Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???


Ome Henk
 Share

Recommended Posts

51NULbfHQtL._SY355_.jpg715CBAlprUL._SY355_.jpg

 

Basso - Valdambrini Quintet / Fonit H602-H603

 

Vanmorgen binnen via een pakjes man. Prachtig klinkende dubbelaar, heruitgave van 2 private nooit officieel uitgebrachte albums.

 

Even een wasbeurt op mijn Clearaudio Matrix vervolgens met wat Squalanolie ingevet. ( heel lichtjes )

 

En de sterren flonkeren weer aan het firmament! :)

Link to comment
Share on other sites

De laatste tijd "werk" ik me door de Kruidvat-slof "Masterworks" van Van Beethoven heen. En dat doe ik met veel en soms onverwacht genoegen.

Het valt me op dat veel opnamen van het orkest (eig.: de orkesten) in deze slof - met name bij de symfonieën en de piano-concerten - wat distanter klinken dan bij veelgeprezen audiofiele registraties.

Alsof er niet per instrumentalist een eigen microfoon werd ingezet en het totaal door een geluidsregisseur werd gemixt tot een interessant geheel waarbij bepaalde sporen / instrumenten werden "omhoog getrokken" en andere "omlaag werden geduwd", maar er eenvoudigweg twee of drie rondomgevoelige microfoons op redelijk gunstige plaatsen in de zaal werden gezet en men de natuur (de zaalakoestiek) verder zijn werk liet doen.

 

Audiofielen zullen bij het horen van zulke opnamen ongetwijfeld uitroepen dat de strijkers "wel wat transparanter hadden mogen zijn".

Maar wie wel eens in een concertzaal komt, weet dat zulke niet-audiofiele opnamen eigenlijk veel realistischer zijn!

In de concertzaal hoor je immers een prachtige mengeling van direct met indirect geluid - tenzij je òp het podium zit... en dan hoor je weer een erg vertekend beeld vanwege de luidheids- en looptijdverschillen tussen de instrumenten.

 

Bij de piano-concerten "wint" hifi-weergave het ongetwijfeld van de werkelijkheid in de concertzaal, tot mijn verrassing.

Maar het is wel verklaarbaar. De microfoon(s) luistert/luisteren hier op een veel gunstiger plek dan de luisteraar in de zaal.

Die zit meestal veel te laag om de "bloem", de "pareling" van het instrument te kunnen opvangen.

Dit alles heb ik overwogen, in mijn eigen woonkamer-concertzaal, tijdens het luisteren van de Kruidvat-slof, in vergelijking met de beroemde opnamen van de Beethoven pianoconcerten door Murray Parahia / Bernard Haitink / Koninklijk Concertgebouw Orkest.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Misschien dat de luisteraar er meer last van heeft.

 

Door die twee akoestieken over elkaar heen geprojecteerd, krijg je versmering, naijling, enz. Dat rijtje ken je wel.

 

Beste Hans,

 

Er was juist uitgelegd dat de piano op een veel gunstiger plaats wordt geregistreerd (namelijk op het podium, van nabij) dan waar je hem als bezoeker van een concert zou kunnen horen.

Er was ook uitgelegd dat je bij weergave nu de "pareling" en de "bloem" kon horen, die je in de zaal niet hoort doordat je te laag zit: namelijk aanmerkelijk lager dan het instrument.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Er was juist uitgelegd dat de piano op een veel gunstiger plaats wordt geregistreerd (namelijk op het podium, van nabij) dan waar je hem als bezoeker van een concert zou kunnen horen.

Er was ook uitgelegd dat je bij weergave nu de "pareling" en de "bloem" kon horen, die je in de zaal niet hoort doordat je te laag zit: namelijk aanmerkelijk lager dan het instrument.

 

Dabedoelik....

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Zo waar een ceedeetje:

 

R-4793668-1375719334-3709.jpeg.jpg

 

Marillion - Garden Party in UK 1984

 

Voor een 'officiële'' bootleg nog steeds best goed te pruimen! 

Die hoes hebben ze gepikt van Jack Vance's (wie kent hem nog) Tschai, de waanzinnige planeet, ook een topper uit die tijd!

Link to comment
Share on other sites

Zo waar een ceedeetje:

 

Marillion - Garden Party in UK 1984

 

Voor een 'officiële'' bootleg nog steeds best goed te pruimen! 

Die hoes hebben ze gepikt van Jack Vance's (wie kent hem nog) Tschai, de waanzinnige planeet, ook een topper uit die tijd!

Wat mij betreft wel de beste periode van Marillion. Heb ze in '84 of '85 live gezien in Duitsland. Geweldig concert met o.a. nummers van het                    "Script for a Jester's Tear"-album, vind ik het beste album.

Link to comment
Share on other sites

'T ei..??

Nee, die stond op een andere elpee. Ooit uitgeleend en niet weer gekregen. b005.gif

 

Dit staat er wel op:

A1 Monniken   A2 De Koning   A3 Peer   A4 Samba 2 April   A5 Eendje   A6 Tem Me Dan   B1 De Euromoord   B2 En Toen.......   B3 Kater   B4 Hutje   B5 De Laatste Keer   B6 Sprookje

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...