Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Al is het uit nog zo'n oude doos, even intens gelukkig zijn met een echt kippenvel plaatje...

R-4377979-1363287900-1966.jpeg.jpg

The Weavers - Reunion at Carnegie Hall 1963

... een herpersing op Analogue Productions uit 2012. Eentje die nu weer eens wel het vermelden waard is!

Ongetwijfeld is dit een begerenswaardige heruitgave. En ook nog op vinyl: nèt echt!  ^_^

Helaas zijn de originele vinylplaten heel moeilijk te vinden - je moet er voor naar veilingsites en zo - en àls je ze te pakken kunt krijgen zijn ze vaak niet gaaf meer (tikken, spetters, ruis) en ook nog vreselijk duur. Want het zijn collector's items.

Ik wijs degenen die het vooral om de muziek gaat, en niet om het "hebbeding", met veel plezier op de serie "Real Gone Music". 

Van The Weavers, bijvoorbeeld, is in die serie een 4-CD box verkrijgbaar met "Six Classic Albums":

- The Weavers at Carnegie Hall (1957)

- Travelling on with The Weavers (1959)

- The Weavers at Home (1959)

- Folk Songs Around The World (1959)

- The Weavers at Carnegie Hall Vol. 2 (1960)

- The Weavers Almanac (1961)

(barcode 5036408148124)

2251378.jpg

De prijzen van de 4-d boxen van Real Gone zijn vrijwel verwaarloosbaar (nog geen tientje), de remastering is uitstekend en waar mogelijk is gebruik gemaakt van originele mastertapes. 

http://www.platomania.eu/album/2277989/6-classic-albums/weavers

Beste TL200,

Dank je wel voor de uitnodiging! Je woont dus in een mooie & rustige omgeving: dat is veel waard. (En dan zijn de kosten nog relatief laag ook!)

Waarde Spido,

geen dank hoor, als je de uitnofiging aanneemt en langs wilt komen stuur dan maar een PM-etje.

Ik woon idd in een mooie & rustige omgeving. (maar het ziekenfonds is hier net zo duur als in de rest v/h land hoor.)

Eindelijk weer... na vijftig jaar!

Zo'n vijftig jaar geleden leende ik één van mijn mooiste klassieke LP's uit aan een vriend, die zojuist een hifi-installatie had gekocht.

Daardoor kon het zijn nieuwe set (met een Elac platenspeler) eens goed uitproberen.

Dit had ik niet moeten doen!

Mijn goede vader had mij al gezegd: "Je moet nooit je vrouw uitlenen, en ook niet je vulpen. Want die krijg je nooit in goede staat terug".

Later ontdekte ik dat je ook nooit grammofoonplaten moet uitlenen - want die krijg je terug met minstens één kras - en ook geen lievelingsboeken - want die krijg je nóóit terug.

Deze prachtige plaat van "Das Alte Werk" (Telefunken) - schitterend gespeeld, subliem opgenomen - kreeg ik dus mèt kras terug: precies in mijn favoriete stuk - het blokfluitconcert van Sammartini.

Daarna heb ik de plaat nooit meer gedraaid.

Gisteren was er in de Grote Kerk te Drachten een LP/CD/Boekenbeurs, waar je bijna gratis mocht uitzoeken.

En... warempel... na een halve eeuw: een mint exemplaar van mijn geliefde Sammartini!

(Muziek als een sprankelende witte wijn op een zoele zomermiddag in de schaduw van het lover in onze landschapstuin.)

En klìnken dat hij deed!

(Tjonge, konden ze tegenwoordig nog maar zó goed opnemen...)

57397ac0-59c3-11e3-8838-60a4e1c14f10.jpg

5787b30c-59c3-11e3-87f2-6267588bc3a5.jpg

Zit nu weg te dromen bij deze.

Oogjes dicht en snaveltjes toe en lekker over je heen laten komen.

http://www.amazon.com/Book-Roses-Andreas-Vollenweider/dp/B00000283B

Groet,

Leobus

Als je er het plaatje bij plakt, hebben we er ook "beeld" bij  ;)

51cvsYVQYML._SX425_.jpg

Ik heb ook 2 LP's van hem, is inderdaad wel dromerige muziek, op electronische harp......

