L3K6vXg Patricia Kaas / Je le garde pour toi https://www.youtube.com/watch?v=vKXkqgLXQ0A Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 Interessante beschouwing Spido. In de concertzaal heb ik in het begin even dat het tegenvalt, daarna wordt je meegezogen in de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 14 december 2014 Report Share Posted 14 december 2014 Na luisteravondje met vrienden kan ik niet genoeg krijgen van Jimi Hendrix. Nu op de draaitafel Valleys of Neptune, wat een geniale muzikant was die vent Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 Cecil McBee - Alternate Spaces 1/5 - Alternate ... - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Sahib Shihab and the Danish Radio Jazz Group Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 december 2014 Members Report Share Posted 16 december 2014 Sahib Shihab and the Danish Radio Jazz Group Mooie plaat! Ik heb hem ook ergens in de kast staan, kwam hij nou bij jou vandaan, of van C? Jij hebt zeker weer het origineel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 dIRE sTRAITS. Money for nothing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 BBC3. Beetje flauw, staat hier bijna altijd aan beneden. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Net Coldplay, Ghost Stories. Nu Agnes Obel, Philharmonics. Wat speelt ze mooi. Haar vleugel vanaf cd vind ik bij de 1e nummers zeer realistisch klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 SBB - 2012 (MP3)Poolse (neo)progrock. Aanrader.Youtube volledig album: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 december 2014 Members Report Share Posted 16 december 2014 Zo waar een ceedeetje: Marillion - Garden Party in UK 1984 Voor een 'officiële'' bootleg nog steeds best goed te pruimen! Die hoes hebben ze gepikt van Jack Vance's (wie kent hem nog) Tschai, de waanzinnige planeet, ook een topper uit die tijd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Art Of Noise - The Seduction Of Claude Debussy MP3 Trevor Horn productie (en bas). Ziekmakend laag af en toe.Youtube volledig album: Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Zo waar een ceedeetje: Marillion - Garden Party in UK 1984 Voor een 'officiële'' bootleg nog steeds best goed te pruimen! Die hoes hebben ze gepikt van Jack Vance's (wie kent hem nog) Tschai, de waanzinnige planeet, ook een topper uit die tijd! Wat mij betreft wel de beste periode van Marillion. Heb ze in '84 of '85 live gezien in Duitsland. Geweldig concert met o.a. nummers van het "Script for a Jester's Tear"-album, vind ik het beste album. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Een oudje, 1966, Spido kent hem vast wel. Geweldige taalkunstenaar. originele uit 1966. Het spettert hier en daar, gekocht voor 50 centen (een halve gulden) op een rommelmarkt. Hier wat meer info.:http://www.discogs.com/Jaap-Fischer-Jaap-Fischer-Deel-2/release/1752064 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 'T ei..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 'T ei..?? Nee, die stond op een andere elpee. Ooit uitgeleend en niet weer gekregen. Dit staat er wel op: A1 Monniken A2 De Koning A3 Peer A4 Samba 2 April A5 Eendje A6 Tem Me Dan B1 De Euromoord B2 En Toen....... B3 Kater B4 Hutje B5 De Laatste Keer B6 Sprookje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts