Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Dussshhhh dit stond op:

MI0002527032.jpg?partner=allrovi.com

Grobschnitt - Jumbo

Dit zegt Allmusic ervan:

Alternately psychedelic, progressive, and hard rock-styled, the eclectic German band Grobschnitt became one of the most popular live acts in German history

Ik heb/had een aantal albums van ze, maar dit Jumbo en Solar Music Live vind ik wel de besten. Niet te heavy, soms grappig en op Solar Music lekkere felle snare drum klappen. Echter, wel weer veel herinneringen, dus wat sentimenteel..... :unsure:

Dussshhhh dit stond op:

MI0002527032.jpg?partner=allrovi.com

Grobschnitt - Jumbo

Dit zegt Allmusic ervan:

Alternately psychedelic, progressive, and hard rock-styled, the eclectic German band Grobschnitt became one of the most popular live acts in German history

Ik heb/had een aantal albums van ze, maar dit Jumbo en Solar Music Live vind ik wel de besten. Niet te heavy, soms grappig en op Solar Music lekkere felle snare drum klappen. Echter, wel weer veel herinneringen, dus wat sentimenteel..... :unsure:

Ik ken alleen het album "illegal". Wel erg leuk. 

Ekseption - 00:04 LP

Rick van der Linden was toch wel een grote jongen in mijn ogen hoor. Onderschat ook.

Luister naar zijn compositie "Picadilly Sweet" hoe compex de verschillende melodielijnen in elkaar verweven zijn, een modern soort fuga.

Deze LP die ik in de krigloop vond verving het grijsgedraaide exemplaar dat ik ooit van mijn vader kreeg en mijn eerste plaat was.

cover_21151882009.jpg

Youtube volledig album:

Ekseption - 00:04 LP

Rick van der Linden was toch wel een grote jongen in mijn ogen hoor.

Zekers, nederland heeft zeer veel goede bands en musikanten gekend

en eigenlijk van internationale allure zijn en niet onderdoen van muzikanten/bands

zoals Pink Floyd etc..

Maar voor nog grotere faam, is veelal een grote hit in Amerika nodig en veel geld voor een wereldtoernee,

wat vaak ontbrak bij nederlandse bands.

Zo is Rick van der Linden inderdaad een zeer grote toestenist en composer evenals

natuurlijk Ton Scherpenzeel, de toestenist en composer van de (in mijn ogen) superbasnd Kayak

Han Bennink... zag die man voor het eerst (snif!) bij de presentatie van de cd-box met alle albums van de ICP (Instant Composers Pool), een witte doos, groter dan een LP, waarin een boekwerk en 50 cd's. Bennink speelde toen met wat vrienden ter omlijsting van het gebeuren.

Het wordt hoog tijd dat ik die rubriceer. Is het jazz? Modern klassiek? Experimenteel?

Deze maar eens opgezet:

CD-khfkvtR8-tXAlH7cy-c.jpg

Bij 'soul' heb ik wel andere associaties ;)

Geloof mij, Bennink is één brok SOUL !

Jawel, maar niet in de trant van wat velen daar onder verstaan als muziekgenre :D Ik heb hem nog nooit een melodisch stukje horen spelen bij een uitvoering (al kan ie dat als de beste maar dat interesseert hem niet). Ik heb hem ook persoonlijk een paar keer ontmoet, dus vertel mij wat. Zo'n beest als het achter zijn drum kit is, zo'n zachtaardig en aimabel persoon is hij als je met hem spreekt.

@Mum: Het is het beste te categoriseren als experimentele Jazz. (Beetje een pleonasme) :D

Ja, zoiets is het wel. Maar als jazz is er weer geen componist in te voeren. En die bestaat soms wel of liever gezegd, is belangrijk genoeg om te vermelden.

Denk aan een genre ICP onder modern onder klassiek.

Het blijft lastig, die rare muziek. Leuk dat je Han een keer gesproken hebt! Wat ik daarnet hoorde had wel ziel maar idd geen soul.

Ja, zoiets is het wel. Maar als jazz is er weer geen componist in te voeren. En die bestaat soms wel of liever gezegd, is belangrijk genoeg om te vermelden.

Denk aan een genre ICP onder modern onder klassiek.

Het blijft lastig, die rare muziek. Leuk dat je Han een keer gesproken hebt! Wat ik daarnet hoorde had wel ziel maar idd geen soul.

Het is veelal improvisatie. Je kunt hem toch zelf als componist invoeren? Of alle muzikanten van de set?

Heb hem destijds ook vaak samen met Misha Mengelberg zien optreden: Net 2 ruziënde muzikale buren, maar wel puur muziek. Wat geef je dan op als componist? Mengelberg of Bennink? Lijkt mij beide.

Misschien is geïmproviseerde muziek wat als categorie?