Ik heb eens wat "afgeschreven" platen van zolder gehaald, in geen jáááren gedraaid. Nu, op de huidige set, klinkt het beter dan nooit tevoren. Voor zoals het in m'n geheugen zit dan  ;)

MI0001581206.jpg?partner=allrovi.com

Spliff - 85555

Duitse poprock uit 1982. Gaat denk ik weer naar zolder.

MI0001593990.jpg?partner=allrovi.com

Robert Palmer - Secrets

Gaat weer naar zolder. Mooie stem, maar de muziek op deze plaat boeit me niet meer....

MI0001880697.jpg?partner=allrovi.com

The Police - Synchronicity

Leuk weer eens gedraaid te hebben. Blijft beneden  :)

MI0000021315.jpg?partner=allrovi.com

Joe Jackson - Night and Day

Vond ik altijd wat schreeuwerige muziek, maar nu bevalt het me wel. Blijft ook beneden.

MI0002006054.jpg?partner=allrovi.com

Nina Hagen Band - Nina Hagen Band

Geweldig, die uithalen van haar, en dan die humor die daarin zit.... :D  Blijvertje

Straks:

MI0001559080.jpg?partner=allrovi.com

Joe Cocker - Sheffield Steel

Als je er het plaatje bij plakt, hebben we er ook "beeld" bij  ;)

51cvsYVQYML._SX425_.jpg

Ik heb ook 2 LP's van hem, is inderdaad wel dromerige muziek, op electronische harp......

Daarom had ik de link erbij gegeven.

Van plaatjes toevoegen snap ik geen snars. Digibeetje:)

Groet,

Leobus

Hee René behalve Robert Palmer heb ik al die albums ook. Spliff laatst nog gekocht voor één Euro :D .

Van Vollenweider heb ik alleen de eerste Caverna Magica (vinyl), mooie hoes en best lekker om zo af en toe te draaien.

Daarom had ik de link erbij gegeven.

Van plaatjes toevoegen snap ik geen snars. Digibeetje:)

Groet,

Leobus

Simpel.

Rechter muisknop op plaatje klikken en bij de eigenschappen het adres kopiëren. Daar op het forum het plaatjes icoontje aanklikken (elfde van links) en het adres plakken. Op het knopje OK drukken en klaar.

Test.

http://www.israbox.com/uploads/posts/2011-01/1296383362_folder.jpg

Mislukt dus!

Hans, ik werk met een I-Pad. Daar zit geen muis op. Ik kan bij het orginele plaatje wel de link copiëren, maar dan zit ik vast.

Ik zie nergens een knopje met een plaatjes icoontje.

Groet,

Leobus

Hee René behalve Robert Palmer heb ik al die albums ook. Spliff laatst nog gekocht voor één Euro :D .

Van Vollenweider heb ik alleen de eerste Caverna Magica (vinyl), mooie hoes en best lekker om zo af en toe te draaien.

Yep, die heb ik ook, met deze:

MI0002148382.jpg?partner=allrovi.com

Andreas Vollenweider - Behind the Gardens.....

Ook mooi :)

Als je reageert zie je boven waar je typt een werkbalk met o.a. een font en size keuze menu.

Op de onderste rij van de werkbalk, die begint met een dikke B zie je schuin onder de smilie iets wat op een polaroidfoto lijkt. Dat icoontje moet je gebruiken om plaatjes te plakken. daar links naast staat het icoontje om links mee te plakken.

Succes.

Eindelijk weer... na vijftig jaar!

Zo'n vijftig jaar geleden leende ik één van mijn mooiste klassieke LP's uit aan een vriend, die zojuist een hifi-installatie had gekocht.

Daardoor kon het zijn nieuwe set (met een Elac platenspeler) eens goed uitproberen.

Dit had ik niet moeten doen!

Mijn goede vader had mij al gezegd: "Je moet nooit je vrouw uitlenen, en ook niet je vulpen. Want die krijg je nooit in goede staat terug".

Later ontdekte ik dat je ook nooit grammofoonplaten moet uitlenen - want die krijg je terug met minstens één kras - en ook geen lievelingsboeken - want die krijg je nóóit terug.

Deze prachtige plaat van "Das Alte Werk" (Telefunken) - schitterend gespeeld, subliem opgenomen - kreeg ik dus mèt kras terug: precies in mijn favoriete stuk - het blokfluitconcert van Sammartini.

Daarna heb ik de plaat nooit meer gedraaid.

Gisteren was er in de Grote Kerk te Drachten een LP/CD/Boekenbeurs, waar je bijna gratis mocht uitzoeken.

En... warempel... na een halve eeuw: een mint exemplaar van mijn geliefde Sammartini!

(Muziek als een sprankelende witte wijn op een zoele zomermiddag in de schaduw van het lover in onze landschapstuin.)

En klìnken dat hij deed!

(Tjonge, konden ze tegenwoordig nog maar zó goed opnemen...)

57397ac0-59c3-11e3-8838-60a4e1c14f10.jpg

5787b30c-59c3-11e3-87f2-6267588bc3a5.jpg

Wat kan het muzikaal geheugen toch enorm veel tijd overbruggen!

Laat ik allereerst toegeven dat ik in het stukje hierboven, om het wat simpel te houden, het zo voorstelde dat ik exact dezelfde plaat op de Platenmarkt bemachtigde als de plaat (Telefunken TST 75017) die vijftig jaar geleden door een vriend of diens vrouw (met lange nagels!) van een kras was voorzien.

Maar de plaat die ik op de Platenmarkt vond, was in feite een dubbelalbum uit de prachtige serie "Great Instruments", The Recorder / De Blokfluit, (Telefunken 2LP ERA 50522) waarop ook het Blokfluitconcert van Giuseppe Sammartini door Frans Brüggen was opgenomen.

Het frappante was... de blokfluit van Frans klonk via deze plaat precies zoals ik me van vijftig jaar geleden nog herinnerde... maar het orkest niét!

Vervolgens de originele plaat - met kras - toch nog maar eens gespeeld.

En ja hoor: Frans speelde net zo fris en vrolijk als op het zojuist bemachtigde dubbelalbum... maar het begeleidend orkest klonk anders. Fermer, steviger, krachtiger.

De kras viel nu trouwens erg mee. Kennelijk heeft het dunne fine-line diamantje van de MC200 er minder moeite mee dan de dikkere ellips van de Empire 888E van destijds.

Toen de kleine lettertjes op de beide platenhoezen maar eens bestudeerd.

En wat bleek? Een jaar na de eerste opname van het Blokfluitconcert van Sammartini door Frans Brüggen met Het Amsterdams Kamerorkest onder leiding van André Rieu - wie men het zelfs postuum niet mag verwijten wat zijn zoon met diens show-orkest allemaal aanricht! - heeft Frans een tweede opname van dat werk gemaakt, nu met het orkest Concentus musicus Wien onder leiding van Nikolaus Harnoncourt.

De uitvoering met het Amsterdams Kamerorkest stond op de eerste - bekraste - plaat, en die met Concentus musicus op het dubbelalbum.

Het Amsterdams Kamerorkest speelde op moderne instrumenten, en Concentus musicus op barok-instrumenten (originele en replica).

Omdat authenticiteit van de uitvoering voor Telefunken "Das Alte Werk" van groot belang was, werd de uitvoering door Het Amsterdams Kamerorkest uit het repertoire genomen.

Jammer, want er zat naar mijn smaak nog méér swing in dan in de wat tammere versie van de Weners.

Als je reageert zie je boven waar je typt een werkbalk met o.a. een font en size keuze menu.

Op de onderste rij van de werkbalk, die begint met een dikke B zie je schuin onder de smilie iets wat op een polaroidfoto lijkt. Dat icoontje moet je gebruiken om plaatjes te plakken. daar links naast staat het icoontje om links mee te plakken.

Succes.

Hallo,

Er staat hierboven geen werkbalk.

Er staat alleen: "reply to this topic" en daarboven de pagina nummers en daarboven de bijdrage van -in dit geval- Spido.

Er moet hier maar eens een computerdeskundige komen luisteren en dan gelijk even dit probleem oplossen.

Groet,

Leobus